A
11. sz. végén meginduló keresztes hadjáratok első látványos eredményei nyomán
világossá vált, hogy a Szentföld visszafoglalásánál is nehezebb feladat a
térség megtartása. A problémát csak súlyosbította az a tény, hogy a háborúk
befejeződtével a lovagok java része visszatért hazájába, a török támadások
viszont folytatódtak. A Közel-Keleten jelentős lovagi erőre volt szükség, amely
megfelelő fegyverzettel, harci tudással, kellő engedelmességgel tudja ellátni
missziós és katonai szerepét. A sokoldalú elvárásnak a világi lovagok nem
tudtak s nem is igen akartak eleget tenni. Így vetődött fel az ötlet: az
egyházon belül már működő →szerzetesrendek mintájára lovagokból álló rendet
lehetne szervezni. Az ilyen szervezetek célja tehát főként a Szentföld, a szent
helyek védelme volt, de már létrejöttüktől kezdve jelentős feladatot töltöttek
be a Szentföldet látogató keresztények ellátásában is. A 11. sz.-ban már
zarándokok tömege érkezett Palesztinába. Az európaitól eltérő klíma, a mostoha
viszonyok, a hosszú, nehézségekkel teli utazás próbára tették a zarándokok
lelki és testi erejét, így a szent emlékhelyek elérésekor rászolgáltak az
istápolásra. Jeruzsálemban már az ókortól kezdve működtek különböző ispotályok,
menedékhelyek, ahol a fáradt vándor szállást, vizet, étkezési lehetőséget
talált. Számuk a középkorban gyarapodott. Feladatuk volt a törökök fogságába
jutott keresztények kiváltása is. E zarándokgondozó helyek személyzete
rendszerint szerzetesekből és apácákból állt, akik munkájukat ingyen,
hivatástudatból végezték. Az egyre nagyobb tömegben érkező hívők ellátására
országonként zarándokközpontokat hoztak létre, ezeknek fenntartására az
uralkodók, előkelő nemesek jelentős összegeket adományoztak. Mivel a 12. sz.-ban
a törökök az ispotályokat sem kímélték, az egyes szállások szerzetesei maguk
fegyverkeztek föl, vagy olyan szegény lovagokat fogadtak be, akik megunták az
örökös vándorlást. A Szentföldet fegyverrel is védő egyházi rendek iránti igény
egyre sürgetőbben jelentkezett. Ez a sajátos körülmény magyarázza azt, hogy a
rendek vitézkedő, harci tetteik mellett ispotályaikról, beteg- és
szegényellátásukról is híresek voltak.
Az
egyházi ~ek a spontán szerveződés után pápai támogatást és működésüket
szabályozó, szentesítő pápai oklevelet kaptak. Ideáljuk a szerzetesi szegénységű,
aszkéta lovag, aki kész életét áldozni a szent ügyért. A rendek feladatából és
helyzetéből következően elsősorban a kis- és középnemesi családok nem elsőszülött
fiúgyermekei alkották a tagságot. A pápák az alapítólevelekben mindig szigorúan
kikötötték, hogy a rendek kizárólag a pápának tartoznak engedelmességgel, ezzel
kivonták őket azon országok uralkodóinak hatásköre alól, ahol működtek,
másrészt kivonták az egyház szokásos, területi hierarchiájából is (→egyházi
kiváltságok). A lovagok semmiféle püspöki, érseki befolyás alá nem tartoztak,
és sem állami, sem egyházi adót nem fizettek. A rendek tagjai általában hármas
fogadalmat tettek: engedelmességit, szegénységit és nőtlenségit. A 12–13. sz.-i
szentföldi harcokban a lovagok jelentős magánvagyont szereztek, így a
szegénységi fogadalom formális maradt. A nőtlenséget a 13. sz.-tól szintén nem
tartották be túl szigorúan: életükben egyszer megnősülhettek, a feleség halála
után azonban többé már nem. Alapvető feladatukat, az egyház védelmében
folytatott harcot viszont komolyan vették.
