Jeruzsálemi Szt. János-lovagrend, Ordo Equitum Hospitaliensium Sancti Joannis de Jerusalem
A
Szentföldre tartó zarándokok részére 1070 k. Jeruzsálemban vendégházat
alapított egy Gérard nevű – később boldoggá avatott – bencés szerzetes és
néhány jó szándékú dél-itáliai kereskedő. Kápolnájukat Keresztelő Szt. János
oltalma alá helyezték, így ezt a nevet viselte az intézmény is. Gérard vezetése
alatt lassan renddé szerveződtek. Gérard követői számos új ispotályt és
vendégházat hívtak életre a Szentföldön. Szt. János hívei hamarosan új vezetőt
kaptak Raymond du Puy személyében, aki a betegek és zarándokok ellátása mellett
a rend tagjai számára a pogányok elleni harcot is kötelességgé tette. II.
Calixtus 1120-ban kiadott oklevele a Szt. János nevét viselő rendet már →lovagrendnek
ismerte el. Kezdettől fogva volt női ága is. Az apácák a betegek ellátásával
foglalkoztak, és külön kolostorokban éltek. Akkon 1291-i eleste után a
megmaradt ~ a Szentföldről Ciprusra költöztek. A lovagok 1306 novemberében
megrohanták Ródosz szigetét, és háromévi ostrom után elfoglalták. A törökök
1480-ban 160 gályával támadtak Ródoszra, majd 1522-ben ismét megostromolták,
immár sikerrel. A lovagok többsége elesett, a romba dőlt erődöt föladták, és
elvonultak a szigetről. V. Károly császár 1530-ban nekik adományozta Málta
szigetét. A 16. sz.-ban a rendből kivált egy prot. ág, melynek jogállását
1648-ban a vesztfáliai béke szabályozta. Ma a prot. ág viseli a johannita
lovagrend, míg a kat. ág a máltai lovagrend elnevezést.
A
rend mo.-i megtelepedése II. Géza uralkodása idejére tehető, és nyilvánvalóan
kötődik az 1147-ben az országon átvonult második keresztes hadjárat hatásaihoz.
Hamarosan jelentős birtokokkal rendelkeztek az ország különböző részein. Legelső
rendházaik és egyúttal a legfontosabb központtá kiépülő →konventjeik →Esztergomban,
→Budán és →Székesfehérvárott keletkeztek. A későbbiek során a mo.-i rendházak a
cseho.-ival együtt alkottak közös →rendtartományt. Esztergomban valójában három
konvent jött létre, az első és legfontosabb 1150 k. Szentkirályfalva helységben
(Szt. István-konvent), ez hosszú ideig a mo.-i johannita birtokok anyakonventje
volt. Saját ispotály, hőforrás mellett működő →fürdő, öt falu és tizenkét
révhajó tartozott hozzá. Az ásatások során kiderült, hogy a lovagoknak itt
háromhajós, gótikus stílusban épült bazilikájuk volt. A második, a Szt.
Keresztről elnevezett esztergomi rendházukban szintén ispotály működött. A
harmadik johannita központ (Szt. Erzsébet-konvent) ugyancsak hőforrásokra épült
fürdővel és →kórházzal rendelkezett. Budán létrejött szállásaik kezdettől fogva
a hőforrások vizére alapozott fürdők és ispotályok révén fejlődtek önálló
konventté, amiben közrejátszott Buda királyi székhellyé alakulása is. A mai
Császár fürdő helyén jött létre a Szentháromság-rendház, amely még a 16.
sz.-ban is működött. II. Ulászló gyakran járt ide fürödni. Ettől kissé távolabb
volt a Szentlélekről elnevezett rendház, szintén hőfürdőkkel és ispotállyal, s
a Gellért-hegy lábánál lévő források gyógyvizét használta egy további konvent.
Székesfehérvárott Esztergommal egy időben jött létre a johannita rendház. Míg a
rendházak fontossága változott, a Mór esztergomi érsek alapította Szt.
