A svájci teológusoknak más volt az úrvacsoratanuk és a krisztológiájuk,
mint Lutheré, s radikálisabban szakítottak a középkori egyház kormányzati
rendszerével, valamint külsőségeivel. Ulrich Zwingli(1484–1531) zürichi
reformátor az úrvacsorát egyszerűen csak emlékvacsorának tartotta, a →templomokból
eltávolította a szobrokat és képeket, s egy keresztyén (város)állam
kialakítására tett kísérletet. Kálvin (Jean Calvin,Cauvin; 1509–1564),
Genf reformátora hasonlóan gondolkodott, az ő nézete szerint azonban a hívő
ember az úrvacsora révén lelkileg egyesül Krisztussal (szemben Lutherrel, aki
szerint a kenyér/ostya és a bor valóságosan átváltozik ekkor Krisztus testévé
és vérévé). A svájci (helvét) ~ e két, francia és német ága először 1549-ben
egyezett meg egymással az ún. Consensus Tigurinus aláírásával, majd az
utódok, Théodore de Bèze(1519–1605) és Heinrich Bullinger(1504–1575)
1566-ban ezt az azóta is alapvető ref. okmánynak tartott II. Helvét Hitvallással
erősítették meg.
A magyar prot.-ok kezdettől fogva figyelemmel kísérték a svájciak
tevékenységét, de mivel főként Wittenbergbe jártak egyetemre, inkább csak a két
nagy prot. irányzat között közvetíteni igyekvő Philipp Melanchthon volt rájuk
hatással. Az 1540–50-es években a közvetlen kapcsolatfelvétel a mo.-iak és
Kálvin, valamint Bullinger között még szórványos volt, ekkor alakult ki az a
szokás, hogy a külföldön peregrináló diákok, ha kimozdultak Wittenbergből,
akkor Itáliába menet vagy egy nagyobb körút részeként Svájcba is ellátogattak.
A kapcsolatok az itthoni események hatására Kálvin halála után, az 1560-as évek
közepén élénkültek meg, rendszeressé vált a levelezés az idős Bullingerrel, más
zürichi teológusokkal, valamint Thédore de Bèze-zel.
Kálvin (Jean Calvin)
Ulrich Zwingli Heinrich Bullinger
A svájci teológia hatása egyes korai mo.-i reformátorok nézeteire mind a
mai napig vitakérdés a ref. és az ev. egyháztörténészek között. Az biztos, hogy
elsőként →Kálmáncsehi Sánta Márton képviselt teljesen helvét, méghozzá
zwingliánus álláspontot. Ő Kelet-Mo.-on működött, és halálakor már egy, a
Tiszántúl nagy részére kiterjedő egyházkerület püspöke volt. Tanítványa, →Szegedi
Gergely már németo.-i tanulmányai alatt neves luth. teológusokkal vitatkozott,
s hazatérve összekötő kapocs lett a következő, a tkp.-i egyházalapító
nemzedékhez.
A döntő lépést a helvét irány felé – elhatárolódva Kálmáncsehi egyoldalú
zwinglianizmusától, s az ellenállás miatt kezdetben Melanchthonra hivatkozva –
a jelek szerint 1558-ban →Szegedi Kis István tette meg, akihez a sárospataki,
kolozsvári és debreceni lelkészek és tanárok is csatlakoztak. 1559-től 1567-ig –
folyamatos vitában állva az ev.-okkal és a még újabb felekezettel, az
antitrinitáriusokkal – a török hódoltságban, Kelet-Mo.-on és Erdélyben
kialakultak a ref. egyház szervezeti keretei.
Amikor megindult a svájci teológusok követőinek külön egyházzá szerveződése,
zsinatok, hitvallások és egyházi törvénykönyvek jelezték a folyamat
legfontosabb állomásait. Az egyházalapítók 1559. nov. 1-jén Marosvásárhelyen
tartottak zsinatot, s ezen magyar nyelvű úrvacsorai hitvallást fogadtak el,
amely Ulrich Zwingli teológiai hatását mutatja.
Az önállóság felé vezető úton fontos lépés volt a debreceni egyház
hitvallásának megszerkesztése 1561–62-ben, ennek szerzői →Ceglédi György nagyváradi,
valamint Szegedi Gergely és →Melius Juhász Péter debreceni lelkészek voltak. A Debrecen–egervölgyi
Hitvallásnak két nyomtatott változata készült: egy a debreceniek, egy pedig
az egri kat. püspök, →Verancsics Antal által üldözött egri prot.-ok (főként
végvári katonák) számára, akik azért kérték ezt az iratot, hogy hitük
védelmében benyújthassák I. Ferdinánd királynak.
A tiszáninneni ref.-ok a tokaji vár parancsnokának, →Némethi Ferencnek
védnökségével Tarcalon tartották első zsinataikat. Ezek közül a legfontosabb az
1562. évi volt, amelyen →Kopácsi István elnöklete alatt Théodore de Bèze latin
nyelvű hitvallását fogadták el (némileg rövidítve). Ugyanezt az iratot 1563-ban
Tordán az erdélyi magyar egyházközségek képviselői is aláírták, ezért lett a
neve Tarcal–tordai Hitvallás.
1566 januárjában Göncön ült össze az a zsinat, amelyen a tiszáninneni
önálló esprességek →Károlyi Gáspár vezetésével 22 pontból álló közös
törvénykönyvet fogadtak el. Ezen a területen ezzel lezárult az önálló egyházzá
alakulás folyamata.
1567 februárjában Debrecenben Melius Juhász Péter szuperintendens elnökölt
a tiszántúli egyházkerület legfontosabb zsinatán. Megalkották a kerület
törvénykönyvét, az ún. „nagyobb cikkek”-et (articuli maiores), majd tíz évvel
később a törvénykönyvet lerövidítették, ezek lettek a „kisebb cikkek” (articuli
minores). Az 1567-es zsinaton a tiszáninneniek jelen lévő küldötteivel együtt
aláírták a II. Helvét Hitvallást. Az aktus az európai ref. egyházakhoz
való tartozást jelezte, de nem az egyházalapítás pillanata, mint ahogyan azt
később egyes 20. sz.-i egyháztörténészek állították.
