Az
esztergályozás ősi kézművesség, amely messze megelőzte a klasszikus →asztalosság
kibontakozását. Az asszír-babilóniai kő domborműveken ábrázolt bútorok
általában fából, esetleg fémből esztergályozott munkák voltak. Görög, római,
bizánci faragványokon, festményeken gyakran látható ~ ábrázolása, sőt tárgyi
emlékek is maradtak fenn.
Az
esztergályozás lényege az, hogy a megmunkálásra szánt anyagot – amely
leggyakrabban fa, fém, csont, gyöngyház, szaru stb. – megfelelő szerkezetben
rögzítve saját tengelye körül forgatják, s a fölös részt az anyagra feszített
vésőkkel, késekkel marják ki belőle. Ha munka közben az esztergáló a vésőt a
forgó mozgás tengelyére merőlegesen tartja, gömb, tojás stb. formát alakít ki,
ha párhuzamosan tartja, az eredmény sima, ívelt felület (pl. oszlop) lesz.
Kezdetleges
esztergályozó szerkezet a népi gyakorlatban fennmaradt nyirettyűs eszterga,
melyen az esztergályozást végző személy bal kezével a szerkezetet forgatja, a
befogott anyagot pedig a jobb kezében tartott vésővel formálja. Később kifejlődött
egy kétrészes esztergapad is, melynél egy ember nagyméretű, különálló kereket
forgat; az eszterga, melyen a mester dolgozik, egy padra van építve, s erre
szíjáttétellel viszik át a forgó mozgást. Általánosan elterjedt volt a lábítós
eszterga, ennél az esztergályos lábával hajtja a szerkezetet, kezével pedig az
esztergályozást végzi.
Az
európai bútorok kialakításánál gyakori az esztergályozott tag mint szerkezeti
elem, de egyszerű applikált díszként is előfordul. A romanika korában (→bútorművesség
a román korban) az esztergályozás elsődlegesen Észak- és Nyugat-Európában volt
kedvelt kézműipar. Jellegzetes az a román ülőbútortípus, melynek négy oszlopos
lábát, karját, támláját is esztergályozott tagokból állították össze. A →gótikus
bútorművességben az esztergályozás nem jelentős. A →reneszánsz bútorművészetben
– többek között Mo.-on is – a székek, asztalok, ágyak, szekrények lábazata, az
épületkorlátok baluszterei gyakran esztergályozással készültek. Négy
baluszterlábon állt a 17. sz.-i magyar otthonok kedvelt asztaltípusa, melyet
egykorú források →olasz lábas asztalként említenek. A barokkban (→barokk és
rokokó bútorművészet) esztergályozott csavart oszlopok oltárépítmények,
reprezentatív bútorok díszei. A →kora klasszicista bútorművészetben pl. az
applikált tárcsák, lefelé keskenyedő oszloplábak általában esztergályozással
készültek.
Kiadások
Irodalom
MNL, I, 1977; Batári Ferenc, Fa, bútor, Bp., 1989, 15–16 (Művészet
és mesterség, 3).