István-lovagház a város 1543. évi elfoglalásáig kiemelkedő szerepet töltött be
a rend hazai történetében. III. Béla megerősítő oklevele szerint a konventhez
Somogy, Tolna, Zala és Fejér m.-ben 56 birtoktest tartozott. Amikor a tatár
támadásának híre jött, a lovagok a náluk őrzött hiteleshelyi →pecsétet a
szentföldi lovagokhoz küldték, nehogy a tatárok kezébe kerüljön. Jelentősen
támogatta őket II. Géza és felesége. A király Jeruzsálemban külön templomot és
vendégfogadót építtetett, amelyet a ~ gondjára bízott. Halála után a rend
székesfehérvári konventjében temették el. III. Béla király még dalmáciai herceg
korában, 1170 k. 10 ezer bizánci aranyat juttatott nekik, hogy Jeruzsálem
környékén birtokot vásároljanak. Trónra kerülése után a ~ voltak fő támaszai,
amit gazdag birtokadományokkal és kiváltságokkal jutalmazott. Hasonlóképpen
cselekedett fia, Imre király is. Különösen sok adományt kaptak II. Andrástól,
aki sokszor fordult támogatásért a János-lovagokhoz, időnként pénzt is kért
kölcsön. Uralkodása alatt vált önálló rendtartománnyá a ~ mo.-i szervezete. Első,
név szerint ismert →perjele Pontius de Crice volt, őt követte 1225-ben
Rembaldus. A király 1217-ben juttatott jelentős adománya fejében kikötötte,
hogy valamennyi férfi utódja – születésétől – tagja lehessen a rendnek. II.
Andrást a rend lovagi viseletében temették el.
Fia,
IV. Béla szintén megbecsülte a János-lovagokat. A muhi csatában, majd az azt
követő menekülésben nekik (és a →templomosoknak) köszönhette életét. A tatárok
elleni harcban tanúsított bátorságukért IV. Béla 1247-ben az egész Szörényi
bánságot nekik adta, megtoldva Moldva egyes részeivel. A Duna mentén épült új
várak védelmét is a johannita lovagokra bízta. Míg a templomosok között elsősorban
francia lovagokat, a ~ között inkább itáliaiakat lehet találni, számottevő volt
azonban a magyar rendtagok arányának növekedése. A népnyelv vörös köpenyük után
veres barátoknak is hívta őket. Amikor az Árpád-ház kihalása után megindult a
harc a magyar koronáért, a lovagok pápai utasításra I. Károlyt támogatták.
Segítették a tartományurak leverésében is. 1312-ben harcoltak a rozgonyi
csatában Csák Máté és az Amadé fiak ellen. Szembetűnő, hogy a johannita
rendházak legnagyobb része a Dunántúlon volt található. A Dráván túli
országrészekben 14 lovagházról tudunk, sokkal kevesebb volt Felső-Mo.-on,
Erdélyben pedig csak a Torda mellett lévő konventről van adatunk. A Tiszántúlon
és a Duna–Tisza közén alig tudunk rendház működéséről. Feltehetően Szegeden
volt egy ispotályuk és templomuk, az alsóvárosi ferences kolostor helyén.
Mindebből azt lehet megállapítani, hogy a lovagok a hazánkon átvonuló keresztes
hadjáratok útiránya mentén kapták birtokaikat, főként a Dunántúlon és a dalmát
tengerparton, hogy biztosíthassák a tengeri összeköttetést a szentföldi – később
ródoszi – központtal. A rend megkülönböztetett helyzetét nemcsak a birtokok,
hanem kiváltságok, mentességek is garantálták. Nem kellett →tizedet fizetniök,
saját szolgáikat csak a királyi bíróság vonhatta felelősségre, mentesek voltak
az adók fizetése alól is. A királyi kegy tényleges jövedelmeiket is megnövelte.
II. András nekik juttatta sójövedelmének egy részét, valamint a soproni kapuvám
kétharmadát. 1215-ben a király a párkányi vámot az esztergomi káptalanra hagyta,
de kikötötte, hogy az érsek Szép nevű birtokát a ~ használják. A beregi
egyezményben az egyházi testületeknek járó sómennyiség szabályozásakor
leszögezték, hogy a János-lovagokat a szegedi beváltóhelyről járó →sóért
hajónként 10 márka illeti meg.
A
rend konventjei a →hiteleshely szerepét is betöltötték. Imre király özvegye VI.
