Nem
tudjuk, mikorra tehető a ~ első megjelenése a történeti Mo. területén.
Megtelepedésük legkorábbi hiteles nyomai a 2. sz.-ba nyúlnak vissza. Jeruzsálem
pusztulását és az önálló államiság helyreállítási kísérleteinek ismételt
szétzúzását követően a birodalmi sasok nyomában az akkori Pannoniában is
megjelentek a ~, részben mint a római légiók önkéntes vagy kényszertoborzott
katonái, részben mint a katonák és a nyomukban felvirágzó polgári települések
igényeit kiszolgáló iparosok, kereskedők. A formálódó diaszpóra tagjai a
császárkorban nemegyszer különböző hivatalos pénzügyi funkciókat is elláttak.
Egy Intercisában (a mai Dunaújváros helyén) talált, 3. sz. eleji fogadalmi
táblából tudjuk pl., hogy Cosmius az ottani vámállomás főnöke (praepositus
stationis), egyben a helyi →zsinagóga vezetője, archisynagogus volt. A
síremlékek tanúbizonysága szerint jelentősen megnőtt a tartomány zsidó
népessége a 2. sz. végén, a 3. sz. elején, a részben szíriai származású
Severus-dinasztia uralkodása alatt (192–235), amikor Pannoniában hosszabb ideig
a már Marcus Aurelius által ide helyezett, Szíria provinciában toborzott
cohorsok is állomásoztak. A zsidó származású népesség jelenléte a majdani Mo.
területén egészen a 4. sz. végéig kimutatható.
A
római impérium Kárpát-medencei összeomlásától a magyar honfoglalásig csak
szórványos nyomok ismeretesek a ~ itteni jelenlétéről. A népvándorlás első
hullámainak elültével a zsidó távolsági kereskedők, a radaniták keleti útjaikon
minden bizonnyal megfordultak az avarok, bulgárok, szlávok stb. lakta
területeken, de állandó jellegű megtelepülésükről – a (római) városi élet
kontinuitásának hiányában – nincs tudomásunk. A 9–10. sz.-ban Hászdáj ben Izsák
ibn Sáprut, III. Ábdul Ráhmán córdobai kalifa zsidó vezírének vitatott
hitelességű levele szerint feltehetőleg újra voltak kisebb, de állandó (vlsz. a
mai német, cseh és morva területek zsidóságának filiáléjaként létrejött) zsidó
települések, nehezen hihető azonban, hogy ezek túlélték volna a honfoglalást.
Eltekintve
a mindmáig hevesen vitatott magyar és zsidó vallású kazár (kabar?)
kapcsolatoktól, amelyeknek a továbbiakban egyébként sem volt kimutatható
következménye a középkori mo.-i zsidóság genezisében, csak a 11. sz. második
felében találkozunk újra az országban tartósan megtelepült, rendezett községben
élő ~kal (→Esztergom). A mo.-i zsidóság ebben az időben (és gyakorlatilag
egészen 1526-ig) nyugati, askenázi eredetű, zömmel az említett német, osztrák,
cseh és morva területekről származik. A század végétől számuk jelentősen
gyarapodott a keresztes hadak pogromjai, majd az ismétlődő közép-európai
zsidóüldözések elől menekülők kisebb-nagyobb csoportjaival. A Magyar Királyság
Nyugat-Európával, de még a szomszédos osztrák főhercegséggel és cseh állammal
összehasonlítva is kedvező volt a zsidó megtelepülés számára. Feudális
széttagoltsága más országokhoz képest kisebb mérvű volt, és a kereszténység
kat. változata csak fokozatosan hódított tért és tett szert egyeduralomra. Az
ország a kezdetektől fogva soketnikumú és sokvallású volt, s ezért a ~
mozgástere hosszú ideig nagyobb volt, mint a nyugatra eső területeken. Mo.-on
egészen a 14. sz.-ig nincs nyoma a nyugat-európai ~ életét megnyomorító
üldözéseknek, elkülönítéseknek. Ismeretlen az erőszakos térítés, a zsidó
különadó. Noha az 1222. évi →Aranybulla megtiltja, hogy a ~ és →izmaeliták
kamaragrófok, pénzverde-, só- és adóhivatalnokok lehessenek, és II. András
1233-ban esküt tesz rá, hogy a ~at és izmaelitákat megkülönböztető jelek
viselésére kötelezi, e tilalmak és fogadalmak betartására még hosszú ideig nem
került sor. A betelepülő ~ szolgálataira igényt tartó (és szakértelmükre
rászoruló) központi hatalom még az olyan gyenge kezűnek tartott uralkodók, mint
II. András vagy Kun László esetében is lehetővé tette, hogy e kérdésben is
sikeresen dacolhassanak a pápai főhatalommal. A nyugat-európai jogszokások
térhódítását jelezte (egyelőre inkább csak teoretikusan) IV. Béla 1251. évi
kiváltságlevele, a mo.-i zsidóság aranybullája, amelyben közvetlen királyi
védelem alá helyezte, a kamara szolgáinak nyilvánította az országban élő ~at,
és a személyük, ill. vagyonuk elleni támadást a királyi hatalom megsértésének
tekintette. Eszerint a sajátos kvázirendként funkcionáló zsidóság anyagi
ellenszolgáltatás fejében jogot nyert, hogy keresztény ügyfeleivel és egymás
között folytatott pereiben az uralkodó által kinevezett zsidóbíró ítélkezzék,
míg vallási kérdésekben saját bírósága, a bét din meghallgatása után szülessen
döntés. A kiváltságlevél intézkedett személyes biztonságukról, vallásuk
háborítatlan gyakorlásáról, az erőszakos térítés elleni védelemről. Az
Árpád-ház kihalása után a kamaraszolgai jogviszony fokozatosan a Német
Birodalomban ténylegesen létező, a ~ra kedvezőtlenebb formát öltött: a ~at az
uralkodó tulajdonának tekintették, ő szab jogaiknak határt, kegye bármikor
felfüggeszthető, vagyonukkal a kincstár rendelkezik. Ténylegesen a →király és a
~ közötti kapcsolat egészen a vegyesházi királyok koráig rendkívül szoros volt,
elsőként Zsigmond király ruházta fel 1393-ban Garai Miklós macsói bánt és
testvérét a „zsidótartás” jogával, megengedvén nekik, hogy Kőszeg városába
telepítsék őket, és fölöttük szabadon rendelkezzenek.
Bár
Mo.-on szervezett zsidóüldözésre, kiutasításra – I. Lajos 1360-as évekbeli
átmeneti intézkedéseit nem számítva – nem került sor, a növekvő egyházi
befolyás és a zömében →németek alkotta városi polgárság erősödő konkurenciája
következtében a túlnyomórészt a Dunától nyugatra, északnyugatra települt,
városlakó zsidóság – a nyugat-európai fejlődés menetét követve – a
Kárpát-medencében is fokozatosan kiszorult a földművelésből, a →kereskedelemből,
az állami pénzügyletekből, eltiltatott a környezete számára végzett kézműipartól.
