Mamul, rekord megtekintése [ ID: 5149 ]
 
Mikó Árpád
 
a királyi Magyarország művészete 
 
 
 

A ~nek színteréül a középkori Magyar Királyság területének csupán az a része szolgált, amelyet a török hódítás többé-kevésbé háborítatlanul hagyott. Nyugaton ez több megyényi sáv, amely délről, Zágrábon át húzódott Pozsonyig; északon valamivel szélesebb országrész volt, fontos, gazdag városokkal; a karéj keleti, kiszélesedő vége – összefüggve a Partiummal – többször is az →Erdélyi Fejedelemséghez tartozott. A török terjeszkedés felé eső szélek folyvást pusztításnak voltak kitéve, és olyan fontos városok, várak is török uralom alá kerültek hoszszabb-rövidebb időre, mint Győr, Eger vagy Érsekújvár. A korszak időhatárait 1541 és a 17. sz. vége jelölik ki, vagyis az ország három részre szakadása és a török hódítás vége. A 18. sz.-ra nagyjából ismét felszabadult a Magyar Királyság területe; az ún. „királyi Magyarország” terminus csak a fenti időszakra használatos.

A tartósan hódolt területeken a hagyományos, nyugati típusú képzőművészetek kibontakozásának úgyszólván semmi tere nem maradt, nyoma annyi sem. A királyi Mo., ez a dél és kelet felé változó körvonalú, középkori struktúráit javarészt elvesztett országmaradék a Habsburgok uralma alatt állott, és művészeti orientációjára is ez nyomta rá a bélyeget. Fővárosa →Pozsony lett, ahol a vár többszöri átalakítása mutatta a →király jelképes jelenlétét. A korszak legfontosabb jellemzője ugyanis az volt, hogy a Habsburg-uralkodók egyáltalán nem tartottak fenn udvart Mo.-on, sőt a mohácsi csatavesztés után soha többé nem működött az ország területén királyi →udvar, leszámítva I. (Szapolyai) János uralkodásának rövid és zaklatott időszakát (1526–40). Magas színvonalú művészeti →reprezentáció kifejtésére csupán a főurak és a magas klérus, valamint a →városok voltak képesek. A tradicionálisan legfontosabb példa, a királyi udvar a határokon túlra, Bécsbe, ill. Prágába került. Ami a stílusirányokat illeti, sokáig a →késő reneszánsz volt a jellemző, és a barokk jelenségek, stíluselemek csak a 17. sz. első harmadának vége felé jelentek meg. A királyi Mo.-on – az Erdélyi Fejedelemséggel ellentétben – a késő reneszánsz a 17. sz. második felében visszaszorult.

Mohács után Mária királyné, II. Lajos özvegye Pozsonyba menekült, és ott tartózkodott 1531-ig, Németalföldre való távozásáig. A város az ország közigazgatásának központjává vált. A pozsonyi várat a Habsburg-királyok bővítették, átalakították; a 16. sz. közepe után a →várkápolna dekorációját az udvar szolgálatában álló Giulio Licinióra bízták, aki korábban Paolo Veronese mellett is dolgozott. A kápolna eltűnt, ma csak két kisebb helyiség töredékes stukkódísze őrzi a késő reneszánsz stílust és azt a kiemelkedő színvonalat, amelynek az országban sehol másutt nem ismerjük a példáját. A →barokk is először itt jelent meg a világi építészetben: 1635-től építették át négytornyosra a várat, s látták el gazdag belső dekorációval. Legjelentősebb dísze Paul Juvenel olajfestmény-sorozata volt, amely a királyi és királynéi lakosztály mennyezeteit díszítette. A világi-történeti apoteózisokat, emblémákat felhasználó program II. Ferdinándot dicsőítette; a képek megrendelője fia, III. Ferdinánd volt. A bécsi udvar legfontosabb építészeti tevékenysége azonban természetesen azokra a királyi várakra irányult, amelyek Mo. maradékát, ill. a Habsburg-tartományokat védték a törökök ellen.

