Eredeti jelentésében a ius commune már a római jogban is ismert fogalom, a
ius singularéval (kivételesen alkalmazott joggal) szemben a rendszerint
alkalmazott jog. A középkorban a leggyakrabban a római jogon alapuló közös
európai jogot (ius Europaeum) értették rajta. A →magánjog lassú kibontakozása
és önálló →jogágként való késői kialakulása miatt Európa számos államában az
első polgári kódexek megszületéséig a ius commune szabályai képezték a magánjog
gerincét.
A ius commune elvileg Mo.-on is jogforrás volt a polgári átalakulásig,
igaz, eltérő hangsúlyokkal. A 16. sz.-ig a bíróságok szabadon meríthettek a ius
commune európai praxisából – jóllehet a nehezen megismerhető európai jog és a
hazai →szokásjog között jelentős feszültségek voltak –, ezt követően azonban
politikai szempontok befolyásolták alkalmazását. A Habsburgok Mo.
szuverenitását korlátozó törekvéseinek ellenhatásaként a magyar rendek a ius
communéra mint a Német-római Birodalom jogára (a császár joga, vagyis a ius
imperiale) tekintettek, elfogadása és alkalmazása szemükben egyet jelentett az
önállóság feladásával és a császár feljebbvalóságának elismerésével. Ezáltal a
ius commune mo.-i befolyása erősen korlátozódott: a →Quadripartitum
(1553) szerzői már a császár jogának minősítették, s mint ilyent Mo.-on
érvénytelennek tekintették.
A →törvényhozás a ius commune befogadását határozottan megtagadta, s
recepciója a →jogtudományban sem ment végbe. A bíróságok időnként felhasználták
a közös európi jog szabályait, ám soha nem mint a ius communéra, hanem mint
régi törvényre, ősi szokásra hivatkozva. Az ítéletek néhány európai tétel és
joszabály befogadásáról tanúskodnak.
2. bizánci jog
A bizánci forrásokban a 930-as évektől említik a magyarokat, hol mint a Bizánci
Birodalom szövetségeseit, hol mint ellenlábasait. A 10. sz. közepétől a magyar
törzsek vezetői közül többen Bizáncban vették fel a kereszténységet, az
országba keleti keresztény térítők, egyházszervezők érkeztek (→bizánci
kereszténység). Az alkalmi érintkezés az Árpád-ház uralkodása alatt állandó,
állami, utóbb dinasztikus viszonnyá alakult. A nyugati keresztény kapcsolatok
kezdeteit egy évszázaddal megelőző s egészen a 14. sz.-ig aktívan ápolt bizánci
összeköttetés jelentős nyomot hagyott a jogéletben, rajta keresztül áttételesen
a római jog hatása is érvényesülhetett a magyar jogban.
→Közjogi vonatkozásban bizonyosnak látszik, hogy a magyar államszervezetben
a fejedelem, majd a →király kijelölése, a senioratus rendje, a kiválasztás,
bemutatás, jelölés, választás, megerősítés, ill. a szakrális felkenés bizánci
mintát követett. Zlinszky János a magyar királyi méltóság bizánci jellegét
látja megtestesülni abban is, hogy a magyar király – szemben az európai
szokással – az egyháznagyok feletti felügyeletet magának tartotta fenn (→főkegyúri
jog). A nyugati hűbéri felfogás és hierarchia helyett Mo.-on egy tradicionális
római, a keresztény államalapítás korában Bizáncra jellemző, korona iránti hűség
érvényesült. A szolgák végrendeleti felszabadítása, a →házasságtörésben
vétkesek újraházasodásának tilalma, a vétlenek új házasságának engedélyezése, a
papi nősülés elfogadása szintén bizánci hatásra utal. Az elbirtoklás, a →leánynegyed
és az özvegyi jog valószínűsíthetően ugyancsak a bizánci kapcsolatokon
keresztül épült be a magyar jogba. Egyes kutatók Szt. István →Intelmeinek
előképét is Bizáncban, I. Baszileiosz császárnak Leó fiához intézett
tanításában keresik, szemben a nyugati királytükröket forrásnak tekintő
felfogással.
1172-ben a magyar főurak azt a Bizáncban nevelkedett, 1165–70 között
hivatalosan bizánci trónörökösnek tekintett Béla herceget választották az
ország királyának, aki utóbb a magyar hivatali írásbeliség megalapítója lett, s
akinek uralkodása alatt megkezdődött a →hiteleshelyek működése.
