A magyar →korona nem csupán a →koronázás alkalmával használt ékszer, hanem
– hasonlóan Európa más államainak koronázási jelvényeihez – egyszersmind olyan
szimbólum, amelyhez különböző politikai és vallási eszmék kapcsolódtak. A →Szent
Koronát évszázadokon át övező tisztelet tartalma és formája az idők folyamán
változott.
A középkori Európában a lat. corona kifejezésnek politikai szövegkörnyezetben
két jelentése volt: egyrészt a szemmel látható tárgy (corona visibilis),
másrészt a koronához fűződő eszmei tartalom (corona invisibilis). Eszmei
értelemben a korona a királyi hatalom teljességét fejezte ki, amelyet a →király
a koronázáskor Isten kegyelméből nyert el, és amely mindazokat a királyi
jogokat, kötelezettségeket és kiváltságokat magában foglalta, melyek az ország
(regnum) vezetéséhez szükségesek.
A magyar Szt. Korona eredetével és jelentésével kapcsolatos hagyomány más
európai országok koronahagyományától eltérően alakult. A koronának mint a
királyi hatalmat legitimáló, megerősítő szakrális tárgynak a jelentősége a
középkor folyamán mindenütt csökkent, ám Mo.-on növekedett.
Mind Mo.-on, mind az országhatárokon kívül azt tekintették törvényes
királynak, akit a magyar Szt. Koronával megkoronáztak, és akinek ugyanakkor
birtokában volt a felségjelvény.
A középkori koronahagyomány Hunyadi Mátyás uralkodása idején kelt új
életre. A koronát mint fizikailag létező tárgyat 1463-ban, III. Frigyes
császártól Mo.-ra való visszatérése alkalmával bemutatták a népnek. E nagy
nyilvánosság előtti szereplés felkeltette az érdeklődést a korona külleme
iránt: egyre több kép, ábrázolás jelent meg a koronaékszerről.
→Werbőczy István jogtudós törvénykönyve, a →Tripartitum olyan
elméletet fejtett ki a „magyar nemzet”-ről („natio Hungarica”), amelynek célja
a köznemesség politikai törekvéseinek támogatása volt (→szentkorona-tan).
Mohács után a Magyar Királyság területi megosztottsága megkerülhetetlen
realitássá vált. 1551. júl. 21-én Szapolyai János özvegye, Izabella a tordai
Szt. Mihály-templomban Habsburg Ferdinánd követének átadta a koronázási
jelvényeket, ami az ország szimbolikus politikai újraegyesítését fejezte ki.
Beszédében Izabella két elemet hangsúlyozott: a nemzeti király, valamint a
szabad királyválasztás kapcsolatát a koronával.
Mo. három részre szakadása után a Szt. Korona az ország és a rendi nemzet
remélt egységének és önállóságának vált jelképévé. Új, legitimációs szerepet
kapott azáltal, hogy nem csupán szimbóluma volt az ország újraegyesülésére
irányuló törekvéseknek, hanem e törekvést a megkoronázott uralkodóval szemben
is képviselte. (1603-ban, Prágában, a császár előtt tartott beszédében →Naprágyi
Demeter püspök értelmezte így elsőként a magyar korona jelentését.)
1600-tól a magyar politikai kultúrában a korona mindinkább a Magyar
Királyság újraegyesülésének jelképe lett. Egyre több térképen, könyvben, sőt az
→országcímerben is megjelent.
Habsburg Rudolf király uralkodása alatt a ~ értelmezése újra változott.
Ebben döntő szerepe volt →Illésházy Istvánnak, aki ellen Rudolf 1601-ben
koncepciós pert indított. A királyi ideológiával szemben, mely szerint a
Habsburg királynak teljhatalma van Mo.-on, Illésházy, a későbbi nádor szerint
Rudolf királyi hatalma sérti a Magyar Királyság jogát, az önálló magyar
alkotmányos jogokat. Illésházy összekötötte a ~t és a nemzeti identitást.
A korona fontos eleme a Bocskay-felkelés propagandájának (1604–06) is,
ekkortól a nemzeti királyság, a szabad királyválasztás és az egységes Mo.
szimbóluma. Bocskayt úgy ábrázolták, mint a nemzet királyát, akit szabadon
választottak a magyarok – már Izabella királyné is ezt a két jellemzőt kötötte
beszédében a magyar koronához, amely immár nemcsak a királyi hatalmat, hanem a
magyar rendi politikát is igazolta. A folyamatot tükrözi Johannes →Bocatiusnak
Bocskay megkoronázásáról szóló leírása (1605 novemberében, a Rákosmezőn).