Különösen felgyorsult ez a folyamat a 14–15. sz.-ban. Az uzsoraügyletekre
korlátozott zsidóság elkülönültsége-elkülönítettsége a 14. sz. végére csaknem
teljessé vált. Ruházatukon megkülönböztető jelet (sárga folt, vörös köpeny,
hegyes kalap) viseltek, keresztényekkel folytatott pereikben speciális zsidó
eskü letételére kötelezték őket, egyes városokban, így →Pozsonyban, Sopronban
vagy Nagyszombatban német szokás szerint ún. zsidókönyvet vezettek a
kölcsönügyletek nyilvántartására. A ~ fokozatos elszigetelődését lakóhelyük
elkülönülése is jelezte. A városok többségében jól elhatárolt zsidó utcák
jöttek létre, amelyek gyakran kizárólagos színteréül szolgáltak a ~
kereskedelmének (→városépítészet). Az 1526-ot megelőző időszakból összesen 37
olyan nyugat- és északnyugat-mo.-i helységről tudunk, ahol hosszabb-rövidebb
ideig szervezett zsidó közösség állt fenn, vagy a ~ tartósan megtelepedtek. E
helységek közül a legfontosabbak és legnépesebbek: →Buda, Pozsony, Sopron,
Nagyszombat, Kőszeg, Esztergom, →Székesfehérvár, Tata, Kismarton (→zsidó
közösségek). A ~ létszáma a 16. sz. elején 2500–3700 fő körül volt, kevesebb,
mint az össznépesség egy ezreléke, de városlakók lévén a központokban
arányszámukat erősen meghaladóan koncentrálódva. Kisebb számban szefárd ~ is
megtelepedtek Mo.-on, így pl. spanyol származású a Mohács előtti Mo.
leghírhedtebb és legbefolyásosabb zsidó személyisége, Slomo ben Efrajim
Szeneor, ismertebb nevén →Szerencsés Imre. A 15. sz. végén megszaporodnak a
zsidóellenes atrocitások, intézkedések. A Mátyás király halálát követő zavaros
időszakban a városi polgárság több helyen is erőszakosan lépett fel a ~ ellen.
Sopronban pl. az adósok börtönbe vetették zsidó hitelezőiket, Tata városából
pedig elűzték őket. Nagyszombatban 1494-ben Mo.-on első ízben számos áldozatot
követelő vérvádperre került sor (→pogrom).
A
mohácsi vészt követően három részre szakadt országban területenként különbözőképp
alakult a zsidóság sorsa. A királyi Mo.-on folytatódott a korábbi évtizedekre
jellemző, a mo.-i zsidóságot alapjaiban fenyegető kiszorítósdi. Újabb,
egyértelműen koncepciós vérvádperekre került sor (Bazin: 1529; Nagyszombat:
1536), és részben ezek nyomán a helyi kereskedelemben és uzsoraügyletekben
érdekelt ~at kiűzték a városokból (Pozsony, Sopron: 1526, Bazin: 1529,
Nagyszombat: 1539, Galgóc: 1539). Az elkövetkezendő 150 évben a gens Judaeorum
néhány száz tagja a nyugati határ mentén, földesúri fennhatóság alatt álló
birtokokon és mezővárosokban tengette életét, s az egész időszak folyamán az
askenázi rítus követője volt.
Erdélyben
– ahol a ~ sporadikus jelenlétére utaló néhány adattól eltekintve csak a 16.
sz. második harmadától állnak rendelkezésünkre dokumentumok – a hódító törökök
nyomában bukkannak fel nagyobb számban a Balkánról származó görög, rác és zsidó
kereskedők. Egy héber nyelvű forrás már 1591-től említi a gyulafehérvári bét
dint, de az első kiváltságlevél csak 1623. jún. 18-án kelt, amikor is Bethlen
Gábor fejedelem engedélyt adott a töröko.-i ~nak az erdélyo.-i törvényes
letelepedésre, szabad vallásgyakorlatra és kereskedelemre, kinyilvánítván
egyben, hogy a zsidó közösség nem felelős az egyes ~ esetleges rossz
cselekedeteiért. A privilégium szerint a gyülekezet tagjai szabadon mozoghatnak
az országban, és külföldre is mehetnek. Részt vehetnek a fejedelemség bel- és
külföldi kereskedelme kiépítésében. Közösségük élén zsidó bíró állhat, aki
dönthet ügyes-bajos dolgaikban. Megkülönböztető jelek viselésére nem
kényszeríttetnek, a „keresztények ruházatában” járhatnak.
A
Török Birodalomba irányuló kereskedelem a →görögök és a ~ kezében volt, de a
szultán alattvalói a törvény szerint a Szászsebesen, Szebenben és
Gyulafehérváron lévő „letevő helyeken” túl nem jöhettek, áruikat csak a →vásárok
alkalmával vihették az ország belsejébe, akkor viszont ők is vásárolhattak
belföldi árukat kivitelre. Ezért célszerű volt számukra az állandó
megtelepülés. Az erdélyi városok zömének ~at kirekesztő privilégiumai miatt a
bevándorlók Bethlen ediktumának szellemében leginkább az általuk már korábban
is frekventált Gyulafehérváron telepedtek meg, igaz, a város magisztrátusának
ellenállása miatt itt sem a belterületen, hanem „az keretésen belöl olasz
(alias zsidó) utcában” a fejedelem jurisdikciója alatt, annak a városközponttól
távol eső, de még a külső falakon belül fekvő domíniumán. A hitközség szefárd
rítusú volt, saját zsinagógával és elöljárókkal, közös vezetés alatt a kis
létszámú, Lengyelo.-ból Moldván keresztül beszivárgó, alacsonyabb társadalmi és
kulturális státusú askenázokkal.
Gyulafehérvár
városa a ~ kényszerű befogadása után is mindent elkövetett, hogy megszabaduljon
a hívatlan konkurenciától. Panasz panaszt követett, hogy a ~, elébe menvén az
idegen kereskedőknek, a városon kívül összevásárolnak minden portékát, és
drágábban adják tovább. Az ismétlődő vádak eredményeképp végül is az 1650. évi
gyulafehérvári országgyűlésen határozatot hoztak, hogy a ~ (és az ugyancsak nem
szívelt görög kereskedők) közelebbről meg nem határozott „nemzeti köntöst”
viseljenek, II. Rákóczi György fejedelem pedig kizárólag Gyulafehérvárra
korlátozta a ~ lakhatását. (Számukat 1653-ban és 1698-ban egyaránt 60 főre
teszik.) A „zsidó ruha” és a fehérvári gettó bekerült az 1653-ban véglegesített
erdélyi törvénykönyvbe, az Approbatae Constitutionesba, és így
alaptörvénnyé vált. (Bár a 18. sz.-ban már más településeken is éltek ~, II.
József 1781. évi pátense még érvényben lévőnek tekintette azt a jogelvet, hogy
Erdélyben ~ csak Gyulafehérváron lakhatnak.) A török kiűzését követő
hatalomváltás megpróbáltatásai és az új Habsburg-kormányzat zsidóellenes
gazdaságpolitikája annyira meggyengítették a fő kereskedelmi útvonalaktól egyre
távolabb kerülő és így a ~ számára mind kevésbé vonzó Erdély egyetlen zsidó
közösségét, hogy 1714-re már csak 7 adófizető maradt, akik persze nem tudtak
megbirkózni a nagy terhekkel. Számuk 1754-re 31-re emelkedett.