A Mohács utáni másfél évszázadnak az erődítmény volt a legfontosabb építészeti problémája. Az 1556-ban felállított →Udvari Haditanács irányította a →végvárrendszer kiépítését, ill. korszerűsítését; a hadmérnöki feladatokat észak-itáliai építészek látták el, akik a birodalomban másutt is tevékenykedtek. Az új vártípus a szabályos alaprajzú (négy-, öt- vagy hatszög alakú), ágyúbástyás vár volt (→olasz rendszerű várépítészet). Az ötszög négy oldalával kifelé forduló, nem túl magasra falazott →bástyák (ún. olaszbástyák) oldalszárnyából tűz alá lehetett fogni az összekötő falak előterét, és ha a bástyafalakat fülszerűen meghosszabbították, akkor a fülek mögül a szomszédos bástyák előterét is védeni lehetett. E megoldásokban a korszerű haditechnikai ismeretek tükröződtek. Ilyen elvek szerint építették ki legelőször a komáromi várat (1548–55) majd – az 1550-es évek közepétől – Győr erődvárosát. A Zágrábhoz közeli Károlyváros hatszögű, feljebb Kanizsa ötszögű, a Dunától északra Érsekújvár szintén hatszögű erődítménye épült fel, a messze a keleti végekre pedig – Váradhoz közel – Szatmár ötszögű erődjét tervezték (1564). Az építészek közül a 16. sz.-ban Pietro Ferraboscót és Ottavio Baldigarát foglalkoztatták a legtöbbet. Bár a hadiépítészek Habsburg-szolgálatban álltak, olykor – királyi engedéllyel – az erdélyi fejedelemnek is dolgoztak.

A szabályos alaprajzok, formák a →kastélyokon is megjelentek, jóllehet elterjedtté viszonylag későn váltak. Az első szabályos, négyszög alaprajzú, olaszbástyás várkastély Egerváron épült, Nádasdy Kristóf (Tamás testvére) és Choron Margit számára, 1563–69 között. Sopronkeresztúron (ugyancsak Nádasdy-birtokon), emelték a legnagyobb szabású négy sarokbástyás kastélyépületet, amely végső formáját Nádasdy (I.) Pál dunántúli főkapitány idején, 1621 u. kapta. Ehhez hasonló, olaszbástyás kastélyok épültek a Felföldön is: →Forgách Ferencnek érseknek Tavarnokon, Drugeth Györgynek Homonnán, Forgách Zsigmondnak Gácson (az utóbbi hatszögű alaprajzon). A másik, nem kevésbé elterjedt kastélytípus szintén szabályos alaprajzú, de sarkain kerek saroktornyok álltak. Ezek közül a legszebb az 1571–74 között emelt →nagybiccsei Thurzó-kastély. A monumentális kastélyépület mellé 1601-ben felépítették az ún. nászpalotát, amelynek emeletét egyetlen hatalmas terem foglalja el, külső falait sgraffito (→falfestészeti és faldíszítő technikák) díszíti. A korszak kastélyainak zöménél az alaprajz nem volt szabályos, több fázisban épültek, és többféle hatást tükröztek.

Az kor egyik legfontosabb reneszánsz építészeti formája a loggia volt. Oszlopokra terhelt ívsorokból állt, és főképp zárt udvarokban alkalmazták. Kastélyudvarokat vettek körül vele, mint pl. Sopronkeresztúron vagy Nagybiccsén; a külsőkön ritkábban jelent meg, de mindig reprezentatív szerepben, mint pl. a besztercebányai és a lőcsei →városházán vagy a soproni városház tornyán (Tűztorony). Északi hatásra, Lengyelország, Szilézia, Cseho. irányából került ide az épületek főpárkányán emelkedő pártázat, a másik jellegzetes reneszánsz stíluselem. Ez magas – vakárkádokkal tagolt – attikafal volt, felül csipkézett lezárással, amely eltakarta a tetőzetet; formái az egyszerű félköríves elemektől a bonyolult, edikulás, fecskefarkas záródásúakig terjedtek. Legtöbbször sgraffito borította. A pártázat a 16. sz. második felében tűnt fel először (→bártfai Szent Egyed-plébániatemplom), és a 17. sz.-ban is divatban maradt. Kastélyokon (Bethlenfalva, Szenc, Nagyőr, Frics), várfalakon (Késmárk, Thököly-vár), polgárházakon (Eperjes, Lőcse), harangtornyokon (Késmárk, Görgő, Podolin) egyaránt megjelent reprezentatív díszítményként. A „pártázatos reneszánsz” idejétmúlt terminus technicusa voltaképp joggal emelte ki mint a korszak építészetét erőteljesen jellemző vonást, de helyi kialakulását és fejlődését sugallta. Erről szó nem volt: a pártázat Mo.-ra készen érkezett.

