Renden (ordo)
általánosságban a társadalom különböző helyzetű csoportjait értették. A 13.
sz.-ban alakult ki a fogalom szűkebb, ’politikai társadalom’ értelmezése. A
politikai társadalomba tartozónak tekintették egyfelől mindazokat, akik a
legfontosabb termelőeszköz, a földbirtok valamely formájával rendelkeztek
(egyház, birtokos nemesség), másfelől azt a társadalmi-jogi csoportot, amelyet
ezzel egyenértékűnek véltek (vagyis a fallal körülvett, csak az uralkodó
fennhatósága alá tartozó →szabad királyi városokat).
1. Magyarország
A korai ~
eszmerendszere és intézményei az európai fejlődés ütemét követve a 13. sz.
végén jelentek meg Mo.-on. Ideológiai előzményei a 13. sz. második felében
alakultak ki. A királyi →kancelláriában dolgozó, római jogi és kánonjogi műveltséggel
rendelkező klerikusok (egy részük III. András uralkodása idején a püspöki kar
tagja) kidolgozták a →magyar király szuverenitásának és Mo. jogi-területi
egységének, universitasának elméletét. Az általuk hatalomra juttatott III.
Andrást az államszervezet rendi átalakítására ösztönözték. Példának az
aquileiai patriarchátus államszervezetét tekintették. Az uralkodó és az
elméleti hátteret szolgáltató főpapság olyan intézményrendszert kívánt
létrehozni, amely képes a bárók hatalmaskodásainak korlátot szabni és az
uralkodó hatalmát szétforgácsoló tartományuraság kiépülését megakadályozni.
Ennek érdekében a →nemesek aktívabb bevonásával átformálták a →királyi
tanácsot, ill. létrehozták az →országgyűlés intézményét, ahol a legfontosabb
politikai döntések születtek. Mindkét intézménynek voltak természetesen hazai
előzményei. Egyes források szerint már IV. (Kun) László uralkodása idején
bizonyos szerephez jutottak nemesek a királyi tanácson belül. Ez a gyakorlat,
az 1290-ben a →nádor, a →tárnokmester és az →országbíró választásáról hozott
dekrétum szerint, a század végére már általános. Az 1298:23. tc.-ben nemesek és
főpapok által saját maguk közül választott, négytagú testületet (consiliarii
per regnum deputati) rendeltek az uralkodó mellé, ami egyben a király
döntéshozó szabadságát is korlátozta. A reformok másik lépéseként az országos
gyűléseket rendi értelemben vett országgyűléssé alakították át. Az ekkor még a
főpapok által irányított nemesség tényleges beleszólást kapott a törvényhozás
folyamatába, és ezzel az ország (regnum) egészét képviselő testületnek
tekintette magát. A korai mo.-i ~et létrehozó hatalmi csoport a ~ társadalmi
bázisának a köznemességet szánta, éppen ezért kezdeményezte és ösztönözte a
nemesek helyi önkormányzatainak létrehozását. A köznemesség azonban túl gyenge
volt még e feladathoz, így III. András halála (1301) után a korai ~ rendszere
felbomlott.
A
tartományuraságokra szétesett országban a központi kormányzatot I. Károly
állította helyre, aki azonban nem tűrte hatalmának rendi korlátozását. Mind ő,
mind utóda, I. (Nagy) Lajos bizton támaszkodhattak azon híveikre, akik az ő
támogatásukkal jutottak igen hamar a legmagasabb országos tisztségek birtokába.
A honorként az előkelőknek juttatott tisztség, amelyhez egy vagy több tartományra
kiterjedő joghatóság és különböző jövedelmek kapcsolódtak, az uralkodó által
visszavonható volt, automatikus öröklődésére nem volt lehetőség. Ilyen
honorbirtokokhoz elsősorban a bárók (a királyi tanács tagjai) jutottak.
Mellettük a főpapság tartozott az előkelők közé, akik betöltött tisztségeik
jogán vettek részt a királyi tanács ülésein. A →királyi vármegyék fenntartása a
királyi birtokok csökkenése következtében irreálissá vált, és a 14. sz.-ban
átalakultak →nemesi megyévé. A nemesi megye élén az uralkodó által kinevezett
megyésispán (→főispán), gyakorlatilag pedig az annak familiárisai közül
kikerült →alispán állt. A megyei köznemességet a →szolgabírák képviselték, akik
egyben végrehajtói és pénzügyi (a különféle adók beszedése) funkciókat is
elláttak. Lényegében ezzel végérvényesen kialakult a rendileg egységes
köznemesség, amelyet I. (Nagy) Lajos 1351. évi törvényei nagymértékben
támogattak.
A rendi
értelemben vett városi polgárság (→polgár) gyökerei is e korszakhoz köthetők.
Az I. Lajos által végrehajtott kormányzati reformok során létrejött ugyanis a
szabad királyi városok egységes fellebbviteli fóruma, melyet először Szepesi
Jakab személyében az országbíró, majd a tárnokmester látott el. Az először
nemesi ülnökökkel tanácskozó szervezetből a 14. sz. utolsó harmadára lassan
kiszorultak a nemesek, és a 15. sz. első harmadára a városok által megbízott
polgárok töltötték be helyüket. E korszakban nyertek a városok olyan
privilégiumokat is, amelyek alapján létrejöhetett a szabad királyi városok
rendileg-jogilag egységesnek tekinthető köre.
Az I. Lajos
halálát követő bizonytalan helyzetben a bárók hatalma mérhetetlenül megnőtt, az
Anjouk uralkodása idején szilárd honorrendszer felbomlott, a királyi birtokok
nagy része elveszett. A politikai bizonytalanság csúcspontján (1401) a fogságba
ejtett Zsigmond (Lajos leányának, Máriának férje) helyett a „szent korona”
nevében országos tanács irányította az országot. A király hatalmát ezenfelül
lényegesen korlátozta, hogy az örökérvényű döntések megerősítésére szolgáló
nagypecsét (sigillum maius; →pecsét) hátsó, országcímeres lapja az
országnagyoknál volt. A bárók 1402–03. évi felkelését követően azonban Zsigmond
új híveire támaszkodva megszilárdította hatalmát, ez viszont olyan lépésekre
kényszerítette, amelyek hosszú távon kialakították az addig csupán csírájában
létező főnemesi rendet. A honorrendszer felbomlásával óriási uradalmaik,
nagybirtokaik alapján választódott ki a század végére a főnemesség intézményes
rendje. Az eredendően országos hivatal viselőjét jelölő báró cím ekkor már
viselőjének családjára is kiterjedt. Ezzel összefüggésben e korszakban alakult
ki a rendileg valóban elkülönült köznemesség is. 1405-ben Zsigmond a városok
követeit tanácskozásra hívta össze. Ennek eredménye volt az a törvénykönyv,
amely elsősorban a városok gazdasági érdekeinek védelmét célozta, de
privilégiumaikat is egységesítette, ami elengedhetetlen volt a kialakuló szabad
királyi státus szempontjából.
