A
középkori Mo. fővárosa. Az 1240-es évek második felében alapította IV. Béla,
aki a tatárjárás után megmaradt pesti lakosságot a ~i várhegy megerősítésre
alkalmas, háromszögű fennsíkjára telepítette át. Az új város, melyhez
hozzácsatolták a 12. sz. óta lakott Felhévíz egy részét is, hivatalosan előbb a
castrum novi montis Pestiensis, majd hamarosan a ~ nevet kapta (a régi
~t ettől kezdve mind gyakrabban nevezték →Óbudának). A többségükben német (→németek)
pesti →polgárok azonban nemcsak kiváltságlevelüket és városi pecsétjüket vitték
magukkal, hanem →Pest német nevét is, s új lakhelyüket szintén Ofennek
(’kemence’) nevezték. (A régi Pestet a középkor végéig németül Altofennek
hívták, s e néven csak az 1530-as években kezdték Óbudát érteni.)
Nem
tudni, hogy a várhegyen már a 13. sz.-ban épült-e erődítés, egy királyi kúria
mindenesetre állott a mai Táncsics M. u. 9. sz. helyén. Az alapítás körüli időkben
a városban királyi pénzverőház is létesült. 1247-ben említik először a →budai
Nagyboldogasszony-templomot, mely a németek plébániatemploma lett, 1257-ben
pedig már a magyaroknak is volt két templomuk: a várhegyen a Mária
Magdolna-templom, melynek tornya ma is látható, és a Szt. Péter vértanúról
elnevezett egyház a váralján. A 14. sz. közepén, bár az udvar általában Visegrádon
tartózkodott, már állt a várhegy déli részén egy királyi lakhely céljára is
szolgáló épület. Ebből az időből származik a ~i →királyi palota alapjaiban ma
is látható István-tornya. A palota nagyobb arányú kiépítésére Zsigmond, majd
Mátyás uralkodása alatt került sor. A palotától északra, a várhegy nyugati
oldalán vezetett a Zsidó utca, mely az 1360-as évekig a ~i →zsidók lakhelye
volt. A keleti oldalon húzódó utca nevét a →ferencesek Árpád-kori alapítású
Szt. János-kolostoráról kapta, melyben III. Andrást 1301-ben eltemették, s
melynek közelében állt a ferences →beginák háza. A két utca között építtette
fel Zsigmond király a Szt. Zsigmond-prépostság templomát. A két utca a város fő
piacterébe torkollott (kb. a mai Dísz tér és Szentháromság utca által határolt
területen, közepe azonban már a középkorban beépült). Vlsz. a
plébániatemplommal szemben állt a középkori →városháza. A piactértől északra
négy utca vezetett: nyugaton a Mindszent utca, középen az Olasz és a Szt. Pál
utca; a negyedik utca déli, Ötvös utcának nevezett részén, a mai Hilton Szálló
helyén 1254-ben már állott a →domonkosok Szt. Miklós-kolostora, a rend ugyanis
ebben az évben ott tartotta generális káptalanját. A mai Táncsics M. utca
északi része lett a Nagy Lajos által kiűzött, de hamarosan visszatelepülő
zsidók új lakhelye, itt több →zsinagógát is föltártak az ásatások. A németek
föltehetőleg a várhegy középső részét lakták, míg a déli és az északi részen a
lakosság többsége magyar lehetett. A várhegyen a →lakóházak többnyire kőből
épültek, általában egyemeletesek voltak, kétemeletes alig akadt köztük, s
egyetlenegy maradt meg máig: az Úri u. 31. sz. alatti
palota (→városépítészet). Az utcákat kaviccsal borították. A vízellátást
kutak, a nagyobb vízfogyasztású helyeken az esővizet összegyűjtő ciszternák
biztosították, de volt a városnak Mátyás uralkodásától a ~i források vizét
szállító →vízvezetéke is. A Duna vizét szintén használták, ez részint
vízhordók, részint Zsigmond korától taposómalmos szivattyú révén jutott fel a
városba.