Lipóthoz menekült, de 30 ezer márka értékű készpénzét és ékszereit a lovagok
esztergomi házában helyezte el megőrzésre. Az →Aranybulla hét
példányából az elsőt a pápának küldték, a másodikat viszont a ~ kapták. A hazai
hiteleshelyek között tehát az első helyet töltötték be. Esztergomi rendházuk
gyakran volt országos jelentőségű összejövetelek színhelye. A lovagrend mo.-i
levéltárának nagy része elpusztult, csak a székesfehérvári konvent anyaga
maradt meg. Az említett két fontos hiteleshely mellett hasonló funkciót töltött
még be a budafelhévízi, a csurgói és a tordai rendház is. A hatalmas birtok
gyakran képezte földesúri vagy egyházi méltóságok támadásának célpontját,
vitás, peres ügyeiknek nem volt se vége, se hossza. A 13. sz. folyamán hosszú
pereket folytattak a veszprémi püspökkel, a pannonhalmi és a zirci apáttal a
tizedek begyűjtése miatt. A per sok pénzbe került. Emiatt a ~ gyakran
zálogosítottak el birtokokat. A 14. sz.-ban jelentős súlyponteltolódás
figyelhető meg a renden belül. A ~ templomosoktól szerzett birtokaik közül a
dalmát tengerparton, Zárától nem messze fekvő vránai konvent egyre nagyobb
szerepet kapott. Az itteni perjel, Cornuto Péter 1347-ben egyesítette a johannita
tartományi elöljáró és a vránai perjel címét, így ez a ródoszi központhoz
közelebb eső hely lett az új johannita központ.
A
14. sz. végétől megindult a rend hazai hanyatlása, aminek belső okai a
trónviszályokban való részvételben és a dalmáciai túlsúlyban keresendők.
1543-ban a török elfoglalta Esztergomot, majd Székesfehérvárt is, ezzel a ~
valamennyi jelentős rendháza török kézre került. Ekkor bizonyosodott be, hogy
az egyenlőtlen területi megoszlásnak milyen hátrányai voltak. 1594-ben
Bertrucci Ferenc Antal lett a vránai perjel, ő az utolsó, aki érdemben töltötte
be ezt a tisztet. Az őt követő többi személy – rendszerint a terület osztrák
katonai parancsnoka – már csak címként viselte a méltóságot. Utolsó
rendházukat, a sopronit 1636-ban átengedték a →jezsuitáknak, ezzel Mo.-on a ~
tevékenysége gyakorlatilag megszűnt. A török kiűzése után, a rend mo.-i
visszaállítására tett kísérletek nem jártak sikerrel.
A
~ mo.-i építkezéseiről keveset tudunk. Az eddig előkerült és feltárt építmények
alapján a korabeli hazai hagyományoktól jelentősen eltérő stílus tűnik fel. Az
elsősorban kör alakú, 6 és 12 karéjos, fülkekoszorús vagy más hasonló
elrendezésű, a 12. sz. végére, a 13. sz. elejére datálható templomok talán II.
András szentföldi keresztes hadjáratával hozhatók összefüggésbe. A templomok
védőszentjeinek névsorából meg lehet állapítani, hogy az alapítók közül ki vett
részt keresztes hadjáratban, szentföldi vagy compostelai →zarándoklaton. Az
egyes vélemények szerint johannita építésű körtemplomok (Gerény, Karcsa)
Szentföldre utaló jele a jellegzetes alaprajz és a tégla használata. (Más
kutatók a rotundák és a ~ közötti kapcsolatot tagadják.) Határozott vélemények
szerint a kiszombori körtemplom is johannita befolyásról árulkodik. A ~ és a
templomosok hazai gazdagsága, tekintélye és jól szervezett birtokai bizonyára
lehetővé tették, hogy saját építőmesterekkel is rendelkezzenek. Az említett kör
alakú, 6 és 12 fülkés, ill. téglából készült négykaréjos és sokszög alaprajzú
templomok és kápolnák legtöbbje nem plébániaként, hanem emlék- vagy temetőkápolnaként
jött létre. Ezek a Szentföldet megjárt építtetők igénye szerint átvették a
hazai →rotundák vonásait, de szentföldi módosításokkal.
Kiadások
Irodalom
Reiszig Ede, A
jeruzsálemi Szt. János lovagrend Magyarországon, I–II, Bp., 1925–28; Robert
Peyrefitte, Chevaliers de Malte, Paris, 1957; Claire Eliane Engel, Histoire
de l’Ordre de Malte, Paris–Genève–Münnich, 1968; br. Radvánszky Antal, A
Szt. János lovagrend története Magyarországon, Párizs, 1986; Vajay
Szabolcs, Ordinata Sancti Johannis in Hungaria. A johannita rend lovagjai
1854–1987, h. n., 1987; Marjai Imre, A kereszt és a kard lovagjai. A
máltai lovagrend, Bp., 1990; Engel Pál, 14. századi magyar vonatkozású
iratok a johannita rend máltai levéltárából, TSz, 39(1997); Hunyadi Zsolt, A
johanniták a középkori Magyarországon a 14. század végéig, in Magyarország
és a keresztes háborúk. Lovagrendek és emlékeik, szerk. Laszlovszky József,
Majorossy Judit, Zsengellér József, Máriabesnyő–Gödöllő, 2006.