Az
olasz reneszánsz bútorművészetben kialakult, tárolás és ülés céljára egyaránt
alkalmas bútordarab, gyakran karfával és háttámlával. Eredetileg kimondottan a
felsőbb rétegek berendezési darabja.
Az
IM 1600 k., Erdélyben készült reneszánsz ~ja felhajtható ülőlappal és a
ládarésszel egybecsapolt háttámlával készült. Szigorúan hasábos alakja
keretbetétekkel tagolt, előoldala faragványokkal ékített. Itt, a nagylevelű
akantuszindában helyezkedik el a Garázda–Teleki család címere. A ládapad
homlokzatának két szélén egy-egy férfiherma kariatidaszerűen támasztja alá az
oldalfalként kiképzett karfát. A jellegzetesen itáliai elemeket hordozó
faragott díszítmények feltehetően a gyulafehérvári szobrásziskola hatását
mutatják, míg bizonyos elemek délnémet párhuzamokra utalnak, ez utóbbi hatás
szász közvetítéssel juthatott el Erdélybe.
A
16–17. sz.-i mo.-i források a bútorok között gyakran említenek olyan hosszú,
keskeny ládát, mely ülésre és fekvésre, egyúttal tárolásra is használható volt.
E bútordarab Erdélyben főleg vidéken fordult elő. Ludason 1755-ben a „palota” (→ebédlőpalota)
bútorzatában „régi hosszú paraszt ládás padot” jegyeztek fel, Lengyelfalván
1792-ben szintén a „palota” bútorai között találjuk, a 17. és a 18. sz.-ban
azonban már ritkán és inkább csak →népi bútorként találkozunk vele. Fekvésre
való alkalmasságát bizonyítja, hogy a feljegyzésekben mindig hangsúlyozzák
hosszú voltát.
Kiadások
Irodalom
Szabolcsi Hedvig, A bútorgyűjtemény néhány újabb szerzeménye,
IMÉ, 2(1955); B. Nagy, 1970; K. Csilléry Klára, A magyar népi lakáskultúra
kialakulásának kezdetei, Bp., 1982.