A Zsigmond
halálát követő időszakban formálódott ki Mo.-on a rendi állam új, Európában
azonban nem ismeretlen eszmerendszere, amely döntően átalakította az ország
kormányzási rendszerét és módszereit. A rendi állam alapelve szerint a
legfontosabb politikai döntések színhelye a rendek összejövetele, vagyis az
országgyűlés volt, amely az ún. rendi képviselet elve alapján működött. A rendi
állam új vonása volt, hogy a gyűlések nem csupán az uralkodó által hozott
döntések mögött álló egységes akaratot reprezentálták. Az 1439–63 között szinte
minden évben (néha évente többször is) tartott gyűléseken az ott megjelent
rendek maguk is részt kívántak venni a döntés meghozatalában, így a törvényeket
az esetek nagy többségében a központi hatalom és a rendek alkuja alapján
fogalmazták meg és hirdették ki.
A magyar rendi
társadalmat a nemesség, azon belül is a nagybirtokosok abszolút fölénye
jellemezte, minthogy az ország földterületének mintegy kétharmada az ő kezükben
volt. E mellett eltörpültek az egyház s főként a városok földbirtokai. Mo.-on
az egyházi főségek a nagybirtokosokkal alkották a főnemesek, mágnások rendjét.
A 16. sz. elejéig tartott diétákon a nagybirtokos nemesség két csoportja
alkotta a szembenálló két pártot. Az egyik párt a kormányzás korábbi
módszereit, vagyis az uralkodó és az udvar irányító szerepét igyekezett
visszaállítani. Ide tartoztak az udvari főnemesek, a főpapok, valamint a szabad
királyi városok. A másik párt képviselte a nemességet, rendi érvelésük szerint
a magyar nemzeti érdekeket. E párt fő társadalmi bázisát az udvari párt és
általában az udvar elleni akciókra mindig kész, néha nagy tömegben megjelent
köznemesség alkotta.
A Zsigmondot
követő uralkodók (Habsburg Albert, I. Ulászló, V. László) gyakorlatilag
kiszorultak a tényleges hatalom gyakorlásából. A korszakot a rendek, különösen
a főnemesek: a mágnások és bárók uralma jellemezte. Az 1439. évi országgyűlésen
a rendek érvénytelenítettek szinte minden olyan törvényt, melyet Zsigmond a
királyi hatalom megszilárdítása és növelése érdekében hozott. A rendek
kimondták, hogy külföldire nem lehet tisztséget bízni, megtiltották az egyházi
jövedelmek adóztatását, az ő joguk lett a vert →pénz minőségének ellenőrzése,
és a király lányainak kiházasításáról is ők döntöttek. A nádori méltóság
betöltése szintúgy a rendek hozzájárulásával történhetett. A kiskorú V. László
helyett a két szembenálló párt ideiglenes országtanácsot hozott létre, majd az
ország irányítására →Hunyadi János személyében →kormányzót nevezett ki
(1446–52), aki azonban az országtanács nélkül csak igen korlátozott hatáskörrel
rendelkezett. Az 1446. évi országgyűlésen egyben magukhoz ragadták a
királyválasztás jogát is.
A rendek által
(és Szilágyi Mihály hadseregének támogatásával) megválasztott Hunyadi Mátyás
igen csekély nagyságú királyi birtokra és saját magánvagyonára támaszkodva
kormányozhatott volna a régi módszerekkel. Bizonytalan bel- és külpolitikai
helyzete okozta, hogy a →Szent Korona visszaváltásáig (1463) csak jelentős
engedményekkel irányíthatta az országot. Birtokai mellett familiárisain
keresztül nagy befolyással rendelkezett a nemesség körében, majd az eleinte
ellene szegülőkkel (Giskra és még inkább Újlaki Miklós) kötött egyezségeknek
köszönhetően mind nagyobb hatalmat tudott kivívni magának. Ebben a helyzetben
érthetőek az 1458. évi országgyűlés határozatai, melyek a bárókkal szemben
kifejezetten a köznemesek érdekeit védték. A király 1464. évi →koronázása
közjogilag tisztább helyzetet teremtett, és Mátyás politikai helyzete
jelentősen megszilárdult. Szilárd hatalma ellenére ő volt az első olyan
uralkodó, aki egy erősödő rendi állam keretein belül öntudatos politikát
folytatott. Minthogy hatalmas birtokokkal nem rendelkezett, úgy kormányozta az
országot, hogy állandóan változtatta a köréje csoportosuló politikai erőket
(hol a mágnások egy-egy csoportjára, hol a köznemességre, hol az egyik, hol a
másik politikai hatalmi csoportra támaszkodott). Az esetek nagy többségében el
tudta érni, hogy utasításait végre is hajtsák, és sikerült megakadályoznia,
hogy egyetlen csoport sajátítsa ki magának a hatalmat.
A gyakori (de
nem nagy létszámú) országgyűlések, az ott hozott törvények és a rendi gyűlések
adómegajánlási joga, továbbá a mágnások, a köznemesek és a városok mind jobban
elkülönülő rendje a rendi állam kiteljesedése felé mutatnak. A bárók közé az
uralkodó támogatásával viszonylag akadálytalanul be lehetett kerülni, a bent
maradáshoz azonban megfelelő nagyságú vagyon kellett. A középnemesség egységes
elkülönülését segítette elő, hogy átalakult a familiárisi rendszer, melynek
patriarchálisabb viszonyát éppen a 15–16. sz. fordulóján váltotta fel a
rövidebb vagy hosszabb időre megkötött szerződésen alapuló szerviensi viszony.
A ~ szempontjából kiemelkedő szerepet játszó nádor jogait az 1485. évi
országgyűlésen határozták meg, a nádor ekkor vált jog szerint az uralkodó után
az ország második emberévé és az uralkodó és a rendek közti viszony
legfontosabb koordináló személyévé (→nádori cikkelyek). Mátyás 1486. évi
törvényei a köznemesség és a nemesi megyék megerősödését jelentették: a →nádori
közgyűlések helyett eztán a megyék ítélhettek a közbűntényekben; birtokba
iktatás és vizsgálatok lefolytatásakor a királyi emberek helyett a megye
választott esküdtei jártak el; az örökös ispánok kivételével a törvény
eltörölte a vajdai, báni és vármegyei törvényszékek alóli mentességet, ami
felértékelte a vármegyék jelentőségét a főurakkal szemben. Az európai
értelemben vett rendi állam sok összetevője azonban hiányzott Mo.-on. Az
adómegajánlás jogával a rendek csak korlátozottan élhettek, hiszen többször
előfordult, hogy az uralkodó a rendek nélkül, csupán a királyi tanáccsal
tárgyalva vetette ki a különleges hadiadót. A rendi képviselet elemei már
korábban is érvényesültek, de 1526-ig rendszeresnek mondható, hogy a nemesség
személyesen jelent meg az országgyűléseken. A polgárság képviselőit – bár
ország~üket elismerték – 1464–90 között mindössze egyszer, a Vitéz-féle
összeesküvést követő bizonytalan helyzet miatt hívták meg a rendi gyűlésre.
A Jagelló
királyok (II. Ulászló, II. Lajos) uralkodása idején a rendek tovább erősödtek,
noha II. Lajos kísérletet tett a királyi hatalom megszilárdítására. A király
időnként még az országtanács határozata alapján vetett ki adót, a legfontosabb
döntések mégis a rendekkel kötött kompromisszumok árán születhettek meg. A 16.
sz. elejéig – a köznemesség tömeges megjelenését kihasználva – mindvégig egy
szűk, elsősorban a királyi kancellária köré csoportosuló kör (→Bakócz Tamás,
→Szalkai László, →Szatmári György, Szapolyai Imreés János) kezében volt a
legfőbb hatalom. A főnemesi rend kiválasztódása ezekben az években történt meg.
