A
történeti Mo. központi területén, a Duna jobb partján, a Garam folyó
torkolatával szemben emelkedő sziklás dombtetőn, a Római Birodalom
limes-vonalát erősítő ókori castrum helyén a 10. sz. második felében
létesítették ~ várát, amely a következő két és fél évszázadban az ország első
számú uralkodói és egyházi központjának szerepét töltötte be. A 12. sz.-ban ~ot
Mo. „metropolisa”-ként emlegetik. A vár alatt elterülő két, fallal körülvett,
eltérő jogállású középkori városból és az azokat övező külvárosokból álló
településhalmazt – noha részenként önálló nevük is volt – gyakran együttvéve
szintén Esztergomnak nevezik. A vár és benne a fejedelmi palota építésének
megkezdését, valamint a Szt. István első vértanú tiszteletére tett első egyházi
alapítást a középkori hagyomány Géza fejedelemnek tulajdonítja. Itt született
970 k. Géza fia, István, itt keresztelték meg, 1001 újévén itt koronázták
királlyá, és ugyanitt alapította meg az ország első érsekségét (→esztergomi
érsekség) még koronázásának évében. Egyházi jelentőségét a város mindvégig megőrizte,
uralkodói székhelyként azonban csak a 13. sz.-ig létezett: a királyi udvar
távozási szándékának 1198-ban történt első kinyilvánítása után, 1249-ben IV.
Béla király végleg az érsekre ruházta át a vár és a palota birtoklását.
Egyházi,
igazgatási és politikai jelentőségének megfelelően az Árpád-kor első két
évszázadában ~ az ország gazdasági életében is meghatározó szerepet játszott. A
várban lehetett elhelyezve Szt. István korában az ország első és hosszú ideig
egyetlen →pénzverdéje. Ide gyűjtötték egybe az ország adóját, itt osztották
szét belőle évenként a megyésispánoknak és a századosoknak járó részeket.
A
Kis-Duna és természet alakította árkok által határolt területen fekvő királyi
város kialakulása a fejedelemség korára megy vissza. A város kora Árpád-kori
kereskedelmi jelentőségére következtethetünk egy az 1050-es évből ránk maradt
adatból, amely szerint Oroszo.-ból Regensburg felé – e Nyugat-Európát Kijevvel
összekötő forgalmas kereskedelmi útvonalon – megrakott szekerekkel közlekedő
zsidó kereskedők az ~i zsinagógánál találkoztak itteni hitsorsosaikkal. A város
fejlődését szolgálta az Árpád-korban egyedülálló, általános árumegállító és
vásártartási jog. Míg a királyi udvarnokok lakta Szt. Lőrinc városrész a 13.
sz.-ban fokozatosan egyházi kézbe került, az ettől délre eső hospestelepülés, a
neolatin nyelvet beszélő polgárok (→hospes) által lakott latin város (vicus
latinorum) mindvégig megmaradt a király birtokában. Önálló városi →pecsét
használatára II. András uralkodása idején nyertek jogot az ~i latinusok.
Fennmaradt kettős pecsétnyomójuk (MNM), amely egyik oldalán fallal és
tornyokkal megerősített város képét, másik oldalán az Árpád-ház vágásos címerét
viseli, a várostörténet és a 13. sz.-i magyar ötvösművészet kiemelkedő jelentőségű
emléke.
A
királyi város méretét nem érte el az érsek joghatósága alatt álló másik város.
A vár alatt fakadó meleg vizű források közelében letelepített érseki
szolgálónépek számára IV. Béla 1239-ben engedélyezett városi jogokat és
védelmet. Ezt az Új városnak később Vízivárosnak is nevezett városrészt a
tatárok 1242-ben feldúlták, védőfalát csak Telegdi Csanád érseksége idején
(1330–49) építették ki biztonságos kőfalakká, amelyek között három templomot
emeltek a középkorban. A 15. sz. végén az érseki város területén vízművet
létesítettek, amely a Dunából felszívott vizet a vár víztározójába
továbbította.