A
legelviselhetőbb sors a hódoltsági területeken élő ~nak jutott. Az óriásira
duzzadt török impériumban sem a nyelvi-kulturális asszimilációra, sem a
mohamedán vallás felvételére nem fektettek külön súlyt, a ~ szabadon
mozoghattak, kereskedhettek birodalomszerte. Ha atrocitásokat kellett
elszenvedniük, annak oka nem zsidó vallásuk volt. Jóllehet a hódoltság korában
a három magyar országrész legnagyobb zsidó gyülekezete Budán élt, a kezdet nem
volt a legbiztatóbb. A mohácsi győztes Szulejmán szultán 1526. szept. 22-én, a
sátoros ünnep első napján a Budán visszamaradt, jó kereskedő és kézműves
hírében álló ~at – az esztergomiakkal együtt – országai kereskedelem- és iparűző
rétegeit gyarapítandó erőszakkal hajóra rakatta és Konstantinápolyba, valamint
a birodalom európai részeibe: Szófiába, Szalonikibe, Vidinbe, Plevnába,
Kavalába, Monasztirba telepítette át, de került a budai ~ból a Szentföldre, így
Cfátra (Száfedre) is néhány család. Csak közel egy évtized múlva költözött új élet
az askenázi ~ által Ofennek, a szefárd vagy törökös hagyományban Budunnak
nevezett város északnyugati részén fekvő, elárvult Zsidó utcába. A hajdani
budai hitközség számos tagja telepedett vissza, s felbukkantak a városban a
Balkánon, a Török Birodalomban élő, zömmel az Ibériai-félszigetről származó
szefárd ~ is, akiket az összeírások egy ideig „vendég”-nek neveznek. A vár és a
város tartós török birtokba kerülése (1541) után számos belgrádi, szendrői,
szaloniki, drinápolyi, szófiai, filibei, kavalai, vidini, szarajevói, sőt
egyenesen sztambuli és cfáti zsidó család telepedett meg Budunban. Az 1580. évi
konskripció szerint Budán 64 házban 88 család élt, ez mintegy 800 léleknek
felel meg.
A
török gazda türelmes volt: nem nézte rossz szemmel a ~ megtelepedését, nem
igényelte a megkülönböztető ruházat viselését és – ami a vallásszabadság
engedélyezése mellett a legfontosabb volt – nem ragaszkodott ahhoz a keresztény
országokban dívó gyakorlathoz, amely a ~ tevékenységét áru- és pénz-, leginkább
pedig hitelügyletekre korlátozta. A hitközség tagjai között megtalálhatók a
budai vilájet számos településének (Buda, Pest, Székesfehérvár, Ráckeve,
Vörösmart, Paks, Szeged stb.) adó-, vám-, váltóház-, kocsma-, híd- és révbérlői,
tisztviselői, kincstári hivatalnokai. Ismerünk hitelezőket (a kamat többnyire
havi 3% volt), kis- és nagykereskedőket, szőlőművel(tet)őket, boltosokat,
iparosokat – paszománykészítőket, üvegeseket, erszénykészítőket –, szállítókat,
további kereseti forrás a pálinkafőzés, rab(szolga)kiváltás és
rabszolga-kereskedés stb. A ~ részesültek az élő (rideg) szarvasmarha Bécsen
keresztül Nyugat-Európába történő szállításában, lábon hajtásában is.
A
17. sz. második felében a tradicionális életvitelű, mintegy 1000 főnyi budai
zsidóság három rítus között oszlott meg: a spanyol eredetű szefárdok és a
birodalom közel-keleti tartományaiból származó „szíriai község” mellett újra
domináns szerephez jutottak a gyülekezetnek mintegy kétharmadát alkotó,
lengyelo.-i, alsó-ausztriai és bécsi menekülőkkel is gyarapodott askenáz ~.
Vélhetőleg e megoszlásnak megfelelően Budán előbb két, majd 1674 u. három
zsinagógáról hallunk; kettő a várbeli zsidó negyed területén, a mai Táncsics
Mihály utcában volt, a harmadik vlsz. a mai Víziváros Zsidóvárosnak is nevezett
részén épült, helye mindmáig ismeretlen.
A
16. sz. második felétől a keresztény országokban ismétlődő üldözések elől
gyakran menekültek a ~ a toleránsabb török fennhatóság alá, és a hódoltsági
területekre számottevő bevándorlás indult meg a Balkánról is. Ebben az időben
elszórtan már az alföldi városokban is találhatunk ~at. A legjelentősebb
centrum továbbra is Buda, a vezérbasi székhelye, de nagyobb (szefárd)
gyülekezetek alakultak ki Belgrádban (Görög- vagy Nándorfehérvárott), Váradon
és Temesváron is. A 16–17. sz.-i intoleráns európai viszonyokat ismerve nem
csoda, hogy a hódoltsági zsidóság hűségesen kitartott a törökök oldalán. A
tizenöt éves háború során a császári seregek háromszor is (1598, 1602, 1603)
megkísérelték Buda ostromát. A mai Bécsi kapu közelében fekvő gettó lakói hősiesen
védték otthonukat, egy alkalommal közelharcban szorították vissza a várkapun
bezúduló támadókat. Hasonló magatartást tanúsítottak az 1684-es és 1685-ös
ostromok alkalmával is. A ~ nem csupán jelentős anyagi áldozattal segítették a
török védősereget, hanem maguk is részt vettek a vár megerősítésében, az
utánpótlás szállításában, sőt a fegyveres küzdelemben is. 1686. szept. 2-án az
ostromló seregek a zsidó városrészen keresztül törtek be a várba, romhalmazzá
változtatva a mintegy száz házból álló negyedet, leölve vagy rabszíjra fűzve
lakóit. Az ostromot, mészárlást túlélt ~at fogolyként hurcolták magukkal a győztesek.
A háború folytatódásával, a török hatalom visszaszorulásával sorra megsemmisültek
a hódoltsági hitközségek; lakóik vagy a császári katonák foglyainak számát
gyarapították, vagy a visszavonuló török csapatokkal együtt hagyták el az
országot.
A
török kiűzése után Mo.-on alig maradtak ~. Csak a nyugati határszélen éltek
askenáz, zömükben az I. Lipót által 1670-ben kiűzött bécsi, alsó-ausztriai ~ és
leszármazottaik, de ezen közösségek is alig néhány évtizedes múltra
tekinthettek vissza. Az ország középső, hódoltsági területeinek zsidóságát, így
az európai összehasonlításban is nagynak számító (askenáz-szefárd népességű)
budai gyülekezetet is, elfújta a történelem szele. Kb. ugyanebben az időben az
erdélyi uralkodók által betelepített, javarészt szefárd ~ túlnyomó többsége is
elmenekült Erdélyből, miután 1687 táján a császári seregek megszállták a
fejedelemséget.
Ilyen
politikai-földrajzi környezetben indult meg először csak lassanként, majd a 18.
sz. derekától egyre növekvő mértékben az országnak ~ általi újbóli
benépesülése. A mai mo.-i zsidóság története csak a 17. sz. végén, a 18. sz. első
évtizedeiben kezdődik, ősei többségében azok között a bevándorlók között
keresendők, akik a 18. sz. folyamán, főleg a század második felében érkeztek
Mo.-ra Bécsből, Alsó-Ausztriából, a Vencel-korona országaiból (Cseh- és
Morvao.-ból, Sziléziából), a német államokból és (ekkor még kisebb számban) a
„lengyel nemesi köztársaság” területéről. A burgenlandi ún. Hét község
kivételével azonban még ezek a ~ sem települtek meg eleinte tartósan, és csak
1750 k. kristályosodtak ki az első nagyobb centrumok.