Körben
a várhegy alatt terültek el a középkori külvárosok. Az északi oldalon feküdt
Tótfalu, attól északabbra pedig Taschental, ez utóbbiban alapította Nagy Lajos
és Erzsébet királyné 1372-ben a német →karmeliták kolostorát, melynek
maradványait a közelmúltban tárták fel. Ezektől keletre esett a legnagyobb
külváros, Szentpéter-váralja. A mai Víziváros déli részén, a várhegy oldalában
volt Szentmihály, alatta pedig Szentistván, ahol 1276-ban már állt az →ágostonosok
kolostora. A várhegytől délre az egykori Kisebb Pest ~ alapítása után Alhévíz
néven az új városhoz került, de egy kisebb területe, az ottani fürdővel együtt,
továbbra is Pesthez tartozott. Alhévízen állt az Árpád-kori alapítású Szt.
Gellért-plébániatemplom; az Erzsébet-hídtól délre tárták fel a Szt. Erzsébet-ispotály
nyomait. Felhévíznek a külvárostól északra eső része a stefaniták (→Ágoston-rendi
kanonokok) birtokaként megtartotta önállóságát, de a ~i tanács is élvezett itt
bizonyos jogokat, így pl. felügyelete alá tartozott a Szentlélek-ispotályosok
háza és ispotálya is. Felhévízen a stefaniták a 14. sz. közepéig →hiteleshelyet
is működtettek. A várhegy nyugati oldalán húzódó Logod megmaradt falusias
településnek. A külvárosokban is akadtak emeletes kőházak, de többségben voltak
a földszintes fa- vagy paticsházak.
Noha
a 15. sz. előtt ~ nem volt rezidencia, az uralkodók fontosnak tartották a város
feletti uralmukat, s az 1260-as évektől, megsértve a polgárok bíróválasztási
jogát, ~ kormányzását maguk kinevezte rektorra bízták. 1346-tól a várost
választott →bíró irányította 12 tagú tanácsával. A ~i tanács ítéletei ellen a
tárnokmesterhez lehetett fellebbezni; a tárnoki városok közül ~ számított a
legjelentősebbnek. A város ugyan elvileg a veszprémi egyházmegye része volt, de
négy plébániája az esztergomi érsek joghatósága alá tartozott.
A
vezető réteget kezdettől a pesti német, nemegyszer lovagi származású, a város
környékén birtokokat szerző, a nemességéhez hasonló életvitelt folytató, főként
kereskedelemmel és pénzüzletekkel foglalkozó polgárok alkották. Körük a 13. sz.
második felében Regensburgból, egy évszázad múltán pedig Nürnbergből érkező
kereskedőkkel gyarapodott. Az 1370-es évektől a tanácsba bejutottak a gazdag
középpolgárság, valamint a mind nagyobb számban ~ra beköltöző magyarok vezető
rétegének (királyi tisztviselők, ügyvédek, állat- és borkereskedők) képviselői
is. A ~i szokásjogot és kiváltságokat a 15. sz. elején írásba foglaló →Budai
Jogkönyv még a német polgárság érdekeit képviselte, de a →Habsburg Albert
által 1439-ben kiadott új tanácsválasztási szabályzat már a német és az időközben
megerősödött magyar vezető réteg kompromisszumát rögzítette, mely szerint a
bírót évente felváltva választották a németek és a magyarok közül, a tanácsbeli
helyek pedig paritásos alapon oszlottak meg a két nemzetiség között. A német és
a magyar patríciusréteg, kiegészülve a gazdag német és magyar kézművesekkel,
együtt irányította a várost 1529-ig, amikor Szapolyai János távozásra
szólította fel a Ferdinándot támogató német polgárságot. A ~n élő olaszok a
nagybirtokosokkal álltak kapcsolatban, ill. a királyi pénzügyigazgatásban működtek.