Az
1242-ben a várat sikertelenül ostromló tatárok pusztításai után a városi
épületeket a legsúlyosabb csapások a 16. sz.-ban, a török hódítás előestéjén és
a hódoltság idején érték: 1526-ban, 1528-ban, 1532-ben és 1543-ban ostromok és
tűzvészek pusztították, az 1594/95-ös ostrom során pedig teljesen romba dőltek.
Az 1685. évi visszafoglalás hadi cselekményei újból és ezúttal végleg
elpusztították ~ középkori városrészeit. A pusztulás olyan mértékű volt, hogy
az ~ mai képét kialakító 18–19. sz.-i városi építkezések már a középkori
utcahálózatot sem követték.
1.
királyi, majd érseki palota
A →királyi
palota a Várhegy meredek sziklafallal végződő, fallal elkerített, déli felében
épült meg. A legkorábbi fejedelmi építkezések nyomaira is itt bukkantak rá.
Pontosan nem meghatározható kiterjedésű és beosztású, 10. sz.-i építmények
falmaradványai kerültek elő a középkori palotaegyüttes északi részén, a
bazilikához közelebb eső épületszárny és az udvar járószintje alatt. Az ezt
követő építkezések, vlsz. István király uralkodásának idején, a →palota
körzetét déli irányban terjesztették ki: a déli várfok közelében íves védőfallal
óvott körkápolna és négyszögű termet magában foglaló palotaszárny épült. A 11–12.
sz. fordulója körül a →kápolna védőfala elé négyszögű tornyot emeltek.
A
korai Árpád-kori palota helyén a 12. sz. utolsó évtizedeiben, III. Béla király
idején (1172–96) került sor teljesen új épületegyüttes létesítésére, ennek
összefüggő, nagy egységeit az 1934–38 közötti ásatások alkalmával tárták fel. A
korai körkápolna és védművei helyén szabálytalan, ötszögű →lakótorony épült,
amelyhez északról kisebb négyszögű terem, lépcső, valamint a szintén új építésű
kápolnába vezető folyosó csatlakozik. A lakótorony alsó szintjének
középoszlopra boltozott, eredeti szerkezetében fennmaradt termét korábban Szt.
István születési helyeként tisztelték. A lakótoronyhoz tartozó faragványok azt
bizonyítják, hogy építői leginkább a Rhőne-vidék és Emilia 12. sz. végi, késő
román művészetét ismerő, élvonalbeli mesterek voltak. Kvalitásos műveikhez a
közeli, gerecsei kőbányákban találtak kiváló tulajdonságokkal rendelkező
tömött, vörös mészkövet, amelyet csillogó fényű felülete és színe miatt a
középkor óta vörös márványnak neveznek (→kőfaragás). A kápolnaépület szerkezete
és dekorációja másfajta modernitást valósít meg. Mesterei a 12. sz. második
felének francia korai gótikus stíluseszményét képviselik Esztergomban. A
szentély boltozatát támasztó, bimbós fejezetekkel ellátott, belső ikeroszlopsor
a soissoni és a laoni székesegyház, valamint a párizsi Notre-Dame 12. sz. végi
műhelyének felfogásából vezethető le. A kápolna hajójában, nyugati kapuján és
rózsaablakán szerepet kaptak a mo.-i késő román tradíciót ismerő műhelytagok
is. A kápolna és a lakótorony kapuja kőfallal körülkerített, szűk, belső
udvarra nyílt, amelytől északra a várfalat követő, észak–déli tájolású, a
székesegyház közelében merőlegesen megtörve, kisebb szárnyban végződő, hosszú
palotaszárny állt. E palota legnagyobb kiterjedését és legdíszesebb megjelenését
a 15. sz. derekán nyerte el, amikor →Szécsi Dénes érsek idején (1440–65) kibővítették
és új dekorációval látták el. A korábbi palota alapterületét kétszeresére
növelték: a dunai oldalhoz az épület teljes hosszában a külső várfalig
terjeszkedő, párhuzamos épületszakaszt kapcsoltak. Emeletén faboltozattal
fedett →nagytermet alakítottak ki, amelyet zárt erkélyes, kiugró folyosóval
szegélyeztek, északnyugati sarkához a szibillák képeivel díszített kápolnát
csatoltak. A magyar fejedelmek és királyok falképeivel díszített nagyterem
pompáját, amely Szécsi Dénes halála után, →Vitéz János (1465–72) és talán →Ippolito
d’ Este (1487–97) érseksége idején tovább gazdagodott, 16. sz.-i leírásokból
ismerjük.