A
királyi Mo.-on, ill. Erdélyben visszamaradt kisszámú zsidóság és a 17–18. sz.
fordulóját követő első 50–60 év során betelepülő ~ sorsát több, egymásnak
olykor ellentmondó tényező határozta meg. A központi kamaraszolgaság középkori
intézménye erre az időre gyakorlatilag már megszűnt. Ahogy a mondás tartotta, a
~ „a királyi udvar jobbágyaiból” (servi camerae) „sok udvarház jobbágyaivá”
(servi multae camerae) váltak. A soketnikumú és sokvallású Mo.-on egészen
1840-ig szinte kizárólagosan a nagy- és középbirtokos nemesség privilégiuma
volt a „zsidók tartásának” joga, és ténylegesen az ő – többnyire anyagi
érdekektől motivált – elhatározásuktól függött, hogy a ~ engedélyt kaptak-e a
letelepülésre, vagy sem. A 17. sz. második felétől felerősödő ellenreformációs
tendenciák ugyanakkor nem kedveztek a ~knak, sőt a vallási előítéleteik miatt
zsidóellenes politikát folytató I. Lipót és Mária Terézia uralkodása idején –
dacára a gazdasági megfontolásoknak – esetenként puszta egzisztenciájuk is
veszélybe került. (A 18. sz.-i tömeges betelepítések korában tudatosan kerülték
az ország modernizálásában jól hasznosítható ~ megtelepítését, szórványos
délvidéki kísérletektől eltekintve.)
A
törökök kiűzése utáni egységes Mo. újjászervezése céljából →Kollonich Lipót
bíboros, győri püspök által udvari megrendelésre készített, germanizáló
törekvéseiről híres-hírhedt tervezet, az ún. Einrichtungswerk (1689)
mellesleg azt javasolta, hogy az országban lévő ~at terheik növelésével lassan
kivándorlásra kell késztetni, bár egyelőre mint szükséges rosszat meg kell tűrni
őket. Az újonnan felszabadított területeken azonban meg kell akadályozni
letelepedésüket. Vlsz. ezen tervezet következményeként I. Lipót 1693-ban
halálbüntetés terhe mellett kitiltotta a ~at a mo.-i bányavárosok hét mérföldes
körzetéből. Ezt a tilalmat 1700. jan. 19-én kiterjesztette Erdélyre is: a ~at
eltiltotta az arany-, ezüst- és higanybányák közelében való tartózkodástól és
az e fémekkel való kereskedéstől. Emellett I. Lipótnak a →szabad királyi
városok zsidóellenes törekvéseit támogató politikája következtében mind a gyér
számban Mo.-on maradt, mind a bevándorló ~ kiszorultak a királyi városokból
egészen II. József rendeletéig, sőt egyes városok, mint pl. Kassa vagy
Nyíregyháza esetében, egyenesen 1840-ig. (Tény, hogy a 18. sz.-ban a mo.-i
zsidóságnak nem voltak városi gyökerei. II. József elrendelte ugyan, hogy a ~at
bocsássák be a városokba, de ennek nem sok foganatja volt. 1787-ben csak 64
szabad királyi és más szabadalmas városban voltak feltalálhatók ~, és az egész
mo.-i zsidó népességnek csupán 2,9%-át tették ki. Még 1840 táján is csupán
7,5%-uk lakott a városokban, és ezek fele is Pest-Budán.)
A
vezető kormánykörök zsidóellenes érzületével ellentétes irányban hatott, hogy a
bécsi udvar is egyre növekvő mértékben rászorult a barokk Közép-Európában mind
komolyabb szerephez jutó zsidó pénzemberek, hadiszállítók és legfőképp az ilyen
tevékenységeket legmagasabb szinten koordináló ún. udvari ~, Hoffaktorok
szolgálataira. Ők az abszolút monarchia korának jellegzetes alakjai: olyan
gazdag, befolyásos ~, akik az udvarral és a főurakkal való kapcsolataikat
hitsorsosaik javára gyümölcsöztették, s működésük révén a lassan ismét
benépesülő vagy újonnan alakuló hitközségek különböző privilégiumokhoz
jutottak. Ma is jól ismert a két leghíresebb bécsi udvari ágens, a törökellenes
felszabadító hadjáratokat finanszírozó Samuel Oppenheimer (1630–1703), ill. →Wertheimer
Sámson neve és mo.-i tevékenysége. Mellettük természetesen a kormányzat
hasznosította és értékelte a kisebb mérvű hadiszállítói és kereskedelmi
tevékenységet folytató zsidó vállalkozók szolgálatait is. Ahogy a bécsi udvar,
úgy a kormányszervek és a helyi hatóságok is rászorultak kisebb-nagyobb ügyek
kapcsán a ~ szolgálataira. A kormányszékek, így az Udvari Kamara és az Udvari
Haditanács, s az esetek többségében a nagybirtokosok is, többnyire pártolták a
~ gazdasági tevékenységét, részint a hadsereg ellátása, részint az áru- és
pénzforgalom biztosítása (valamint a ~tól származó bevételek) érdekében, és
kiálltak mellettük, ha a városi vagy megyei hatóságok részéről jogsérelmet vagy
korlátozást szenvedtek.
Ezt
a korszakot – amely a polgárosodás és a modernizáció előjátékaként igazi
kiterjedését majd csak a 19. sz. harmincas éveitől felgyorsuló emancipációval
és asszimilációval, a zsidóságnak a magyar társadalomba való betagolódásával
fogja elérni – az különbözteti meg a korábbiaktól, hogy ekkor valósult meg először
a ~ folyamatos betelepülése az ország legnagyobb részére. A korábbi
királyi-fejedelmi pártfogó védelem megszűntével elsősorban – gyakran a szabad
királyi városok ellentétes törekvéseivel szemben is – a nagybirtokos dinasztiák
támogatják a betelepülést, először az uradalmi központokba, majd azokból
kiindulva az uraság egyéb birtokaira is.
A
18. sz. első felében a jórészt új bevándorlók révén lélekszámukban gyarapodó
mo.-i ~ községekké alakulása új s igen hatékonynak bizonyuló formára lelt,
miután a tehetősebb földesurak (immár nem csak a nyugat-mo.-iak) jövedelmük
növelése érdekében kezdték birtokaikon letelepíteni vagy inkább letelepülni
hagyni a ~at. A ~ a jogi (és a tényleges) védelem fejében a már ismerős minta
szerint különféle címeken taksákat fizettek, földeket, kisebb regálékat
béreltek, és többnyire ugyancsak haszonbérleti formában különféle kisipari és
szolgáltató-kereskedelmi tevékenységet folytattak. Az idő múltával egyre növekvő
mértékben részt vettek az áruforgalom általános élénkítésében is.