A török hódoltságban élő alsódunamelléki egyházkerület papjai az 1576-os,
Hercegszőlősön tartott zsinaton fogadták el törvénykönyvüket, a Hercegszőlősi
kánonokat.
A samarjai egyházkerület 1592-ben, megalakulásakor alkotta meg törvényeit,
az ún. Barsmegyei kánonokat, ezt azonban rövidesen felváltották a
tiszáninneniek új (az 1566. évit követő) törvényeivel, a Felsőmagyarországi
cikkekkel. Az egyik tiszáninneni önálló egyházmegye ugyanakkor a 16. sz.
végén saját törvényeket vezetett be, ezek a Borsod-gömör-kishonti cikkek.
A II. Helvét Hitvallás mellett a másik alapvető ref. hitvallási
irat, a Heidelbergi Káté (1563) is hamar eljutott Mo.-ra. Fokozatosan
terjedt el az országban, teljes népszerűségét a 17. sz.-ban érte el.
A tarka egyházi törvénykezést a 17. sz.-ban egységesítette a →Geleji Katona
István erdélyi püspök által készített, 100 cikkelyből álló törvénykönyv, a Geleji-kánonok
(1649), amelyet az erdélyi, a tiszántúli és a dunamelléki egyházkerület
teljesen, a többi kerület pedig részlegesen fogadott el, s amely a 19. sz.
második feléig adott keretet a mo.-i ref. egyház életének.
A ref. egyházszervezet kialakulásának folyamatáról máig sincs egységes
álláspont az egyháztörténészek körében. A legvalószínűbbnek látszó hipotézis
szerint az alapegység, a szeniorátus (esperesség) mintája a középkori
alsópapság önszerveződésében keresendő. Az esperességek nagyjából a vármegyék
területének feleltek meg, de a határaik nem mindig voltak azonosak velük.
Élükön senior (esperes) állt, akinek munkáját esetleg egy-két alesperes
(consenior) segítette. A közös ügyeket az évente kétszer tartott zsinatokon döntötték
el, a közbeeső időben az esperes vagy az esperesből és az alesperesekből álló
kollégium kormányzott, de döntéseiket az egyházmegyei zsinat felülbírálhatta.
Az ország területének nagy részén az esperességek szuperintendenciákban
(districtus, egyházkerület) egyesültek, amelyeknek élén a szuperintendens
(püspök) állt. Az egyházkerületek szintén rendszeresen tartottak zsinatokat,
két zsinat között a püspök kormányzott az esperesek egyetértésével, de
döntéseit a kerületi zsinat ugyanúgy felülvizsgálhatta, mint az esperesekét az
egyházmegyei. A püspökök jogai közé tartozott a lelkészek felszentelése, a
bíráskodás vitás ügyekben.
Az északkelet-mo.-i (ref. területi beosztás szerint: tiszáninneni)
egyházmegyék külön utat jártak, itt ugyanis – talán az egri kat. püspök
jelenlétének hatására – nem jött létre az egyházkerület, s az espereseknek
püspökhöz hasonló jogaik voltak. Az önálló egyházmegyék száma kezdetben
változott, de végül is a borsod-gömör-kishonti, az abaúji (kassavölgyi), a
zempléni és az ungi 1733-ig megőrizte függetlenségét. Az egyházszervezeti
különút – több más tényezővel együtt – kialakította az autonómia és a
decentralizáltság hagyományát, amely lehetővé tette az ellenállást az I.
Rákóczi György részéről érkező nyomásnak, hogy válasszanak ők is püspököt, s
amely paradox módon a tiszáninneni egyházkerület megalakulása után is
megmaradt, sőt mind a mai napig érezhető. A Tiszántúlon és Erdélyben a változás
ellenkező irányú volt, ott ugyanis az esperesekkel és a zsinattal szemben egyre
erősödött a püspökök hatalma, s ez akkor érte el tetőpontját, amikor a ref.
erdélyi fejedelmek alatt az államegyházi vonások váltak uralkodóvá. Míg keleten
és a hódoltságban 1559 és 1567 között kialakultak a szervezeti keretek, addig
Nyugat-Mo.-on csak a 16. sz. végén vált szét az ev. és a ref. egyház. Az
egyházkerületek ekkor a következők voltak: erdélyi, tiszántúli, samarjai (vagy
csallóköz-mátyusföldi, komáromi, felsődunamelléki), dunántúli, alsódunamelléki
(amelytől 1608 után különvált a baranyai). A kialakult ref. egyházszervezet
gyakorlatilag önálló egyházkerületek és egyházmegyék laza szövetségét
jelentette; országos vezetőség, közös törvények nem voltak, már csak azért sem,
mert három különböző hatalom alatt éltek.
A világiak kezdetben csak az egyházközségek szintjén vettek részt az egyház
ügyeinek intézésében: mivel ekkor többségében egységes volt a települések
vallási képe, a helyi önkormányzat mintegy egyháztanácsként is működött.
Ugyanakkor a ref. főnemességnek – informálisan és törvényileg nem
szabályozottan – eléggé erős befolyása volt a személyi döntésekben.
Kálvin
Institutionesének Szenci-féle magyar fordítása (Hanau,
1624)
A lelkészeknek (és a tanároknak) – hazai egyetem híján – két jól elkülönülő
rétege volt a ref. egyházban: a csak itthoni iskolában tanultak (domidoctusok),
akik kisebb helyeken működtek, ill. a külföldi egyetem(ek)et is megjártak, az
ún. akadémikusok, akik a nagyobb helyeket, a vezető állásokat kapták. A két
eléggé elkülönülő réteg létének művelődési és irodalmi következményei is
voltak, s a 17. sz. második felére, amikor nőtt az ország lemaradása Európa nyugati
felétől, ez számos kiemelkedő egyéniség tragédiáját okozta. A tanárság
többnyire csak átmeneti állomás volt a külföldi tanulás vagy egy jobban
jövedelmező lelkészi állás előtt, kevés volt az olyan pedagógus, aki
hivatástudattól vezérelve egész életében megmaradt ezen a pályán.