Azok a főnemesek alkották a bárók közé bejutott és tisztségeik, méltóságuk és
főként birtokaik alapján ott meg is maradó főnemesek szűk körét, akik a török
ellenében saját bandériumot állítottak (1498:22. tc.).
A néha
polgárháborúval fenyegető országgyűléseken nagy tömegben (és gyakorta
fegyveresen) megjelent köznemességnek sikerült a nemesi megye jogait
megerősíttetni (1492:75., 79., 1495:29.), ill. az 1514. évi országgyűlésen
elérte, hogy →személynököt csak világi személyek közül lehetett választani
(1516-ban →Werbőczy Istvánt). Ugyanezen az országgyűlésen mutatta be Werbőczy
szokásjogi kézikönyvét, a →Tripartitumot, amelyet a köznemesi törekvések
elméleti összefoglalásának is tekinthetünk. A jogi kézikönyv elején Werbőczy
kifejti a nemesség egy és ugyanazon szabadságának elvét (I. rész. 2. cím),
okfejtése azonban az urával szerviensi kapcsolatban álló köznemesség politikai
kívánságát tükrözi.
1526 u.
mindössze nyolcan tartották meg befolyásukat az előző korszak főméltóságai
közül, de a többiek is vagy az előző korszak főnemes családjainak rokonságába
tartoztak (→Nádasdy [I.] Tamás, →Révay Ferenc, →Zrínyi Miklós stb.), vagy azok
familiárisai voltak (Mérey Mihály, Keglevich Péter, Tarnóczy András). A
főnemesek köre a 16. sz. közepétől folyamatosan gyarapodott külföldiekkel (főként
alsó-ausztriaiakkal), lassan elmagyarosodó horvát származású családokkal
(Zrínyi, Frangepán, Draskovich, Keglevich) vagy személyes érdemeik
eredményeként a köznemességből vagy a polgárságból kiemelkedőkkel (Pálffy,
Wesselényi, Illésházy, Rákóczi; Thököly). A megmaradt királyi birtokok
legnagyobb részét az uralkodók kénytelenek voltak eladományozni vagy hosszú
időre zálogba adni, hogy párthíveket szerezzenek, ill. hogy a török elleni
védelmi rendszert finanszírozhassák. Ennek következtében a 16. sz. közepén a
Magyar Királyság adózó portáinak mindössze 4,5%-a volt a király kezén. A
fennmaradó, valamely földesuraság által bírt földbirtokból 79% a nemességé, 15%
az egyházé, 1,5% pedig a szabad királyi városoké volt. 1000 porta felett
nyolcan (a birtokok 23%-a), 300 és 1000 porta között húszan rendelkeztek
birtokkal (a birtokok 41%-a).
A nemesség
tagozódása tovább folytatódott azáltal, hogy a nyugat-európai gyakorlatnak
megfelelően oklevélben elnyerhető ranggá vált a bárói vagy grófi cím.
Megfigyelhető, hogy a Habsburgok uralta tartományok nemessége mind jobban
összekapcsolódott. A magyar főnemesek közé ebben az időszakban német birodalmi
grófok és bárók is bekerültek, akiket az uralkodó az országgyűlések
hozzájárulásával honosított (indigenátus). A mo.-i főnemesség gyakran
házasodott velük és a Habsburgok-tartományok családjaival. (A Szigetvárt védő
Zrínyi Miklós második felesége is cseh származású volt.) A legfontosabb
tisztségeket továbbra is a főnemesség képviselői töltötték be, akiknek egy
része (Nádasdy, Pálffy) Bécsben házat szerezve a Habsburg-udvar életében is
tevékenyen vett részt. A korszak jelentős befolyással rendelkező családjai az
udvarban nevelkedettekből kerültek ki (pl. Pálffy Miklós). Szerepük igen fontos
volt, hiszen immáron az ország határán kívül eső udvarban, királyi székhelyen
kellett a személyes érdekek mellett az ország érdekeit is képviselni.
A 15–16. sz.
fordulóján kialakult szerviensi rendszer a 16–17. sz.-ra épült ki teljes
mértékben. Az úr és szerviense kapcsolatát általában írásos szerződés
rögzítette. A birtokigazgatásban, a nagybirtokos magánhadseregében stb.)
végzett szolgálataiért a szerviens pontosan meghatározott, természetben és/vagy
pénzben járó juttatást kapott. Egy-egy nagyobb birtokos szolgálatában
viszonylag nagy birtokkal (150–300 porta) rendelkező földesurak – korabeli
elnevezéssel: főember szolgák – is állhattak, akik maguk is szerviensekkel
rendelkeztek. A hódoltsági területről elmenekült (és birtokaikat nagyrészt
elvesztett) nemesek főként ily módon juthattak megélhetéshez vagy elvesztett
birtokaik helyett másutt földhöz. Erre a szerviensi jogviszony keretein belül
számos lehetőség (szolgálat fejében, annak időtartamáig átadott, zálogolt vagy
akár örök jogon átadott birtok) adódott. Mások az uralkodó által fenntartott
→végvárakban helyezkedtek el katonaként, netán egytelkes nemesként (őket a
kormányzat adózásra és →tized fizetésére kötelezte), vagy (földbirtokkal nem
rendelkező, de nemesi állapotú) armalistaként szóródtak szét az országban.
Ennek ellenére a nemesi megyék hódoltsági pozícióikat korszakunkban, de
különösen a 17. sz.-ban, megtartották.
A szabad királyi
városok a 16–17. sz.-i diéták állandó részvevői voltak, és az országgyűlési
meghívó mutatta, mely városi településeket tekintettek valódi rendi jogokkal rendelkezőknek.
A városi rend a hatékonyabb érdekvédelem céljából regionálisan szerveződő
városszövetségekbe tömörült. Álláspontjukat egyeztették előbb a szövetségben
részt vevőkkel, majd a 17. sz.-ban az összes szabad királyi várossal. Követeik
utasítását is e megegyezések alapján készítették el. A szabad királyi városok
azonban nem jelentettek meghatározó politikai erőt, csupán gazdasági érdekeik
és más privilégiumaik védelmében szólaltak fel több-kevesebb sikerrel. Az
Oszmán Birodalom ellen viselt állandó háború költségei miatt azonban a városok
vámmentességét a 17. sz.-ra többnyire megszüntették. A városok aratta kezdeti
sikerek (1563:67. tc.) után a 17. sz.-ban a köznemesség nyomására alkotott
törvények (1635:21., 1647:78., 80–82., 87., 93–95., 1649:16–20., 1681:78.) a
megye hatáskörébe vonták a nemesi jogállású városi lakosokat. E törvényeket
ugyan többnyire az érintett városlakók sem tartották magukra nézve kötelezőnek,
a megyék mégis lehetőséget kaptak arra, hogy beavatkozzanak a városok
bíráskodásába. A többnyire prot. vagy ev. többségű városok éles ellentétbe
kerültek a bécsi udvarral, ugyanakkor gazdasági érdekeltségeik miatt a
politizáló főnemesség támogatására sem számíthattak.
