A szentháromság-tagadó tanok (→radikális reformáció) a 16. sz.-ban Erdélyen
kívül elterjedtek a Partiumban és a Dunántúlon is. Az unit. hitélet a későbbi
századokban – a 20. sz.-i fejleményeket nem tekintve – azonban lényegében
Erdélyre korlátozódott, egyházszervezet is csak itt alakulhatott ki, s János
Zsigmond halálával (1571. márc. 14.) Erdélyben is védekező pozícióba kényszerült.
Az egykori gyulafehérvári kat. püspökséget felváltó prot. szuperintendencia
a politikai-etnikai szerveződés révén 1566–67 körül szebeni (szász) és
kolozsvári (magyar) püspökségre tagolódott. Ez a helyzet közel egy évtizedig
állt fenn. Az adott területen élő gyülekezetek vagy a szebeni, vagy a
kolozsvári püspök fennhatósága alá tartoztak, függetlenül attól, hogy a ~ mely
irányzatát követték. A kolozsváriak ev., majd helvét irányba forduló püspöke,
Dávid Ferenc volt az, aki 1568 januárjától szószékéről már antitrinitárius
eszméket hirdetett. Személyében nemcsak az első antitrinitárius püspököt
tisztelhetjük, de a szervezett egyház létrehozóját is, amely szervezetileg nem
különbözött más prot. felekezetektől. Mindez nem azt jelenti, hogy Kolozsvár –
és a püspökség – minden papja és a hívők egy csapásra elhagyták volna korábbi
hitüket.
1567-től János Zsigmond fejedelem az antitrinitáriusoknak adta a
gyulafehérvári nyomdát, itt és – Heltai Gáspár Dávid Ferenchez pártolása után –
a kolozsvári Heltai-nyomdában jelentek meg az első unit. teológiai munkák és
propagandairatok, mindenekelőtt Dávid Ferenc munkái.
A hagyomány az egyház megalapítását 1568-ra teszi, összefüggésben a tordai
országgyűlés határozatával, amely a másik három bevett vallás (kat., luth., helvét
irányt követő) mellett az antitrinitárius – dogmatikailag még nem egységes –
tanokat is hirdethetőnek ítélte. Az unitárius elnevezés először az 1600.
okt. 25. és nov. 4. között tartott lécfalvi tábori országgyűlés vallásügyi
határozatában fordul elő; az egyház hivatalos nevévé az 1638. évi ún. dési
complanatio után vált. Ugyanekkortól kötelezték hitelveikkel ellenkező
hitéletre az unit.-okat: Jézus istenként való imádására, a Szentháromság
nevében való keresztelésre, könyveik cenzúráztatására. Megkezdődtek az erőszakos
térítések, a templomelvételek, amelyek 1691-től, a Habsburg-berendezkedés
kezdeteitől csak fokozódtak: az unit.-ok elveszítették főiskolájukat, 1716-ban
a kolozsvári egyházközség összes templomát, (1696-ban alapított) nyomdájukat.
Teológiai szempontból jelentős →Enyedi György (1592-től püspök) 1598 e.
kiadott latin nyelvű, unit. szellemű bibliamagyarázata (Explicationes
locorum Veteris et Novi Testamenti…), amely 1619-ben →Toroczkai Máté
fordításában magyarul is megjelent (A szentháromságot bizonyító ó- és
újszövetségi helyek magyarázatai…).
Nagy hatású imakönyvet írt →Árkosi Tegző Benedek (1630–61) orvos, teológus,
akinek munkái azonban nyomtatásban csak a 18. sz.-ban jelenhettek meg. A Hétbeli
minden napokra rendeltetett elmélkedések c. munkájában lévő imádságokat és
elmélkedéseit a lelkészjelölteknek és tanítóiknak – az egyházi rendelkezés
értelmében – le kellett másolni és megtanulni.
Az egyházi rendtartások sorát →Valentinus Radetius püspöké nyitja meg
(1626). Ezt dolgozta át és adta ki újra →Almási Gergely Mihály püspök (1694).
Az első antitrinitárius kátét Dávid Ferenc állította össze 1566-ban. 1663-tól a
püspöki tisztet betöltő Koncz Boldizsár írt kátét, amely azonban csak 1698-ban
jelenhetett meg nyomtatásban. Van tudomásunk egy 1648–49 k., legalább
részlegesen (→Szenci Kertész Ábrahám váradi nyomdájában) kinyomtatott –
ismeretlen szerzőjű – unit. kátéról is.