3. kánonjog
Az európai keresztény államok közösségéhez csatlakozó Mo.-on a kánonjog
(ius canonicum) befolyása megkérdőjelezhetetlen volt. Az egyház és a magyar
állam szoros együttműködése biztosította a világi apparátus és az
egyházszervezet, a világi jog és a kánonjog békés együttélését. A keresztény
kánonjog világosan elkülönült a világi jogtól (mégpedig a nyugati egyházban erőteljesebben,
mint Bizáncban), de nem szorítkozott az egyház belső ügyeire. Érintette a
keresztények számos magánviszonyát is, többnyire olyan területeken igényelve
magának befolyást, ahol a világi hatalom kis engedménnyel mondhatott le
jelenlétéről.
A kánonjog érvényesült a magyar jogban a →házassággal, a →családdal
kapcsolatos kérdésekben, a személyeket illetően a kor meghatározásában, a rokonság
megjelölésében; az →öröklési jog egyes vonatkozásaiban; a →büntetőjog terén az
erkölccsel, tisztességgel kapcsolatos eljárásokban (hamisítás, hamis tanúzás,
hamis eskü). E területeken az országos jog részévé vált. Hatékonyságát az
egyházi jogismerők garantálták, akik Európa egyetemein sajátították el s hozták
magukkal Mo.-ra a kánonjog elemeit. Stabilitását a 13. sz. utolsó évtizedeire
kiteljesedő →egyházi bíráskodás is segítette. Ennek a törvénykezési
fórumrendszernek a megszilárdulása tette lehetővé, hogy a kánonjog akkor is
megtartotta pozícióit, amikor a magyar jogéletben mind nagyobb számban jelentek
meg a világi jogismerők (ún. praktikusok), akik a hazai jog bástyáit
védelmezték az európai joggal, a római jogi recepcióval szemben. A kánonjog azáltal,
hogy a római jog számos elemét magába olvasztotta, s joghézag esetén a római
jogot ismerte el irányadónak, eszközévé lett egyes római jogi intézmények
meghonosodásának.
4. római jog
A keresztény államok európai közösségébe való belépés révén a mo.-i jog a
római jogon alapuló kontinentális jog részévé vált. Ennek ellenére – részleges
és közvetett befolyástól eltekintve – Mo.-on a polgári átalakulásig váratott
magára a római jog befogadása. Nyugat-Európában a római jog recepcióját a
barbár népjogok és a római jog dualizmusa alapozta meg. A honfoglaló magyarság
a Kárpát-medencében azonban már nyomát sem lelte az egykori római jognak,
magával hozott →ősi joga nem kényszerült megütközni egy sokkal fejlettebb
jogrendszerrel. Az ősi jogból kifejlesztett szokásjog olyan szilárd országos
jogrendszerré növekedett, hogy még a 15. sz.-ban is meg tudott akadályozni
minden, a római jogra épülő modernizációs kísérletet. Bónis György szerint
ráadásul a jogi képzés sajátosságaiból adódóan nálunk hiányoztak a római jogot
ismerő, képviselő s azt a jogba integráló jogászok is. A praktikusok, a
jogéletet uraló, a magyar törvénykezési gyakorlatban nevelkedett világi
jogászok a hazai jog szilárd védőfalának felépítését szorgalmazták a római jog
befogadása helyett. A római jog recepciója az addigra egységessé váló és
kodifikálásra megérő nemesi jog pozícióit gyengítette volna, s ez ellentétes
volt a nemesség, sőt részben a polgárság érdekeivel is. A római jog így – Bónis
György szavaival – „tekintélyt élvezett, de nem tekintették hatályos
rendszernek”.
A 16. sz.-ig a magyar jogban csupán nyomokban, néhány római jogi elvre
történő homályos utalásban, terminológiai vonatkozásokban fedezhető föl római
jogi hatás. Az egyetemet végzett szakemberek a formuláskönyvek lapjain, bírói
ítéletek indoklásában alkalmazhatták tudásukat. A római jog egyes fogalmai
megjelentek ugyan a jogi szóhasználatban, néha egy-egy elvi tétel is
felbukkant, ezek azonban többnyire formálisak voltak. Alkalmazták pl.