~n tekintélyes számban éltek kamaraszolgának számító és az uralkodó védelmét
élvező zsidók. Az 1460-ban létrehozott prefektúra élén álló prefektus az ország
összes királyi zsidójának felettese volt. ~ lakossága a középkor végén a
legutóbbi becslések szerint kb. 13-14 000 főre tehető.
~
a 14. sz.-tól fővárosnak számított, majd a 15. sz. elejétől, amikor az udvar
végleg ~ra költözött, királyi székhely lett. Itt működtek a királyi hivatalok
és bíróságok, s az →országgyűléseket is itt, ill. Pesten vagy a Rákos mezején
tartották.
Központi
fekvésének és királyi birtok voltának köszönhetően a város jelentős szerepet
játszott a →kereskedelemben. A ~iak már a magukkal vitt 1244-i pesti aranybulla
egyik cikkelyét árumegállító jogként értelmezték, s e kiváltságukat I.
Károlytól kezdve az uralkodók is megerősítették. A városnak három heti piaca és
a 13. sz. második felétől évi két országos vására volt. ~ rezidenciává válása
után az udvar itt-tartózkodása mintegy ezer fős személyzetet jelentett, ehhez
járult még az ügyeiket intéző országlakosok jelenléte, mindez állandó felvevőpiacot
biztosított a kereskedőknek és a kézműveseknek. ~n a nürnbergi (és kölni)
kereskedők játszották a legfontosabb szerepet, közülük nem egy letelepedett a
városban és polgárjogot szerzett, s így élvezhette a helyi kereskedőket
megillető jogokat. A ~i németek elsősorban a külkereskedelemben voltak
érdekelve, míg a magyarok (a pesti kereskedőkkel együtt) a belkereskedelmet,
ill. az állatexportot tartották kezükben. ~n a kézműves szakmák közül a 14.
sz.-ban a ruházati ipar állt az élen, majd a fém- és az élelmezési ipar
következett; a 15. sz.-ban előretörtek a bőrműves szakmák is. A kézművesek a
középkor végén a ~i lakosság 30-33%-át alkották. Legalább 25 iparágnak voltak
itt →céhei, összesen 15 céhről maradtak adatok. ~ (és Óbuda) környékén sok
helyütt folyt →szőlőművelés, ami a borászattal kapcsolatos mesterségek
megjelenésével járt együtt, és nagyszámú szőlőkapást foglalkoztatott.
~n
a 13. sz.-tól jelen voltak a kolduló rendek, a domonkosok, ferencesek és
ágostonosok után a 14. sz.-ban a karmeliták is megtelepedtek. A városban működő
több plébániai és kolostori iskola közül kiemelkedett színvonalával a
Nagyboldogasszony- és a Mária Magdolna-templom iskolája. A jelek szerint a →budai
domonkos főiskolát Mátyás egyetemmé kívánta fejleszteni; olyan tudósok
tanítottak itt, mint →Marcin Bylica. A ferencesek ~i kolostorában élt és
tanított a két európai hírű teológus, →Temesvári Pelbárt és →Laskai Osvát. A
város közelében fekvő budaszentlőrinci kolostor (melynek alapfalai ma is
láthatók) volt a →pálosok nemzetközi központja, a rend generálisának székhelye.
Itt működött →Gyöngyösi Gergely rendfőnök, aki Vitae fratrum c.
befejezetlen művében megírta rendjének középkori történetét. ~n alapították az
1470-es években Mo. két legrégebbi nyomdáját: a →Budai Krónikát
kinyomtató Andreas Hess műhelyét és az ún Confessionale-nyomdát (→Buda
nyomdászata és könyvkiadása).
2.