A helvét irányú ~t a magyar országgyűlési határozatok tiltották, de ez
sokáig csak puszta papír maradt. A ref. egyház a királyi Mo.-on a jogrendszeren
kívül létezett a kat. I. Ferdinánd király alatt és a luth.-okkal rokonszenvező
I. Miksa idejében is. Az Erdélyi Fejedelemségben ezzel szemben a négy →bevett
vallás (unit., ref., ev., kat.) rendszerét fogadták el az egymást követő
országgyűléseken, különösen az 1568-as tordain és az 1571-es marosvásárhelyin.
1565 u. az erdélyi magyar lakosság többsége unit. lett, s a ref.-ok
elvesztették a legfontosabb várost, Kolozsvárt is. A megmaradt ref.-ok számára
a 16. sz. második fele így az erőgyűjtés és a lassú gyarapodás időszaka lett,
pozícióikat csak lépésenként tudták visszaszerezni.
A →jezsuitákat Báthory István erdélyi fejedelem telepítette le
Kolozsvárott, 1579-ben. Iskolájuk olyan magas színvonalú lett, hogy az unit. és
ref. nemesség gyermekeit is magához vonzotta. Ez lett a veszte is: az addigi
ellenfelek összefogtak ellene, s 1588-ban csak úgy engedték trónra lépni az
ifjú Báthory Zsigmondot, ha a jezsuitákat kiutasítja az országból. Az általuk
nevelt fejedelem később ugyan visszahozta a rendet, régi erejüket azonban már
nem tudták visszaszerezni. A 17. sz. elején súlyos csapásokat szenvedtek el, s
végül hosszú időre el kellett hagyniuk Erdélyt.
Gályarabságra ítélt prédikátorok. Hodosi Sámuel református lelkész album amicoruma, 1678–79. OSZK
Másként alakultak a viszonyok a királyi Mo.-on, ahol a spanyol neveltetésű
I. Rudolf idején lépésről lépésre erősödött a kat. egyház. Noha a prot.
nyomdákat még nem tudta ellenőrzése alá vonni, sikeresen keresztülvitte a XIII.
Gergely pápa által elrendelt naptárreformot (1582): a →Gergely-naptárt a
leginkább ellenálló ref.-ok is kénytelenek voltak 1600-ra elfogadni. A jezsuita
rend újra megjelent Nagyszombatban, sőt Vágsellyén is kolostort alapított.
A prot.-ok sokáig nem érezték a veszélyt, az ország nyugati felén – heves
viták közepette – a 16. sz. végén vált szét a ref. és az ev. egyház, az
ev.-oknál dúlt a vita az ortodoxok és a kryptokálvinisták (rejtett kálvinisták)
között. A 16. sz. utolsó évtizedeiben még/már prot.-ok viselték a legfőbb
országos tisztségeket. A 17. sz. elejétől azonban a kat.-ok, ha kellett, erőszakkal,
fokozottan igyekeztek pozícióikat visszaszerezni, ennek elsősorban a felső-mo.-i
és soproni ev.-ok lettek az áldozatai. 1603-ban az udvar hamis vádak alapján
perbe fogta és elítélte →Illésházy István ev. nagybirtokost, s több más ev. és
ref. mágnással szemben tervezte ugyanezt végrehajtani. 1604 januárjában Kassán
katonai erőszakkal elfoglalták az ev. dómot, Lőcsén ezt a polgárok ellenállása
meghiúsította. Az ez évben tartott országgyűlés 21 határozata után a
Habsburg-kormányzat önhatalmúlag egy XXII. tc.-et illesztett, amely újra
érvénybe léptette a prot.-ok elleni összes korábbi törvényt, és megtiltotta a
vallásügyek tárgyalását az országgyűléseken. Az egyik célpontként kiszemelt főnemes,
a ref. Bocskay István végül fegyvert fogott, s a →hajdúk segítségére
támaszkodva felkelést robbantott ki.
A Bocskay-felkelést lezáró bécsi béke (1606) biztosította a
vallásszabadságot a nemeseknek, a városoknak és a végvári katonaságnak, de
mindezt eléggé kétértelmű, bármikor ellenkezőképpen is magyarázható
megfogalmazásban. Miután Mátyás főhercegnek szüksége volt a prot. rendek
támogatására, az 1608-as országgyűlés végzései már egyértelműbben fogalmaztak,
s a törvény hatályát kiterjesztették a falvakra, a jobbágyságra is. Ezzel
megteremtődött az ev. és ref. egyház működésének törvényes alapja a
Habsburg-országrészben is. Ugyanakkor a →rekatolizáció egyre nagyobb sikereket
ért el, a legjelentősebb magyar főnemesi családok többsége katolizált.
Az aránylag békés helyzet I. Lipót alatt alapvetően változott meg: ebben az
időszakban mindegyik prot. felekezetet üldözték. A Habsburgok erőszakos
rekatolizációs politikája az ún. gyászévtized (1671–81) alatt teljesedett ki.
A magyar ~val foglalkozó történeti művekben mind a mai napig nincs
egyetértés a kialakuló ref. egyház társadalmi hátterét és bázisát illetően.
Három szélső álláspont létezik: a prot. egyháztörténet-írás a lelki, szellemi
összetevőt látja elsőrendűnek; a régebbi kat. egyháztörténet-írás úgy vélte,
hogy a hű magyar kat. népet az egyházi birtokokat megkaparintani igyekvő főnemesség
kényszerítette rá a protestantizmusra; a marxista történetírás pedig azt
hirdette, hogy a ~ a polgárság (nálunk elsősorban a mezővárosi parasztpolgárok)
ideológiája.
Az igazság valahol középen van. Kétségtelen, hogy a főnemességnek (s azon
belül is az asszonyoknak) nagy szerepe volt a ~ elterjesztésében, majd a helvét
irány térhódításában. A „cuius regio eius religio” (akié a birtok azé a vallás)
elve azonban – ellentétben a Német Birodalommal és Angliával – erős központi
hatalom híján a 16. sz.-i Mo.-on csak szórványosan érvényesült. Van adatunk
arra, hogy egy egész mezőváros (Miskolc) prot.-sá lett kat. földesura
ellenében, ill. hogy két nagy hatalmú luth. földbirtokos (Perényi Gábor és
Alaghy János) erőszakkal sem tudta megakadályozni, hogy jobbágyai ref.-okká
legyenek. Mindez arra utal, hogy a ~nak és a vallási változásoknak ekkor még
történelmi folyamat jellege volt, melynek összetevőit semmiképpen sem szabad
leegyszerűsítve tárgyalni.
