A
legnagyobb számban fennmaradt ékszertípus; az összetartozás, az örökkévalóság,
a folyamatosság szimbóluma. Nem csupán díszítő, hanem rangjelző, hitelesítő
funkciója is volt. Heraldikai szerepben is előfordul: a Hunyadiak jelvénye a csőrében
~t tartó holló. A ~k kiképzése mindig követi az adott korszak ötvösségének
kedvelt technikáit, kőfoglalási eljárásait. Viselésének módja az idők során változott.
Míg a középkorban gyakran viseltek ~ket a középső és az utolsó ujjpercen, a 15.
sz. vége után ez a szokás eltűnt. Nemcsak a kézen, hanem zsinórra fűzve,
kalapra, ruhára varrva is hordhatták a ~ket, ami vlsz. a ~ adott, de a
tulajdonosnak nem mindig megfelelő mérete miatt volt gyakori.
Pecsét~. A 11. sz.-tól igen gyakorivá válnak az elöl elkalapált,
kiszélesedő vagy ráforrasztott korongfejes, többnyire bronzból készült ~k.
Ezeken gyakran vésett állatalakok láthatók körirattal vagy anélkül. Az ábrázolások
a 13. sz.-ra fokozatosan heraldikai motívummá alakulnak. Bár formájuk a →pecsétekét
követi, pecsétlésre a sekély vésés miatt sok példány alkalmatlan volt.
Elképzelhető, hogy a 11–13. sz.-ból nagy számban fennmaradt kettős keresztes ~k
egyfajta →zarándokjelvények voltak. Valódi pecsét~vel csak a 12. sz. második
felétől találkozunk, a 17. sz.-tól nagyon nagy számban maradtak fenn. Az
ábrázolások alapján tudjuk, hogy többnyire a jobb kéz mutatóujján viselték, de
Mátyás király pl. kisujján hordta pecsét~jét. Általánosan viselt ~típus. A 16.
sz.-tól egyre többször vésett →drágakő a ~ feje.
Főpapi
~. Az →érsekek, →püspökök, apostoli
protonotáriusok előjoga, hogy ~t viseljenek. Eredetileg a bal, később a jobb
kéz gyűrűsujján hordták. A 7. sz.-i milánói szinódus határozata alapján csak
aranyból készült, vésetlen drágaköves ~ lehetett. A 12. sz.-tól a püspöki
liturgikus öltözéknek is része (→főpapi jelvények). Legtöbbször zafír- (a
szüzesség, a lelki tisztaság szimbóluma) vagy ametisztkő díszítette, de a 17.
sz. végétől egyre több a gyémántos főpapi ~. Sándor váradi püspök (1219–30)
~jét nagy görög zafírgemma, Lodomér esztergomi érsekét (†1298) kúpos, nyolcszögű
zafír díszítette (egykor az Andrássy-gyűjteményben). A 13. sz.-tól az apátok is
viselhettek ~t, de csak a késő középkorból maradtak fenn ilyen apáti ~k. A főpapi
~t általában nem temették el viselőjével, sőt a középkori Angliában és
Franciao.-ban a tulajdonos halála után a kincstárra szállt.
Eljegyzési
és jegy~. Az antik Rómából ered az eljegyzések
~vel való megpecsétlésének szokása. Plinius szerint vas~t használtak, de a késői
császárkorban ezt aranykarika váltotta fel. A pogány szokás a keresztények
körében is tovább élt: Szt. Ágnest és Alexandriai Szt. Katalint is ~vel jegyzi
el Jézus. Jézus misztikus jegyesei a szerzetesnők is, akik beöltözésükkor
kapják többnyire egyszerű karika~jüket. Ugyancsak az antikvitás óta ismert
szokás szerint a jegy~t a bal kéz gyűrűsujjára, a középső ujjpercre húzták. Úgy
hitték, innen ér vezet a szívhez. A 15. sz. táján kezdték a jegy~t a jobb kéz
gyűrűsujján viselni. A késő középkorig csak a menyasszony kapott vőlegényétől
~t. Mo.-on a kézfogót követően történt a ~váltás: a vőlegény ~jét a menyasszony
egy díszes kendőre fűzött másikkal viszonozta. A jegy~ általában nem személyes
ékszer volt, gyakran öröklődött, akár több nemzedéken át. A 17. sz. előtt a
jegy~k általában gyémántkövesek voltak: a →gyémánt mint a legkeményebb kő a
frigy tartósságát, megbonthatatlanságát szimbolizálta. Mátyás esküvőjén Beatrix
koszorúra fűzött hatalmas gyémántos ~t adományozott vőlegényének. Ugyancsak
jegy~ lehetett az a mesteri, zománcos, ötkúpos gyémánttal díszített ~, mely a
hagyomány szerint Izabella, Szapolyai János felesége tulajdona volt (egykor az
Andrássy-gyűjteményben). Mo.-on a gyémánt mellett kedvelték a rubint is mint a
házassági ~k díszét. →Balassi Bálint a →Balassa-kódexben fennmaradt Második
és Harmadik éneke tanúsága szerint egyik szeretőjétől rubinnal kirakott,
középütt gyémánttal ékesített ~t kapott, míg a másiknak fekete zománcos
gyémánt~t küldött. Eszerint a 16. sz. vége felé mind férfi, mind nő küldhetett
szerelme jeléül – nem feltétlenül jegy~ként – ~t kedvesének. A 16. sz.
különleges formájú jegy~je volt az ún. iker~: két, egymásba fonódó sín, belső
oldalukon Máté evangéliumából vett idézettel (19,6): „Amit Isten
egybeszerkesztett, ember el ne válassza.” Gyakori díszítőelem a 16–17. sz.-i
jegy~kön a két egymásba fonódó kéz is. A 17. sz. után terjed el a sima karika
mint jegy~, belső oldalán többnyire bevésett emlékfelirattal, dátummal.
Mindennapos viselete csak a 19. sz.-tól válik általánossá.
Kiadások
Irodalom
Andrássy Manó, Magyar érmék és pecsétgyűrűk, Archaeologiai
Közlemények, 2(1861); Radvánszky Béla, Régi magyar esküvők, Sz, 1883;
Hlatky Mária, A magyar gyűrű, Bp., 1938.