A
középkorban a Kárpát-medencébe települt iráni nyelvű nép elnevezése. A jász
szó feltehetően óorosz eredetű. Egy iráni nyelvből, ász alakban
kerülhetett a magyarba. A mo.-i latin forrásokban a ~ Jazones, Jazyges,
Philistaei néven szerepelnek.
Az
óorosz jász elnevezés helyett a keleti és nyugati kútfőkben alán
található. Erre a mongol kori utazók, Plano Carpini és Rubruk adnak
magyarázatot, ők ti. a két népet azonosnak tekintik. Máig tisztázatlan a két
elnevezés egymáshoz való viszonya, mindenesetre az alánok és ászok története
nem választható el egymástól. A szarmatákhoz és a szkítákhoz közel álló
alán/ász törzsszövetségre az 1. sz.-tól vannak adataink a Kaukázus előterében,
ahová a kazah sztyeppről érkezhettek. Alán néven találjuk meg őket több
mint ezer éven át a Kaukázustól északra elterülő vidékeken. Az Európára törő
hunok először az alánokat hódították meg a 370-es években. Kisebb csoportjaik,
csatlakozva a germán népvándorláshoz, egészen Hispániáig, sőt Észak-Afrikáig
jutottak. A többség helyben maradt, és betagolódott a hun, majd az azt követő
nomád birodalmakba. A kazár birodalom megalakulása, ill. a kazár–arab háborúk
kapcsán gyakran említik őket a bizánci és arab források a Kaukázusban és a Krím
félszigeten. A kialakuló magyarság szoros kapcsolatban állhatott az alánokkal,
amit a magyar nyelv honfoglalás előtti alán jövevényszavai, ill. a magyar
eredetmondában, Hunor és Magor történetében az alán népnév előfordulása
igazol. A magyarsághoz korán csatlakozott ász csoportok neve tükröződik Eszlár,
Oszlár helyneveinkben is. A 10. sz.-tól az alánok önálló hatalommá váltak,
s Bizáncból megindult megtérítésük is. A 11–13. sz.-ban gyakran szerepelnek az
orosz és grúz krónikákban, többek között ők biztosították a →kunok tömeges
betelepülését Grúziába a 12. sz. elején. A mongolok 1223-ban csak azután győzték
le az alánokat, hogy sikeresen szétbomlasztották szövetségüket a kunokkal. Batu
1239-ben vette be seregeivel az alán fővárost, Magaszt. Röviddel azelőtt
látogatta meg az alánokat →Julianus barát. A mongol hódítás következtében az
alán népesség három csoportra szakadt. Egyik részük nyugatra vándorolt, s az
Al-Dunánál, Bizáncban és Mo.-on telepedett le. Ugyanakkor a Kínában székelő
mongol nagykán udvarában is megtaláljuk őket, ahol testőrként szolgáltak. A
helyben maradt csoport a Kaukázusba húzódott, ők a mai oszétok elődei.
A
~ neve a mo.-i forrásanyagban először 1318-ban bukkan föl. Egy 1323-as oklevél
szerint a ~ a királyi hadban szolgálnak, és megilleti őket a bíróválasztás
joga. 1333–34-ben feljegyezték az első jász kapitány nevét. Betelepedésükről
nincsenek írott forrásaink, ezért aztán érkezésük ideje és módja is vitatott. A
leginkább elterjedt álláspont szerint a kunokkal együtt költöztek be először
1239-ben, majd 1264–66 között, amit az támasztana alá, hogy a ~at általában a
kunokkal együtt említik a források, és hasonló privilégiummal rendelkeztek.
Ugyanakkor a mo.-i ~ elődeiként a Havasalföldön és Moldvában élő alánok is
szóba jöhetnek, akiket a bizánci császár 1283-ban költöztetett birodalmába
határainak biztosítására. Az 1340-es évektől erről a területről az alán
népesség eltűnt, csupán központjuk, Jászvásár neve őrzi emléküket. Emellett
1365-ből van még egy adatunk arról, hogy Vidin várában a magyar nádor ~at
fogadott fel. Ezek alapján feltehető, hogy a 13. sz. második felében, de még a
14. sz. folyamán is költözhettek jász csoportok Mo.-ra. Mindenesetre biztosnak
látszik, hogy a ~ többsége a 13. sz.-ban került a Magyar Királyság területére,
ugyanakkor a honfoglalás előtt és röviddel utána már megindult kisebb csoportok
csatlakozása, és még a 14. sz.-ban is történhetett hasonló bevándorlás.
