A lapályon
fekvő város egykor fallal övezett központi részének közepe táján csekély halom
emelkedik. Ez régészeti adatok szerint az Árpád-korban fallal volt kerítve.
Tetején 1760–70 k. épült barokk templom áll, amely 1777 óta →székesegyház. Elődje,
amelyre a tornyokon feltárt gótikus ablakmaradványok láthatóan utalnak,
azonosítható Szt. Péter és Pál templomával, amelyben 1440-re vonatkozó lengyel
krónikás adat szerint Szt. István apja, Géza (†997) feleségével, Adelhaiddal
együtt el volt temetve. A tornyos főhomlokzat előtt Árpád-kori szakrális
építmény négykarélyossá kiegészíthető alaprajzú maradványai kerültek elő,
amelyek összefüggésbe hozhatók a fejedelmi pár temetésére vonatkozó adattal.
Mindebből arra lehet következtetni, hogy a halmot mindjárt kezdetben az
uralkodó család foglalta el és erődítette, feltehetően szálláshely gyanánt is.
A
halomtól északkeletre, mocsárba vesző lapos részen Géza fejedelem fia, István
király emeltette Szűz Mária templomát, amelynek helyét ma romkert jelzi. Az
alapítást különböző történeti adatok egyeztetése útján 1018 tájára lehet tenni.
Az alapító a templomhoz nagy kanonoki testületet rendelt, →prépost
irányításával. A régészeti adatok arra vallanak, hogy az intézmény hatalmas
telkén a templomtól északra a prépost, délre a kanonokok épületei helyezkedtek
el. A templom, amelyet az alapító temetésével összefüggésben, 1038-ban
szenteltek fel, tekintélyes terjedelmével és alaprajzi elrendezésével, amely
ókeresztény emlékeket idéz, de modernebbnek ható – talán utólag kiépített –
bejárati előcsarnokfélét is tartalmaz, rendkívüli alkotása volt a hazai
egyházszervezés első korszakának. Temetkezésre már 1031-ben szolgált, amikor a
váratlanul elhunyt Imre herceg tetemét fogadta be, és ugyanebben az évben kapta
a királyi pártól azt a miseruhát, amelyet utóbb →koronázási palásttá
alakítottak. A templomban koronázták minden bizonnyal már az alapító első
utódait, mint ahogy később a legtöbb magyar királyt a középkori állam
széteséséig (→koronázás). 1083-ban, az itt eltemetett király és fia →szentté
avatásakor, a templom zarándoklatoknak is célpontjává lett. Belsejében a
szentek sírhelyének kialakítása jelentős módosulásokat eredményezhetett, amiről
egy sírláda – az ún. Szt. István-szarkofág – és néhány más töredék is
tanúskodik. A templom berendezésének és felszerelésének gazdagságáról →Hartvik
püspök Kálmán király idejében írt Szt. István-legendája (→István-legendák)
nyújt némi fogalmat.
Kálmán
királytól kezdve a templom – királyi bazilika – az uralkodócsalád fő temetkezőhelye
is volt csaknem száz éven át (→királyi temetkezések). Ebben az időben az épület
alapos felújításon esett át. Teljesen újjáépült a támaszsoros főhajófal –
néhány pillérlábazat még a helyén van –, és bizonyára alaposan megújult a
nyugati oldal, ahol pazar díszű főkapu készültével lehet számolni. E korból
való a középkori prépostság egyetlen fennmaradt liturgiai emléke, a →Codex
Albensisnéven ismeretes antifonále.
Temetkezésre
évszázados szünet után az Anju-dinasztia vette újra igénybe a bazilikát,
amelyet I. Károly 1318-tól kezdve megújíttatott: a hosszházat, pilléreit megerősítve,
beboltozták, és ólommal fedték kétszer is, mivel az első ólomfedél 1327-ben tűzvész
következtében leolvadt. A 15. sz.-ban királyi engedéllyel több jelentős főúr is
a bazilikába temetkezett. Egyikük, →Ozorai Pipo (Filippo Scolari Firenzéből)
1426 e. újjáépíttette a templom délnyugati tornyát, és ennek csekély
maradékaiban ma is észlelhető földszintjén készíttetett a maga és felesége
számára sírkápolnát. Zsigmond király utódai alatt a bazilika ismét rendszeresen
az uralkodók és családtagjaik temetkezési helyéül szolgált, utoljára 1540-ben,
amikor Szapolyai János maradványait fogadta be. Mátyás király alatt újabb nagy
átalakítás kezdődött – a főhajó pilléreit ismét megerősítették, és a Szt.