A barokk kezdetét a királyi Mo.-on hagyományosan a nagyszombati jezsuita templom építésétől számítjuk. 1629–37 között épült fel – →Esterházy Miklós nádor támogatásával – az esztergomi érsekség új székhelyén. A templom a rend római anyatemplomának, az Il Gesùnak mintáját követte, de jelentős változtatásokkal: a széles (kereszthajó nélküli) hosszhajóból kétoldalt kápolnák nyílnak, a főhomlokzaton két torony emelkedik. A hamarosan felépült győri (1635–41), majd a trencséni (1653–57) és a kassai (1671–81) jezsuita templom is ezt az új elrendezést követte. Bár a többi →szerzetesi templom a 17. sz. második felében másféle formákkal is kísérletezett (pl. a szombathelyi domonkos templom főhomlokzatát sokkal kevesebb eszközzel formálták [1660-as évek], a lékai Ágoston-rendi templomot centrális alaprajzon emelték [1655–69]), a jezsuita típus a század végére általánossá vált.

Az első nagyszabású világi barokk épület, az Esterházy család kismartoni rezidenciája, →Esterházy (I.) Pál megrendelésére született. A középkori, négy saroktornyos várkastélyt az 1660-as évektől kezdték kiépíteni barokk palotává: az emeleteket átfogó óriáspilaszterekkel, a súlyos főpárkánnyal, a hatalmas rizalitokkal egységes barokk homlokzatot alakítottak ki. A hátsó traktusban monumentális díszterem kapott helyet, mennyezetén barokk freskóciklussal, amely – allegorikus nyelven – a család dicsőségét hirdette (Carpoforo Tencala, 1670-es évek; →kismartoni Esterházy-kastély).

A legfontosabb késő reneszánsz szobrászati műfaj a →síremlék volt. A késő középkorból örökölte típusainak zömét: a tumbát és a címeres-feliratos sírkövet. A falra függesztett kőepitáfiumok és a magasra nyúló fali síremlékek divatja viszont a 16. sz. utolsó harmadában jutott el Mo.-ra.

A tumbák tetején az elhunyt alakja feküdt, az oldallapokat feliratos táblák és címerek díszítették. A 16. sz. közepén ilyet állítottak a két testvérnek, Serédy Gáspárnak (†1550) Pozsonyszentgyörgyön és Serédy Györgynek (†1557) Bártfán; az előzőt feltehetően Alsó-Ausztriában, Bécsben rendelve meg, az utóbbit Krakkóban, Hieronymus Canavesi műhelyében. Thurzó Jánosnak (†1558) és 1508-ban elhunyt apjának is ilyen készült a →lőcsei Szent Jakab-plébániatemplomban. Ezek mind a zászlósúr páncélos figuráját mutatták; volt azonban „civil” változat is, pl. Révay Ferenc nádori helytartóé (†1553) Turócszentmártonban vagy Kubinyi Lászlóé (†1598) Galántán. A Thurzók egyébként még a 17. sz. elején is ilyet állítottak: Kristóf szepesi és sárosi főispánnak (†1614) és Szaniszlónak, a nádornak (†1625) Lőcsén. Báthory András országbíró (†1566) máriavölgyi vagy →Nádasdy Tamás nádor (†1562) és felesége, Kanizsai Orsolya lékai tumbájának fedelén az elhunytak a feszület alatt térdeltek; ez az ábrázolás az →epitáfiumok kedvelt képsémáját ismételte meg. Az epitáfiumok és a fali síremlékek kontaminációja Erdődy Tamás (†1624) monumentuma a zágrábi székesegyházban.

Az esztergomi érsekeknek a nagyszombati Szt. Miklós-templomban emeltek reprezentatív fali síremlékeket: gazdagon tagolt keretépítmények fogadták be az életnagyságú domborműfigurákat (→Oláh Miklós [†1568], →Kutassy János [†1601], Forgách Ferenc [†1615], →Lósy Imre [†1642]). Hetési Pethe Márton kalocsai érseknek (†1605) szintén ilyet állítottak, nemcsak a →pozsonyi Szent Márton-templomban, hanem Szepeshelyen is. A püspökök olykor figurális síremléket kaptak, mint pl. Fejérkövy István (Nyitra, 1588), olykor pedig egyszerű címeres-feliratos sírlapot, mint a →győri székesegyházban eltemetettek: →Naprágyi Demeter kalocsai érsek (†1619), az 1587-ben elhunyt →Draskovich György bíboros, zágrábi és győri püspök (1637) stb.

Világiaknak is készültek a pozsonyi és nagyszombati főpapi fali síremlékekhez hasonló modern, reprezentatív sírépítmények. Először Hans Rueber von Püchsendorf felső-mo.-i főkapitánynak (†1584) Kassán, azután Pálffy Miklós főkapitánynak (†1600), a győri hősnek Pozsonyban, majd hamarosan több helyen is, →Thurzó György nádornak (†1616) Árva várában, →Illésházy István nádornak (†1609) Bazinban, →Illésházy Gáspár királyi tanácsosnak Trencsénben (†1648).

