A ~ szerint a magyar →Szent Koronától kapja hatalmát mind az uralkodó, mind
a koronázók; a korona tagjai, misztikus testének részei az ország bárói,
nemesei, később szabad városai, a 19. sz. második felétől a nem nemes lakosok
is. A Szt. Koronáé mint legfőbb – egyszerre világi és szakrális – hatalomé a
közhatalom, a közvagyon, a törvényalkotási és törvénytételi jogkör, a Szt.
Korona Mo. területének legfőbb birtokosa. A ~, mint többen vélik, egyfajta ősi,
íratlan történelmi alkotmány.
Kétségtelen, hogy a Szt. Korona a magyar szuverenitás legfőbb jelképe, és
kétségtelen, hogy Mo. történelme folyamán számos esetben töltött be szimbolikus
funkciót (→szentkorona-eszme).
A ~ azonban a fenti, rendszert
alkotó jelleggel, „ősi alkotmány”-ként a középkorban és a kora újkorban nem
létezett. Kialakulását a nemzeteszme és a történelmi koronaeszme között
feltételezett kapcsolat kutatása ösztönözte, amely a 18. sz. végén kezdődött,
és a 19. sz. utolsó éveiben érte el csúcspontját.
A ~ról Eckhart Ferenc (1931, 1941), majd Péter László (1966, 2003) és mások
megállapították, hogy a millennium korához fűződő konstrukció visszavetítése az
előző századokba. Ettől függetlenül vannak olyan történészek, akik a középkori
vagy kora újkori forrásokban a Szt. Korona jelentését a ~nal magyarázzák. Ez az
elképzelés a köztudatban is elterjedt, máig ható politikai következménnyel.
A 19. sz. tudósai és nagy gondolkodói a ~ról alkotott nézeteiket →Werbőczy
István jogtudós törvénykönyvéből, az 1514-ben összeállított, 1517-ben kiadott →Tripartitumból
merítették. Ebben Werbőczy egy olyan elméletet fejt ki a „magyar nemzet”-ről
(„natio Hungarica”), amelynek célja a köznemesség politikai törekvéseinek
támogatása. Többször is utal a szent koronára („sacra corona”). E törvénykönyv
mindössze három szóból álló rövid szövegrészlete – „membra sacrae coronae” –
vezetett egy összetett, modern államelmélet megteremtéséhez.
Hajnik Imre (1840–1902), Concha Győző (1846–1933), Timon Ákos (1850– 1925),
a ~ tulajdonképpeni megalkotói, Werbőczy könyvében egy magyar „nemesi
demokrácia” elméletét látták. Úgy értelmezték Werbőczy művének idézett
mondattöredékét, mint az organikus állameszme összegzését, vagyis hogy „a
király, az egyház és a nemesség megosztotta egymás között a hatalmat a korona
misztikus testében”. Ugyanez a passzus alkalmas volt arra is, hogy
történelmileg igazolja a nemzeti önrendelkezéssel kapcsolatos elképzeléseiket.
Elsőként Timon Ákos írta le a ~t úgy, mint Mo. alkotmányos történelmének
központi doktrínáját.
Péter László ironikus szavaival: „Valóban tiszteletreméltó teljesítménye a
19. század tudományosságának, hogy Werbőczyre hivatkozva sikerült az ő
egyetlenegyszer és egészen más összefüggésben használt metaforájából
kifejleszteni annak bizonyságát, hogy létezett a közjog és a politikai hatalom
egy egységes rendszerének fogalma.”
A 19. sz. második felétől a korona tudományos kutatásának célja a
nemzeteszme politikai jelentőségének alátámasztása volt, a ~ ősiségének, egyedi
karakterének és pogány gyökereinek hangsúlyozásával. A korona múltjának kutatását
olyan korabeli aktuálpolitikai indítékok is ösztönözték, mint amilyen pl. a
Habsburg uralkodó hatalmának legitimálása volt a millennium idején.
A ~ csak a Habsburg Monarchia felbomlása után vált állameszmévé, és az
1920-as években jutott meghatározó szerephez a magyar politikai és tudományos
életben, nyilvánvalóan a trianoni békediktátum hatására. Magyarok millió
szakadtak a trianoni határokon túlra, az ország elvesztette területe
kétharmadát. Ebben a helyzetben az ősivé és szakrálissá avanzsált ~ olyan
elméletet és ideológiát kínált, amely látványosan igazolta a területi
követelések jogosságát.
Eckhart szerint Werbőczy sehol sem állítja, hogy az egész magyar nemesség a
korona tagja lenne. A Tripartitumban leírt koronaeszmének semmi köze
sincs a ~hoz. Törvénykönyvében Werbőczy, az említett szakaszt leszámítva,
egyetlenegyszer sem használja az organikus metaforát. E szövegrészlet szerepe
pedig csupán annyi, hogy alátámassza Werbőczy fő tézisét: a nemesség minden
tagja egyenlő, és ugyanazokkal a szabadságjogokkal rendelkezik. Továbbá Werbőczy
írásából egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy a nemesség az organikus szemléletnek
megfelelően osztozott a királlyal a végrehajtó hatalomban. Eckhartnak ezek a
meglátásai szöges ellentétben álltak kora – az 1940-es évek – uralkodó
ideológiájával.