„világlátott kávinista lelkipásztor” 17. sz.-i erdélyi
viseletalbumban, OSZK
A társadalmi háttérnek volt etnikai vetülete is: a hagyományos álláspont
szerint a német polgárság és a szlovákok ev.-ok lettek, míg a magyarok ref.-ok.
Azóta tudjuk: a 16. sz.-ban a Szepességben és az erdélyi szászok között igen erős
volt a kryptokálvinizmus, ugyanakkor pedig már a 16. sz.-ban feltűntek Zemplén
m.-ben a szlovák ref.-ok.
Tény, hogy a mo.-i ref. egyház társadalmi bázisát már a 16. sz.-ban is a
magyar mezővárosi polgárság adta. Ebből a rétegből került ki az első generáció
lelkészeinek és tanárainak túlnyomó többsége. Könnyen megismerni őket
jellegzetes három elemű nevükről, melyből az első a születési helyre utal, a
második elem a családnév vagy az apa foglalkozását jelölő névalak, nemegyszer
latinosítva vagy görögösítve: →Szikszai Fabricius Balázs, →Thúri Farkas Pál,
Debreceni Jó (Bonifacius) János, →Laskai Csókás Péter, →Pataki Füsüs János,
Szenci Molnár Albert. A felsorolt példák születési helyet jelölő névalakjai is
jól kirajzolják a magyar ~ központjait, a mezővárosokat, ezen belül is elsősorban
két vidéket: a tágabban vett Északkelet-Mo.-ot (Kassától Debrecenig) és
Dél-Baranyát. Mindennek történelmi hátterében az európai mezőgazdasági
árrobbanás áll, amelynek következtében a magyar bor, marha és búza ára
megemelkedett, s ez kezdetben – a török hódítás ellenére – egyfajta korlátozott
polgári fejlődést, a mezővárosok megerősödését segítette.
A kereskedelemből azonban egyre nagyobb teret kért magának az a főnemesség
is, amely a Mohács utáni ország legfontosabb tényezője volt: ez a 16–17. sz.
fordulójára refeudalizációhoz vezetett. A főnemesség tagjai (akiknek többsége a
16. sz. második felében a ref. valláshoz állt közel) anyagilag támogatták
tehetséges fiatalok külföldi tanulását, majd birtokaikon alkalmazták őket
tanárként és lelkészként. Nyomdákat alapítottak, könyvek megjelenését
segítették pénzadománnyal, fogoly prédikátorok kiszabadításáért jártak közben,
s nemegyszer beleszóltak az egyházi tisztségekre való választásba is.
Gyermekeiket itthon ref. neveltetésben részesítették, s nemegyszer külföldi
egyetemekre is elküldték egy-egy házitanító kíséretében.
Számos nevet említhetünk a ref. egyház legnagyobb 16. sz.-i pártfogóinak
sorában: a csaknem írástudatlan →Mágocsy Gáspár és felesége, Massai Eulália;
Bebek György és felesége, Patócsi
Zsófia; Dobó István (fia Ferenc) és Bocskay György (fia István); →Homonnai
Drugeth István, Rákóczi Zsigmond és az íróként is maradandót alkotó →Ecsedi
Báthory István országbíró. Különleges eset – s a két társadalmi réteg
összefonódását példázza – a cívis kereskedőből lett báró, Thököly Sebestyén,
aki fiait főként Heidelbergben taníttatta.
A 17. sz.-ban a társadalmi helyzet megváltozott. A mezővárosi polgárság
elszegényedett, a főnemesség (néhány kelet- és északkelet-mo.-i famíliát
kivéve) a század első harmadában zömében katolizált, míg ellenpontként
Erdélyben ref. fejedelmi hatalom jött létre. A királyi Mo.-on így szükségszerűen
megnövekedett a köznemesség pártfogói szerepe, de ez nem tudta megakadályozni,
hogy – most már valóban a „cuius regio eius religio” elve alapján – a
katolizált mágnások saját birtokaikon erőszakkal át ne alakítsák a jobbágyság
vallási összetételét. A század végére a lázadó északkeleti területek
lakosságának pusztulása, ill. a török kiűzése utáni migráció és a telepítések
tovább módosították az ország lakosságának etnikai és vallási összetételét.
Itthon és külföldön már a 16. sz.-ban is megfigyelhető jelenség, hogy ún.
ároni famíliák alakulnak ki: a lelkészi és tanári utánpótlás jelentős részét a
lelkészek gyermekei adják. A 16. sz.-tól a 18. sz.-ig számos kiemelkedő tagja
volt pl. a Miskolci Csulyak családnak. E jelenség nagymértékben hozzájárult,
hogy a ref. egyház a nehéz közülmények ellenére is meg tudta őrizni
stabilitását.
A török kiűzése a ref. egyház számára kedvezőtlen fordulatot hozott. A
háború következtében kizárólagos hatalomhoz jutott, a kat. restaurációt
támogató Habsburg-kormányzat álláspontja szerint ugyanis a prot.-ok számára
kedvező korábbi országgyűlési végzések csupán a király kegyelméből voltak
érvényesek. Az 1681. évi törvények hivatalos magyarázata, az →Explanatio
Leopoldina (1691) értelmében a ref. egyházközségek szabad (vagy nyilvános)
vallásgyakorlata a törvénycikkben megnevezett 11 mo.-i vármegyében néhány
helységre korlátozódott, itt tarthattak lelkészt és tanítót, máshol viszont
csak magán-vallásgyakorlatot folytathattak (→artikuláris helyek). Másutt csak
akkor nyerhettek szabad vallásgyakorlatot, ha annak 1681 előtti meglétét igazolni
tudták. Az Explanatio Leopoldina lényegében a Türelmi Rendeletig
meghatározta a ref. egyház életét. Az 1701-ben kiadott újabb királyi rendelet
tovább súlyosbította a helyzetet azzal a határozatával, hogy az Explanatio
által biztosított vallásszabadsággal a nem kat.-ok csak abban az országrészben
élhetnek, amely 1681-ben a király birtokában volt, egyebütt csak a kat.
vallásnak van szabadsága. Egy évvel később kinyilvánította az uralkodó, hogy a
kegyelemből fenntartott vallásszabadság nem tarthat örökké. A bizonytalan
alapokat nyújtó közjogi helyzetben számos egyházközség vesztette el
prédikátorát és iskolamesterét, többnyire egy-egy kat. földesúr önkényes
intézkedése folytán. 242 templomot vettek el erőszakosan a ref.-októl és az
ev.-októl 1681 és 1703 között.
