A
12. sz. elején néhány lovag a szentföldi zarándokok ellátására szövetkezett.
Eleinte sem saját épületük, sem szabályzatuk nem volt. II. Baudoin jeruzsálemi
király támogatása jeléül saját palotájának egy részét, az egykori
Salamon-templom területét bocsátotta rendelkezésükre. Itt épült fel első
rendházuk, erről kapták nevüket is: a Salamon-templom lovagjai vagy Krisztus
szegény lovagjai, azaz a ~ (→lovagrendek). Renddé szerveződésüket a Champagne
vidékéről való Hugues de Payns lovagnak köszönhették, aki 1118-ban barátjával,
Godefroy de St. Omerral létrehozta a közösség magvát. A troyes-i zsinaton
(1128-ban) született meg a ~ rendjének létrejöttét megerősítő pápai engedély és
az első rendszabályzat. A rend tagjai legfőbb feladatuknak a pogányok elleni
harcot tekintették, ezért hamarosan fel is hagytak a betegápolással, hogy
minden erejüket a fegyveres küzdelemre összpontosíthassák. 1136-ban Robert de
Craon lett a rend új nagymestere. E kiváló lovag vezetése alatt vált a rend
nagyhatalommá egész Európában és a Szentföldön. Ő építette ki a testület
területi rendszerét, helyi szervezeteit. A ~ a sok kiváltság révén egyre
nagyobb politikai szerephez jutottak. Gyakran vállalták fontos, bizalmas
üzenetek, levelek közvetítését fejedelmek, főpapok részére. Megbízhatóságuk
miatt vitás ügyekben sokszor fölkérték őket döntőbíráknak, főként a 12.
sz.-ban.
A
lovagok fehér köpenyt viseltek, vörös kereszttel. A rend jelmondata: „Non nobis
Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!” (Ne nekünk, hanem a Te nevednek
add, Uram, a dicsőséget!) 1240 k. a ~ katonai, politikai és pénzügyi téren
egyaránt hatalmuk csúcsára jutottak. Birtokaik behálózták egész Európát.
Szentföldi erődjeik elvesztése után a 13. sz. végére Ciprus szigetére
szorultak, majd visszatértek Franciao.-ba, ahol a legtöbb birtokuk volt. Ám a
rend tekintélye Franciao.-ban megrendült. A király a központosított monarchia
kiépítésének akadályát látta a nagyfokú önállósággal rendelkező templomos
rendben. 1307. okt. 13-án Franciao.-szerte egyszerre tartóztatták le a rend
tagjait. Szép Fülöp levélben tájékoztatta a ~ „bűneiről” Európa uralkodóit,
mintegy sugalmazva, hogy saját országukban hasonlóképpen cselekedjenek.
Kiátkozás terhe mellett megtiltották, hogy a ~at bárki segítse vagy jogi
védelmüket ellássa. 1312-ben pápai bulla rendelte el a templomos rend
feloszlatását. 1314. márc. 18-án Párizsban az agg nagymestert és helyettesét
megégették. A rend francia tagjainak többsége meghalt a börtönökben.
A
~ bukása elkerülhetetlen volt. A rend akkor szorult ki a Szentföldről, és
igyekezett új központot keresni nemzetközi jellegű szervezete számára, amikor a
nyugat-európai fejlődés éppen az ellenkező irányba fordult: a korábbi egyetemes
keresztény törekvések helyett ekkor kezdődött meg az egyes országokon belüli
központi királyi hatalom kiépülése. A nemzeti és univerzalista érdekek
ütközésének vált áldozatává az országok feletti, tehát a helyi, királyi
hatalomtól független lovagrend.
A
~ a →johannitákhoz hasonlóan a 12. sz. közepén jelentek meg Mo.-on, az ő
letelepítésüket is II. Géza király mozdította elő. Első rendházuk Csurgón volt,
amit 1163-ban okleveles említés bizonyít. Először a Dunántúlon és Dalmáciában
kaptak jelentős birtokokat, és sorra állították fel rendházaikat. A királyi
hatalom bizalmát élvezték, mint erről számos adománylevél tanúskodik. Hamarosan
önálló rendtartománnyá szerveződtek. A lovagrendeket pártoló Imre király
1198-ban minden adó és járadék fizetése alól fölmentette őket. Korai adataink
vannak arról, hogy a ~ a rájuk oly jellemző pénzügyi tevékenységet nálunk is
gyakorolták: 1203-ban pl. a spliti érsek Vránában a templomos rendnél vette át
a Velence ellen harcoló katonák zsoldjának kifizetéséhez szükséges ezüstöt. A
vránai rendház a ~ igazi központja volt. Közrejátszott ebben kiváló fekvése is,
hiszen az erőd az Adriai-tenger stratégiailag fontos pontján emelkedett.
