A
régi magyar irodalomban és a népköltészetben megtalálható téma. A mindennapi
élet megváltozik: a társadalom rendje ellenkezőre válik, az állatok emberként
viselkednek (pl. groteszk lakodalmat ülnek), a vadászott állatok temetik el a
vadászt. Közel áll hozzá a munka nélküli élet ábrázolása, a komoly művek (pl.
eposzok) paródiája, az aprószentek napján szokásos „tanuló-püspök” uralma, a „pünkösdi
király” tevékenysége, általában az olyan „karnevaleszk” szokásvilág és ennek
irodalmi ábrázolása, amely a normák ideiglenes felfüggesztését, ellenkezőjére
változtatását ábrázolja.
A
~ motívum ábrázolására a középkori mo.-i falfestészetből is ismerünk példát. Az
egykori zólyomi paplak 15. sz. közepi falképein nyulak cipelik a rúdra kötözött
vadászt, állatok hangszereken játszanak, egy róka pedig libákat tanít énekelni
(Zólyom, Vármúzeum).
Noha
már Turóczi-Trostler József felhívta a hazai kutatók figyelmét a téma
fontosságára, összegezés sem a magyar irodalmat, sem a magyar folklórt illetően
nem készült. A kérdéskör nemzetközi szakirodalma nagy, ám nem összesített (lásd
a német „verkehrte Welt”-motívumokat).
Kiadások
Irodalom
Turóczi-Trostler József, Fenékkel
felfordult világ, Bp., 1942; Szilárd Léna, A karnevál-elmélet V.
Ivanovtól M. Bahtyinig, Bp., 1989.