A Rákóczi-szabadságharc nyolc esztendeje (1703–11) a fellélegzés ideje volt
a ref. egyház számára. A szécsényi országgyűlésen (1705) a vallási kérdéseket
rendezték, az ágostai (ev.) és helvét (ref.) hitvallásúak szabad
vallásgyakorlatot nyertek. Az elvett templomok jelentős részét visszakapták a
prot.-ok, vagy helyettük újakat építhettek, így hozzávetőleg 600 templomnak
jutottak újra a birtokába.
A szatmári békekötés a vallásügyet az összehívandó országgyűlésre bízta. A
kedvező hosszú távú rendezés reménységét erősen megingatta III. Károly király
1714. évi pátense, melyben felszólította a prot.-okat, hogy hagyjanak fel a
vallásgyakorlattal ott, ahol azt a közelmúlt felkelései során újrakezdték. Az
1714–15-i országgyűlésen a vallásügy kérdéseit a kat. többség és a prot.
kisebbség igen éles viták közepette tárgyalta. Az 1715: 30. tc. az uralkodó
kegyelméből érvényesnek mondta ki az 1681. és 1687. évi vonatkozó törvényeket,
de megtiltotta a vallási sérelmek országgyűlésen való tárgyalását. A sérelmek
megvizsgálására és a vitás kérdések rendezésére királyi vegyes bizottságot
küldött ki kat., ref. és ev. nemesekből (Vallásügyi Vegyes Bizottság). Az
országgyűlés a vallásügy kérdését ezzel a felségjogok közé sorolta, ami a
prot.-ok számára igen kedvezőtlen volt, mert testületileg nem, csak egyénileg
fordulhattak az uralkodóhoz. Ez egyben annak lehetőségét is magában rejtette,
hogy a két prot. felekezet mint intézmény az állam szempontjából hivatalosan
megszűnik. Ráadásul a 31. törvénycikk rendelkezése zsinat vagy más népes
egyházi gyűlés tartását előzetes királyi engedélyhez kötötte, s így a
szervezkedést szinte lehetetlenné tette.
Az országgyűlési rendelkezés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az
1721-ben összehívott Vallásügyi Vegyes Bizottság működése teljesen lehetetlenné
vált, mert a kat. többség minden prot. kezdeményezést leszavazott. Számos
önkényes intézkedés következtében 140 templomot foglaltak el a két prot.
felekezettől 1711–21 között. A →Ráday (I.) Pál által 1723-ban beadott panaszra
a király a sérelmek orvoslását ígérte, vlsz. azért, hogy megnyerje a prot.
rendeket a →Pragmatica Sanctio megszavazására, ígéretét azonban nem
teljesítette. Az 1724-ben létrehívott Magyar Királyi Helytartótanács – tagjai
kat. főpapok és előkelő nemesek voltak – a következő évben megtiltotta, hogy a
prot.-ok vallási sérelmeikkel az uralkodóhoz forduljanak. Ehelyett a →helytartótanács
előtt tehettek panaszt.
A vallásügyi kérdés rendezését a király 1730-ban miniszteri értekezletre
bízta. A Savoyai Jenő hg. elnökletével ülésező értekezlet javaslatainak
figyelembevételével adta ki az uralkodó 1731. márc. 21-én a prot.-ok helyzetét
szabályozó rendeletét, az első Carolina Resolutiót, mely szűkre szabta
ugyan a prot. felekezetek életterét, mégis jelentősnek bizonyult, mert jogi
alapot jelentett megmaradásukhoz. A klérus álláspontja szerint ugyanis a
földesúrnak vagy az uralkodónak jogában áll fellépni a prot.-ok mint eretnekek
ellen.
Az uralkodó még 1725-ben elrendelte a prot. lelkészi tisztségviselők és a
kormányzásuk alatt lévő lelkészek számbavételét. Az eredmény ismeretében az
1731-i rendelet lehetővé tette, hogy a prot.-ok szuperintendenseket
válasszanak. Miután a ref.-ok ennek értelmében újjászervezték az
egyházkerületeket, 1734-ben III. Károly újabb rendelettel négyben állapította
meg a szuperintendensek számát, és szabályozta jogállásukat (II. Carolina
Resolutio). Ekkor Mo.-on – Erdélyt nem számítva – 1271 anya-, 264
leányegyház, 1234 lelkész, 47 lévita volt.
Pethe Ferenc 1794. évi Biblia-kiadása
A két Carolina Resolutio nem vetett véget az erőszakos kat. restaurációnak.
A prot.-ok 1781-ig 273 templomot veszítettek el, számos esetben teljes falvak
lakossága volt kénytelen elvándorolni a hitvallás miatti üldöztetés
következtében. Mária Terézia királynő szigorúan ragaszkodott a III. Károly-féle
rendeletek betartásához, ill. újabbakkal nehezítette a prot.-ok helyzetét.
1753-ban megtiltotta az artikuláris helyek lelkészeinek, hogy a
leányegyházakban szolgálatot végezzenek, a következő esztendőben a tanítókat
tiltotta el az ilyen egyházközségekben a prédikációk felolvasásától, s csak a
könyörgést engedélyezte. 1780-ban a leányegyházak szabad vallásgyakorlatát is
megszüntette, s elrendelte templomaik elkobzását. A „csendes ellenreformációt”
következetesen folytatta uralkodása négy évtizede alatt. Az eretnekek megtérítésére
kongregációt alapított, az áttértek jutalmazására alapítványokat létesített.
Szerzetesrendeket telepített Mo.-ra a rekatolizálás programjával. A vegyes
házasságra lépőktől kíméletlenül kikényszerítették a →reverzálist. Az 1711 és
1781 közötti időszakot – amelyet a kat.-ok a →Regnum Marianum virágkoraként
ünnepeltek – a kortárs prot.-ok joggal nevezték a „protestantizmus babiloni
fogságának”.
