A keresztény közösség számára időjelzésül és vészjelzésül
szolgál, istentiszteletre, ill. a közösségi élet különböző eseményeire gyűjti
egybe a ~ szavát meghallókat. Megáldás (benedictio) útján tartósan szent
jelleget kap, ami kiterjed zengésére is. A ~ szava az emberi imádságot
jelképezheti, Isten hangjaként az áldás továbbítója. Középkori magyarázat
szerint a ~ az evangéliumot hirdetők száját, a ~ nyelve az ő nyelvüket
jelképezi. A ~ot a keresztséghez hasonló rítussal fölszentelik, patrónusáról
(angyal vagy – főként női – szent) elnevezik.
A latin források a leggyakoribb és legáltalánosabb campanán
kívül signum (jel), clocca, nola, caccabulum, a kisebb ~okat és
csengőket pedig tintinnabulum néven is említik. Magyar ~ szavunk feltehetőleg
honfoglalás kor előtti török átvétel (eredetileg ’üst’-öt jelentett); első
írásos előfordulását 1211-ből ismerjük.
Mint imára szólító jelzőeszköz a ~ legkorábban az
észak-afrikai szerzetesi közösségekben tűnt föl. (A signumot említő 4.
sz.-i egyiptomi kopt adatok azonban vlsz. még nem ~ra, hanem a keleti →szerzetességben
ma is használt fa szémantronra – fakalapáccsal ütögetett falapokra –
vonatkoznak.) Európában az ír egyházban kezdtek legelőször ~ot használni: a 6.
sz.-ban elterjedt volt a vaslemezből készített, szögletes kolomp, de a korabeli
források már ekkor tudnak ~öntéssel foglalkozó szerzetesekről is. A ~készítés
másik korai központja Dél-Itália volt. A kontinensen a legkorábbi bronzból
öntött ~ok maradványait a 8–9. sz.-ból ismerjük. A keleti egyházban a 9.
sz.-ban jelentek meg az első ~ok. Használatuk Nyugaton ekkorra általánossá
vált, a 7. sz.-ban már nemcsak a monostorokban harangoztak, hanem a
plébániatemplomokhoz is sorra épültek a ~tornyok. Az imára harangozás szokását
a hagyomány Sabianus pápa 605. évi rendelkezéséhez köti, melyben napi hét
alkalommal, az →imaórák időpontjára írt elő harangozást. A 8. sz.-tól szokásban
volt a haldoklókért való harangozás, a halottat is ~szó mellett kísérték a
temetőbe, s harangoztak egyházi elöljárók halálakor, ünnepi körmenetek
alkalmával, püspökszenteléskor és a püspök ünnepélyes bevonulásakor is. A
városi plébániatemplomok ~használatáról Nagy Károly rendelkezett (802): a papok
számára előírta a harangozást, hogy ezáltal szólítsák istentiszteletre a népet.
A reggeli és esti harangozást II. Orbán pápa rendelte el először a 11. sz.
végén, majd a 13., ill. a 14. sz.-ban pápai bullák tették kötelezővé az esti
~szókor elmondandó Üdvözlégy és Úrangyala imádságot. A későbbi
keletű déli harangozás III. Calixtus pápa 1456. jún. 29-i Bulla orationumához
(az ún. Imabullához) kapcsolódik, melyben könyörgésként a török ellen
harcolók győzelméért, a három órai és az esti ima között háromszori harangozást
rendelt el. →Hunyadi János júl. 22-i nándorfehérvári győzelme után kezdődött
meg, pápai segédlettel, a rendelet átértelmezése, melynek során a könyörgésből
hálaadás lett. Ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy az Alpokon túlra előbb
jutott el a nándorfehérvári diadal híre, mint a pápai bulla (Bécset kivéve,
ahol gyakorlatilag egy időben értesültek mindkettőről). III. Calixtus egy évvel
később aug. 6-át, mely napon Hunyadi győzelmének hírét vette, az egész
keresztény világ számára ünneppé nyilvánította, ami szintén erősítette azt a
hiedelmet, hogy a harangozást is ez alkalomból rendelte el. A változást végül
is VI. Sándor pápa szentesítette 1500-ban azáltal, hogy a török ellen
elrendelte, örökre szólóan, a déli harangozást az év minden napján.