István-kori apszis mögött új, nyilván körüljárós rendszerű szentélyt építettek,
záradékában Hunyadi-sírkápolnával –, de ez haláláig nem fejeződött be.
A
Szt. Péter-templomban koronázták – kivételesen – IV. Bélát (1235), aki a
templomot – nyilván újjáépítést követően – fel is szenteltette. A krónikás,
akitől ezeket tudjuk, székesegyházról („in catedrali ecclesia”) beszél. A késő
középkorban viszont a templom plébániai feladatokat látott el, és ezt a
szerepét megtartotta egészen 1777-ig. Temetőjéhez kapcsolódott a késő gótikus
Szt. Anna-kápolna, ~ egyetlen eredeti alakjában fennmaradt középkori épülete. A
prépostságnak, amely ki volt véve a püspöki joghatóság alól, sőt utóbb
közvetlenül a pápa alá tartozott, úgy látszik, külön plébániai körzete volt.
15. sz.-i adatok szerint temetőjében állt a Szt. Kereszt parochiális temploma.
Ennek korai keletkezésre valló maradványait az egykori prépostsági térség
északi szélén (Rózsa u.) tárták fel. A város nyugati szélén, a bazilikával
egyvonalban, néhány előkerült középkori sír és falmaradvány hasonló szerepű
templom jelenlétére vall, amely az ásatást irányító régész szerint a 15–16.
sz.-i adatokból ismert Szt. Bertalan-templom volt. Az egykori falakon belül
számolni kell még más szakrális épületekkel is (pl. Szt. Imre-templom), ezek azonban
nem lokalizálhatók.
A
többi egyházi létesítmény közül csak a nyugati külvárosban (Sziget) maradt ránk
igen szerény régészeti maradványaiban a keresztesek rendháza, ill. ennek Szt.
István király tiszteletére szentelt és a →johanniták birtokába jutott temploma,
amelynek alapkövét Martyrius esztergomi érsek (†1158) tette le, befejezője
pedig III. Béla anyja, Eufrozina királyné volt. Az északi (budai) külvárosba
helyezhető a Szt. Miklós-egyház, amely 1215-ben már állt, és 1234-ben mint
kórházi, utóbb pedig mint préposti templom tűnik fel. Ezt a középkor végén –
úgy tetszik, az 1470-es években – hozzákapcsolták a Szt. Péter-templomhoz.
Talán már 1096-ban szerepel – mint oratórium – az a Szt. Márton-templom,
amelynek a belvároshoz viszonyított helyzete vitatható. A 13. sz.-ban a kolduló
rendek hoztak létre újabb – nyilván külvárosi – templomokat: a →domonkosokét
(Szt. Margit) már 1231-ben, a →ferencesek fehérvári rendi káptalanát 1261-ben,
az →ágostonosok helyi perjelét 1308-ban említik. A domonkosoknak volt
apácazárdájuk is, amely 1485-ös adat szerint a Szt. Miklós-templom mellett
állt.
A
város – amint ezt a →tihanyi alapítólevélben (1055) már előforduló magyar neve
is mutatja – nyilván kezdettől fogva erődített hely volt. A 11. sz.-ban több
forrás szerint királyi vagy fő székhely („ad sedem regaliem”: „Alba”
„principalis sedes”: „Veyzmburg”), főváros („regni […] metropolis”:
„Wizinburg”), sőt „az ország köldökében elhelyezett” („in umbilico regni […]
positus”: „Bellegrava”) volt. Még 1245-ben is IV. Béla oklevele szerint –
„országunk közepén” („in medio regni nostri Albae”) koronázták István ifjabb
királyt. Ennek a helyzetnek – a trónfoglalási ceremóniák mellett – megfelelt az
évenkénti rendszeres királyi jelenlét, amely – bár erről csak késői
fogalmazványok szólnak (→Gellért-legenda; hamis zalavári oklevél 1024-re) –
kezdetben Szűz Mária mennybemenetele ünnepéhez (aug. 15.), utóbb pedig,
bizonyára már a 11. sz. végétől – bár adattal csak III. Béla korától
alátámaszthatóan – Szt. István napjához (aug. 20.) fűződött. Hogy ez a
jogorvoslatért való szabad folyamodás fóruma volt, az főleg későbbi adatokból
derül ki – kezdve az →Aranybullával –, amelyekben már elvárás gyanánt
fogalmazódik meg e „törvénynapok” megtartása királyi – vagy legalább nádori –
jelenléttel. A bíráskodás e formája, amely a 14. sz. közepe után végleg megszűnt,
szolgáltathatta részben a kereteit – Fehérvár központi szerepe mellett – az →országgyűlés
korai formáinak is. Különleges helyzetben már I. Béla király népgyűlésfélét
hívott össze Fehérvárra – a második pogánylázadás ehhez kapcsolódik –, és az
országnagyok még 1386-ban és 1446-ban is Fehérvárott tartottak országgyűlést,
ugyancsak – bár máshol zajló – belső viszályok közepette.