A zsidóság lassú és elhúzódó újkori
megtelepülésének kezdetei tehát az ország Habsburgok általi újraegyesítésének
időszakára nyúlnak vissza. 1650 k. találjuk az első zsidó bevándorlókat Nyitra
m. északnyugati részén, a morva határ közelében, de nagyobb csoportok csak a
bécsi ~ kiűzése után, 1670–71-ben érkeztek. →Esterházy (I.) Pál hg. számos
menekültet Sopron és Moson m.-ben fekvő birtokain telepített le. Velük együtt
néhány, korábban kiutasított kismartoni zsidó is visszatért. Az elkövetkező
évtizedekben belőlük formálódott a már említett Hét község (Kismarton,
Nagymarton, Kabold, Lakompak, Köpcsény, Boldogasszony, Németkeresztúr), a török
kiűzése utáni első mo.-i, saját belső adminisztrációval rendelkező zsidó
gyülekezeti komplexum. Ugyanebben az időben hasonló folyamat játszódott le Vas
és Zala m.-ben a Batthyány-birtokokon (Rohonc, Szalónak, Nagykanizsa), majd
valamivel később (1680–1700) az akkori magyar főváros, Pozsony közvetlen
közelében, Vödricen és Pozsonyváralján az örökös pozsonyi főispán Pálffy grófok
birtokán. A pozsonyi gyülekezet rövidesen a mo.-i zsidóság szellemi és
gazdasági központjává vált, és vezető szerepét közel másfél századon keresztül
meg is tartotta. 1660–70 között vándoroltak be Lengyelo. felől a Rákócziak
hatalmas északkelet-mo.-i birtokain telepedő első zsidó családok.~at
telepített kelet-mo.-i uradalmába, sőt rabbit is hozatott a szatmári békét
megkötő →Károlyi Sándor gr. is. Ezekről a területekről, ill. külföldről,
eleinte elsősorban nyugati irányból indult meg az ország belső területeinek ~
általi benépesítése. Döntő többségüket nagybirtokosok fogadták be uradalmaik
mezővárosaiba és falvaiba, akárcsak Nyugat-Mo.-on.
A
18. sz.-i Mo.-on a ~ által lakott települések számáról, az ott élők létszámáról
csak közelítő képet alkothatunk, mivel a több ízben is elrendelt országos
zsidóösszeírások adatai hiányosak, ill. pontatlanok. (A különböző adók, legfőképpen
az ún. türelmi taksa kivetése miatt sem az összeírt ~nak, sem az őket befogadó
földesuraknak nem állt érdekében a valóságos adatok közlése.) 1700 k. a mo.-i
zsidóság legföljebb 3-4000 főt számlált. A 18. sz. első évtizedében a Duna bal
partján elterülő megyékben élő ~ zöme, mivel védelmezőik, a nyugat-mo.-i
földesurak a Habsburgok oldalán állottak, az előrenyomuló kurucok elől uraival
együtt átmenetileg a császári kézen maradt területre menekült. (A Rákóczi hadai
elől elfutott, 1709-ben Pozsonyban és Bécsújhelyen összeírt ~ lajstroma kb. 200
családfő nevét tartalmazza, ami kb. 1200-1400 fős zsidó népességnek felel meg.)
Ugyanekkor a Rákóczi-uradalmak csekély létszámú zsidósága hűséges marad a
fejedelemhez. Rákóczi prefektusai a szabadságharc egész ideje alatt zsidó
árendásokkal szerződnek. A ~ posztóhoz, csizmához juttatják a kuruc katonákat,
puskacsövekhez és pisztolyokhoz való acélt szereznek, puskaporhoz szükséges
salétromot szállítanak. Ők értékesítik külföldön a Nagybányán kiaknázott rezet
is. A belgrádi Alboer testvérek élénk kereskedelmet bonyolítanak le a fejedelem
megbízásából a Török Birodalommal.
A
békés viszonyok helyreállása után az első országos összeírást a további
bevándorlás korlátozása céljából 1725-ben rendelte el a helytartótanács. A
vonakodó vármegyék 1725–28 között írták össze a területükön élő ~at. A
rendkívül hiányos összeírás szerint a családfők száma mintegy 1700 volt. 40-nél
több településen a családok száma meghaladta a tízet. Ezeken a helyeken zömmel
már kialakulóban volt vagy létrejött a hitközségi szervezet. Az adatok alapján
a zsidóság többsége továbbra is a nagy nyugat-mo.-i uradalmak mezővárosaiban,
kisebb-nagyobb tömbökben, a Hét községben, valamint Rohoncon és Pozsonyváralján
élt. Az ország más részein – kivált az északi, északkeleti megyékben a földesúrral
kötött, többnyire szeszfőzési vagy kocsmabérlési szerződés alapján –
szétszórtan is laktak azonban ~, falvanként, mezővárosonként maximum 1-2
család. Számuk fokozatosan növekedett, különösen miután III. Károly 1726-ban
kibocsátott rendeletében megtiltotta, hogy az osztrák örökös tartományokban élő
zsidó családoknak egynél több tagja megházasodhasson és önálló háztartást
vezethessen (→zsidó családi törvények). Ennek következtében sok nősülni
szándékozó zsidó fiatal vándorolt Mo.-ra, kiváltképp Cseh- és Morvao.-ból. Ők
népesítették be Nyitra, Pozsony és Trencsén m. zsidó közösségeit.
Az
1735–38 közölt megismételt országos összeírás, a híres Conscriptio Judaeorum
tanúbizonysága szerint tíz év alatt a családfők száma 2531-re, a 10-nél több
családból álló zsidó közösségek száma pedig közel 60-ra emelkedett. A Conscriptio
Judaeorum volt az első kísérlet a teljes mo.-i zsidó népesség
(hallgatólagosan adózási célokból történő) összeírására. (A korviszonyoknak
megfelelően végrehajtására csak lassan és hiányosan került sor. Nem történt meg
a ~ összeírása Erdélyben, a →Bánságban és a horvát-szlavón területeken. Az
elkészült összeírások közül is hiányoznak három megye adatai. Jelenleg 32 megye
összeírása ismeretes, 13 megyében a konskripció negatív eredménnyel zárult,
vagy a terület eleve tilalmas volt a ~ számára. A kimutatott 12 219 főnél a ~
tényleges száma minden bizonnyal magasabb volt.) Az összeírás tanúsága szerint
a családfők 35%-a vallotta magát mo.-i születésűnek.
A türelmi adó kivetése céljából elrendelt újabb,
1746–48-as személyenkénti összeírás szerint az országban élő ~ száma 14 847 fő
volt; Nyitra (2357), Pozsony (2117) és Sopron (1313) m.-ben élt a legtöbb
zsidó. (Az ország zsidó népességének tényleges lélekszáma – a fennmaradt
uradalmi kimutatások tükrében – a fenti adatnak akár másfélszerese is
lehetett.)
A
18. sz.-i Mo. utolsó nagy zsidóösszeírása a dunai monarchia és általában a
kelet-közép-európai zsidóság emancipációjában oly nagy szerepet játszó II.
József császár híres népesség-összeírásának mellékterméke. Ez az összeírás nem
csupán a mo.-i ~ számára, de területi elhelyezkedésükre nézve is értékes
adatokat tartalmaz. Mint ismeretes, az uralkodó 1785-ben rendelte el az első,
az egész történeti államterületre kiterjedő országos összeírást, amelyet
1787-ben megismételtek. Ez a konskripció már kiterjedt Erdélyre, a Bánságra és
a horvát-szlavón területekre. Nem végeztek összeírást a →Katonai Határőrvidéken,
de ott a ~nak amúgy is tilos volt megtelepedniük. II. József összeírása szerint
a század nyolcvanas éveinek derekán a ~ száma közel 90 ezer, tehát a mo.-i
zsidó népesség a század folyamán a legóvatosabb becslés szerint is legalább a
nyolcszorosára nőtt.