Eszerint Bocskay elutasította a török koronát, mondván, hogy Mo.-nak van már
törvényesen megkoronázott királya. A korona elutasításának mítoszát a
Bocskay-udvar találta ki, hogy ezzel kényszerítse a német császárt a békeszerződés
aláírására és Mo. autonómiájának elismerésére a Habsburg Birodalmon belül. Nem
a korona elutasításának ténye volt a fontos, hanem az a politikai üzenet, hogy
Mo. régi királyság, egy uralkodóval, akit szabad rendi választás után
koronáztak meg a Szt. Koronával – ő és csakis ő tehát a törvényes király.
Bocskay végrendeletének is (többek közt) ez a politikai
üzenete: a magyar szabadság feltétele, hogy legyen szabad királyválasztás, és a
magyar koronát hozzák Mo.-ra.
1608 a fordulat éve: II. Mátyás átvette a hatalmat bátyjától, visszahozatta
a magyar koronát Mo.-ra, és ott és azzal megkoronáztatta magát. Illésházy a
korona hazahozatala alkalmából tartott ünnepi beszédében úgy mutatta be II.
Mátyást, mint Corvin Mátyás utódját. Berger Illéssel együtt nemzeti királynak
tekintette, aki a koronával együtt a magyarok szabadságát is visszaadta. Az új
koronaértelmezés az 1608-as rendi politikát igazolta. Ezzel összefüggésben
többen leírták a korona és a nemzet összefüggését (Illésházy István, →Pázmány
Péter, →Berger Illés, →Jeszenszky János és →Révay Péter).
A korona értelmezésében kulcsfontosságú szerepe van Berger Illésnek, aki
1600-ban a kettős kereszt szerepét taglalta (Rapsodiae de cruce in signis
regni Hungarici, Olomouc, 1600), 1608-ban pedig a koronát vette górcső alá
(Jubilaeus de origine, errore et restitutione S. Coronae Hungariae regni, [Bécs],
1608). Szerinte a magyarok Istentől kapott feladata, hogy megvédjék a
keresztény világot a törököktől, pogányoktól. A Habsburg uralkodóknak az a kötelességük,
hogy a magyarokat ebben segítsék. Ha az uralkodó nem teljesíti ezt a feladatát,
el fogja veszíteni hatalmát Mo.-on és Európában. Berger műveinek újdonsága,
hogy egy nemzeti szimbólum jelentését kibontva fogalmaz meg politikai üzenetet.
A koronát ettől kezdve még gyakrabban ábrázolják képeken is, mint pl.
Jeszenszky Jánosnak II. Mátyás koronázásáról szóló könyvében, s ugyanezek a
képek köszönnek vissza koronázási érméken, pénzeken és rézkarcokon.
1613-ban, Augsburgban publikálta Révay Péter a magyar koronáról szóló első
könyvét (De sacrae coronae regni Hungariae ortu, virtute, victoria,
fortuna), amelyben a korona történetén keresztül bemutatta a magyar nemzetről
alkotott politikai elméletét. Ebben a nyomtatványban jelent meg a máig
leggyakrabban látható kora újkori koronaábrázolás, amely tükrözi Révay államelméleti
gondolkodását. Ez pedig nem a szentkorona-tan – melyet az utókor többnyire Werbőczynek
és neki tulajdonít –, hanem az aktuális politikai helyzetnek megfelelő elmélet.
Révay szándéka: legyen béke és egyetértés az országban, és legyen legitim a Habsburg
Birodalmon belül a magyar nemzet szabadsága és önállósága.
A kora újkori gondolkodást a korona szentségéről, mibenlétéről Illésházy és
Berger alapozta meg. Révay az ő gondolataik ismeretében innovatív államteóriát
formált. Berger az egész magyar történelmet át akarta írni Révay új
államteóriája alapján – Révay segítségével –, de e nagy művét nem tudta
befejezni, munkája kéziratban maradt. Így a ~t a 18. sz.-ig Révay műve
közvetítette.
Kiadások
Irodalom
Eckhart Ferenc, A szentkorona-eszme története [1941],
Máriabesnyő–Gödöllő, 22003; Ernst Kantorowicz, The King’s Two Bodies. A
Study in Medieval Political Theology, Princeton, 1957; László Péter, The
Antecedents of the 19th Century Hungarian State Concept. An Historical
Analysis. The Background of the Creation of the Doctrine of the Holy Crown, dissz.,
Oxford, 1966 (kézirat); R. Várkonyi Ágnes, „…Jó Budavár magas tornyán…” A
magyar államiság szimbólumairól Mohács után, in Hagyomány és történelem.
Ünnepi kötet Für Lajos 70. születésnapjára, szerk. Gebei Sándor, Eger,
2000; László Péter, The Holy Crown of Hungary, Visible and Invisible,
The Slavonic and East European Review, 81(2003); Kees Teszelszky, Az
ismeretlen korona. Jelentések, szimbólumok és nemzeti identitás,
Pannonhalma 2009.