II. József uralkodása kezdetén, 1781. okt. 25-én kiadta a prot.-ok
jogállását szabályozó Türelmi Rendeletét. Ez az intézkedés, mely egyben
hatálytalanította az azzal ellentétes korábbiakat, s melyet 1785-ben és
1786-ban újabb rendeletek követtek, jelentősen könnyítette a prot.-ok
helyzetét, és szabad vallásgyakorlatukat sokkal szélesebb alapon biztosította.
A Türelmi Rendeletet követő években 1015 gyülekezet kapta vissza a
szabad vallásgyakorlás jogát, közöttük 267 anyaegyház és 748 leányegyház.
A ref. egyháznak nemcsak újjáéledésre, hanem missziós munkára is volt ereje
a Türelmei Rendelet után. A cseh- és morvao.-i prot.-ok gyülekezeti és
közegyházi életét csaknem 80 Mo.-ról érkezett ref. lelkipásztor segített
újjászervezni (→cseh-morva misszió).
Az 1790–91. évi országgyűlés a Türelmi Rendelet szellemében törvényt
alkotott a prot.-ok vallásszabadságáról. Ezzel a vallásügy visszakerült a rendi
törvényhozás keretei közé. A törvényhozás a prot. felekezetek és az állam
közötti viszonyt a reformált egyházak önkormányzata elismerésének szellemében
szabályozta.
A mo.-itól jelentősen eltért az erdélyi ref. egyház helyzete, mivel a
fejedelemség államjogi viszonyai másként alakultak a török kiűzése után. Erdély
fejedelemség maradt, s bár a fejedelmi széket a mindenkori magyar király
töltötte be, mégis Mo.-tól külön kormányozták. Így az önálló →Erdélyi
Fejedelemség idején hozott vallásügyi törvények is érvényben maradtak. Ezek
Európában egyedülálló módon biztosították a kat. és prot. felekezetek
szabadságát. Az I. Apafi Mihály által felállított vezető testületet, a supremum
curatoriumot 1709-ben átszervezték, a neve supremum consistorium lett. A püspök
mellett három főkurátor vezette, az egyházmegyék és a kollégiumok élére
kurátorokat állítottak. A főkurátorok és kurátorok tekintélyes nemesek voltak.
A lelkészekből álló zsinat is tovább működött, de egyházigazgatási szerepe alig
volt. A püspökválasztás a successio elve szerint történt, vagyis a püspök
lelkészi helyettesével, a generalis notariussal (főjegyző) töltötték be a
megüresedett hivatalt.
Az I. Carolina Resolutio következtében előállt helyzetnek megfelelően
szükség volt a ref. egyház újjászervezésére. Megoldásra várt az egyházszervezet
átalakításával összefüggő egyházkormányzás kérdése. A történelmi helyzetből
adódóan a ref. egyháznak nem volt lehetősége arra, hogy országos alkotmány
alapján egységes szervezeti formát hozzon létre. Az egyházkerületek
(egyházvidékek) egymástól függetlenül éltek. A 18. sz. elején még 6 mo.-i ref.
egyházkerület fogta össze az egyházközségeket. Két kerület 1714-ben egyesült
dunamelléki néven, majd 1735-ben a dunántúli és a felsődunamelléki kerületek is
erre az útra léptek. A Tiszán inneni egyházmegyék 1733-ban választottak először
püspököt, s ezzel ez az egyházvidék is egységes kerületté szerveződött. A
tiszántúli egyházkerület továbbra is megmaradt. Így a ref. egyházközségek 1734
után 4 egyházkerület (dunamelléki, dunántúli, tiszáninneni, tiszántúli)
kebelében éltek, melyeknek élén a szuperintendensek álltak. A kerületek több
kisebb egyházvidékre – egyházmegyére – tagolódtak, élükön az esperessel.
A kortársak számára világossá vált, hogy a lelkészi jellegű
egyházkormányzás nem tartható fenn tovább. Az egyházvédelem egyre sürgetőbben
igényelte a nemesi középosztály tekintélyes tagjainak beemelését az egyház
kormányzásába, amire az erdélyi ref. egyház már mintát adott. Mivel hivatalos
egyházi értekezlet tartására nem volt lehetőség, az elodázhatatlan kérdésekről
magánjelleggel szervezett értekezleteken, konventeken döntöttek. Nagy jelentőségű
volt az 1734. nov. 4-én a Zemplén m.-i Bodrogkeresztúrban megtartott értekezlet
(bodrogkeresztúri konvent), amelyen tekintélyes nemesek és lelkészek
meghatározták az új egyházkormányzati formát, a világiak számára megalkotott
egyházi tisztségekkel. Ettől kezdve az egyházi testületek élén álló lelkészi
tisztségviselő mellett világi is szerepet kapott.
Beleznay Miklós tábornok, dunamelléki főgondnok meghívására 1773. szept.
2-án Bugyi községbeli birtokán tartottak ref. egyházi értekezletet (bugyi
konvent). 10 lelkész és 27 világi személyében mind a négy ref. egyházkerület
képviselve volt. A konvent főkonzisztórium létrehozását látta szükségesnek,
hogy a ref. egyházi ügyeket összefogottan terjesszék az uralkodó elé. Az
autonómiájukat féltő egyházkerületek ellenállása azonban meghiúsította ezt a
kezdeményezést.
Egyházközségi szinten is kormányzati változtatásokra volt szükség az új
helyzetben. Az egyházközség ügyes-bajos dolgait, az anyagi ügyeket korábban a
községi vagy városi elöljáróság intézte. Amikor egyes helységek vallási
homogenitása megtört, gyakorlati szükség volt a laikusokból álló helyi
egyházkormányzati testület, a presbitérium létrehozására. A tiszáninneni
kerületben 1736-ban egyházkerületi határozat tette kötelezővé a presbitériumok
felállítását, amit rövid időn belül végre is hajtottak. A század folyamán a
többi kerület egyházközségeiben is megszerveződtek a presbitériumok, legtovább
a Tiszántúlon húzódott ez a folyamat.
Az egyházvédelem legfontosabb eleme a folyamatos kérvényezés volt.
