Az
1222. évi →Aranybulla 31. cikkelyében megfogalmazott elv, melynek
értelmében a főpapoknak és a világi főuraknak joguk van hűtlenség vétke nélkül
szembeszegülni a →királlyal, ha az nem tartja meg a kiváltságlevélben
foglaltakat. Az ~ egyfelől a →jog hűbéri felfogásában, másfelől a kánonjogban
gyökerezik. Az előbbi szerint a hűbérurat és hűbéresét, az uralkodót és
alattvalóit kölcsönös hűség kapcsolja össze, mely mindkét félre nézve csak
addig kötelező, ameddig a másik is tartja magát hozzá. Az ~ egyházi megalapozását
VII. Gergely pápa szolgáltatta azzal, hogy a pápa által zsarnoknak nyilvánított
király alattvalóit feloldotta a hűségeskü kötelezettsége alól. Az ~ csírája
felfedezhető már István király Intelmeinek azon passzusában, mely
szerint „ha haraggal, gőgösen, gyűlölködve, békétlenül kevélykedsz az ispánok
és főemberek fölött, a vitézek ereje bizonnyal homályba borítja a királyi
méltóságot, és másokra száll királyságod”. A szerződéses hatalalomátruházás
gondolata és a királyi hatalom ellenőrzésének joga fogalmazódik meg →Kézai
Simon krónikájának communitas-elméletében.
Az ~ kinyilvánításának
célja a királyi hatalom korlátozása volt, ám konkrét eszközeit az Aranybulla
nem fogalmazta meg. Két későbbi megújítása (1231, 1267) az ellenállási
záradékot elhagyta, 1351-től azonban →koronázásakor minden király az eredeti
cikkelyeket erősítette meg, ily módon az ~ a rendi alkotmány alapelemévé vált.
A →Tripartitumba – immár minden →nemesre kiterjesztve – a nemesség
negyedik sarkalatos jogaként került bele. Az addig csak elvi lehetőségként
létező ~ra elsőként Bocskay István, majd Thököly Imre és II. Rákóczi Ferenc
hivatkozott ténylegesen. A mo.-i nemesség az 1687. évi országgyűlésen, az
erdélyi pedig 1691-ben, a →Diploma Leopoldinumban kényszerült lemondani
róla.
Kiadások
Irodalom
Holub József, A magyar alkotmánytörténet vázlata, I, Pécs, 1944;
Gerics József, A korai rendiség Európában és Magyarországon, Bp., 1987.