Birtokaik java része később is Dalmáciában, Szlavóniában, Horváto.-ban és a
Dunántúlon helyezkedett el. A főbb városokban – →Esztergom, →Óbuda, →Székesfehérvár,
→Pozsony, Győr – szintén építettek rendházakat. Jelentős területeik voltak
Észak-Mo.-on (pl. Trencsén, Turóc, Sáros, Nyitra m.-ben), de az Alföldön és
Erdélyben kevés nyomot hagytak. Mindez nyilvánvalóan összefüggött a keresztes
hadjáratok útvonalaival.
Erejénél
és az országban élvezett bizalmi helyzeténél fogva a templomos lovagrend →hiteleshelyi
feladatokat is ellátott. 1222-ben az →Aranybulla példányai közül a pápa
és a johanniták után ők kapták megőrzésre a harmadikat. A tatárjárás
pusztításai idején a királyi sereg fő erejét a johanniták mellett a ~ adták. A
muhi csatában a magyarok seregét három vezér, Kálmán herceg, Ugrin kalocsai
érsek és Rembald templomos mester irányította. A vesztes csata után a menekülő
királyt a lovagok védelmezték, majd Dalmáciában, Trau várában talált menedéket.
Mikor Béla király továbbmenekült, feleségét és gyermekeit a ~ klisszai várába
küldte. A tatárjárás alatt sok templomos lovag elesett. Pótlásuk nem sikerült:
az 1200-as évek közepétől a rend katonailag meggyöngült. Bizonyára
közrejátszott ebben az is, hogy – a johannitákkal ellentétben – a ~ szigorú,
zárt közösségben éltek.
A
korabeli forrásokból kiderül, hogy a ~ zárkózott, merev magatartása gőggel és
önteltséggel párosult. Számos peres ügyük volt, amelyek során a rend tagjai és
vezetői nagyfokú kapzsiságról tettek tanúbizonyságot. Nem tisztelték a pörös
feleket, a bírákat és királyi tisztségviselőket sem. Nemegyszer előfordult,
hogy a megidézettek – egyházi és világi előkelők – megjelentek a bíróság előtt,
de az illetékes templomos rendházfőnök vagy tartománymester maga helyett egy
pátert küldött. Ennek ellenére sem alakult ki velük szemben általános gyűlölet
vagy harag. A 13. sz. végén fokozódó belviszályok, majd az interregnum idején a
pápa szigorú utasítása szerint a ~ is I. Károlyt támogatták. A rend azonban a
jelek szerint a saját hatalmát és birtokai gyarapítását tartotta szem előtt,
bizonyos esetekben pedig éppen a zavaros mo.-i helyzetet használta föl vagyona
növelésére. A templomos lovagrend 1312-ben történt feloszlatása a mo.-i
rendtartomány életének is véget vetett. Javaikat lefoglalták, a vagyon egy
része a király, másik része a johanniták kezére került, bizonyos birtokokra
pedig különböző főurak tették rá a kezüket. A lovagokat és a testvéreket nem
bántották, bebörtönzésre, atrocitásokra nem került sor. A köpenyükön lévő vörös
kereszt után őket is veres barátoknak nevezték. A néphagyomány szerint e nevet
kegyetlenkedéseik miatt kapták, de e hiedelem valójában csak utólag
keletkezett. Bizonyos források arról tudósítanak, hogy még a 14. sz. végén, sőt
a 15. sz.-ban is működött egy-két templomos konvent az országban.
Kiadások
Irodalom
Pesty Frigyes, A
templáriusok Magyarországon, Magyar Akadémiai Értesítő, 2(1861); Patek
Ferenc, A magyarországi templárius rendtartomány felbomlása, Bp., 1912;
Regine Pernoud, Les templiers, Paris, 1974; Stephen Howarth, A
templomosok titka, Bp., 1986; Louis Carpentier, A templomos lovagok
titka, Bp., 1992; Stossek Balázs, A templomosok Magyarországon, in Magyarország
és a keresztes háborúk. Lovagrendek és emlékeik, szerk. Laszlovszky József,
Majorossy Judit, Zsengellér József, Máriabesnyő–Gödöllő, 2006; Szentesi Edit, A
vörös barátok. Hiedelmek és legendák a Templomos Lovagrendről Magyarországon a
18. század közepéig, in Magyarország és a keresztes háborúk, i. m.