Tekintélyes nemesekből álló küldöttségek rendszeresen jártak követségbe az
uralkodóhoz. Mivel azonban vallási ügyben testületileg nem, csak személyesen
lehetett folyamodni, ugyanakkor az állandó képviseletet is meg kellett oldani,
igen jelentős szerepet kapott ezen a területen a vallási ügyvivő, az ágens.
A ref. egyház története során először a Türelmi Rendelet adott lehetőséget
arra, hogy országos egyetemes gyűlést (zsinat) tartsanak. Királyi engedéllyel
1791. szept. 14. és okt. 13. között ülésezett a budai zsinat, szorosan együttműködve
az ev.-ok ugyanez időben Pesten tartott zsinatával. Bár a tiszántúli kerületben
éles összecsapás előzte meg a világiak és a lelkészek között, a zsinat mégis
megalkotta az egységes, alulról felfelé épülő, paritásos elven nyugvó,
presbiteriális-szinodális egyházkormányzati rendszert. Határozatait ugyan az
uralkodó nem szentesítette, az egyházkerületek azonban lassanként
megvalósították azokat.
A gyülekezeti életre természetesen rányomta bélyegét a ref. egyház közjogi
helyzete. Jelentős különbség volt a szabad vallásgyakorlattal rendelkező
helységek ún. „virágzó” és az attól megfosztott helyek „árva” gyülekezeteinek
élete között. A virágzó gyülekezetek leányegyházaiba kijárhatott a lelkész, sőt
iskolájuk is lehetett, és tanítót is tarthattak, bár kat. zaklatások előfordultak.
Az árva gyülekezetekben istentiszteletet nem volt szabad tartani. A személyes
vallásosság eklektikus kegyességi jegyeket hordozott, melyben egészségesen
ötvöződött a reformátori örökség hitvallásos jellege a →puritanizmus és a
pietizmus érzelmi elmélyülést mutató jegyeivel. A reformátori örökséget erősítette
a katekizáció, az ifjúság hitvallásos tanítása-nevelése. Az elnyomott,
kiszolgáltatott helyzetben lévő ref. egyház természetes módon húzódott a
hitvallás bástyái mögé. A katekizáció során szerepet kapott az első úrvacsorára
való felkészítés, amelyből a 18. sz. végére fokozatosan kialakult az ünnepélyes
konfirmáció. Elsősorban a Heidelbergi Káté volt használatban, bár a
helytartótanács 1747-ben a 30., az 57. és a 80. kérdés miatt betiltotta, mert
ezeket a kat.-ok sértőnek találták. Így, noha a katekizációra nagy hangsúly esett,
a kátéirodalom igen szegényes volt.
A házi ájtatosságok keretei között és egyéni csendességben egyaránt
általános az olvasni tudók között a Biblia és főként az imádságos könyvek
olvasása. A korszak egyházlátogatási jegyzőkönyvei több egyházvidék meggyökerezett
gyakorlataként említik a házi úrvacsorát, a lelkésznek a betegekkel való
együttimádkozását. A személyes hitélet elmélyülését ösztönözte az árva
gyülekezetekben az is, hogy a temetési szertartásokat a gyülekezet igen gyakran
lelkész vagy tanító nélkül volt kénytelen végezni. Az öntudatos ref.
vallásosság s egyben a népi kegyességre ható példa legkiválóbb megtestesítői a
korszak jeles világi imádságszerzői: II. Apafi Mihályné Bethlen Kata (†1725),
Teleki Józsefné Árva →Bethlen Kata, Ráday (I.)
Pál. Tovább éltek és hatottak a 17. sz.-ban született kegyességi iratok is,
amelyek népkönyvekké lettek, és igen sok kiadást értek meg a 18. sz. során:
Szokolai A. István, →Diószegi Kis István, →Medgyesi Pál, az idősebb →Köleséri Sámuel, →Pápai Páriz Imre biblikus
puritán szemléletű munkái. A magyar ref. kegyesség igazi kifejeződése →Szikszai
György makói, majd debreceni lelkész Keresztyéni tanítások és imádságok
c., először 1786-ban megjelent művében ragadható meg a legteljesebben. Igen sok
kiadást megért, a Biblia és az énekeskönyv mellett a ref. nép legelterjedtebb
olvasmánya lett ez a munka. A hazaiak mellett külföldi szerzők hitépítő
könyveit is lefordították. Széles körben olvasták a svájci Pictet, az angol Doddridge, a francia Moulin magyarra átültetett munkáit.
A többszínű kegyességi magatartáshoz hasonlóan a teológiára is jellemző – a
kettő természetesen összefügg – a különböző hatások egybeolvadása. A
reformátori örökségre nagy súlyt helyező ortodoxia puritánus jegyeket
hordozott, nem idegenkedett az érzelmi azonosulás kifejeződéseitől sem. Jellemzőnek
mondhatjuk a már említett Szikszai Györgyöt, aki az ésszerű ortodoxia talaján
állva, a racionalizmustól is érintetten, érzelmekben gazdag kegyességet és
teológiai gondolkodást képviselt. Az ésszerű ortodoxia a Biblia tekintélyét nem
kérdőjelezte meg, különbséget tett fundamentális és másodrendű hittani
igazságok között. Az elsőt határozottan védelmezte, a másodikra nem helyezett
hangsúlyt, de nem is tagadta. A racionalizmus a ref. egyházban a 18. sz.
közepén jelentkezett. →Helmeczi Komoróczi István dunamelléki püspök 1741-ben
külföldön megjelent Igazság paizsa c. hitvitázó munkája az első, amely
hordozza annak jegyeit. →Gombási István, →Göböl Gáspár prédikációi racionalista
teológiai alapon születtek, utóbbi már alkalmazza a bibliakritikát. →Szentgyörgyi
István sárospataki tanár Theologia naturalis c., 1784-ben megjelent művében
Isten megismerésének útja az ész és a természet. Erdélyben →Csernátoni Vajda
Sámuel, →Fogarasi Pap József, Kovács József (1732–1795) – mindhárman tanárok –
tekinthető a racionalizmus képviselőjének. A ref. egyházban jelentkező
racionalizmus korszakunkban még nem meghatározó, ugyanakkor nem éles és
türelmetlen, mint külföldön, inkább a „józan okoskodást a hittel és keresztyéni
tudománnyal” egyeztető szándék.