E
szaporulat zömét a (nyugati irányból történő) bevándorlás adta. A 35%
„bennszülöttel” (és ezek is nyilván többségükben csak másodgenerációsak!)
szemben az 1735–38-ban összeírt családfők 38%-a Morvao.-ból származott. Jellemző
módon 1735–38-ban a Duna-jobbparti területeken a családfők 83%-a volt mo.-i
születésű, míg a Duna bal partján elterülő megyékben ez a szám – jelezvén a
bevándorlás akkori irányát – csak 24,8% volt. (Az 1726 és 1860 közötti közel
másfél évszázad során a ~ kisebb-nagyobb hullámokban folyamatosan vándoroltak be
Mo.-ra. A 19. sz. elejéig a német államokból, az osztrák alpesi tartományokból,
de legfőképpen Morva- és Cseho.-ból, valamint Sziléziából – kb. 70-80 ezer fő –,
azután elsősorban keletről. A keleti jövevények, az ún. Galizianerek száma a
nyugati bevándorlók kétharmadára, mintegy 50 ezerre rúgott. A keleti és nyugati
zsidóság közötti arányok – az előbbiek jóval magasabb termékenységének
következtében – csak az első világháború előtti utolsó ötven-hatvan évben
tolódtak el kb. 50-50 %-ra a keletiek javára. A nyugati ~ az ország északi és
középső részein, míg a keletről érkezők elsősorban az északkeleti részeken és
az Alföld keleti szegélyén telepedtek le.)
Mivel
a bányavárosok övezete (Szepes, Gömör, Zólyom, Bars, Hont m.) az ország északi
részének közepén terült el, és a ~ megtelepedése tilos volt ettől délre is, a
Jászságban, a Kis- és Nagykunságban, a Hajdúságban, a korábbi Külső-Szolnok és
Heves m.-ben, valamint Csongrád és Csanád m. nagy részében és Bács m. déli
részének településein, a katonai határőrvidéknek számító ún. Csajkás
kerületben, az ország zsidósága hosszú ideig két különálló részre oszlott,
amely egyidejűleg a kettős bevándorlásnak is megfelelt. Maguk a ~ – a nyugati
bevándorlóktól származó – korabeli terminológiával oberlandiaknak (oiberlendish:
Nyugat-, Északnyugat-Mo., Dunántúl) és unterlandiaknak (interlendish: Kelet-Mo.
és Erdély) nevezték magukat. (Az erdélyi zsidóság kialakulása csak a 18. sz.
második felében indult meg. II. József uralkodása idején csak a korábbi
Alsó-Fehér, Maros-Torda és Szolnok-Doboka m.-kben élt néhány száz zsidó.)
A
keleti és nyugati irányból bevándorlók között igen nagy volt a
társadalmi-kulturális különbség. A galíciai zsidóság par excellence keleti
típusú volt, nem csupán tradicionálisan ortodox, hanem jelentős mértékben azon
belül is elkülönülő hászid, míg a nyugati típusú, vallási szokásaiban javarészt
neológiára hajló zsidóság távlatilag nyitott volt az emancipációs-asszimilációs
folyamatokra. A nyugati zsidóság fokozatos földrajzi térnyerésének feltűnő vonása,
hogy nemcsak a határ menti megyékben, hanem az ország belsejében is
túlnyomórészt német-sváb területeken, községekben telepedett meg. Ennek a
nyelvi okokon túlmenően nyilván az a magyarázata, hogy a nyugati, német
kultúrkörből származó zsidóság elsősorban a mo.-i németségben találta meg azt a
– hozzá képest meggyökeresedett – réteget, amely megkönnyítette, lehetővé tette
beilleszkedését.
A
18. sz. második harmadától a zsidó népesség elhelyezkedésében bizonyos
súlyponteltolódás ment végbe. A továbbra is népes nyugat-mo.-i zsidó közösségek
mellett jelentősekké váltak a bazini és modori gyülekezetek a Pálffyak,
valamint a tatai és pápai közösségek az Esterházyak révén. Megnőtt az ország
középső részein élő zsidó közösségek, köztük elsősorban az óbudai Zichy-uradalomban
kialakult gyülekezet jelentősége is. Az országnak egyre inkább
kulturális-gazdasági központjává váló, de a ~ számára tilalmas Pest-Buda
közelében fekvő →Óbuda zsidó népessége különösen a század közepén indult
növekedésnek. A 18. sz. közepén Óbuda vált az ország zsidóságának második
szellemi központjává. 1785–87-ben az itteni zsidó közösség létszáma 1647 fő
volt. Ez a szám és az itteni közösség gazdasági jelentősége komolyan
veszélyeztette a pozsonyi gyülekezet primátusát.
Ebben
a korban már jól megfigyelhető a mo.-i zsidóságon belüli differenciálódás. A
szatmári béke után III. Károly néhány zsidó család – a Schlesingerek, a
Keppisch testvérek, Simon Michel (Heine dédapja) és hozzátartozói, Izsák
Hirschel famíliája stb. – szolgálatait azzal jutalmazta, hogy
privilégiumleveleket állított ki számukra. Ezek a kiváltságolt családok a mo.-i
zsidóság valóságos arisztokratái lettek. A királyi védlevél jóvoltából az
országban – a ~ számára tilalmas helyek kivételével – bárhol letelepedhettek,
megfordulhattak, mindenféle áruval, nyitott üzletben kereskedhettek. A
kiváltságlevéllel rendelkező zsidónak nem kellett zsidó jelet viselnie,
ugyanannyi vámot fizetett, mint keresztény honfitársa. Vallását szabadon
gyakorolhatta, ügyeiben nem a helyi hatóságok, hanem a király képében a Magyar
Kamara döntött.
A
magyar zsidóság második csoportját a zsidó hitközségek bekebelezett tagjai
alkották. Csak a földesúr és a helyi zsidó község beleegyezésével, bizonyos
összeg lefizetése ellenében kaphatták meg a felvételi jogot.
A
~ harmadik csoportját szegény, kóborló hontalanok alkották, akiknek ideiglenes
gondozása a községek feladata volt, de nem élvezték a községi tagság előnyeit
és biztonságát, s állandóan ki voltak téve az ország területéről való
kiutasítás veszélyének.
A
mo.-i ~ zöme kereskedelemmel foglalkozott. Túlnyomó többségük faluról falura
járó vándorkereskedő volt, a falusiaknak pántlikát, kendőt, harisnyát stb. árusított,
ill. felvásárolta tőlük a nyúl- és báránybőrt, régi ruhát, ócskavasat. Fölöttük
helyezkedett el a boltot tartó kereskedők rétege, akik különféle árukat – pl.