Az
egyházi ~ek általában Szt. Benedek rendjének →reguláját vették alapul, amelyet
igényeik szerint bizonyos fokig átalakítottak. A rendeken belül három osztály
különült el: lovagok, papok és szolgák. Az egyes rendeknek és ezen belül a
három csoport tagjainak külön-külön viseletük volt. Közös jellemzőjük, hogy a
ruha jól látható részén keresztet viseltek. Nevüket rendszerint arról a helyről
vagy épületről kapták, ahol a rend létrejött. Irányítási mechanizmusuk is
hasonló volt: a rend élén a nagymester állt (akárcsak a szerzetesek élén a
rendfőnök), őt bizonyos számú méltóságviselőből álló tanács segítette (6-8 fő).
A legfőbb szerv a rend általános gyűlése, ezután következtek az egyes
országokban lévő rendtartományok elöljárói, a priorok, azután a területi rendi
vezetők, végül a rendházak parancsnokai.
Az
egyházi ~eket rendszerint maroknyi ember alapította. Bár létrejöttük után
Európa-szerte számos birtokot kaptak, a 12–13. sz.-ban főleg a Szentföldön működtek.
A keresztény engedelmesség jegyében születtek, és elterjedésüket segítette,
hogy államok fölötti testületként tevékenykedtek. Tagságuk nemzetközi
összetételű volt, bár rendszerint kimutatható a francia lovagok túlsúlya. A 13.
sz.-ra részben birtokaik, részben a keresztény foglyok kiváltásával kapcsolatos
pénzügyi tevékenységük révén jelentősen meggazdagodtak és megerősödtek, a kor
bankházaival jó kapcsolatokat alakítottak ki, sőt egyes rendek (pl. a →templomosok)
maguk is bankházként működtek. A 13. sz. második felétől arisztokratikus
elitközösségek formáját kezdték ölteni. Az egyházi ~ek irányítási mechanizmusa
eredetileg szentföldi méretekkel számolt. Amikor azonban az egész keresztény
világra kiterjedő hatalmas szervezetekké fejlődtek, a régi vezetési forma egyre
kevésbé felelt meg a tartalomnak. A 14. sz.-i reformkísérletek során a
nagymesterek mellett helyenként szűk körű testületet hoztak létre, amely
mintegy kormányként működve a központosítás eszközeivel próbálkozott. A
nemzeten kívüliség, az államok feletti jogállás sajátos módon azzal járt, hogy
a ~ek saját állam alapítására törekedtek. Palesztinában ennek konkrét jeleit
mutatták a →johanniták és a templomos lovagok, de a Szentföld eleste
meghiúsította vágyaikat. Európai kísérleteik ütköztek az egyes államok
uralkodóinak központosító politikájával. Eredményt csak ott tudtak elérni,
ahová a központi hatalom közegei nem jutottak el, pl. a →német lovagrend a
Baltikumban vagy a johanniták Ródosz szigetén. Az egyházi ~ek fennmaradásának
lehetséges módja tehát az volt, hogy a Szentföldről kiszorulva – az eredeti
funkciók egy részét tovább folytatva – valamely periferikus területre vonultak
vissza. Ott vetették meg a lábukat, ahol a nagyhatalmak közvetlen érdekeit nem
zavarták. A rendek sorsát nemcsak az adott ország uralkodóival folytatott
küzdelmek nehezítették, hanem az egymással folytatott elkeseredett rivalizálás
is. Idővel számtalan kisebb-nagyobb rend jött létre. Közülük három – a
johanniták, a templomosok és a német lovagrend– katonailag,
gazdaságilag és politikailag olyan erőt képviselt, hogy a többi rend, a spanyol
testületeket kivéve, gyakorlatilag beleolvadt ezek valamelyikébe. A vallási
jellegű sajátosságok, sőt maga a lovagi eszme is háttérbe szorult, mind jobban
előtérbe kerültek a gazdasági-pénzügyi vonások.
