Bár
a középkori hazai egyetemek (→pécsi egyetem; →óbudai egyetem; →pozsonyi
egyetem) nem sokkal alapításuk után kivétel nélkül megszűntek, mo.-i diákok
szép számmal fordultak meg külföldi univerzitásokon. Már a 12. sz. végén az
oxfordi egyetemre járt Magyarországi Miklós; a 12. sz.-tól tudunk Párizsban
tanulókról is (pl. →Lukács érsek); a 13. sz.-tól sok mo.-i kereste föl az
orléans-i egyetemet is (egyes vélemények szerint itt vagy Párizsban tanult →Anonymus
is). Még többen – főleg a jog iránt érdeklődők – látogatták az észak-itáliai
univerzitásokat, elsősorban Bolognát és Padovát, a humanizmus korában pedig
Ferrarát. A hungarusok egyetemjárásában azonban a közel fekvő Bécs, Krakkó és
Prága volt a legfontosabb. 1368-tól jártak mo.-iak a három évvel korábban
alapított bécsi egyetemre, 1384-ben már külön natio Hungaricát alkottak, s a
15. sz. végéig mintegy háromezren fordultak meg ott. Krakkót 1401-től
látogatták, s ott szintén önálló bursájuk működött. Prága 1369-től volt
célpont, bár a huszita háborúk időszakában látogatottsága drasztikusan
csökkent, a késő középkorban már nem számolhatunk vele.
A
hallgatók többsége egy-két félév tanulás után hazatért. →Werbőczy István pl.
csupán egy félévet hallgatott 1492-ben a krakkói egyetem artes fakultásán,
imponáló jogi, sőt teológiai műveltségét részben hazai iskolában, részben a
gyakorlatban sajátította el. A hazai iskolák nem voltak alacsony színvonalúak.
A művelt férfiúnak számító, latinul is verselő Szalkai László főkancellár és
esztergomi érsek sohasem tanult külföldön, csak a sárospataki városi iskolában,
ám ott jegyzetei (→Szalkai-kódex) tanúsága szerint tanára,
Kisvárdai János – aki pedig Krakkóban csupán az artes legalsó fokozatát, a
baccalaureusságot szerezte meg – mindenre megtanította, amit az egyetemen
tanulni lehetett.
Az
akkori egyetemi szisztémában ahhoz, hogy valaki jogi, orvosi vagy teológiai
fokozatot szerezzen, először meg kellett kapnia az artes fakultásán a
magiszteri (mesteri) fokozatot. Általában kétévi tanulás után lehetett valaki
baccalaureus és újabb két év múlva magiszter. A másik három fakultáson
ugyancsak két fokozat volt, tehát egy jogi, orvos- vagy teológiai doktornak
legalább nyolc évet kellett tanulnia. A késő középkorban a magyar diákok
általában Bécsben vagy Krakkóban szerezték meg az artes magiszteri címét,
nemegyszer úgy, hogy az egyik egyetemen baccalaureusi, a másikon magiszteri
vizsgát tettek, majd egy más karon már Itáliában tanultak tovább. A 16. sz.
elején a naplóíró Budai Kakas János, később pécsi kanonok pl. Bécsben
baccalaureus, Krakkóban magiszter lett, nyomban utána, 24 évesen átvette az
egri káptalani iskola vezetését, majd néhány év múlva Bolognába ment jogot
tanulni, s négy évet töltött ott. A jelek szerint megbukhatott a vizsgán, mert
hazaindult Bolognából, útközben azonban betért Padovába, ahol nyomban sikerrel
kísérelte meg a doktorálást, úgyhogy kánonjogi doktorként tért haza és lett
kanonok. Pályája jól mutatja, mire képesített az egyetemi diploma: az artes
magisztere megkaphatta egy jó iskola vezetését, a jogászdoktor pedig a kanonoki
stallumot, sőt később az őrkanonokságot is. Az artes végzettséggel vagy
iskolában, vagy az egyházi középrétegben lehetett tehát elhelyezkedni, de ez
sem volt végzettséghez kötve. Jogászokat minden székeskáptalan igényelt az →egyházi
bíráskodás miatt, ennek ellenére a →kanonokok többsége nem rendelkezett jogi
diplomával. A királyi →kancellária is alkalmazott jogászokat, főként a
diplomácia miatt, de még a kancellárok között is akadt olyan – mint pl. Szalkai
–, aki nem végzett egyetemet. A bíróságok szívesebben alkalmaztak a hazai →szokásjogban
jártas, a jogot a gyakorlatban elsajátított embereket (practicusokat), amilyen
pl. Werbőczy volt. →Orvosok voltak a legkevesebben. A királyi udvaron és a főurakon
kívül más alig foglalkoztatott háziorvost, városi orvost is csak kevés helyütt
találunk. Mivel az udvari orvosok zöme ismert külföldi, főként olasz doktor
volt, a külföldön orvosi diplomát szerzett mo.-iak egy része nem jött haza, aki
pedig mégis visszatért, az gyakran egyházi javadalmat szerzett. Teológusokra
elsősorban a kolduló rendek tartottak igényt.