A
~ könnyűlovas íjászokként szolgáltak a magyar király hadseregében, s ezért
adómentességet kaptak. A jász szállásterület a 14. sz. első felében Pilis és
Esztergom m. volt. Az ottani ~tól származik az 1422-ben összeállított, néhány
kifejezést és negyven közszót tartalmazó jász szójegyzék, amely a ~ nyelvének
megállapítása szempontjából döntő fontosságú volt. A mai Jászság, azaz a Zagyva
és a Tarna folyók menti települések területén 1366-ban említik őket először. A
15. sz.-ra alakult ki ott Jászberény központtal összefüggő településcsoport,
amelyet a kunokhoz hasonlóan székekre osztottak (Berényszállás, Négyszállás,
Árokszállás, Fényszaru). A ~ életmódja – amint az a jász szójegyzékben, ill. az
egri vár adóösszeírásában tükröződik – közelebb állt a letelepült magyarokéhoz,
mint a nomád kunokéhoz. A jelentős földművelés gyorsította elmagyarosodásukat,
amelyet még az is elősegített, hogy a ~ többségükben már bejövetelükkor bizánci
rítusú keresztények voltak (→bizánci kereszténység). A →ferencesek kapták a
feladatot, hogy a →római kereszténységre való áttérésüket segítsék.
Privilegizált társadalmi helyzetet biztosító területi autonómiájuknak köszönhetően
nyelvi beolvadásuk után is megtartották önálló etnikai tudatukat. A török
hódítás nyomán a ~ királyi adóját először az egri vár fenntartására
fordították, majd Eger eleste után a Jászság a hatvani szandzsák része lett.
Központjában, Berényben kádi székelt. A török kiűzése után, mivel a ~ nem
tudták megfizetni a megváltást, 1702-ben a Jászság területét eladták a →német
lovagrendnek, s ez a jász kiváltságok megszűnését jelentette. A kunokkal
közösen 1745-ben sikerült visszaszerezniük előjogaikat, amelyeket csak a
jobbágyfelszabadítás tett semmissé. Az 1751:25. tc. értelmében a Jászság a
Kiskunsággal és a Nagykunsággal együtt Hármas kerület néven kiváltságos
kerületté vált, azaz a megyétől hatóságilag független önkormányzattal
rendelkezett.
Kiadások
Irodalom
Gyárfás István, A jász-kunok története, I–IV, Kecskemét–Szolnok–Bp.,
1870–85; Szabó László, A jászok hazánkban, in Magyarrá lett keleti
népek, szerk. Szombathy Viktor, László Gyula, Bp., 1988; Pálóczi Horváth
András, Besenyők, kunok, jászok, Bp., 1989; Györffy György, A
magyarság keleti elemei, Bp., 1990; Koszta László, Nyitrai István, in KMTL,
1994, 301–302, 33–34; Zúduló sasok. Új honfoglalók – besenyők, kunok, jászok
– a középkori Alföldön és a Mezőföldön, szerk. Havassy Péter, Gyula, 1996
(Gyulai katalógusok, 2); Hansgerd Göckenjan, Kelet-Európa népei a 13.
századi magyar domonkosok útleírásaiban, Aetas, 1997/2–3; Augustí Alemany, Sources
on the Alans. A critical compilation, Leiden, 2000 (Handbook of Oriental
Studies, Part 8. Uralic Studies and Central Asia, 5); Fejős Barbara, Az alán
és az ász név összefüggése a középkori forrásokban, in A Kárpát-medence
és a steppe, szerk. Márton Alfréd, Bp., 2001 (Magyar Őstörténeti Könyvtár,
14); Kristó Gyula, Nem magyar népek a középkori
Magyarországon, Bp., 2003.