A
város →polgárairól csak a 13. sz.-tól kezdve maradtak adatok. Először – az
1220-as években – latinokról van szó. Ezek vlsz. nagyrészt a 12. sz.-ban
betelepült és kiváltságokat szerzett vallonok (→hospes) voltak, akik bizonyára
az északi városrészben – a Szt. Miklós-templom tájékán – laktak. Nyilván ők
alkották a fehérvári polgárság törzsökét: a városi hatóság még a 15. sz.-ban is
az ő közösségük nevével jelzett →pecsétet használt. Feltehetően tőlük eredtek a
város polgárságának kiváltságai is, amelyeket csak áttételesen és hézagosan
ismerünk, részben onnan, hogy más városok számára a 13. sz.-ban mintául
szolgáltak. A latinok talán utolsó említése 1242-re vonatkozik, amikor fontos
szerepük volt az erődített város megvédésében a tatárokkal szemben, akik a
külvárosokat mind felégették. Az 1240-es évek végén IV. Béla a külvárosi
polgárságot betelepítette a belvárosba (várba: „in […] castrum”), egyházi
intézmények, elsősorban a prépostság jogait sértve. Feltehetően ekkor számolták
fel a külön körítőfalat a Szt. Péter-templom körül, amely talán csak ennek az
átrendezésnek a keretében vált plébániatemplommá.
A
város középkori beosztását és profán épületeit alig ismerjük. A királyi és a
prépostsági lakóépületek mellett jelentős lehetett a →veszprémi püspökség
palotája, amelyről 1291-ben azt állították, hogy ennek alapítása óta létezett.
Az akkoriban a polgárság által elfoglalva tartott épület helye nem ismeretes. A
főtér (1487: „theatrum civitatis”) nyilván ugyanott volt, ahol ma. Ehhez
kapcsolódott a városháza („domus consistorialis civium”). A téren át kellett
haladnia a belváros (vár) két kapuja, az északi (budai) és a nyugati (palotai)
közötti közlekedésnek. A 15–16. sz.-i forrásokban szereplő néhány belvárosi
utca vagy utcasor (vicus, platea) egyike, a Nagy utca (vicus magnus) bizonyára
az északi kaput és a főteret kötötte össze. A déli városrészben megnyugtatóan
azonosítható a Szt. Péter utca, amely kétségtelenül a plébániatemplomhoz
kapcsolódott. A többieknek a helyzete (Szt. Bertalan, Kanonok, Német utca – itt
álltak a mészárszékek) legfeljebb gyanítható. A késő középkori oklevelekben
számos fehérvári →lakóépületet említenek. Ezek az adatok azonban nemigen
kapcsolhatók össze az utóbbi évtizedekben feltárt és megfigyelt jó néhány
középkori házmaradvánnyal, amelyek közül a legérdekesebb talán a 13–14. sz.-ból
eredő Oskola (volt Zalka Máté) u. 6. számú helyreállított épület.
