A 16. sz.-ig ugyan számos vallási (korabeli kat. nézőpontból: eretnek)
mozgalom létezett Európában, ám a kat. vallás hegemóniáját a középkor folyamán
egyik sem ingatta meg. Az egyházi reformok szükségességét a kat. egyház is
felismerte, a konstanzi (1414) és a bázeli (1431) zsinaton erre kísérletet is
tett. Mindez azonban nem volt képes gátat vetni a 16. sz.-dal kezdődő nagy
vallási (egyszersmind társadalmi és kulturális változásokat hozó) mozgalomnak,
amelynek összefoglaló neve a ~, s amelynek szimbolikus kezdetét Luther
fellépéséhez, a nevezetes wittenbergi tételek (1517) kihirdetéséhez szokás
kötni. Nyilvánvaló azonban, hogy a korábbi vallásreformáló elképzelések, a 15.
sz.-i politikai-társadalmi események, a →humanizmus eszméi, az alsópapság és a
szegény (elsősorban ferences) szerzetesek szembenállása a főpapsággal, a városi
polgárság növekvő szerepe és ezzel párhuzamosan erősödő öntudata és még számos
tényező együttese eredményezte, hogy az egyházszervezetileg és teológiailag
egységes kereszténység véget ért. A reformált (prot.) vallások ugyan sem
teológiájukban, sem mentalitásukban, sem kulturális identitásukban, sem
társadalmi bázisukban, sem területi elterjedésükben nem voltak azonosak, ám
abban igen, hogy elutasították a pápa fennhatóságát és a kat. egyház
tanításainak egy részét, mindenekelőtt az ún. Szent Hagyományt, amely nem a
Biblián, hanem különböző egyházatyák tanításain alapult, tagadták a szentek
közbenjáró szerepét, és szükségtelennek tartották a papi cölibátust, a hatalmas
egyházi birtokokat-vagyonokat.
Mo.-on az ev. (luth.), a helvét irány követő (a 16. sz. ban „magyar
vallás”-nak is hívják, később: ref., kálvinista) és az antitrinitárius (unit.)
vallás és egyház terjedt el, továbbá nagyobb mértékben csak Erdélyben és (a
szórványoktól eltekintve) aránylag rövid időszakban (16–17. sz.) a szombatos
(„zsidózó”) vallás, és a német etnikumú, zárt közösségben élő →habánok, továbbá
néhány magyar közösség körében az anabaptizmus (a ~ tipológiájáról lásd a 4.
fejezetet). Az ev.-ok és a helvét irányt követők között a leglényegesebb
teológiai eltérés az úrvacsoratan, míg e két prot. felekezet és az unit.-ok
között a Szentháromság értelmezésének kérdésében alakult ki.
Martin Luther Philipp Melanchthon
A luther–melanchthoni tanokat követő ev.-ok alapvető hitelveit a Philipp
Melanchthon (1497–1560) által összeállított Ágostai Hitvallás (Confessio
Augustana, Augsburg város latin nevéből, ahol az 1530-as birodalmi gyűlésen
V. Károly császár előtt felolvasták) tartalmazza, magyarra először →Pálházi
Göncz Miklós fordította le (1615, kéziratban maradt). A Zwingli–Bullinger–Kálvin
tételeiből kialakult ref. vallás alapvető hittételeit az ún. Heidelbergi
Káté (1563; első magyar kiadása: 1575, →Huszár Dávid), az ún. II. Helvét
Hitvallás (1567) és ill. a nagyigényű teológiai mű, Kálvin Institutiones…-a
(1536)foglalta össze, amelyet Bethlen Gábor erdélyi fejedelem akaratát
követve →Szenci Molnár Albert fordított magyarra (Az keresztyéni religióra és
igaz hitre való tanítás, Hanau, 1624). A mo.-i unit.-ok hittételeinek legfőbb
forrásai →Dávid Ferenc teológiai írásai.
Zsilinszky Mihály, A magyar országgyűlések vallásügyi tárgyalásai a
reformációtól kezdve, I–IV, Bp., 1880–97; Magyar Protestáns
Egyháztörténeti Adattár, I–XV, Bp., 1902–34; Bruckner Győző, A
reformáció és ellenreformáció a Szepességen, I, Bp., 1922; Zoványi Jenő, A
reformáczió Magyarországon 1565-ig, Bp., é. n. [1922]; Miklós Ödön, A
magyar protestáns egyházalkotmány kialakulása a reformáció századában,
Pápa, 1942; Zoványi, 31977; Zoványi Jenő, A magyarországi protestantizmus 1565-től
1600-ig, kiad. Ladányi Sándor, Bp., 1977 (HumRef, 6); Bucsay Mihály, A
protestantizmus története Magyarországon, 1521–1945, Bp., 1985; Klaniczay
Tibor, Értelmiség egyetem nélküli országban, in Uő, Pallas magyar
ivadékai, Bp., 1985; Csohány János, Magyar protestáns egyháztörténet
1711–1849, Debrecen, 1994; Szakály Ferenc, Mezőváros és reformáció.
Tanulmányok a korai magyar polgárosodás kérdéséhez, Bp., 1995 (HumRef, 23);
Zoványi Jenő, A magyarországi protestantismus története 1895-ig, I–II,
Gödöllő, 2004.