Az
1543-ban török kézre került várat a királyi seregek 1595-ben visszavették
ugyan, de a török 1605-ben ismét elfoglalta. Vlsz. ekkor töltötték fel földdel
a rommá vált palota helyiségeit, melyek csak a 20. sz.-ban, az 1934–38 között,
majd az 1960-as években folytatott ásatások során kerültek újra napvilágra.
2.
Szent Adalbert-székesegyház
A
török háborúk folyamán romba dőlt, 1822–23 folyamán végleg elbontott középkori →székesegyházról
romos állapotában készült, 18. sz.-i ábrázolásai, a 19. sz.-ban rögzített
alaprajza és nagyszámú, jelenleg még feldolgozatlan, muzeális kőfaragványa
tanúskodik. Az alaprajzból az oldalhajók kívül egyenes falként megjelenő
apszisainak kronológiai különállására, e részleteknek talán 11. sz.-i eredetére
lehet következtetni. A csigalépcsővel bővített szentélyek fölött mindkét
oldalon torony emelkedett. A 11. sz.-ból egyetlen tárgyi emlék, egy
szalagfonattal díszített kőlemez töredéke maradt fenn. A méreteik alapján nagy
valószínűséggel a templom hajójához köthető, nagy korinthoszi fejezetek annak a
12. sz. első felében folytatott és a Szt. István-kori épületet részben vagy
egészben felváltó átépítésnek az emlékei, amelynek előrehaladását, ill.
részleges vagy teljes sikerét egy 1156-os oltárszentelési oklevél, majd III.
István 1172-es temetésének híre tanúsítja. A templomtól északra álló, vlsz. →káptalanteremként
használt, négyzet alaprajzú, középoszlopos boltozatú, emeletes építmény a
palota III. Béla-kori ún. Szt. István-termének elrendezésével vethető össze. A
székesegyház nyugati végét két magas, négyszöghasáb alakú torony hangsúlyozta. Közöttük,
a főhajó tengelyében nyílt a jeruzsálemi templomra utalva Porta speciosának
nevezett főkapu, amely elé kétszakaszos, háromhajós előcsarnokot építettek
legkésőbb a 13. sz. első felében. Az előcsarnokhoz északról kápolna
csatlakozott. A Porta speciosaaz elpusztult épület legjobban datálható
része: a timpanon alatti szemöldökfríz márványinkrusztációin III. Béla király
és Jób érsek együttes ábrázolása 1185–96 között készülhetett. A mű
ábrázolásait, feliratainak teljes szövegét és vésett rajzú márványberakásainak
technikai megoldását Széless György 1759-es és 1761-es kézirataiból, ill.
1764-ben kiadott feliratgyűjteményéből, továbbá egy, a 18. sz. közepe táján
készült, Klimó György hagyatékában megőrződött festményről és jó néhány
fennmaradt kőtöredékből ismerjük. A mindkét oldalán díszített kapu
egyedülállóan bonyolult, utalásokkal teli képi programjában a regnum és sacerdotium
egyensúlyának (a megtestesült Igét hordozó Istenszülő trónusa előtt
petíciójukkal megjelenő Szt. István király és Szt. Adalbert, valamint világi és
egyházi →donátor párhuzamos ábrázolása) és Krisztus próféták által megjövendölt
második eljövetelének gondolata kapott központi szerepet. A templom nyugati
homlokfalára színes márványburkolatként felerősített képciklust szoborművek – kapuoroszlánok
és két sasfigura – egészítették ki. Elsősorban ez utóbbiak kapcsán számít
közmegegyezésnek a kapu mestereinek Benedetto Antelami emiliai környezetéből
való származtatása, míg a programalkotót illetően nyugati és bizáncias műveltségi
elemek kimutatására egyaránt sor került. A templom 14. sz. elején megsérült főszentélyének
poligonális alaprajzon való újjáépítésére Telegdi Csanád érseksége idején
került sor. 1385-ben Demeter érsek, 1396-ban Kanizsai János érsek építtetett
oldalkápolnát. Utolsóként 1506-ban Bakócz Tamás bővítette a templomot a saját
temetkezőhelyének is szánt kápolnával, amely ma egymagában hirdeti a középkori
~i székesegyház pompás művészi színvonalát.