A Habsburg
uralkodók (a rendek erőteljes sürgetése ellenére) nem költöztek Mo.-ra, hanem
ausztriai tartományukból irányították az országot. Helyettesítésükre a 16.
sz.-ban a nagy jogkörrel rendelkező nádor helyett kisebb hatáskörrel
felruházott helytartókat (Szalaházy Tamás, Thurzó Elek, →Várday Pál, majd
általában az esztergomi érsekek) neveztek ki. Mellettük I. Ferdinánd halála
után az uralkodó személyének helyettesítését Habsburg főhercegek látták el,
akik nem rendelkeztek teljes körű felhatalmazással, így tényleges politikai
hatalommal sem. A királyi tanács mellett ekkor alakult ki a helytartóság
hivatala, amely a püspöki kar négy tagja mellett a főrendek két, a köznemesek
három képviselőjéből, a legfontosabb katonai vezetőkből, az országos vagy
udvari tisztviselőkből, a Királyi (Magyar) Tanács tagjaiból, ill. a Pozsonyban tartózkodó
főurakból állt. Az ország pénzügyigazgatását a rendektől független Magyar (ill.
Szepesi) Kamara (→kamara) vette át, amely (jóllehet ezt a törvények nem
ismerték el) nem működhetett a Bécsben székelő Udvari Kamarától függetlenül.
Miután a védelmi rendszer egyik fontos elemét alkotta a 15. sz. végén
létrejött, a rendek által kiállított telekkatonaság rendszere, a rendek
beleszólást kívántak a katonai igazgatásba is. Ezt az igényüket azonban csupán
a →kerületi főkapitányok útján és csak kismértékben valósíthatták meg, hiszen a
meghatározóbb jelentőségű, az uralkodó által fizetett végvári katonaság felett
a rendektől szintén független →végvidéki főkapitányok, ill. az 1556-ban
létrehozott bécsi →Udvari Haditanács intézkedtek.
A Habsburgok
több ország uralkodójaként, egyben a Német-római Birodalom császáraként olyan
birodalmat irányítottak, amelynek pénzügyei (nem utolsósorban éppen a mo.-i
védelmi rendszer fenntartása miatt) immáron sokkal szorosabban összefüggtek,
mint pl. Zsigmond uralkodása alatt vagy a Jagellók idején. Mindemellett a bécsi
udvar (Európa más országaihoz hasonlóan) össz-európai politikában gondolkodott,
és olyan központosított államot kívánt létrehozni, amelyik egységes
fellépésével, pénzügyi és hadi hátterével egyenrangú ellenfele tudott lenni más
nagyhatalmaknak (köztük az Oszmán Birodalomnak). A mo.-i nemesség által oly
sűrűn hangoztatott tisztán magyar ügyek így valójában csak az
igazságszolgáltatásban léteztek. Alapvetően ebből a helyzetből adódott az
uralkodó és a rendek közötti viták nagy része. Az 1569:68. tc.-ben
megfogalmazott (I. Ferdinánd javaslataira visszavezethető) szándék a bécsi
udvar szempontjából logikus volt: két magyar tanácsosból és az egyes központi
hivataloknál dolgozó tolmácsokból létrehozni egy olyan „irodát”, amelyik az
udvarban hivatalosan képviseli a Magyar Királyságot. A rendek ezt eleinte
(1569, 1578), a Magyar Tanács befolyásának csorbulásától tartva, nem fogadták
el, de felismerve a bécsi képviselet hiányának hátrányait, úgy döntöttek, hogy
a tanács meghatározott számú tagja állandóan az uralkodó mellett tartózkodjék
(1588:9. tc.).
Mo.-on éppen az
állandó védelmi háború miatt a többségében prot. nemességet nem lehetett olyan
módszerekkel megtörni, mint (az egységes hatalom kiépítése érdekében) az
osztrák és a cseh tartományokban megtörtént. Az ország egyfelől rászorult a
Habsburgok uralta tartományok, valamint a Német-római Birodalom segélyeire;
másfelől a védelmi rendszer fenntartása miatt elengedhetetlen rendkívüli
hadiadó kivetése céljából az uralkodók kénytelenek voltak gyakorta
országgyűlést hirdetni, ami egyszerre erősítette az uralkodót és a rendeket. Az
ország kormányzását és belső rendjét érintő kérdéseket (az ún. tisztán magyar
és vegyes ügyeket), valamint az ellenreformáció erősödésével a vallásügyet
leszámítva így viszonylag nagyobb viták nélkül egyeztek meg. (Jellemző, hogy a
rendek 1681-ig nem fogadták el a Habsburgok örökös királyságát, de a
trónörököst még apja élete folyamán minden egyes alkalommal megkoronázták.) Ha
a diétákon megszavazandó adó különösen fontos volt (mint az ún. hosszú vagy
tizenöt éves háború idején), a rendek azt is el tudták érni, hogy az állami
adót saját maguk közül választott adószedők hajtsák be, ill. hogy annak egy
részével ők rendelkezzenek. Rendes körülmények között azonban az uralkodó az
adók felett a kamarák útján rendelkezett, annál is inkább, mert a rendek nem
voltak képesek a bonyolult, valóban több tartományra kiterjedő pénzügyeket
átlátni. A rendek (állandó és hiábavaló tiltakozások mellett) a bécsi udvari kormányszervek
befolyását, ill. a magyar kormányszerveknél alkalmazott idegen hivatalnokok
jelenlétét voltak kénytelenek elfogadni, a bécsi udvarnak ellenben az
alapvetően a védelmi rendszert szolgáló főúri magánhadseregek létébe – melyek a
mo.-i ~ hatóerejét is erősítették –, továbbá a mo.-i protestantizmus
térnyerésébe kellett beletörődnie.
A 17. sz. első
éveiben a Rudolf és öccse, Mátyás főhg. között dúló családi viszály, az ezzel
kapcsolatos és a tartományok irányításával összefüggő belső problémák, a megkezdett
ellenreformáció és a bécsi udvar központosító jellegű intézkedései, a háborús
pusztítások és adóterhek következményei, valamint a megindult birtokelkobzások
a rendek fegyveres felkeléséhez vezettek. A cseh-morva és osztrák rendek
fellépését kihasználva a felkelők vezetői a bécsi békében (1606) olyan
egyezséget kötöttek Mátyás főhg.-gel, amely a rendek befolyását hosszú időre
megerősíteni látszott (a prot. egyházak működésének engedélyezése; az uralkodó
által kijelölt két-két kat. és prot. jelölt közül a rendek választanak nádort;
annak halála esetén egy éven belül nádorválasztó országgyűlés tartása; két
állandó magyar tanácsos jelenléte a bécsi udvarban). Az 1608. évi, II. Mátyás
megkoronázása után hozott törvényekben pontosan meghatározták, hogy kiket
értenek a rendeken (főpapok, bárók, nemesek, szabad királyi városok), ill.
megerősítették a nemesi megyéket törvénykezési jogaikban. A 17. sz.-ban új
politikai szereplőként fellépő →Erdélyi Fejedelemség a mo.-i rendek számára
kiváló lehetőséget jelentett a bécsi udvar központosító törekvései elleni
fellépésre. A Mo.-on kialakuló rendi ellenállásnak erős nemzeti jelleget adott,
hogy az uralkodó az országon kívül, Bécsben hozta létre központi igazgatási
szerveit, és ezekben a döntő szót idegenek mondták ki. Az erdélyi fejedelmek
(Bocskay István, Bethlen Gábor, Rákóczi György) mo.-i hadjáratai e törekvések
ellenében jelentettek külpolitikai segítséget a magyar rendek számára. A bécsi
udvar, mind jobban beavatkozva az európai nagyhatalmak politikájába, az ország
védelmét nagymértékben a nagybirtokos nemességre hagyta. Ebben a helyzetben
Erdély mint új politikai tényező azért is vált igen fontossá, mert a mo.-i
nemesség a 17. sz. elejétől az osztrák és cseh-morva rendek támogatására már
nemigen számíthatott.