1541–1686
~
1541-ben török kézre került. Az ostrom elsősorban a várfalakban okozott kárt, a
várhegy lényegében érintetlenül maradt. A várost elfoglaló törökök
kijavították, ill. tovább erődítették a várfalakat, a keresztény templomokat
pedig dzsámivá alakították át (→oszmán-török építészet). A házak állagával nem
sokat törődtek; a várost mahallékra (városnegyedekre) osztották fel, melyeket
egy-egy közeli dzsámiról vagy valamelyik utcáról neveztek el. A külvárosok
közül fontos szerephez jutott a Debághánénak (innen a Tabán név) nevezett
régi Alhévíz, ahol három →fürdő is épült. Felhévízen lőpormalom, két fürdő és
derviskolostor létesült, ez utóbbihoz tartozott Gül baba türbéje.
Budán
jelentős számú török haderő állomásozott, melyhez polgári tisztségviselők és
kézművesek is csatlakoztak, csak kis részük volt azonban török, túlnyomó
többségük a Balkánról származott. A magyar lakosság műveltebb része zömmel
elmenekült. Az ittmaradt és többségében prot.-sá lett lakosság a kat.-okkal
közösen használta a Mária Magdolna-templomot, míg az 1590-es években azt is
dzsámivá nem alakították. A város a budai vilájet
székhelye lett, melynek élén a →budai pasa állott. A szultánok nem engedték,
hogy a budai pasa a királyi palotában lakjék, székhelye a palota előterében, az
egykori ferences kolostor helyén épült pasapalotában volt.
3.
1686-tól a 18. század végéig
Buda
az 1686-i visszafoglalást megelőző ostrom és az azt követő fosztogatások során
romvárossá vált, lakossága elmenekült. Az újjáépítés és a benépesítés
megszervezésére még 1686-ban létrejött a bírói és végrehajtói hatalommal
felruházott ~i kamaraigazgatóság, mely különféle kedvezményekkel igyekezett
serkenteni a betelepülést, miközben gondosan ügyelt arra, hogy a várba csak
császárhű, kat. németek költözzenek. ~n ha nem is gyorsan, de egyenletesen
emelkedett a lakosságszám: 1702-ben 1648 adófizetőt írtak össze, a lakosok
száma tehát 8000 fölött lehetett. ~ a felszabadulás után földesúri város lett,
a földesúri jogokat a kamaraigazgatóság gyakorolta. A korábbi kiváltságokat
csaknem két évtizedes harc és nagy anyagi áldozatok árán sikerült
visszaszerezni, ám a szabad királyi városi rangot újra biztosító 1703-i
kiváltságlevél ellenére a város jövedelemforrásai 1711-ig a kamaraigazgatóság
kezelésében maradtak. A királyi városi jog visszanyerése, az anyagi források és
a városi önkormányzat biztosítása gyors ütemű fejlődést tett lehetővé. Az udvar
és a kormányhivatalok székhelye Bécs, a magyar kormányszervek és az országgyűlés
székhelye Pozsony lévén, a török kiűzése után az egykori főváros valójában a
tartományi központ szerepét sem töltötte be. ~ (és Pest) kedvező földrajzi
fekvésének köszönhette, hogy a 18. sz. folyamán a mo.-i városhálózat csúcsára
emelkedett.
A
város igazgatásában továbbra is csak a polgárok vehettek részt, közülük került
ki a bíró, és ők alkották a polgármester által vezett tanácsot és az azt ellenőrző
testületet, a választott polgárságot. Minthogy a tisztségek egész életre
szóltak, ez a rendszer biztosította a jómódú kézműves és kereskedő réteg
töretlen hatalmát. Míg vallási szempontból meglehetősen homogén volt a város –
a túlsúlyban levő kat.-ok mellett csak az →ortodoxok alkottak jelentősebb
közösséget –, etnikai összetétele sokszínű volt. A három nagy nemzetiségi
csoport – a magyar, a német és az ortodox vallású rác, macedón és görög
bevándorlók alkotta ún. illír – között nem annyira az etnikai különbségek, mint
inkább gazdasági érdekellentétek okoztak súrlódást. A városi igazgatás a 18.
sz.-ban a német polgárság kezében volt, s a kevésbé jövedelmező szakmákban működő
magyar polgárok a rácokkal együtt próbálták bejuttatni képviselőiket legalább a
külső tanácsba. Ugyanakkor teljes összhangban léptek fel a magyar és a német
kereskedők, hogy megpróbálják háttérbe szorítani legveszélyesebb riválisaikat,
a →görögöket.