értékes portékának számító posztót vagy selymet – árusítottak. Egy részük, az
ún. vásározó ~ az ősterményektől a hazai és külföldi iparcikkekig a legkülönbözőbb
árukat kínálták a vásárokon. A legfelső, leggazdagabb réteg (távolsági)
nagykereskedelmet folytatott. Közülük kerültek ki a kisebb regálék bérlői
(kocsma, pálinkafőzés, földesúri vám, rév, malom), a mágnások „házi zsidai”,
akik a birtokon megtermelt árukat értékesítették, ill. az uradalom, legfőképp a
földesúr és családja külföldi (luxus)áruigényét elégítették ki, adott esetben
pedig hiteleket, kölcsönöket folyósítottak a nagybirtokosoknak vagy akár a
vármegyének is.
A
~ kisebb része kézműves mesterséget folytatott. A leggyakoribb szabómesterség
mellett további jellemző szakmák voltak az üveges, ötvös, könyvkötő, pipametsző,
pecsétvéső, azaz már bizonyos luxus-, de legalábbis differenciált igényeket
kielégítő foglalkozások. E szakmák művelése leginkább a fejlettebb nyugati és
középső területekre volt jellemző. A keleti- és észak-mo.-i megyékben lakó ~
legelterjedtebb foglalkozása az urasági kocsma és pálinkafőzde bérlete volt.
A
földesúri joghatóság alá való tartozás nem érintette a korona adójogosultságát.
A kamaraszolgaság helyébe a türelmi adó lépett mint a ~ speciális, megtűrésük
fejében fizetendő extra szolgáltatása. A pénzszűkében levő kincstár számára
kapóra jött a ~tól beszedhető különadó. I. Lipót már 1698-ban kísérletet tett a
megtűrésük fejében kirótt „tolerantialis taxa” bevezetésére, ez azonban a
megyék ellenállásán megbukott. A türelmi adó gondolatát évtizedekkel később,
1743-ban Mária Terézia újította fel, bár minden bizonnyal ez a szándék húzódott
meg az apja, III. Károly által elrendelt 1735–38-as zsidóösszeírás mögött is. A
türelmi adó bevezetése, ill. az adó összegének meghatározása a rendek és az
országgyűlés hozzájárulása nélkül történt. Sem Mária Terézia, sem utódai nem
kérték a császári és földesúri joghatóság alatt álló zsidóság megadóztatásához
a nemesség beleegyezését, jóllehet a magyar rendek, általános adómegajánlási
jogukra hivatkozva, többször is tiltakoztak (eredménytelenül) a türelmi adó
kivetése ellen. A zsidóságot sújtó különadó nem csupán jogi síkon, hanem
materiálisan is sértette a nemesi érdekeket, minthogy érzékenyen érintette a
nemeseknek a birtokaikon megtelepedő ~tól a földesúri jogvédelem fejében
származó jövedelmeit. Összegét – melynek fizetéséért a hazai zsidóság
egyetemlegesen volt felelős – 1749-ben évi húszezer forintban állapították meg,
ez azonban a ~ létszámának növekedésével, de még inkább a kincstár pénzigényének
fokozódásával állandóan emelkedett. Azt, hogy milyen felosztás (repartitio)
alapján szedi be a pénzt, a zsidóság maga dönthette el. Jelentős bevétele volt
a kincstárnak a zsidó kereskedők által fizetett vámokból is.
A
felemás kormányzati politika egyfelől pénzügyi megfontolásokból támogatta a ~
megtelepülését, másfelől mind vallási meggondolásokból, mind a szabad királyi
városok polgárságának és általában a →céheknek, a nem zsidó kereskedőknek és
iparosoknak a követelésére, az uralkodók időről időre megkísérelték a ~
mozgásterének korlátozását. 1727-ben a helytartótanács eredménytelen javaslatot
tett a ~ bevándorlásának megakadályozására. 1737-ben ugyancsak a
helytartótanács jelenti Bécsnek, hogy milyen intézkedést hozott a ~ országos
„csavargásának” megakadályozására, s egyúttal kéri, rendeljék el, hogy egyetlen
zsidó se léphesse át útlevél nélkül az ország határát, akár az örökös
tartományokból, akár Lengyelo.-ból érkezik.
A
század közepétől – párhuzamosan a türelmi adó bevezetésével és növekedésével –
változni, enyhülni kezdett a központi kormányzat ~kal kapcsolatos álláspontja.
Mária Terézia 1762-ben rendeletileg eltiltotta a zsidó gyermekek erőszakos
áttérítését. 1763-ban felszólította a kat. papságot, hogy ne szedjen stólapénzt
a más vallásúaktól. 1764-ben a kormányzat elrendelte, hogy engedjék szabadon
azokat az orkutai ~at, akiket 1764-ben Sáros m.-ben az első újkori mo.-i
vérvádperben eredménytelen kínvallatással próbáltak beismerő vallomásra
kényszeríteni. (A második vérvádra 1791-ben Szilágypéren, a Tisza bal partján
elterülő régióban került sor.)
A
Moses Mendelsohn (1729–1786) nevével fémjelzett zsidó felvilágosodás és II.
József császár mo.-i uralkodásának tíz éve (1780–90) hosszú távon döntőnek
bizonyult változásokat indított el az államhatalom (és a társadalom) és a mo.-i
zsidóság kapcsolatában is. A korábban a legszorosabb vallási-etnikai egységben
élő helyi „natio Hebraica” megindult a 19. sz.-i nyugat- és közép-európai
zsidóság többsége által vallott, népiségét megtagadó pusztán felekezetté válás
útján. Csak a legfontosabb állami aktusokat tekintve: a →Türelmi Rendelet
(1781) kihirdetésekor már készen állt, s 1783. márc. 31-én életbe is lépett a
mo.-i ~ra vonatkozó Systematica Gentis Judaicae Regulatio címet viselő
szabályozás tervezete, amely a bányavárosok kivételével engedélyezte a ~ szabad
letelepedését; a német nyelv érdekében a héber és jiddis nyelv elhagyására
kötelezte a ~at; s e célok érdekében elrendelte az állami felügyelet alatt álló
zsidó iskolák felállítását; ugyanakkor megengedte, hogy zsidó tanulók
keresztény iskolákat is látogathassanak. (Néhány éven belül több mint húsz
ilyen ún. Normalschule nyitotta meg kapuit.) Hasonlóképp lehetővé tette, hogy a
~ egyes egyetemi fakultásokat látogathassanak. A rendelet kiadásától számított
tíz év múlva az iskolát nem végzetteket eltiltotta az iparűzéstől,
kereskedelemtől, földbérlettől. Minden, a céhek által addig makacsul őrzött
foglalkozást felszabadított a ~ előtt, s ha maguk művelték, még földet is
bérelhettek. Eltörölte az öltözeten viselt megkülönböztető jeleket, bizonyos
esetekben engedélyezte a kardviselést is.
Bár
a türelmi adó beszedéséről fiskális okokból II. József sem mondhatott le, a
megszégyenítő elnevezést 1785-ben a semleges kamerális taksa megnevezéssel
cserélte fel. Ugyanebben az évben a ~ kérésére eltörölte az egy forintra rúgó,
megalázó, a belső tartomány- és országhatárok átlépésekor csak a ~ által
fizetendő ún. személyi vámot, csupán a birodalom határán hagyva meg azt.
1787-ben elrendelte, hogy a következő év január elsejétől minden zsidó köteles
német családnevet választani magának (→zsidó családnevek).
II.
József halála a ~ helyzetében beállott kedvező változásokat is kétségessé
tette, mivel halálos ágyán egyéb rendelkezéseivel együtt zsidó tárgyú
rendeleteit is visszavonta.