2.
világi lovagrendek
A
14. sz.-ban a szűkülő létszámú, kiváltságait védelmező, társadalmi pozícióit
körülbástyázó lovagi társadalomban mind nagyobb szerepet kaptak a rítusok, a
sokszor öncélú és fényűző szertartások, amelyek mindenkire, még az uralkodóra
nézve is kötelezőek voltak. Mindez elsősorban a fejedelmi udvarokra igaz, ahol
a király vagy az uralkodó herceg körül sajátos lovagi társadalom szerveződött.
A lovagok célja egyre inkább az udvar fényének emelése, az uralkodó hatalmának,
tekintélyének szolgálata lett. Hagyományaik ápolásához zártabb közösségi formát
igyekeztek teremteni. Ez az igény hívta életre a középkori ~ek módosított,
kései változatát, a fejedelmi lovagrendet. Az egyházi ~ek a maguk idejében a
szerzetesi-katonai eszményt egyesítették, a világi ~ek viszont a katonai
értékeket az udvaronci ideállal ötvözték. Amíg az egyház harcosai a pápának, az
új rend tagjai az alapító királynak voltak alárendelve. Az előbbiek számára az
első szerzetesrendek szolgáltak példaképül, az utóbbiak eszménye Artúr király
és a Kerekasztal társasága volt. Az uralkodók zárt, eleve behatárolt létszámú
(12, 15, 24, 25, 31, 51 fős) közösségeket hoztak létre. Az egyházi rendek
országok feletti, nemzetközi szervezetet építettek ki, az egy-egy fejedelemhez
kötődő lovagi közösségek viszont csak saját államuknak tartoztak hűséggel, fő
feladatuknak az uralkodó személyének dicsőítését tekintették. Az első ~ek három
osztályával – lovag, pap, szolgáló testvér – ellentétben az udvari rendekben
csak egy osztály volt: a lovagoké. A központi hatalmat kiépítő feudális
társadalom sajátos, védekező funkcióját töltötték be: az uralkodó és egy szűk
arisztokrata kör szövetségét, ligáját, intézményesített érdekvédelmét látták
el. A rendkívüli kiváltságok mentesítették a tagokat a törvénykezés általános
szabályai alól. A lovagságtól amúgy sem idegen szülőföldszeretetet nemzeti
összetartozási érzéssé fejlesztették, ha mégoly szűkkörű, arisztokratikus
jelleggel is. Az egyes országokban ezért a másik ország lovagrendjeire bizonyos
tartózkodással tekintettek. A 14. sz.-tól kezdve alapított rendek – Európa
legkorábbi, 1326 e. létrehozott ilyen rendjeként I. Károly magyar →Szent
György-rendje, a nem sokkal későbbi angol Térdszalag-rend, a francia
Csillag-rend vagy a burgundiai →Aranygyapjas rend – az illető hatalom politikai
irányvonalát is mindig kifejezték. A rendtagságot adományozták, elfogadása
tehát rendszerint politikai állásfoglalásnak számított, és hatással lehetett a
szövetségi rendszerekre. Csaknem minden fejedelmi rend szabályzatában
szerepelt, hogy a lovag más ország jelvényét nem viselhette.
Az
uralkodóházakhoz kötődő rendek a nemzetközi élet jelentős tényezőivé fejlődtek.