~n
jelentős számban éltek kézművesek, a helyi és a környékbeli lakosság mindennapi
szükségletére termelők mellett megjelentek a mind nagyobb számban betelepülő
nemesség luxusigényeit kielégítő iparágak képviselői is. Az itteni kereskedők a
helyi napi forgalomra szakosodott kiskereskedők voltak. ~n jelentős szőlőművelés
folyt, mely egészen a 19. sz. végéig a polgárok jelentős jövedelemforrása
maradt.
A
18. sz. folyamán új külvárosok jöttek létre: a középkori Felhévíz területén az
Országút, északra az Óbudával határos Újlak, délen pedig újra benépesült a főleg
→rácok lakta Tabán. A polgárházak többnyire kisméretű, földszintes vagy
legföljebb egyemeletes, szerény épületek voltak, a külvárosok tágas udvarú,
földszintes házaikkal, kövezetlen utcáikkal megőrizték falusias jellegüket.
Igényesebb épületek csak a várban létesültek, a legfontosabb építkezés a
királyi palota két évtizedig tartó nagyszabású kiépítése volt 1749-től. 1698–1707
között épült fel az egykori ~i városháza a mai Szentháromság utcában. Az
egyházi építkezések közül kiemelkedik a ferencesek vízivárosi temploma és
kolostora (1703–41) a Fő utcában, a tabáni Alexandriai Szt.
Katalin-plébániatemplom (1728-tól), valamint a vízivárosi Szt.
Anna-plébániatemplom (1740–65).
II.
József decentralizációs intézkedései nyomán a 18. sz. végére ~ visszanyerte
igazgatási központ szerepkörét. 1784-ben a központi kormányhatóságokat – a
helytartótanácsot és a királyi kamarát – Pozsonyból ~ra helyezték, és a ~i vár
lett a →nádor székhelye is. Az országos közigazgatási központtá fejlődő ~
mellett Pest vált a gazdasági és a kulturális élet centrumává, ez utóbbit az is
jelzi, hogy 1784-ben Pestre helyezték át az 1777-ben Nagyszombatból a ~i várba
költöztetett egyetemet (→nagyszombati jezsuita egyetem).
Fekete Lajos, Budapest a törökkorban, Bp., 1944;
László Gerevich, The Art of Buda and Pest in the Middle Ages, Bp., 1971;
András Kubinyi, Die Anfänge Ofens, Berlin, 1972; Budapest története,
I, Nagy Tibor, Györffy György, Gerevich László, Budapest története az őskortól
az Árpád-kor végéig, szerk. Gerevich László,Bp., 1973, II, Kubinyi
András, Gerevich László, Fekete Lajos, Nagy Lajos, Budapest története a későbbi
középkorban és a török hódoltság idején, szerk. Gerevich László, Kosáry
Domokos, Bp., 1973, III, Nagy Lajos, Bónis György, Budapest története a
török kiűzésétől a márciusi forradalomig, szerk. Kosáry Domokos, Bp., 1975;
Zolnay László, Az elátkozott Buda – Buda aranykora, Bp., 1982; MMűv
1300–1470, 1987; Budapest im Mittelalter, Hrsg. Gerd Biegel, Braunschweig,
1991; Györffy György, Pest-Buda kialakulása. Budapest története a
honfoglalástól az Árpád-kor végi székvárossá alakulásig, Bp. 1997; Bácskai
Vera, Gyáni Gábor, Kubinyi András, Budapest története a kezdetektől 1945-ig,
Bp., 2000 (Várostörténeti Tanulmányok); Végh András, Buda
város középkori helyrajza, I–II, Bp., 2006–08 (Monumenta Historica
Budapestinensia, 15–16).