Ebben az
időszakban az ország politikai állásfoglalásában betöltött súlyát a
nagybirtokos nemesség még tovább növelte; a középnemesség jobbára az ő
utasításainak megfelelően viselkedett az országgyűléseken. E politikailag
képzett és befolyásos főnemesség legnagyobbrészt a 17. sz. első harmadában
katolizált – a többségében ref. követek Thurzó Szaniszló halálát (1625)
követően csak kat. nádort választottak –, így vallási kérdésekben a rendek
immáron nem támogathatták. Az erdélyi fejedelem hadjáratainak hatására sikerült
a rendeknek 1622-ben első ízben elérniük, hogy a →koronázási hitlevelet
törvénycikkbe foglalják, valamint hogy a diétát legkevesebb háromévente össze
kell hívni, de a törvényt annak be nem tartása miatt 1635-ben ismételten meg
kellett erősíttetni. Ezzel együtt a rendi kormányzat ténylegesen nem tudta
kézbe venni az ország külügyi, katonai és pénzügyi irányítását, erre a
harmincéves háború sem kínált reális alkalmat. A rendek egyedül a hadiadó
tárgyalásával tudtak volna eredményeket elérni, ha ennek összege nem csökkent
volna olyan alacsonyra.
A rendek (ill. a
főnemesség) a nádorok által kívánták megvalósítani politikai törekvéseiket,
melyeknek meghatározó tényezője volt Erdély és a Királyi Mo. egyesítése mellett
a török kiűzésének gondolata. →Esterházy Miklós, →Pálffy Pál olyan politikát
képviselt, amelynek célja a nádor korábbi főkapitányi hatáskörének
újraélesztése és egy birodalmi erők bevonásával, de erős mo.-i befolyással
elindított törökellenes fellépés kiharcolása volt. Ennek érdekében az ország
jövedelmeit minél inkább növelni kívánták (félharmincad bevezetése, a nemesség
adózásra kényszerítése, állandó katonaság felállítása, fizetésükre egységes
rendszer bevezetése, központi élelmiszerraktárak felállítása és feltöltése),
ill. törvénybe iktatták, hogy a Haditanácsban is két magyar tanácsosnak kell
helyet biztosítani. A cél érdekében Pálffy II. Rákóczi Györgyöt is megnyerte
törökellenes terveinek, továbbá a török kiűzésére felkészülve pénzügyi reformot
is elő akartak készíteni. A törvények végrehajtása azonban váratott magára,
nemcsak a bécsi udvar ellenkezése, hanem a megyei nemesség áldozatvállalásának
elmaradása miatt is.
A bécsi udvar
nagyhatalmi törekvései államigazgatási reformokat igényeltek, ami az egyes
tartományok, elsősorban az erős rendi jogokkal rendelkező Magyar Királyság
abszolutista jellegű átalakítását kívánta meg. I. Lipót megkoronázását (1655)
az udvar ezért arra akarta kihasználni, hogy törvénybe iktassák a Habsburgok
örökös, öröklésen alapuló uralkodását. A rendek ezt egyelőre elutasították,
Lipót koronázását pedig egy hamarosan meghirdetett törökellenes összefogás
ígéretéhez kötötték. A nemesség felkészült és az európai tendenciákat
figyelemmel kísérő tagjai (→Zrínyi Miklós) – felismerve, hogy a török kiűzése
csak egy erős állam vezetésével, európai összefogás eredményeként valósulhat
meg – hasonlóképpen az állam központosított jellegű átalakítására, ezzel együtt
a ~ korábbi formáinak felváltására törekedtek. Mindezt azonban azok nélkül a
visszásságok nélkül kívánták végrehajtani, amelyek a bécsi udvar által
kialakított, abszolutista vonásokkal felruházott államalakulatot jellemezték. E
törekvés vezetett 1663-ban a Zrínyi Miklós, →Wesselényi Ferenc és a köréjük
szerveződő főurak részvételével létrejött főnemesi ligához, amelynek célja az
volt, hogy az ország felszabadításában az országlakosok és a rendek aktív részt
vállaljanak. A bécsi udvar érdekei ezzel ellentétesek voltak, inkább békére
(Vasvár, 1664) törekedett, így a rendek tevőleges részvételével megvalósuló,
nagyszabású törökellenes hadjárat terve meghiúsult.
A
Wesselényi-összeesküvésben részt vevő főnemesi és köznemesi (a megyékben igen
befolyásos) réteg az önálló államiság kialakításában egymástól eltérő
alapelveket képzelt el: az előbbi abszolutista uralkodót, az utóbbi a lengyel
nemesi köztársasághoz hasonló rendi államot. A felkelés leverése a bécsi
udvarnak lehetőséget nyújtott, hogy abszolutista berendezkedést vezessen be
Mo.-on. A rendektől független adórendszert és adókat léptettek életbe, a
nemességet ténylegesen megadóztatták, felvillantották az alattvalók védelmének
igényét a földesurakkal szemben, de úgy az adópolitikában, mint a rendi
intézmények felszámolásában a kezdeti lendületet állandó megtorpanások
követték. A rendektől független Gubernium hatáskörét, mely alapjában véve
alkalmas lett volna a ~ felváltására, nem határozták meg, a rendi intézményeket
épen hagyták, így az új hivatal feladat nélkül maradt. A bécsi udvar kénytelen
volt tolerálni a rendeket, amelyeknek hatékonysága éppen abban rejlett, hogy az
ország védelmében hosszú ideig viszonylag önállóan tevékenykedtek. A cseh minta
bevezetése tehát a Magyar Királyságban nem ment végbe, amiben aktuálpolitikai
okok is (a kurucokkal vívott állandó háború, a Thököly Imre vezette hadjáratok
eredményessége, az Oszmán Birodalom és Franciao. terjeszkedési szándékai) is
szerepet játszottak.
I. Lipót e
tényezők hatására 1681-ben ismételten országgyűlést hívott össze, ahol
lényegében helyreállították a rendi intézmények jogait. Általános amnesztia és
az elkobzott birtokok visszaadása mellett az újonnan bevezetett adónemeket is
megszüntették, bizonyos megkötésekkel pedig szavatolták a prot. egyházak
működését. A beiktatott törvénycikkeket azonban – lévén ellentétesek az állam
érdekeivel – legnagyobbrészt nem tartották mérvadónak. A korábban bevezetett
állami adókat változatlanul beszedték, és a bécsi udvar – egyébként alapvetően
az európai tendenciákat követve – továbbra is abszolutista jellegű
intézkedéseket hozott. A megkezdett felszabadító hadjáratok következtében
kialakult helyzet az ország belső berendezkedésének újragondolását követelte. A
kuruc felkelésekre hivatkozók teljes mérvű abszolutista rendszert javasoltak,
de erre a folytatódó hadművelet miatt nem kerülhetett sor: a rendi intézmények
működésére továbbra is szükség volt. A választó királyság helyett azonban a
rendek elfogadták az örökösödés alapján álló királyságot (→Pragmatica
Sanctio), az →Aranybulla ellenállási záradékát és annak a
hitlevélben fellelhető nyomait eltörölték.