3.
Bakócz-kápolna
Bakócz
Tamás érsek sírkápolnáját, amely épségben élte túl a 16–17. sz.-i ostromok
pusztítását, 1823-ban, a Szt. Adalbert-székesegyház lebontásakor gondosan
szétszedték, köveit megszámozták, majd eredeti helyétől 17 m-re újra
felépítették a klasszicista épület mellékkápolnájaként. A Bakócz-kápolna a
magyar művészet egyetlen épségben megmaradt reneszánsz belső tere, a 16. sz.
eleji építészet nagy feladatának, a centrális tér kialakításának egyik
tökéletes példája. Görög kereszt alaprajzon kupola emelkedik, amely olyan
mértékben uralja az együttest, hogy mellette a kereszt szárai csupán előkelő
kazettás dongaboltozattal fedett térbővítménynek tetszenek. Eredeti
felépítésében a székesegyházba vezető bejárat íve jóval a belső főpárkány fölé
emelkedett, ami lehetővé tette a teljes kupolás tér áttekintését. Az
áthelyezéskor azonban a kápolnát 180°-kal elfordították, miáltal az egykori
bejárat, befalazva, az ellentétes oldalra került. A főpárkányon elhelyezett
aranyozott bronzbetűknek fontos szerepük van abban, hogy az ünnepélyes
összhatás erőteljesen antik színezetet kapjon. Az ünnepélyesség legfontosabb
tényezője a tükörfényesre csiszolt vörös márvány, a magyar →reneszánsz kedvelt
kőanyaga. A kápolna alkotója minden bizonnyal olasz volt, és a firenzei
Giuliano da Sangallo köréből származhatott. Egyesek az →oltár mesterével azonosítják.
A
carrarai márványból készült, falba épített retabulum a firenzei Andrea Ferrucci
műve. A mester az oltárt még otthon készítette 1519-ben, és Itáliából küldte
~ba. Fehér színe pompásan illik a vörös márvánnyal burkolt belsőhöz. Hármas
felosztásával bizonyos mértékig emlékeztet a →szárnyasoltárokra: a nagyobb
középső részt kisebb szélső fülkék keretezik, a tetején lévő, imádkozó angyalok
közé helyezett, indadísszel keretezett Angyali üdvözlet-dombormű az oromzat ott
megszokott toronyerdejének kompaktabb változata. (A jelenet kiemelt
szerepeltetése arra utal, hogy a kápolna az Angyali üdvözletnek van szentelve.)
A török időkben a fülkékben álló szobrok megsemmisültek, csak a középső fülke –
melyben vlsz. Madonna-szobor állhatott – jobb oldalán maradt meg kis
mellékalakként, csonkán a donátor, Bakócz figurája. Megrongálták a domborműveket
is, és széttörték a retabulumot lezáró félköríves oromzatot, mely harmonikusan
illeszkedett a fülke architektúrájába.
A
Bakócz-kápolnának mint a centrális tér első megvalósulásának az Alpoktól
északra rendkívüli hatása volt az új stílus kisugárzásában. ~i példára – és
részben Mo.-ról származó kőanyagból – építették a krakkói székesegyház királyi
temetkezőkápolnáit, a legrangosabb lengyel főúri sírkápolnák évszázadnál tovább
követett előképeit.
4.
Szent István protomártír-templom
A
Szt. István vértanúról elnevezett, korai alapítású társaskáptalannak a 13. sz.
elején épült, poligonális szentélyű temploma a székesegyháztól északra állt.