Bécs
és Krakkó nagyjából azonos látogatottságnak örvendett. 1455–1529 között Bécsben
2625, Krakkóban 2336 mo.-i hallgató iratkozott be, ami a két egyetemen együtt
átlagban évi 66 főt jelentett. Bécsbe elsősorban nyugat-mo.-iak, erdélyi
szászok, valamint baranyaiak és szerémségiek jártak, Krakkóba pedig
északkelet-mo.-iak, erdélyiek, valamint ugyancsak a sűrűn lakott
Baranya-Szerémség lakói. Nem állítható, hogy a →németek Bécsbe, a magyarok
Krakkóba jártak volna. A külföldön tanulók társadalmi összetételében nem volt
különbség a két egyetem között. A hallgatók kb. 30%-a a legjelentősebb 20 hazai
városból került ki. Másik 30%-uk érkezett a sorban ezután következő 100
városból és nagy mezővárosból. A maradék 40% kisebb mezővárosokból, falvakból,
ill. a nemesség köreiből került ki. Feltűnően alacsony volt a főúri és nemesi
hallgatók aránya, noha a kúria gyakorlati – tehát egyetemen nem tanult –
jogászai között ők voltak többségben. Az egyetemet járt arisztokraták zömmel főpapok
lettek: a család nyilván kijelölt egy fölös fiúgyermeket, hogy majd püspök
legyen, s ennek érdekében hajlandók voltak egyetemre küldeni az illetőt. A
nemescsaládok közül egyesek előszeretettel taníttatták fiaikat, mások nem. A →nemesek,
ha jártak is egyetemre, fokozatot rendszerint nem szereztek, és élték tovább a
vidéki földesúr életét. (Ha mégis, akkor egyházi javadalmat szereztek.) Az
egyetemre beiratkozott →polgárok zöme sem fejezte be tanulmányait, később
többnyire valamely polgári foglalkozást űzve tűnnek fel. Nem zárhatjuk ki, hogy
külföldi egyetemjárásuk legfőbb célja nem a tanulás, hanem a világlátás, a
kapcsolatteremtés volt, amit aztán – pl. egy kereskedő esetében – a polgári
életben is kamatoztatni lehetett. Noha a külföldön tanulók eltarthattak volna
egy hazai egyetemet, nem biztos, hogy itthon beiratkoztak volna. (A pozsonyi
egyetem fennállása idején pl. nem csökkent a Bécsben beiratkozó pozsonyiak
száma.)
Az
itáliai egyetemeknek a késő középkorban a humanista műveltség megszerzése volt
a nagy haszna. Ha nem is kizárólag, de zömmel már egyetemi fokozattal rendelkezők
iratkoztak itt be, s ők talán nagyobb arányban is szereztek fokozatot. Hazai főpapok,
kancelláriai vezetők – mint pl. Szatmári György – előszeretettel támogatták az
itáliai tanulmányokat. Az itt végzettek tekintélyes része a királyi központi
hivatalokban helyezkedett el.
Kiadások
Irodalom
Schrauf Károly, Magyarországi
tanulók a bécsi egyetemen, Bp., 1892; Uő, Regestrum Bursae Hungarorum
Cracoviensis.A krakói magyar tanulók-háza lakóinak jegyzéke (1493–1558),
Bp., 1893; Uő, A bécsi egyetem magyar nemzetének anyakönyve 1453-tól
1630-ig, Bp., 1902; Veress Endre, A paduai egyetem magyarországi
tanulóinak anyakönyve és iratai (1264–1864), Bp., 1915; Uő, Olasz
egyetemeken járt magyarországi tanulók anyakönyve és iratai (1221–1864),
Bp., 1941; Tonk Sándor, Erdélyiek egyetemjárása a középkorban, Bukarest,
1979; Kubinyi András, A középkori magyarországi városhálózat hierarchikus
térbeli rendjének kérdéséhez, Településtudományi Közlemények, 23(1971).