II. Rákóczi
Ferenc (Thököly Imréhez hasonlóan) szintén az erős államot tekintette mintának.
A központi kormányzatot megtestesítő Udvari Tanács és a gazdasági ügyeket
intéző Consilium Oeconomicum egyaránt a modern állami intézmények hatékonyságát
volt hivatva biztosítani. Nemegyszer a megyei nemesség megregulázását is célul
tűzték ki, és többször előfordult, hogy a megye élére Rákóczi és a tanács
jelöltjét választatták meg. A felkelő seregek megszervezése és ellátása is
francia, holland és angol példákat követve történt. A megyei nemesség
támogatását azonban meg kellett őrizni, és részben emiatt hívták össze a rendeket
1705-ben a Mohács előtti hagyományoknak megfelelően Rákosra (majd Szécsénybe)
személyenként. Ennek ellenére Rákóczi konföderációs állama és a fejedelem
intézkedései egyaránt olyan állam képét mutatták, amely központi irányítással
Európa fejlettebb államaihoz hasonló korszerűsítési törekvéseket kívánt életbe
léptetni az adózástól kezdve az ipar- és kereskedelempolitikán keresztül a
parasztság védelméig.
A szatmári
békében a bécsi udvar nem törte meg a mo.-i ~et (mint tette azt a fehérhegyi
ütközetet követően a cseh rendekkel), hanem kompromisszumot kötött. A
megegyezés szerint mindenki, aki kérte, kegyelmet nyert és visszakapta
birtokait, fennmaradtak a nemesi intézmények, de Mo. örökös királyság maradt, a
rendek lemondtak a szélesebb körű országkormányzásba való beleszólásukról és
bármilyen ellenállásukról. E kompromisszum eredménye volt, hogy a Habsburgok
nőági öröklését a rendek az 1722/23. évi országgyűlésen nagyobb ellenkezés
nélkül fogadták el. (Ennek fejében több országgyűlési törvény született a nemesség
szabadságainak, főként adómentességének megőrzéséről.) A III. Károly halálát
követő hatalmi harcokban a mo.-i nemesség egyértelműen a Habsburgok mellett
állt ki.
A 18. sz.-ban a
~ befolyása tovább csökkent, ami az állam abszolutista berendezkedésének
alapfeltétele volt. A III. Károly által összehívott országgyűlések tárgyalásain
a nemesi jogok és kiváltságok megerősítését szolgáló törvények mellett a rendek
jelentős reformokat is elfogadtak, ami lehetővé tette Mo. gazdasági és
kormányzati fejlődését. A rendek reformgondolkodású része jelentős részt
vállalt az ország újjáépítésében és modern közigazgatási rendszerének
kidolgozásában. (Szép számmal voltak közöttük olyanok, akik Rákóczi államának
kidolgozásában is tevékenyen részt vettek.) A Csáky Imre kalocsai érsek vezette
bizottság javasolta a →helytartótanács létrehozását, és az abszolutista állam
létrejöttében igen fontos lépésnek számító állandóan működő kerületi bíráskodás
rendszerét is ők dolgozták ki. Mária Terézia idején az országgyűléseken azonban
a közérdekű, országos ügyek fokozatosan háttérbe szorultak, és az egyedi,
csupán a nemesi kiváltságok megőrzését szolgáló törvénycikkek súlya volt a
döntő. Az államtanácsban kidolgozott és az uralkodó által beterjesztett
reformjavaslatokat (elsősorban az úrbérrendezés gondolatát) a rendek
egyértelműen elutasították, így a kudarcba fulladt 1764/65. évi országgyűlést
követően Mária Terézia és II. József rendeletek útján igyekezett reformterveit
életbe léptetni. A bécsi udvar szerepének növekedését célozta, hogy a nádor
helyett kinevezett helytartókat a Habsburg család tagjai közül választották ki.
Mária Terézia férje, Lotharingiai Ferenc István 1732–41, veje, Albert
szász-tescheni herceg pedig 1765–81 között töltötte be ezt a tisztet. II.
József a tisztéről lemondó Albert helyébe nem nevezett ki sem nádort, sem
helytartót. A két helytartó működése átmenet volt az 1791 u. kinevezett
főherceg-nádorok intézménye felé.
E korszak
országgyűlésein a középnemesség vezető szerepe kétségtelen. A létező rendi
dualizmus (a rendek és az uralkodó, ill. az általa képviselt állam egymást
kölcsönösen befolyásoló kormányzása) a mo.-i ~ hatékonyságának bizonyítéka. A
nyugat-európai szakirodalom ezért a rendek által erősen befolyásolt
Lengyelo.-gal együtt Európa legerősebb rendi államának tekinti a Magyar
Királyságot. Erre elsősorban a már megismert történeti előzmények adnak
magyarázatot, de hozzájárult a korszak jogfelfogása is. A magyar joggyakorlat
szerint ugyanis az országgyűléseken hozott törvénycikkek csupán akkor voltak
hatályosak és alkalmazhatók, ha az ország szokásaihoz (consuetudo) megfelelő
mértékben alkalmazkodtak. Kétségtelen, hogy ekkor a rendek voltak a gyengébb
fél, a század második felében kialakult azonban egy olyan nemesi réteg (főként
a módosabb középnemesség képviselőiből), amely a →felvilágosodás eszméin
felnőve megfelelő képzettséggel védte az ország érdekeit, ill. vállalt hivatalt
a reformelképzeléseit megvalósítani kívánó uralkodók (elsősorban II. József)
törekvéseit segítve. Támogatóik közé tartoztak az 1781-től életbe lépett →Türelmi
Rendelet hatására az államigazgatásba került prot.-ok (pl. →Ráday II.
Gedeon). E jól képzett nemesi értelmiség tagjait (→Széchényi Ferenc, →Hajnóczy
József, →Ürményi József) eleinte ott találjuk II. József mellett. A császár
által bevezetett új közigazgatási rendszer, amelyben a megyék (vagyis a ~
legfontosabb bázisai) helyére 10 kerület lépett, a kerületek élére kinevezett
„csúcsértelmiség” nélkül nem működhetett volna. Nem értettek egyet azonban az
uralkodó más rendeleteivel (elsősorban a nyelvrendelettel), azokat az ország
önállóságára nézve sérelmesnek érezték, így lassan eltávolodtak II. Józseftől,
és vezetésükkel új, eszmeileg igen képzett reformnemesség alakult ki, amely
elsősorban az 1790/91. évi országgyűlésen vált a hangadóvá. Az 1790-ben
összehívott országgyűlésen általuk felvetett reformokból kevés valósult meg, de
joggal tekinthetjük őket a 19. sz.-i reformnemesség előfutárainak.