Szokássá lett, hogy egy-egy előkelő követet, különleges megbízottat a
vendéglátó ország exkluzív rendjébe fogadtak. Zsigmond német-római császár és
magyar király gyakran találkozott európai fejedelmekkel. 1415 őszén
Perpignanban I. Ferdinánd aragón királlyal tárgyalt, aki Zsigmondot és
feleségét a velük együtt lévő urakkal, vendéglátóját, feleségét, fiait, a
kasztíliai és navarrai királlyal, valamint 30 aragón nemessel együtt a
Calatrava-rend tagjaivá fogadta. Egy évvel később Zsigmond V. Henrik angol
királlyal kötött szövetséget Canterburyben: ez alkalommal a Térdszalag-rend és
a magyar →Sárkány-rend tagsága cserélt gazdát. Érthető, hogy számos fejedelem
alapított saját rendet a 14–15. sz.-ban. E testületek jószerivel csak nevükben
és jelvényeikben különböztek egymástól. A világi rendek tagjai nem tettek
szerzetesi fogadalmat, sőt egyháziak nem is léphettek tagjaik közé. Számukra
nem volt előírás a nőtlenségi és szegénységi esküvés, szigorú regulák sem
korlátozták őket. A vallásos elemek nem hiányoztak szabályzataikból, de
szertartásaik színtere inkább az udvar, semmint a templom. Általában saját
kápolnát kaptak, pappal, gyakran püspökkel. A nagymester mindig maga az
uralkodó, a tagok között megtaláljuk családtagjait, gyakran nőket is. A rend
ügyeinek legfőbb intézője rendszerint a kancellár, de kincstárnokot, titkárt és
természetesen címermestert (címerkirályt) is foglalkoztattak, aki a lovagok
címerrel, fegyverrel, lovagi szabályokkal kapcsolatos ügyeit intézte. A fejlődő
központi hatalom kormányzati pozíciói és a világi ~ek tisztségei között sok
volt a hasonlatosság. A különböző rendi szabályzatok, eskük, próbák, avatási
szertartások szintén a lovagi életből jól ismert „kellékek” voltak, de a
szigorú szabályok betartására immár precíz adminisztráció ügyelt. A 14. sz.
végén elterjedt, hogy sokszor egészen különleges állatokat és azok ábrázolását
választották jelvényül. Létezett Hattyú-, Hermelin-, Galamb-, Elefánt-,
Szalamandra-, Sólyom-, Sündisznó-, Sas-rend. A rendek másik csoportja az
egyházi élettel kapcsolatos nevet választott: Szentlélek-, Szt. Sír-,
Szerafin-, Angyali üdvözlet- (Annunciata-), Krisztus-, Szt. Mihály-, →Szent
György-rend. Előfordult, hogy már megszűnt rendeket újítottak fel.
Kiadások
Irodalom
Friedrich Gottschalk, Almanach
der Ritterorden, I–III, Leipzig, 1817–19; Paul Ganz, Die Abzeichen der
Ritterorden I–IV, Schweizer Archiv für Heraldik, 19(1905), 20(1906);
Erdélyi László, A magyar lovagkor társadalma és művelődése 1205–1526,
Bp., 1932; Frances Gies, The Knight History, New York, 1984; Maurice
Keen, Chivalry, New Haven–London, 1984; Kovács Éva, A Luxemburgi-uralkodók
rendjelei, in Művészet 1342–1382, 1982, I; D’Arcy Jonathan Dacre
Boulton, The Knights of the Crown. The Monarchical Orders of Knighthood in
Later Middle Ages 1525–1520, Woodbridge, 1987, 22000; Borossy András, Egyház és
honvédelem az Árpád-korban. Hadakozó egyháznagyok, szerzetes lovegrendek, HK,
1987; Rázsó Gyula, A lovagkor csatái, Bp., 1987; Zombori István, Lovagok
és lovagrendek, Bp., 1988; Török József, Szerzetes- és lovagrendek
Magyarországon, Bp., 1990; Gömbös Tamás, A szerzetes- és lovagrendek
címerei és viseletei, Bp., 1993; Henry Bedingfeld, Peter Gwynn-Jones, Címertan,
Bp., 1994; Wolfgang Tarnowski, Lovagok, Bp., 1994; Bozsóky Pál Gerő, Keresztes
hadjáratok, Szeged, 1995; Christoph Steeb, Die Ritterbünde des
Spätmittelalters. Ihre Entstehung und Bedeutung für die Entwicklung des
europäischen Ordenswesen, in Österreichs Orden vom Mittelalter bis zur
Gegenwart, Hrsg. Johann Stolzer, Christian Steeb, Graz, 1996; Lővei Pál, Zsigmond
király sárkányrendjének egy frankföldi ábrázolása, MÉ, 54(2005); Uő, Uralkodói
lovagrendek a középkorban, különös tekintettel Zsigmond Sárkányrendjére, in
Sigismundus, 2006; Magyarország és a keresztes háborúk. Lovagrendek
és emlékeik, szerk. Laszlovszky József, Majorossy Judit, Zsengellér József,
Máriabesnyő–Gödöllő, 2006.