Bizonyos alkalmakkor tilos volt a harangozás. A latin
liturgiában a 9. sz.-ig visszavezethető a →húsvéti harangozás tilalma: →nagycsütörtök
estétől →nagyszombat éjszakáig a gyász jeleként tilos a ~, csengő használata,
helyettük szémantronokat vagy fából készült kereplőket használtak. Az egyházi
kiközösítést ~szó mellett hirdették ki, de ezt követően az interdiktum alá eső
területeken tilos volt harangozni. A 18. sz.-ban, II. József uralkodásáig a
prot.-oknak tiltották a ~ használatát, a birtokukban levő darabokat elkobozták.
Paradox módon a feloszlatott szerzetesrendek ~jai közül sok később éppen prot.
egyházakhoz került, kárpótlásul a korábban elvettért.
A harangozásnak fontos szerepe volt a liturgián kívül is.
A felszentelt ~nak apotropaikus (rontás ellen védő) erőt tulajdonítottak, ezért
harangoztak vihar és jégeső elhárításáért. Minden ~ot meghúztak →koronázás és
királyi bevonulás alkalmával. A jelentősebb városokban volt ~ja a →városházának
is, ez jelezte a tanács összehívását, de gyakran az óra~ szerepét is
betöltötte. ~szóval adták tudtul a vásár kezdetét és végét, a bírónak és a
szenátus tagjainak megválasztását, az uralkodó halálát, a súlyos ítéletek
végrehajtását. Veszedelem (ellenség, tűzvész, árvíz, sáskajárás) esetén a ~ok
félreverésével figyelmeztették a lakosságot. A középkorban a leprások csengettyűszóval
jelezték közeledtüket az egészségeseknek. A ~hoz különféle hiedelmek és
népszokások kötődnek. A település ~ja magát a települést is jelképezte, ezért
ellenség közeledtekor a ~okat gyakorta leszerelték és elrejtették.
Mo.-ra a kereszténység felvételével egy időben
kerülhettek az első kultikus célú ~ok. Szt. István idején már nem egy
szerzetesi templomnak és püspöki székesegyháznak volt ~tornya. A ~használat a
13. sz.-ban nálunk is általánossá vált, ekkor már többnyire toronnyal együtt
épülnek a templomok, s nemcsak a forrásokban válik gyakorivá a ~ok említése,
hanem tárgyi emlékek is nagyobb számban maradnak fönn. A legkorábbi ~ok minden
bizonnyal importdarabok voltak, de régészeti adatok (esztergomi, somogyvári,
dömösi, feldebrői, pusztaszeri ásatások) bizonyítják, hogy a 12. sz.-ban már
idehaza is folyt ~öntés. A Mo.-on fennmaradt legrégebbi ~ vlsz. a 11. sz.-ban (
a legújabb német szakirodalom szerint 1000 k.) készült, s Csolnokon, a Hruscsó
dűlőben került elő a földből (Esztergom, Balassa Bálint Múzeum). Formája
méhkasra hasonlít, szemben a szegedi Móra Ferenc Múzeumnak a Ruzsa melletti
Keresetpusztáról származó, 12–14. sz.-i, erősen megnyúlt, karcsú, cukorsüveg
alakú darabjával. A régészek rekonstrukciói meglehetősen nagy ~ok mo.-i
készítésére is engednek következtetni, de az Árpád-kori falusi templomok ~jai –
a keresetpusztaihoz hasonlóan – többnyire kisméretűek lehettek.
A legrégibb ~okon nincs semmilyen felirat vagy díszítés,
így keletkezésük idejére csak formájukból következtethetünk. Az 1000–1200
közötti időszakban méhkas alakú ~ok készültek. A ~öntésnek ezt a korai
technikáját, melynek lényege a viaszveszejtéses formakészítés, Theophilus
Presbyter 12. sz. eleji traktátusának (Schedula diversarum artium)
jóvoltából pontosan ismerjük. Először agyagból kialakították a belső magot,
majd viaszból vagy faggyúból megmintázták a ~ot, s ezt kívülről agyagköpennyel
borították. A kiszáradt formát öntőgödörben kiégették: ekkor a megolvadt viasz
kifolyt, s helyét az öntőgödör melletti olvasztókemence megcsapolása után a
bronz foglalta el.