2. Erdély
→Erdély élén a
magyar király által kinevezett →erdélyi vajda állt, aki a királytól nyert
hatalma folytán nevezte ki a főispánokat, valamint egyedül ő ítélhetett nemesek
ügyeiben, így jelentős hatalom összpontosult a kezében. A →congregatio
generalisok (közgyűlések) eredendően a vajda és a király bírói tevékenységének
intézményei voltak, ahol a vármegyék nemesein, a székely és szász →székek
előkelőin kívül eleinte jobbágyok is megjelenhettek. A 14–15. sz. fordulóján
azonban a jobbágyok kiszorultak innen, mivel felettük eztán földesuraik
ítélkeztek. A generalis congregatiót a 15. sz. második felétől kezdték az
erdélyi három nemzet (magyar, székely, szász) rendi gyűléseinek is tekinteni. A
rendi gyűlések e kétjellegűsége ezt követően is megmaradt. Az erdélyi
országgyűlések korai szakaszában nem reformtörvények, statútumok meghozatala
volt a cél, hanem az uniós szövetkezéseket irányító megállapítások
megfogalmazása, a natiók együttműködésének szabályozása. Országgyűléshez
hasonló tanácskozásra legelőször a 15. sz. első negyedében került sor, de az
első valóban országgyűlésnek tekinthető gyűlést, ahol a →székelyek és a szászok
(→németek) képviselői is megjelentek, az 1437. évi parasztfelkelés miatt
kellett összehívni, s ezen a három nemzet unióra lépett egymással. Az 1446-tól
kezdődően összehívott gyűlések már valóban rendi jellegűek voltak, a három
nemzet rendei saját érdekeik miatt léptek fel, jó néhányszor pedig hadi
érdekből gyűltek össze. A század közepén tartott gyűlések határozatai az
erdélyi ~ megerősödésének egyértelmű jeleit mutatják. Az 1467. évi rendi
szervezkedés ellenére az erdélyi ~et is a kompromisszumkeresés jellemezte, noha
a 15. sz. utolsó éveiben az együttműködés nem volt széles körű; szinte
kizárólag a hadviselés kérdései kerültek terítékre, de az uralkodó és a rendek,
a három nemzet közötti kérdések megvitatása mind hangsúlyosabb szerepet kapott.
E korszakban az erdélyi ~ legjelentősebb lépésének az 1515 őszén Tordán
összehívott congregatiót tekinthetjük, ahol – vajda hiányában és ideiglenesen –
képviselőikből önálló ítélkező széket alkottak. A 16. sz. első negyedében a
háborús veszély miatt a rendek és az uralkodó együttműködésére fokozottan
szükség volt, ami a ~ megerősödéséhez, a rendek állásfoglalásának nagyobb
mértékben történő figyelembevételéhez vezetett. Ennek ellenére Erdélyben nem
került sor olyan mérvű rendi fellépésre, mint az anyaországban, s nem születtek
rendi programok, reformtervek.
Az erdélyi ~ a
16. sz. elejére még nem tekinthető kiforrott intézménynek, de a legfontosabb
tényező itt is az adó megajánlása volt. Ebben a korszakban azonban az erdélyi
rendek számára összehívott országgyűléseken csupán az adó összegét hirdették
ki, mivel az anyaországban megvitatott és elfogadott adóösszeget automatikusan
Erdélyre is érvényesnek tekintették. Az erdélyi megyék nemesei és a szász
városok ugyanis a mo.-i diétákon is megjelentek.
Az erdélyi ~
társadalmi jellemzői a 15. sz. utolsó harmadától fejlődtek ki. Jóllehet
Erdélyben is voltak nagybirtokos családok (pl. a Bethlen vagy a losonci Bánffy
család), de ők a köznemességtől nem különültek el oly mértékben, mint a
mo.-iak. Családi kapcsolataik nem voltak olyan kasztszerűek, mint az
anyaországban, ahol a nagy vagyon szétaprózódásának megakadályozása érdekében a
hasonlóan nagy vagyonnal rendelkező családokkal házasodtak, és az
elszegényedett oldalágakkal viszonylag hamar megszűnt minden kapcsolat.
Erdélyben a nemzetek közötti együttműködés is nagyobb lehetőséget adott a
hatalmaskodó főnemesek elleni hatékony fellépésre.
Az 1540-es
években főként →Fráter György erős hatalomra tett szert a rendekkel szemben. A
meggyilkolását (1551) követő években a rendek erősödni kezdtek, de ez csak
1558-ig tartott. A János Zsigmond halálát követő Báthory-korszak a fejedelmi
hatalom megerősítését tette szükségessé. 1588-ig a rendek minden egyes
országgyűlésen olyan határozatokat hoztak, amelyek a fejedelem hatalmát
növelték (a kolozsmonostori konvent kvázi-kancelláriává alakítása, szabad
fennhatóság az ország kincstára felett, sorozatos hűségeskük, a zendülők elleni
törvények, a trón átadása Báthory Kristóf, majd Zsigmond számára, a pénzverés
teljes átadása, fejedelmi monopóliumok elfogadása). A Báthory-hatalom
összeomlását követően az addig féken tartott rendek törekvései kimerültek a
különféle trónkövetelők támogatásában, továbbá lehetőségük nyílt arra, hogy a
→jezsuiták kiűzését követeljék, majd mikor ez nem teljesült, addig teljesen
szokatlan módon megtagadták az adó fizetését. Ezt kihasználva elérték a
jezsuiták kiűzését. Az 1591. évi országgyűlésen a katolicizmus ellen hozott
törvények mellett korlátozták fejedelmi hatalmat is (a fejedelem országos ügyben
a tanács határozata nélkül nem járhat el, kincstári ügyekbe betekintést
követelnek). A tizenöt éves háború időszakában a mo.-iakhoz hasonlóan az
erdélyi rendek is elérték, hogy létrehozzák a rendek által ellenőrzött
pénztárat, a fizetőmestert rendi ellenőrzés alá vonták, ill. az ebből fizetett
katonaságot különvették a fejedelem udvari katonáitól.
A 17. sz. a
központi kormányzás időszaka, amihez jelentősen hozzájárult, hogy Erdélyben a
tartós rendi uralom mindvégig irrealitásnak bizonyult. A fejedelmek mindegyike
saját irányítása alatt álló haderőre támaszkodva szerezte meg és tartotta fenn
hatalmát, a hadsereg feletti rendi ellenőrzés pedig minden esetben megbukott.
Bocskay István rövid fejedelemsége véget vetett a bizonytalan politikai
helyzetnek, de halálát követően a rendek a kijelölt utód helyett szabad
választási jogaik védelmében Rákóczi Zsigmond fejére tették a fejedelmi
süveget, majd törvényt hoztak a gyermekfejedelmek ellen. A fejedelemválasztó
jog mellett a fejedelmi tanács pozícióját is megszilárdították, majd a
jezsuiták kiűzéséről hoztak újabb artikulusokat; a nemesi rendek megerősítették
adó- és kvártélymentességüket, ill. az erdélyi városok ellen is megszavaztak
törvénycikkeket. Báthory Gábor ismételten visszaszorította a rendek hatalmát, és
kíméletlenül eltávolította politikai ellenfeleit, akikre a rendek hagyományosan
támaszkodhattak. Bukását követően a rendek ellenállási jogot formáltak maguknak
arra az esetre, ha a fejedelem megsérti szabadságaikat. A rendi igények azonban
időlegesnek bizonyultak, hiszen Bethlen Gábor erős központi hatalmat épített
ki, és merkantilista vonásokat sem nélkülöző állami gazdaságpolitikára alapozta
hatalmát. Erre szüksége is volt, hiszen egészen addig az erős fejedelmek
mindegyike inkább mo.-i latifundiumaikra, mint erdélyi birtokaira támaszkodva
uralkodott. Bethlen erősen központosított kormányzata után a rendek kidolgozták
a jogaik foglalatát tartalmazó unióformulát, és külön törvényben rögzítették a
kiváltságoltak jogainak megtartását, valamint eltörölték a fiskus öröklését a
magtalanul elhalt egyházi személyek után, a kincstár intézkedéseit
megsemmisítették. I. Rákóczi György trónra léptével azonban Bethlen rendszerét
jobbára helyreállították. Rákóczi György halála után az 1650 októberéig tartó
rendi mozgalom hasonló eredménnyel zárult, mint korábban: a fejedelmi hatalom
megszilárdulása következett. Az 1657. évi katasztrofális lengyelo.-i hadjáratot
követően a rendek az ismételt bizonytalan körülmények közepette vívtak ki
maguknak bizonyos kedvezményeket. Az Apafi-korszak kezdetén a fejedelmi hatalom
(minthogy a fejedelem személyesen nem rendelkezett számottevő birtokkal) minden
korábbinál kisebbre csökkent. Az Apafi–Bornemisza-vagyon megnövelésével és a
hűtlennek bizonyultak birtokainak elfoglalásával sikerült összegyűjteni annyi
birtokot, hogy Apafi a rendektől bizonyos függetlenséget szerezzen. Erre és
híveire támaszkodva 1667-re Apafi hatalma viszonylag biztos, minden fontos
felségjoga tekintetében eléggé erős volt. A fejedelem saját hadsereggel
rendelkezett, a külügyeket tanácsosai tetszőleges bevonásával maga intézte.