Elbontott romjairól a 18. sz.-ban makett és alaprajz készült, ma már csak
néhány korai gótikus stílusú falpillér-lábazatát ismerjük. A várhegy északi
felén helyezkedett el a korai érseki palota is, amelynek pozícióját és
kiterjedését 1959-ben ásatás hitelesítette, míg a claustrum,monasterium
és conventus néven említett káptalanháznak a székesegyháztól délre
valószínűsíthető épületéről csak feltevéseink vannak. A vár előhegyén álló,
bazilikának nevezett Szt. Vitus-templomról Lodomér érsek 1287-es oklevele tesz
említést. Lokalizálása ennek is bizonytalan.
Széless György, Az
esztergomi Szent Adalbert székesegyház [1761], Esztergom, 1998; Uő, Descriptio
inscriptiorum ecclesiae metropolitanae Strigoniensis, Strigonii 1765;
Johannes Nepomuc Máthes, Veteris arcis Strigoniensis […] descriptio,
Strigonii 1827; Dercsényi Dezső, Az esztergomi Porta speciosa, Bp.,
1947; Thomas Bogyay, L’iconographie de la „Porta speciosa” d’Esztergom,
Revue des Études Byzantines, 8(1950); Svetosar Radojčić, Die „Porta
speciosa” in Gran und deren serbischen Paralellen, in Beiträge zur
älteren europäischen Kunstgeschichte. Festschrift R. Egger, Klagenfurt,
1952; Balogh Jolán, Az esztergomi Bakócz-kápolna, Bp., 1955; Thomas
Bogyay, Deesis und Eschatalogie, in Franz Dölger Festschrift,
Amsterdam, 1967, II; Uő, L’adoption de la Deisis dans l’art en Europe
Centrale et Occidentale, in Vajay Emlékkönyv, Braga, 1971; Feuerné
Tóth Rózsa, A reneszánsz építészet Magyarországon, Bp., 1977, 20–22, 218–219;
Ernő Marosi, Einige stilistische Probleme der Inkrustationen von Gran
(Esztergom), AHA, 17(1971); Horváth István, Az esztergomi Porta speciosa
újabb töredéke, Esztergom Évlapjai. Annales Strigonienses, 1979; MRT, V,
1979, 78–110; Isa Ragusa, Porta patet vitae, sponsus vocat, intro venite and
the Inscriptions of the Lost portal of the Cathedral of Esztergom,
Zeitschrift für Kunstgeschichte, 43(1980); Ernő Marosi, Die Anfänge der
Gotik in Ungarn. Esztergom in der Kunst der 12–13. Jahrhunderts, Bp., 1984;
Uő, Az esztergomi Porta speciosa ikonográfiájához, in Eszmetörténeti
tanulmányok, 1984; Horler Miklós, A Bakócz-kápolna az esztergomi főszékesegyházban,
Bp., 1987; Horváth István, Vitéz János palotájának régészeti feltárása, Esztergom
Évlapjai. Annales Strigonienses, 1990; Tóth Sándor, Az esztergomi
Bakóczkápolna történeti helye, AH, 1990; Vukov Konstantin, Az
esztergomi vár 15. századi érseki palotájának rekonstrukciója, Esztergom
Évlapjai. Annales Strigonienses, 1990; Emese Nagy, Die Ausgrabungsergebnisse
der Königlichen-erzbischöflichen Burg in Esztergom (Gran) 1934–1969, in Bischöfliche
Burgen und Residenzen im Mittelalter, Pécs, 1992; Takács Imre, Porta
patet vitae. Az esztergomi székesegyház nyugati díszkapujáról, in Kezdés
és újrakezdés c. konferencia, Bp., 1993 (Strigonium Antiquum, 2); Tóth
Sándor, Esztergom Szent Adalbert-székesegyháza és az Árpád-kori építészet,
in Ezer év Szent Adalbert oltalma alatt, szerk. Hegedűs András, Bárdos
István, Esztergom, 2000 (Strigonium Antiquum, 4); Vukov Konstantin, A Vitéz
János-studiolo belső tere. Az esztergomi vár lakótornyának részleges elméleti
rekonstrukciója, Műemlékvédelmi Szemle, 2001.