A Vizsolyi Biblia hegemóniája a 18. sz.-ban is tart. Károlyi Gáspár
és munkatársai fordítása 1715 és 1790 között 23 kiadásban jelent meg (14 teljes
Szentírás és 9 Újszövetség), ezeket főként külföldön nyomtatták. Tudományos
színvonalát tekintve igazi versenytársa lehetett volna a 17. sz.-ban készült,
de csak 1716–18 között Leidenben kinyomtatott, →Komáromi Csipkés György-féle
fordítás. A hazaszállított köteteket azonban a határon lefoglalták, a példányok
elpusztultak, elkallódtak. A maradék csak a Türelmi Rendelet után
kerülhetett az országba.
A 18. sz. folyamán a ref. egyház iskolarendszere a kedvezőtlen politikai
helyzet ellenére megerősödött. Sárospatakon, Debrecenben és Pápán működött felsőfokú
tanintézet (→református kollégiumok). Pápa 1752-ben elvesztette ref.
istentiszteleti és iskolai szabadságát, s a kollégium menekülni volt kénytelen,
a közeli Adásztevelen latin iskolaként élt tovább. Erejét mutatja, hogy nem
sorvadt el, hanem a Türelmi Rendelet után ismét fénykorát élte. Losoncon
a gimnázium 1791-ben nyert teológiai tanszéket. A kollégiumok fejlődését az sem
törte meg, hogy a királynő 1759-ben megtiltotta a →legációt és a →szupplikációt,
amelyek gyakorlása addig anyagi feltételeik egy részét biztosította. Erdélyben
Gyulafehérvárott (ezt a testületileg oda menekült pataki kollégium élesztette
újjá 1672-ben), Kolozsvárott és Nagyenyeden volt kollégium, majd a
gyulafehérvári kénytelen volt Marosvásárhelyre költözni 1718-ban, mert épületét
a katonaság kisajátította. A kollégiumok a 18. sz.-ban is a magyar művelődés
központjainak bizonyultak. A hagyományos tananyag mellett helyet biztosítottak
a természettudományoknak is. A legkiválóbb diákok továbbra is külföldi
egyetemeken koronázták meg itthon elkezdett tanulmányaikat, biztosítva ezzel a
nyugati szellemi áramlatok egyidejű megjelenését Mo.-on. Bár az uralkodó
1751-ben elrendelte, hogy külföldi tanulmányút céljára csak nemeseknek adjanak
útlevelet, a peregrinációt mégsem tudta teljesen megakadályozni. Középfokú
tanintézetek, ún. latin iskolák a jelentősebb mezővárosokban működtek. A 18.
sz.-ban szélesebb alapokon szerveződött meg az alsó fokú →iskolahálózat,
amennyiben a lányok iskoláztatása is általánossá vált. A szabad
vallásgyakorlattal rendelkező helységekben mindenütt volt alsó fokú tanintézet,
s itt a lányok számára külön iskolát szerveztek, nagyobb helyeken külön
tanítóval.
Kiadások
Irodalom
Z. Y., 1791. évben Budán tartott nemzeti zsinatban hozott egyházi
kánonok, Sárospataki Füzetek, 1860; Maklári Pap Lajos, Bodrogkeresztúrban
1734. nov. 5. tartott gyűlés jegyzőkönyve, Sárospataki Füzetek, 1863; Geleji
Katona István egyházi kánonai és a szatmári református egyházmegye érvényes
statutumai, kiad. Kiss Kálmán, ford. Kiss Áron, Kecskemét, 1875; Liszkay
József, A bugyi conferentia és a konvent, Magyar Protestáns Egyházi és
Iskolai Figyelmező, 1876; Kiss Áron, A 16. században tartott magyar
református zsinatok végzései, Bp., 1881; Révész Kálmán, A lengyel
dissidens kánonok története s befolyása a budai zsinat törvényhozására,
Pápa, 1887; Révész Kálmán, Emlékkönyv a budai és pesti zsinatok százados
évfordulójára, Bp., 1891; Zoványi Jenő, Magyarországi superintendentiák
a 16. században, Bp., 1898; Zoványi Jenő, Egyetemes főgondnok és főconsistorium
a magyarországi református egyházban, Bp., 1903; Pokoly József, Az
erdélyi református egyház története, I–V, Bp., 1904–1905; Zoványi Jenő, A
bodrogkeresztúri konvent résztvevői, ProtSz, 1917; Révész Imre, Régi
magyar imádkozók és imádságaik, ProtSz, 1924; Révész Imre, A
bodrogkeresztúri konventtörténelmi mérlege, in A
bodrogkeresztúri konvent 200 éves jubileumának emlékkönyve, szerk. Nagy
Sándor Béla, Sárospatak, 1934; Varga Zoltán, „Ecclesia est societas
religiosa”, Debrecen, 1936; Révész Imre, Magyar református
egyháztörténet. I. 1520 tájától 1608-ig, Bp., 1938; Bucsay Mihály, Belényesi
Gergely, Kálvin magyar tanítványa, Bp., 1944; Bíró Sándor, Bucsay Mihály,
Tóth Endre, Varga Zoltán, A magyar református egyház története, Bp.,
1949 (Sárospatak, 21995); Csáji Pál, A magyarországi református eklézsiák és
prédikátorok első hivatalos összeírása 1725–1729, Egyháztörténet, 1958/1; A
Heidelbergi Káté története Magyarországon, Bp., 1965 (StudAEccl, 1);
Zsindely Endre, Bullinger Henrik magyar kapcsolatai, in A Második
Helvét Hitvallás Magyarországon és Méliusz életműve, Bp., 1967 (StudAEccl,
2); Esze Tamás, II. Rákóczi Ferenc valláspolitikája, Református Egyház,
1976; Botta István, Melius Péter ifjúsága. A magyarországi reformáció
lutheri és helvét irányai elkülönülésének kezdete, Bp., 1978 (HumRef, 7);
Dienes Dénes, Az első püspökválasztás a Tiszáninneni Református
Egyházkerületben, in Uő, Tanulmányok a Tiszáninneni Református
Egyházkerület életéből, Sárospatak, 1998.