Az 1690-ben
jogilag is a Habsburgok uralma alá került Erdélyi Fejedelemség a bécsi udvar
számára csupán katonailag volt érdekes. Irányítását a király által kinevezett
kormányzóra és az →Erdélyi Guberniumra bízták. A legfontosabb hivatalokba
megszabott százalékarány szerint, amely azonban nem tükrözte a tényleges
vallási állapotokat, a reformált vallású többség ellenére főként kat.-okat
neveztek ki, így igazgatásának megreformálását a helyi központi szervektől nem
lehetett várni. A reformtörekvések elsősorban a rendeket jellemezték. Az
időszak egyetlen gazdaságpolitikai koncepciója is a rendektől származott, és
furcsa mód az abszolutista állam felé haladó reformok (ár- és mértékszabályozás
stb.) szintúgy a rendek javaslatai voltak. Éppilyen sajátos, hogy a rendek
indítványozták a jobbágypolitika rendezését és a robotterhek behatárolását
(1714, szentesítése csak 1742-ben) is. A szabályozás ugyan a mo.-i
robotterheknél általában magasabb értékeket adott meg, de pozitívuma a
szabályozás ténye. Ugyanígy a rendektől indult ki a fejedelemség igazgatási
reformjainak gondolata, valamint a Sándor Gergely nevéhez fűzhető
védvámrendszer terve (1725) is. Ezeken kívül a királyi tábla reformját sikerült
keresztülvinni. A reformtervek és a gyakori országgyűlések ellenére az erdélyi
~ hatékonysága igen alacsony fokú volt; a kormányzat csak akkor vette
figyelembe a rendi álláspontokat, amikor ennek politikai szükségességéhez nem
fért kétség. Nagy ellenzéki akciókra csupán néhány alkalommal került sor: a
sókereskedelem szabaddá tétele (1710-es évek vége), a katonaság visszaélései
(1725), a védvámrendszer (1735) ügyében. Összetettebb ellenállás az 1741. évi
országgyűlésen volt, amikor a sókereskedelem mellett a Guberniumba kinevezett
hivatalviselőkkel és a betelepedett örmény kereskedőkkel (→örmények)
kapcsolatos problémák kerültek terítékre.
1750
táján az elszenvedett veszteségek (Szilézia) miatt a kormányzat szemében Erdély
felértékelődött, így hozzákezdtek az adórendszer megreformálásához. Teleki
László és Samuel Dobosi vezetése alatt egy rendi bizottság alapvetően
merkantilista színezetű gazdasági reformtervezetet nyújtott be, gyakorlati
eredményei azonban (nem elsősorban a kormányzat ellenállása miatt) nem lettek. Az
erdélyi határőrvidék (→Katonai Határőrvidék) átszervezését követően kísérlet
történt arra is, hogy az 1714-es rendi felterjesztés után Erdélyben is
rendezzék a jobbágyügyet és bevezessék az úrbérrendezést. Erre a Gubernium és a
birtokosok ellenállása miatt mindvégig nem került sor. A józsefi korszakban a
prot.-ok elfogadásával a rendek kormányzati szereplésének esélye sokat javult,
de a bevezetett nyelvrendelet a szász nemzet látszólagos előnyhöz juttatásával
itt még nagyobb ellenkezést keltett, mint az anyaországban. II. József a Magyar
Királysághoz hasonlóan Erdélyben is rendezni kívánta a közigazgatást, és a
sokféle közigazgatási egységet előbb 11 vármegyére (1784), majd 3 kerületre
(1786) osztotta, ezzel együtt a területi rendi intézményeket is felszámolta
volna.
Kiadások
Irodalom
Szabó Dezső, A magyar országgyűlések története II. Lajos korában,
Bp., 1909; Szekfű Gyula, Serviensek és familiarisok, Bp., 1912
(Értekezések a történeti tudományok köréből, XXIII/3); Eckhart Ferenc, Magyar
alkotmány- és jogtörténet [1946], Bp., 2000; Ember Győző, Az újkori
magyar közigazgatás története Mohácstól a török kiűzéséig, Bp., 1946; Bónis
György, Hűbériség és rendiség a középkori magyar jogban, Kolozsvár, é.
n. [1947]; Mályusz Elemér, A magyar rendi állam Hunyadi korában, Sz,
91(1957); Trócsányi Zsolt, Az Erdélyi Fejedelemség korának országgyűlései.
Adalék az erdélyi rendiség történetéhez, Bp., 1976 (Értekezések a történeti
tudományok köréből. Új sorozat 76); Engel Pál, Királyi hatalom és
arisztokrácia viszonya a Zsigmond-korban, Bp., 1977 (Értekezések a
történeti tudományok köréből. Új sorozat 83); Fügedi Erik, Vár és társadalom
a 13–14. századi Magyarországon, Bp., 1977; Kubinyi András, A
magyarországi városok országrendiségének kérdéséhez (különös tekintettel az
1458–1526 közti időre), TBpM, 21(1979); Engel Pál, Honor, vár, ispánság.
Tanulmányok az Anjou-királyság kormányzati rendszeréről, Sz, 116(1982);
Mályusz Elemér, Zsigmond király uralma Magyarországon, Bp., 1984; MoT,
III/1–2, 1985; Benda Kálmán, Péter Katalin, Az országgyűlések a kora újkori
magyar történelemben, Bp., 1987 (Előadások a Történettudományi Intézetben,
6); Gerics József, A korai rendiség Európában és Magyarországon, Bp.,
1987; Mályusz Elemér, Az erdélyi magyar társadalom a középkorban, Bp.,
1988 (Társadalom- és művelődéstörténeti tanulmányok, 2); MoT, IV/1–2, 1989;
KMTL, 1994; Szakály Ferenc, Magyar intézmények a török hódoltságban,
Bp., 1997; Pálffy Géza, Egy horvát-magyar főúri család a Habsburg Monarchia
nemzetek feletti arisztokráciájában, in A Zrínyiek a magyar és a horvát históriában,
szerk. Bene Sándor, Hausner Gábor Bp., 2007.