Árpád-kori jogunkban a iudicium (’ítélet’) kifejezést, de ’istenítélet’
értelemben. Előfordul az edictum (’rendelet’), de a statútum (’szabályrendelet’)
szinonimájaként. Római jogi tételek bukkantak föl elméleti alapvetésekben,
azonban nem a római jog intézményesítésének céljával, hanem a hűbéri-rendi jog
indoklásaként, tekintélynövelésként (pl. a hatalomátruházás teóriája, az
uralkodó közjogi hatalmának megalapozása, az organikus államtan). Hiába volt
egyes római jogi fogalmak – mint a →Tripartitumban a jogos védelem –
pontos kifejtése, a bírói gyakorlatban nemigen alkalmazták őket. →Werbőczy
István kísérletet tett néhány római jogi fogalom és jogelv formai átvételére, a
jogi terminológia római jogi vonatkozásainak alkalmazására, művének szokásjogot
rögzítő szerepe azonban erősebb volt e tendenciáknál. Az ország három részre
szakadását követően valamelyest erősödött a római jogi hatás, ami elsősorban a
jelentőssé váló egyetemjárásnak volt köszönhető. Tagadhatatlan másfelől az
osztrák jog közvetítő hatása. „Hiába kísérelték meg a magyar humanisták:
Honterus János, Baranyai Decsi János, Zsámboky
János a 16. században a Corpus Iuris legalább részleges recepcióját, a Hármaskönyv
által teremtett falat áttörni nem lehetett” (Pólay Elemér). A magyar társadalom
gazdasági fejletlensége, az árutermelés visszaesése következtében nem is volt
valójában igény a kifinomult római jogi szabályozásra.
5. germán jogok
Az élő germán jognak a magyar jogrendszerre tett hatása természetszerűleg
következett a germán állammodell felhasználásából a keresztény állam
alapításánál. Fokozta e befolyást a német államokhoz fűződő gazdasági és
kulturális kapcsolatoknak a földrajzi fekvésből is adódó nagy szerepe, a német
külpolitika közép-európai terjeszkedésének programja, majd a Habsburg-ház mo.-i
uralkodása. A 16. sz.-tól a mo.-i prot.-ok peregrinációjának fő célpontjai is a
német egyetemek voltak. Az egyetemi tanulmányok után hazatérő jogászok
közvetlenül a praxisban hasznosították ismereteiket, ami a német jogi felfogás
befogadását alapozta meg. Hajnik Imre a magyar középkor →perjogi
intézményeiben, az Anjou-kapcsolatok erős germán alapjaiban látta a befolyás fő
vonulatait. A germán jog érvényesülésének másik fő területe a →városi jog, amit
a német telepeseknek az Árpád-kortól zajló, többszöri és nagy létszámban való
bevándorlása magyaráz. A betelepülő német polgárság →kiváltságai közé
tartozott, hogy saját joga szerint élhetett. A mohácsi vészt követően erőteljesen
érvényesült az osztrák jogalkotás hatása. Mindezek a magyar jog német
vonatkozásainak erősödését, majd utóbb, a kodifikációs munkálatok
kibontakozásakor az analóg intézményrendszer következtében a német modell
figyelembevételét eredményezték.
Kiadások
Irodalom
Király János, Pozsony város joga a középkorban,
Bp., 1894; Hajnik Imre, A magyar bírósági szervezet és perjog az Árpád- és
vegyesházi királyok alatt, Bp., 1899; Illés József, Bevezetés a magyar
jog történetébe, Bp., 1910; Moravcsik Gyula, Az Árpád-kori magyar
történet bizánci forrásai [1934], Bp., 1988; Karl Mollay, Das Ofner
Stadtrecht. Eine deutschsprachige Rechtssammlung des 15. Jahrhunderts aus
Ungarn, Bp., 1959; Bónis György, A jogtudó értelmiség a Mohács előtti
Magyarországon, Bp., 1971; Uő, Középkori jogunk elemei, Bp., 1972;
Brósz Róbert, Pólay Elemér, Római jog, Bp., 1972; Ladányi Erzsébet, Az
önkormányzat intézményei és elméleti alapvetése az európai és hazai városfejlődés
korai korszakában, Bp., 1996; Katalin Gönczi, Ungarisches Stadtrecht aus
europäischer Sicht, Frankfurt am Main, 1997; Zlinszky János, Ius
privatum. A római magánjog története, Bp., 1998; Földi András, Hamza Gábor,
A római jog története és institúciói, Bp., 1999; Magyar jogtörténet [1999], szerk. Mezey Barna, Bp., 42007.