Az öntés technikája 1200 k. változott meg. Ekkortól a
belső magra nem viaszból, hanem agyagból formálták meg a ~ot, s csupán a
felirat és a díszítés készült továbbra is viaszveszejtéses eljárással. A ~
kívülről ekkor is agyagköpenyt kapott. Kiégetés után ezt a külső köpenyt
leemelték, és eltávolították az alatta lévő agyag~ot, majd a magra
visszahelyezték a külső köpenyt, a kettő közötti rést pedig kiöntötték
bronzzal. Ez a technika a ~ok formáját is megváltoztatta, mert felfelé
keskenyedő, kúpos formát igényelt. A mai ~ok alakjának lényegében megfelelő ~ok
a 15. sz.-tól készülnek. Anyaguk, a ~bronz évszázadok óta lényegében
változatlan: 20-23% ón, 77-80% réz; ezüsttartalmuk csak babona.
A 14. sz.-tól vált általánossá, hogy a ~okat felirattal
látták el. Az egyes műhelyek munkáit az alkalmazott díszítőmotívumok, feliratok
alapján lehet megkülönböztetni. Kedvelt volt a levél- és indamotívumok által
keretelt minuszkulás felirat és a szentek alakjai. A feliratok latin nyelvűek,
s általában Krisztus királyt és Máriát dicsőítik. Az első magyar feliratú ~
Mátraverebély számára készült 1605-ben. Fontos szempont a dekorativitás: ha
kisebb a ~, elhagynak szavakat, betűket, ha nagyobb, megismételnek egy-egy
szakaszt. A közismert „Vivos voco, mortuos plango, fulgura frango” (Az élőket
hívom, a halottakat siratom, a villámokat megtöröm) felirat mo.-i harangon a
19. sz. előtt nem fordul elő.
A források 1240-ben említik az első név szerint ismert
~öntőt, Henrik mestert, Pesten. Nagy Lajos király a visegrádi nagy ~ öntéséért
adómentességet ad Konrád mesternek és testvéreinek 1357-ben. Selmecbányán és a
közeli Bakabányán a 14. sz. második felében már egy-egy ~öntő működött.
Pozsonyban 1440-ben szintén volt öntőház, ebben Hunyadi János számára is
dolgoztak. Iglón az 1360-as, Kassán az 1390-es évektől, Bártfán 1424-ben,
Besztercebányán az 1480–90-es években tudunk ~öntők tevékenységéről. Erdélyben
Nagyszeben volt a legkorábbi és a 16. sz. első feléig a legjelentősebb központ,
de a 15–16. sz.-ban Nagyváradon, Segesváron és Brassóban is működött öntőház, e
két utóbbiban ~- és ágyúöntés egyaránt folyt. Noha ekkorról már sok mesternevet
ismerünk, a ~öntők kevesen voltak ahhoz, hogy saját →céhet alapíthassanak,
ezért a 16. sz.-tól a rokon szakmák (lakatos, kovács, vasöntő, a 17. sz.-tól
ónműves) valamelyik céhéhez csatlakoztak. A mesterek a városok megbecsült
polgárai, a tanács tagjai voltak, akik gyakran egy tucatnál is több segédet
foglalkoztattak. A ~- és ágyúöntés az alapanyag és az öntési technológia
hasonlósága miatt egy szakmának számított, az öntőház profilja mindenkor a
szükségletekhez igazodott. Nemegyszer előfordult, hogy ~ból öntöttek ágyút, s
volt példa a fordítottjára is. Az öntést a nehézkes és a harangra nézve
veszélyes szállítás miatt olykor nem öntőházban, hanem a helyszínen, szabad
téren végezték. A nyersanyagot, a kellékeket a megrendelő biztosította, a
füzérdíszt, a betűk öntőformáit a mesterek vitték magukkal a készítés
helyszínére.