Az egyházszervezet megreformálása Almási Gergely Mihály püspök érdeme.
1693-ban rendelte el az egyházközségi gondnokok választását és a templomi
perselyes gyűjtést. 1718-tól a világi hívek egyre inkább bekapcsolódtak a
szorosabban vett egyházi munkába, a püspök mellé főgondnokokat és főgondnok-helyetteseket,
az esperesek mellé felügyelőgondnokot választottak, a híveket bevonták az egyházi
vagyon kezelésébe, pénzalap gyűjtésébe, az árkosi zsinat (1724) pedig az egyház
kormányzását egyháziakból és világiakból álló tanácsra bízta (ebből fejlődött
ki az egyházat ma is irányító Egyházi Képviselő Tanács). A Zsinati és Egyházi Főtanácsnak
mint legfőbb törvényhozó testületnek az alapjait a kissárosi zsinat rakta le
1729-ben.
A 18. sz. legnagyobb unit.-ának, az egyház második alapítójának tartott,
Hollandiában tanult →Szentábrahámi Lombard Mihályt 1737-ben választottak meg
püspöknek. Részletesen szabályozta az egyház életét, évente tartott zsinatokat,
a papoknál bevezette a kinevezési okmányt, a gyülekezetek vagyonának éves
számbavételét stb. Legfontosabb tette azonban a hitelvek összefoglalása volt Systema
universae theologiae Christianae c. tankönyvében. Életében nem jelenhetett
meg, de kéziratban terjedt. Kinyomtatására csak a Türelmi Rendelet után,
1787-ben kerülhetett sor. Bár →Kozma Mihály már a következő évben magyarra
fordította, a magyar változat csak 1899-ben látott napvilágot, s nem Kozma,
hanem Derzsi Károly tolmácsolásában.
1767-ben kezdte írni →Kénosi Tőzsér János bágyoni lelkész az Unitario-ecclesiastica
historia Transylvanica c. munkáját. Ezt folytatta – forrásait elődjénél
kevesebb kritikával kezelve – →Uzoni Fosztó István bágyoni lelkész, majd Kozma
Mihály szentgericei lelkész és fiai: Mihály, János és Gergely. A monumentális
munka – noha nem mentes mesés elemektől, apologetikus felhangoktól – az unit.
egyház történetének legrészletesebb leírása s legjobb forrása. Az eredeti mű csak
2002-ben jelent meg, Márkos Albert több mint fél évszázada készített magyar
fordítása (Az erdélyi unitárius egyház története) pedig 2005-ben, ill.
2009-ben.
A 18. sz. végének jelentősebb egyházi reformjai közé tartozott a
papmarasztalás intézményének megszüntetése (1778) és a presbitériumok
megalakítását elrendelő egyházi törvény (1785). Az előbbi helyett az ún.
rendelést vezették be, amelynek értelmében a belső embereket a konzisztórium
rendelte ki, erre az egyházközségeknek nem volt befolyása; az utóbbi intézkedés
nagymértékben elősegítette az egyház demokratikus, a világiak véleményére
fokozottan figyelő irányultságát.
Lázár István (1742–1811) püspöksége alatt közel 40 új, unit. célokat
szolgáló épületet emeltek. Lázár megszüntette azt a régi hagyományt, mely
szerint a püspökök évente lemondanak és megbíráltatnak. Egyházlátogatási jegyzőkönyvei
fontos művelődéstörténeti források.
1796-ra elkészült a kolozsvári egyházközség új temploma, 1804-ben pedig
megnyitotta kapuit a jórészt közadakozásból felépült székelykeresztúri
középiskola.
A keresztséggel kapcsolatban az unit. gyakorlat – szemben a többi prot.
felekezettel – nem egységes. Leggyakoribb a csecsemőkeresztelés, de – Dávid
Ferenc tanítása nyomán, aki a csecsemőt az eredendő bűntől mentesnek tekintette
– a kiskamaszkori vagy felnőttkori keresztelés is elfogadott (amikorra valaki
tudatosan vállalja hitét). A keresztelés az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében
történik, amely azonban az unit. felfogás szerint nem azonos a
Szentháromsággal.