Fehérvár
mint országos központ a 14–15. sz.-ban sokat vesztett súlyából, de szakrális
rangját megőrizte. Erődítményei is rendben lehettek: Mátyás király alatt
valamelyest meg is újulhattak. 1490-ben mégis könnyű prédája lett Miksa
német-római király benyomuló seregének, amely a városon, a bazilikán és az
elhunyt ellenség sírján torolta meg Bécs hódoltatását és a Habsburg-trónigény
elutasítását. 1543-ban a törökök vonultak be. 1601-ben sikerült ugyan a várost
visszafoglalni – ebből az alkalomból készült a védőművek legrégibb fennmaradt
alaprajza –, de kevéssel a hálaadó istentisztelet után az Ozorai Pipo tornyában
tárolt lőpor felrobbant, és a bazilika a város tekintélyes részével együtt
romba dőlt. Még mielőtt a falak felújítását és korszerűsítését sikerült volna
befejezni – ekkor épült, a bazilika romjainak felhasználásával, annak szentélye
mögött a maradványaiban még látható Monostor-bástya –, 1602-ben újra behatoltak
a törökök. Ennek az időszaknak különleges emléke a sztambuli fogságot
szenvedett →Wathay Ferenc alkapitány énekeskönyve. Az erődítmények újítgatása
folytatódott – a 17. sz. folyamán áthelyezték a Budai kaput, miáltal nyilván a
csatlakozó utca vonala is megváltozott –, de a török kor egyéb építkezései, főleg
dzsámik és a hozzájuk tartozó minaretek, valamint fürdők (→oszmán-török
építészet), amint az egykorú látképek is mutatják, inkább csak felszínesen
módosították a település arculatát. Amikor 1688-ban a törökök végleg feladták
az előzőleg leégett és egy éve körülzárt várost, a keresztény seregek kihalt,
szennyes romhalmazt vettek birtokba. Az északi előváros puszta volt, a nyugati
rácvárossá alakult.
A
második olyan alaprajzon, amely a belváros utcahálózatát is mutatja (1691), a
városháza és a ferences rendház már a mai helyén tűnik fel. Az utóbbitól
északra eső háztömbben jelzi a rajz – bizonyára kissé pontatlanul – a →jezsuitákat,
akik az e tájékon álló török dzsámit vették minaretestül birtokba. A
bazilikánál, amelyből 18. sz.-i telekfelmérések tanúsága szerint csak az északi
oldal kis részlete maradt használható állapotban, a városalaprajz →fegyvertárat
jelöl. A plébániatemplom, amely ekkortájt Szt. István király titulust kapott,
és a jezsuiták kezelésében volt, „Tuhmbkirche” gyanánt szerepel. A →karmeliták
is megjelennek a rajzon a belváros déli részén, nagyjából a későbbi helyükön.
1691-re tehát kialakult az az új berendezkedés, amely a 18. sz. folyamán a fő
építészeti hangsúlyokat létrehozta.
Az
újjáépítés nehezen bontakozott ki. A városháza már az 1710-es évekre megújult,
a templomok csak jóval később. Először a ferencesek kezdtek építkezni,
1720-ban. Rendházuk 1738-ra, templomuk 1743-ra készült el. A karmeliták
1732-ben tették le új rendházuk alapkövét. Egyidejűleg épült templomukat →Franz
Anton Maulbertsch 1767 k. festette ki. A jezsuiták 1742-ben kezdtek építkezni,
templomukat, amelynek falképeit 1748–49-ben Gaspar Franz Sambach festette,
1756-ban szentelték fel, és ekkorra készült el rendházuk is. A
plébániatemplomot a század elején még régi állapotában javítgatták, és csak
1758-ban kezdték újjáépíteni. Falképeit 1768-ban →Johann Ignaz Cimbal festette,
→Franz Anton Hillebrandt által tervezett főoltára 1772–75 között készült. A
rácváros megmaradt ortodoxnak. A fából, paticsból készült templomot 1733 u.
váltotta fel tartós építőanyagú, ezt pedig a ma is fennálló, tágasabb, 1771-től
épített és 1780-ban felszentelt templom (→ortodox egyházművészet). A bazilika
helyén a püspöki palota jelentette a megújulást – az épület 1803-ra lett kész –,
de az ettől keletre eső középkori maradványt, amelyben az utolsó prépostok még
kápolnát rendeztek be, az 1777-ben felállított új egyházmegye (→székesfehérvári
püspökség) irányítói nem tekintették fenntartandónak: 1800 k. lebontatták. Az ősi
dicsőség maradéka idétlen csonknak tűnhetett „az ország köldökében” kisarjadt
barokk kisváros e méltóságos pontjában.
