Porrá tört, fémoxidokkal színezett üveg, melyet 700-800
ºC-on fém hordozóra (arany, ezüst, réz, bronz, vas) égetnek. Minél nagyobb az
üveg ólomtartalma, annál alkalmasabb a zománcozásra. Színezésére különböző
fémek oxidjait használják. A porított, színezett üveget massza formájában
viszik fel a hordozóra, majd az egyes színeket – a színezőanyag fémje
olvadáspontjának megfelelően – külön égetik rá kemencében a zománcozandó
felületre. A különböző ~fajtákat a fémalapra való felvitel módja szerint
különböztetjük meg. Flavius Philostratus Icones Philostrati c. művében a
2. sz.-ban már ír a barbárok bronzra égetett üvegdíszítményeiről. A középkorból
származó legfontosabb forrásunk Theophilus Presbyter Schedula diversarum
artium c. műve, mely az egyéb →díszítő technikák mellett ismerteti a ~
készítésének – mind a mai napig használt – technikáit is.
Rekesz~: aranyalapon, vörösrézen vagy ezüstön is alkalmazzák. Az
alapra keskeny fémszalagból kis rekeszeket forrasztanak vagy ragasztanak, majd
az így keletkezett kis medencéket ~masszával töltik ki. Kiégetés után a ~
felületét és a rekeszek falait egybecsiszolják, így sima, fénylő felületet
kapnak. Az aranyalapú rekesz~ot Bizáncban használták először képi ábrázolásra.
Éppen ezért csak a →képrombolás utáni időszakból, a 9. sz. második felétől
maradt fenn összefüggő emlékanyag (limburgi sztaurotéka, 9. sz. közepe; a
velencei San Marco főoltárát díszítő Pala d’Oro, 1105). E hagyomány nagy
hatással volt az →Ottó-kor művészetére, így a 11. sz.-i magyar →ötvösségben is
fontos szerepet játszott (→Gizella-kereszt, a →Szent Korona alsó része, a
corona Graeca, →Monomakhosz-korona). A rekesz~ speciális fajtája a filigrán~
(sodrony~), ahol a rekeszeket sodrott, ún. filigrándrótból alakítják ki, majd
ezeket töltik ki a ~masszával. A rekesz~cal ellentétben ennek a felületét nem
csiszolják egybe, így a sodronyrekeszek adják a viszonylag sekély zománcozás
plaszticitását. Szinte kizárólag dekoratív mustrák készítésére alkalmazzák,
többnyire ezüst- vagy aranyalapra. Vlsz. 14. sz. k.-i észak-itáliai műhelyekből
terjedt el a használata. Különösen fontos szerepet játszott a 15. sz.-i–16. sz.
eleji magyar művészetben, itt érte el kiteljesedett formáját. Jelentős,
nagyméretű emléke a →Szent László-herma mellrésze.
Beágyazott ~: a vastagabb fémalapba kis mélyedéseket vájnak, ezeket
töltik ki ~masszával. Égetés után csiszolják. Alapja legtöbbször vörösréz. A
12. sz.-tól válik különösen jelentőssé az európai művészetben, főként azokon a
területeken, ahol számolni lehet a népvándorlás kori beágyazott ~ hagyományával.
Így jelentős a Rajna–Maas-vidék, ill. a Pireneusok két lejtője vidékének
(Aquitania) ~művessége. Az utóbbit, fő központja után, már a középkorban
limoges-i ~nak nevezték. Itt működtek azok a laikus mesterek, akiknek
sorozattermékei kereskedelem útján nagy számban kerültek el Mo.-ra is a 13.
sz.-ban, főként a tatárjárás során elpusztult →liturgikus felszerelés
pótlásaként (keresztek, ereklyetartók, ládaveretek, tálak). A beágyazott ~ egy
fajtája a főleg ezüstön és aranyon alkalmazott vésett aljú ~, amikor a fémalap
vésett mintázata áttűnik az átlátszó (transzlucid) ~ alól. 1300 k. jelenik meg
a francia és az itáliai ötvösségben, virágzása is a 14. sz.-ra esik. Ezzel a
technikával készültek →Erzsébet királyné házioltára szárnyainak képei. Külön
fajtája a 14. sz. utolsó negyedében a nem vésett, hanem tűponcolással
kialakított minta transzlucid, egyszínű ~cal való borítása. A párizsi udvar
környezetének különlegesen finom, mély tűzű ~fajtája az aranyalapú transzlucid
rekesz~. Elsősorban apró ruhadíszek készültek e technikával. Fémalap nélküli
válfajával jellegzetes, miniatűr üvegablakhoz hasonlítható hatást lehetett
elérni. Ez a virtuóz technika már a késő →bizánci művészet hagyományában is
jelen volt (a Szt. Korona alsó része), majd a 14–15. sz. burgund udvari művességben
tűnt fel ismét.
Ronde-bosse ~: többnyire arany, ritkábban ezüst öntött plasztikus formák
(ember-, állat- vagy növényi alakok) teljes felületének ~cal való borítása,
miáltal különösen naturalisztikus hatású kis szobrok jönnek létre. Szintén a
francia udvar környezetében alakult ki a 14. sz.-ban. Tartóssága nagyban függ a
hordozó fém tisztaságától. Egyik datálható, nagyszerű emléke az esztergomi →Mátyás-kálvária.
A 16. sz. manierista ötvösségében (→Pálffy-serleg), főként az →ékszereken is kitüntetett
szerepet kap.
Festő~: a festészeti technikákra emlékeztető módon egy
átlátszatlan (opak) alapszínre ecsettel hordják fel a színes ~rétegeket. Festő~
alkalmazásakor a hátoldalt ellen~cal erősítik meg. A 17. sz.-tól a 19. sz.
végéig népszerű technika. Az ún. erdélyi ~ is e típusba tartozó, fehér alapra
készült felülfestett ~.
Kiadások
Irodalom
Theodor Müller, Erich
Steingräber, Die französische Goldemailplastik um 1400, Münchner
Jahrbuch der Bildenden Kunst, Dritte Folge 5(1954), 29; Kovács Éva, Limoges-i
zománcok Magyarországon, Bp., 1968 (további irodalommal); Beke László, Sodronyzománcos
ötvösművek, Bp., 1984 (további irodalommal); Kiss Etele, A sodronyzománc
kezdetei, in Sigismundus, 2006.