Kétségtelen, hogy Werbőczy szerint a Magyar Királyság jogrendszerének
alapja „a nemesség tagjainak törvény előtti egyenlősége”. Ez azonban sokkal
inkább politikai program, mintsem aktuális jogi és politikai valóság, a cél
nyilvánvalóan a főrendek hatalmának korlátozása és pozíciójának gyengítése.
Werbőczy programjának elméleti vetülete a nemesség egyenlőségének doktrínájára
épül, az „ugyanazon szabadság” („una eademque libertas”) fogalmára. Werbőczy
keresett és talált egy olyan érvet, amely alátámasztja elméletét. Ez volt a
koronáról mint szimbolikus tárgyról alkotott képzet. Véleménye szerint a
királyi hatalom azon a jogi feltételezésen alapul, hogy az ország egész
földterülete – amely a Szt. Korona tulajdona – az uralkodót illeti meg. Csak az
lehet →nemes, aki a →királytól birtokadományban részesül, ennek köszönhetően
élvez nemesi előjogokat, kiváltságokat és szabadságot. Tehát minden nemes
egyenlő, hiszen jogaik azonos eredetűek. Minthogy a nemesség már az első magyar
király megkoronázása előtti pogány időkben is létezett, a rendi nemzet
intézményét a szerző ősibbnek tekinti, mint magát a királyságot.
Werbőczy csakúgy, mint →Kézai Simon, azt állítja: a nemes és a nem nemes
közti különbség abból ered, hogy a nemesek ősei harcoltak a rendi nemzet érdekeiért,
míg a nem nemesek ősei ezt nem tették. Werbőczy szerint a nemesség kizárólagos
joga volt a király megválasztása. Ezzel nem a nemesség királlyal szembeni
szuverenitását hangsúlyozza, hanem a nemesek sajátos politikai jogait –
királyválasztás, törvényhozásban való részvétel – igyekszik igazolni. A
törvényhozásba való beleszólás azonban korlátozott, lényegében véleményezési
jog. Werbőczy tehát nem állítja, hogy a nemesség a korona révén osztozna a
királlyal a hatalomban. Szerinte mind a király, mind a nemes a koronaeszme
alapján részesül a hatalomban. Hatalmát a király beiktatásával (azáltal, hogy a
nemesség megválasztja), a nemes birtokadomány révén (a királytól) kapja,
lényegében mindkettő a koronától.
Amikor Werbőczy bemutatja, hogy milyen legitimáló szerepe volt a koronának
a nemzet (natio) számára, a középkori Kézai elképzeléseit eleveníti fel. Werbőczy
azzal, hogy a korona jelentését a natio elméletében feldolgozta, meg is
változtatta a korona legitimáló szerepét. A Tripartitum 1517-es
megjelenéséig a király hatalmát a koronahagyomány támasztotta alá. Ennek
alapján a király kijelenthette, hogy a magyar nemességet I. István hozta létre,
aki a koronán keresztül továbbadta legitim utódainak a nemesi rangra emelés
hatalmát. Werbőczy cáfolta ezt, mert a natio-elmélet révén lényegében
azt állította, hogy a magyar nemesség már a királyság létrejötte előtt bizonyos
szabadságjogokkal rendelkező közösség volt. Véleménye szerint az első szent
király hatalma pogány nemzet akaratából származott, mivel maga a rendi nemzet
helyezte a Szt. Korona joghatósága alá az uralkodói hatalmat. Más szavakkal:
Werbőczy elméletével legitimálja a nemesek általi királyválasztást, amit a
korona is jelképez.
Látható: Werbőczynek kora politikai céljait szolgáló gondolatai alapvetően
különböznek a ~t kidolgozó s a Werbőczy gondolataira mint eszmerendszerüket
igazoló forrásra hivatkozó tudósok (a későbbiekben: politikusok) értelmezéseitől.
Kiadások
Irodalom
Stephanus de Werboecz [Werbőczy István], Tripartitum
opus juris consuetudinarii inclyti Regni Hungariae, Bécs, 1517; Uő, Tripartitum
opus juris consuetudinarii inclyti regni Hungariae. Nemes Magyarország
szokásjogának hármaskönyve, ford. Kolosvári Sándor, Óvári Kelemen, Bp.,
1897, 1989; Hajnik Imre, Egyetemes európai jogtörténet, Bp., 1875;
Concha Győző, A magyar faj hegemóniája, Kolozsvár, 1890 (klny. az Aradi
Vértanuk Albumából, 1891); Timon Ákos, Magyar alkotmány- és jogtörténet
különös tekintettel a nyugati államok jogfejlődésére, Bp., 1902; Eckhart
Ferenc, A szentkorona-eszme története [1941], Máriabesnyő–Gödöllő,
22003; László Péter, The Antecedents of the 19th Century Hungarian State
Concept. An Historical Analysis. The Background of the Creation of the Doctrine
of the Holy Crown, dissz., Oxford, 1966 (kézirat); Péter Katalin, A
magyar nyelvű politikai publicisztika kezdetei. A Siralmas Panasz
keletkezéstörténete, Bp., 1973; Bertényi Iván, A magyar Szent Korona,
Magyarország címere és zászlaja, Bp., 1996; László Péter, The Holy Crown
of Hungary, Visible and Invisible, The Slavonic and East European Review,
81(2003); Kees Teszelszky, Az ismeretlen korona. Jelentések, szimbólumok és
nemzeti identitás, Pannonhalma, 2009.