A városok a ~ újbóli kiűzését
és egyben a gazdasági korlátozások visszaállítását követelték. Ezt azonban az
udvar és a magyar országgyűlés – lévén, hogy e kérdésben érdekeik közel
azonosak voltak – megakadályozta. A De Judaeis c., 1790:38. tc. az 1790.
jan. 1-ji állapot fenntartására, ill. visszaállítására kötelezte a városokat (→zsidókra
vonatkozó jogalkotás). A maga korában rendkívül nagy fontosságú, előremutató
rendelkezés kerek fél évszázadig maradt életben, idővel azonban egyre inkább a
~ társadalmi-gazdasági mobilitásának kerékkötőjévé, emancipációs-asszimilációs
törekvéseik korlátozásának eszközévé vált.
Kiadások
Irodalom
Leopold Lőw, Zur neueren Geschichte der Juden in Ungarn. Beitrag zur
allgemeinen Rechts-, Religions- und Kulturgeschichte, Bp., 1874; Kohn
Sámuel, Héber kútforrások és adatok Magyarország történetéhez, Bp.,
1881; Uő, A zsidók története Magyarországon, Bp., 1884; David Kaufmann, Die
letzte Vertreibung der Juden aus Wien und Nieder-Österreich, Wien, 1889;
Béla Bernstein, Die Toleranztaxe der Juden in Ungarn, in Gedenkbuch
zur Erinnerung an David Kaufmann, Breslau, 1900; Büchler Sándor, A
zsidók története Budapesten a legrégibb időktől 1867-ig, Bp., 1901; Mandl
Bernát, A magyarhoni zsidók tanügye II. József alatt, IMIT Évkönyv,
1901; Büchler Sándor, A zsidók története Magyarországon. A mohácsi vésztől a
szabadságharcig, Egyenlőség, 1917, 1918, 1919, reprint: Adalékok Büchler
Sándor és Kohn Sámuel történetírói munkásságához. A magyarországi zsidóság
történetíróinak emlékezete, avagy egy kézirat legendája, Bp., 1997, 15–76
(Makor. Magyar Zsidó Levéltári Füzetek, 2); Venetianer Lajos, A magyar
zsidóság története. A honfoglalástól a világháború kitöréséig, különös
tekintettel gazdasági és művelődési fejlődésére, Bp., 1922 (reprint: Bp.,
1986); MZsL, 1929; Büchler Sándor, Szerencsés Imre származása, in Mahler
Ede Emlékkönyv, Bp., 1937; Thirring Gusztáv, Magyarország népessége II.
József korában, Bp., 1938, 50–54; Grünwald Fülöp, A zsidók története
Magyarországon 1790-ig, ms., Magyar Országos Rabbiszeminárium könyvtára,
Bp., [1940-es évek eleje]; Marton Ernő, A magyar zsidóság családfája. Vázlat
a magyarországi zsidóság településtörténetéhez, Kolozsvár, 1941; Bernard
Lewis, Notes and Documents from the Turkish Archives, Erez-Israel
(Jerusalem), 4(1956); Ember Győző, A magyarországi országos zsidóösszeírások
a 18. század első felében, in MZsO, VII, 1963; Grünvald Fülöp,
Scheiber Sándor, Adalékok a magyar zsidóság településtörténetéhez a 18.
század első felében, in MZsO, VII/1, 1963; Josef Klampfer, Das
Eisenstädter Ghetto, Eisenstadt, 1965 (Burgenländische Forschungen, 51);
Ernő László, Hungarian Jewry. Settlement and Demography 1735–38 to 1910,
in Hungarian-Jewish Studies, ed. Randolph L. Braham, I, New York, 1966; Gedenkbuch
der untergegangenen Judengemeinden des Burgenlandes, Hrsg. Hugo Gold,
Tel-Aviv, 1970; Wolfdieter Bihl, Zur Entstehungsgeschichte des
josephinischen Patents für die Juden Ungarns vom 31. März 1783, in Beiträge
zur neueren Geschichte Österreichs, Hrsg. Heinrich Fichtenau, Erich
Zöllner, Wien–Köln–Graz, 1974; Fritz Peter Hodik, Beiträge zur Geschichte
der Mattersdorfer Judengemeinden im 18. und in der ersten Hälfte des 19.
Jahrhunderts, Eisenstadt, 1975 (Burgenländische Forschungen, 65);
Wolfdieter Biehl, Das Judentum Ungarns 1780–1914, Eisenstadt, 1976
(Studia Judaica Austriaca, 3); Scheiber Sándor, A Szerencsés
Imre-irodalomhoz, MIOK Évkönyv, 1976; Wolfgang Häusler, Probleme der
Geschichte des westungarisches Judentums in der Neuzeit, Burgenländische
Heimatblätter (Eisenstadt), 42(1980); Scheiberné Bernáth Lívia, A
magyarországi zsidóság személy- és családnevei II. József névadó rendeletéig,
Bp., 1981; Szakály Ferenc, Utószó, in Schulhof Izsák, Budai krónika,
Bp., 21981;
Alexander Scheiber, Jewish Inscriptions in Hungary, Bp.–Leiden, 1983;
Zolnay László, Buda középkori zsidósága és zsinagógáik, Bp., 1987;
Kovács Ágnes, Károlyi Sándor, Bp., 1988 (Magyar História. Életrajzok);
Kubinyi András, A zsidóság története a középkori Magyarországon, in Magyarországi
zsinagógák, szerk. Gerő László, Bp., 1989; Vörös Károly, A magyarországi
zsidóság helyzete a mohácsi vésztől 1918-ig, in Magyarországi
zsinagógák, i. m.; Angelica Schaser, Die Juden Siebenbürgens vom 16. bis
18. Jahrhundert, Südostforschungen, 49(1990); Kurt Schubert, Die österreichischen
Hofjuden und ihre Zeit, Eisenstadt, 1991 (Studia Judaica Austriaca, 12);
Szabolcsi Bence, A zsidóság története Magyarországon, in Simon Dubnov, A
zsidóság története, Bp., 1991; Gonda László, A zsidóság Magyarországon,
Bp., 1992; Gál Éva, Az óbudai uradalom zsidósága a 18. században, Sz,
1992; Varga László, Zsidó bevándorlás Magyarországon, Sz, 1992; Haraszti
György, Két világ határán, Múlt és Jövő, 1993/2; Moshe
Carmilly-Weinberger, A zsidóság története Erdélyben (1623–1944), Bp.,
1995; Frojimovics Kinga, Komoróczy Géza, Pusztai Viktória, Strbik Andrea, A
zsidó Budapest, I–II, Bp., 1995; Haraszti György, A zsidóság
Kelet-Közép-Európában az első ezredfordulón, in Uő, Két világ határán,
Bp., 1999; Ránki Vera, Magyarok – zsidók – nacionalizmus, Bp., 1999;
Kristó Gyula, Nem magyar népek a középkori Magyarországon, Bp., 2003;
Shlomo J. Spitzer, Komoróczy Géza, Héber kútforrások Magyarország és a
magyarországi zsidóság történetéhez a kezdetektől 1686-ig, Bp., 2003;
Komoróczy Géza, A zsidók története Magyarországon, I, A középkortól
1849-ig, Pozsony, 2012.