Kiadások
Irodalom
Csánky Dezső, Magyarország
történeti földrajza a Hunyadiak korában, III, Bp., 1897, 307–313; Dercsényi
Dezső, A székesfehérvári királyi bazilika, Bp., 1943; Zoltán Falvy,
László Mezey, Codex Albensis. Ein Antiphonar aus dem 12. Jahrhundert,
Bp.–Graz, 1963; Balogh Jolán, A művészet Mátyás király udvarában, I,
Bp., 1966, 178–189; Fitz Jenő, Császár László, Papp Imre, Székesfehérvár,
Bp., 1966; Fügedi Erik, Székesfehérvár középkori alaprajza és a polgárság
kezdetei Magyarországon, Településtudományi Közlemények, 20(1967); Székesfehérvár
évszázadai, szerk. Kralovánszky Alán, I–IV, Székesfehérvár, 1967–79; Művészet1342–1382, 1982, 165–203 (Kralovánszky Alán, Szakál Ernő, Lővei Pál);
Alán Kralovánszky, The earliest church of Alba Civitas, Alba Regia,
20(1983); Dobrovits Dorottya, Erdei Ferenc, A székesfehérvári Zalka Máté
utca 6. számú ház kutatása és helyreállítása, Magyar Műemlékvédelem,
9(1984); Alán Kralovánszky, Baukunsthistorische Angaben zur Frage des
Auftauchens des vierapsidalen Kirchentyps in Ungarn, FA, 35(1984); Györffy,
ÁMF, II, 1987, 363–384; Kovács Éva, Iconismus casulae Sancti Stephani Regis,
in Szent István és kora, szerk. Glatz Ferenc, Kardos József, Bp., 1988;
Kralovánszky Alán, Szent István király székesfehérvári sírjának és
kultuszhelyének kérdése, in Szent István és kora, i. m.; Gyula
Siklósi, Angaben zur mittelalterlichen Topographie von Székesfehérvár
aufgrund der Grundrisse und Karten über die Stadt, AArchHung, 40(1988); Uő,
A székesfehérvári Szt. Bertalan templom, Alba Regia, 24(1990); Veress D.
Csaba, Siklósi Gyula, Székesfehérvár, a királyok városa, Bp., 1990; Pannonia
regia, 1994, (főleg:) 82–89 (Tóth Sándor), 99–103 (Marosi Ernő, Tóth
Sándor), 115–121 (Tóth Sándor), 196–197, 211–212 (Kovács Éva), 413–419 (Mikó
Árpád); Gyula Siklósi, Die Siedlungsgeschichte der Stadt Székesfehérvár
(Stuhlweissenburg) von der Regierungszeit der Arpadenkönige bis zum Ende der
Türkenherrschaft, AArchHung, 48(1996); Szabó Zoltán, A szentté avatott
Imre herceg kultuszhelyének kérdése a székesfehérvári prépostság
Nagyboldogasszony templomában, Műemlékvédelmi Szemle, 6(1996), 2. sz.;
Piroska Biczó, Das Marienstift Stuhlweißenburg (Székesfehérvár) /A
székesfehérvári Szűz Mária-prépostság temploma a 11. században, in Europas
Mitte, 2000; Éva Kovács, Die Kasel von Stuhlweißenburg (Székesfehérvár)
und die Bamberger Paramente / A székesfehérvári miseruha és a bambergi
paramentumok, in Europas Mitte, 2000; Ernő Marosi, Das Grab des
heiligen Stephan in Stuhlweißenburg (Székesfehérvár) / Szent István
székesfehérvári sírja, in Europas Mitte, 2000; Piroska Biczó, Archäologische
Beobachtungen zur Baugeschichte der Stiftskirche Unserer Lieben Frau zu
Székesfehérvár, AHA, 42(2002); A magyar királyok koronázó palástja,
szerk. Bardoly István, Veszprém–Bp., 2002; Papp Szilárd, A királyi udvar
építkezései Magyarországon 1480–1515, Bp., 2005, 21–31, 161–173; Bubryák
Orsolya, „E meditullio basilicae erutum”? Megjegyzések a Szent
István-szarkofág provenienciájához, AH, 2007; A székesfehérvári királyi
bazilika embertani leletei. 1848–2002, szerk. Éry Kinga, Bp., 2008
(Ecclessia Beatae Mariae Virginis Albaeregalis, I); Székesfehérvár,
szerk. Entz Géza Antal, Bp., 2009 (Magyarország Műemlékei); Smohay András, Franz
Anton Maulbertsch művei Székesfehérvárott, in Késő barokk impressziók,
2009; Szabó Zoltán, A székesfehérvári királyi bazilika építéstörténete,
Bp., 2010 (Ecclessia Beatae Mariae Virginis Albaeregalis, II/1).