Az ország három részre szakadásával a különböző
országrészekben más-más irányt vett a fejlődés. A hódoltságból menekülők
sokszor magukkal vitték templomuk ~ját is. A többi területen is egyre ritkább
volt a csupán ~öntéssel foglalkozó mester: ekkor már sokkal fontosabb feladatuk
volt az ágyúkészítés. I. Rákóczi György Sárospatakon és Gyulafehérváron dolgozó
mesterei szintén készítették mindkettőt, az ország középső részét, az Alföldet
is ők látták el. A pataki öntőházról számos adat maradt fenn, tudjuk, hogy itt
kb. 80 ágyút és mintegy 10 ~ot öntöttek; ~jaikat hosszú, barokkos fordulatokban
gazdag felirat díszíti. A Dunántúlra többnyire stájer munkák, az ország nyugati
részébe pedig bécsi ~ok kerültek. A Nürnbergből érkezett Balthasar Herold (1620–1683)
Pozsonyban és Bécsben is készített ~okat a 17. sz. második harmadában, de
szobor öntésére is vállalkozott. A királyi Mo.-on Gömör m.-ben volt a művesség
központja, itt készült a mátraverebélyi ~ is. A kisebb, szegényebb
településeken találkozhatni vándorló kontárok munkáival is. Működésük magyar
sajátosságnak is tekinthető, s a 18. sz. közepéig követhető. Nem műhelyben,
hanem a megrendelés helyén (udvar, kert), öntöttek, s nemcsak az öntőformát
készítették helyben, hanem a bronzolvasztó kemencét is. Többnyire kicsi, 15-20
kg-os darabokat készítettek, minden díszítmény nélkül, kezdetleges
módszerekkel. Felirataik, melyekben megörökítik a készíttető személyét,
általában magyar nyelvűek, sokszor rossz helyesírásúak. A vándor ~öntők közül
nem egy kisnemes, nemzetiségük magyar, míg a városban működő mesterek többnyire
német, esetenként (Sárospatak) lengyel nemzetiségűek.
A török kiűzése után Budán, a püspöki székhelyeken (Eger,
Pécs, Nagyvárad) szinte azonnal megindul a ~öntés. A nagyobb központok egy-egy
területet látnak el: a 18. sz.-ra Bécs a Dunántúl északi részét, Buda a Duna–Tisza
közét, az alföldi településeket, a Dunántúl keleti vidékeit, Kassa és Eperjes
pedig a Felső-Tisza vidékét. A 17. sz. végétől a ~okat olykor készletből
vásárolják. Erdélyben, az Alföld keleti részén jelentős marad a vándorló
mesterek működése. A művesség virágkora a 19. sz. közepére tehető.
A ~öntők védőszentje az ír Szt. For(c)kernus, de
helyenként a bányászok, kohászok és tüzérek közismert védőszentjét, Szt.
Borbálát is az ágyú- és ~öntők partónusaként tisztelik.
Csatkai Endre, A soproni harangöntés és tűzoltószerek
gyártásának története, Sopron, 1942; Geleji Sándor, Vaskohászati
enciklopédia, VIII/1, Vas- és acélöntészet, I, Bp., 1960, 30–32;
Déthsy Mihály, A sárospataki ágyúöntőház, Technikatörténeti Szemle,
1972; Patay Pál, Régi harangok, Bp., 1977; Uő, A magyarországi
harangöntés vázlatos története, Öntöde, 29(1978); Szűcs Jenő, Miért szól
délben a harang?, História, 3(1981), 4. sz.; Patay Pál, Corpus
campanarum antiquarum Hungariae. Magyarország régi harangjai és harangöntői
1711 előtt, Bp., é. n. [1989]; Déli harangszó, szerk. Visy Zsolt,
Bp., 2000; Benkő Elek, Erdély középkori harangjai és bronz keresztelőmedencéi,
Bp.–Kolozsvár, 2002 (irodalommal); „Tegnap harangoztak, holnap harangoznak.”
Történelmi harangjaink, kiáll. kat., KÖH, 2004, szerk. Turok Margit, Ghyczy
Gabriella, Bp., 2004.