A falra függesztett kőepitáfium is nyugatról, Bécs felől jutott el Mo.-ra, s Pozsonyban és környékén terjedt el a leginkább. Ezeken díszes keret foglalta magában a középső domborművet, amely általában a keresztre feszített Krisztust ábrázolja, a kereszt tövében az elhunyttal és családjával (Illésházy István és első felesége, Erdődy Anna [1577]; Wolfgang Kögl pozsonyi polgár és családja [1587] a pozsonyi dómban; Mérei Mihály nádori helytartó [†1573] Csütörtökhelyen). A legelterjedtebb síremléktípus a címeres-feliratos volt továbbra is: ebből mindenüvé került, így a pozsonyi dómba is, ahol főpapok, magas rangú tisztviselők és városi polgárok egyaránt ilyet kaptak. Ez a típus (egyre hosszabb szöveggel és egyre kevésbé látványos elemekkel) végig megmaradt a 17. sz.-ban, azután is, hogy – nagyjából a század közepétől – nagyszabású emléket senkinek nem állítottak.

A 17. sz. elejétől, de főleg a középső harmadától egyre több festett-aranyozott faepitáfium készült. Ezeket eleinte késő reneszánsz stíluselemek jellemzik; volt közöttük feliratos, festett triptichon (Gelethfy Petronella [†1600], Zmeskál Jób feleségéé Berzevicén), vagy komplikált architektonikus keretű építmény, közepén festménnyel vagy domborművel (Georg Buchwald lőcsei lelkész és városi szenátoré [†1602]). A 17. sz. közepétől az epitáfiumok kompozíciója barokkra váltott, formái egységesedtek (Matthias Gosnowitzer lőcsei bíró [†1669], Paul Gross szepesszombati szobrász [†1688] stb.).

Az epitáfiumokat ugyanaz az asztalos- és fafaragó gárda alkotta, mint az →oltárokat, szószékeket és orgonaszekrényeket. Újonnan emelt oltárt alig ismerünk a 16. sz. második feléből, a 17. sz.-ból viszont sokat. A legszebb ev. oltárt Thurzó György állíttatta árvai várának kápolnájában (Speculum Iustificationis [1611], ma Necpálon). A csetneki templom főoltára (1636) az epitáfiumok felépítését ismétli. A kat. oltárok nagyszabású nyitánya a nagyszombati jezsuita templom szentélyét teljesen betöltő főoltárépítmény (1637–40); kisebb példái Nagyszombat, Kassa, Győr templomaiban találhatók ma is. Festészeti, de főleg szobrászati díszük jelentős. A jezsuiták éltek legintenzívebben a művészet nyújtotta reprezentációs, agitatív eszközökkel (pl. a Magyar szentek oltára a győri Szt. Ignác- templomban [1642]).

A nagyfestészet is hiányzott a 16. sz. második felében a fontos műfajok közül. Liturgikus célra nem sok kép készült: a középkor végén még virágzó oltárművészet teljesen eltűnt. A 17. sz.-ban viszont egyre több festményt rendeltek meg, főleg oltárképeket, előképeiket gyakran a sokszorosított →grafikából merítve. A templomok falait, mennyezetét gazdag stukkódekorációval borították: az aranyozott-festett stukkókeretekbe freskóbetétek kerültek (a nagyszombati jezsuita templom vagy a győri Szt. Ignác-templom kápolnái, a vágújhelyi egykori prépostsági templom stb.). Ugyanez a díszítéstechnika jelentkezett a kastélyok reprezentatív tereiben is. A Nádasdyak →sárvári várának dísztermében a bécsi Hans Rudolf Miller a tizenöt éves háború legfontosabb magyar csatáit festette meg (1653). Nagyszabású ciklus készült a kismartoni Esterházy-kastély dísztermébe, kisebb együttesek a vöröskői vár első emeleti teremsorába és a kápolnába, valamint a földszinti →sala terrenába. Vöröskőn és Kismartonban a bécsi udvar számára is dolgozó Carpoforo Tencala (1623–1685), e vidéken az első itáliai barokk festő alkotta a falképeket.

Fontos műfajjá vált a →portré is. A 16. sz.-ból csak egyetlen olajkép maradt fenn (Kubinyi Dániel arcképe, 1595, Dolný Kubín, Oravská galéria), metszetarckép viszont több is. A →Verancsics Antal hívására 1573-ban Mo.-ra érkezett Martino Rota több magyar dignitást is megörökített (→Istvánffy Miklós [1575], →Mossóczy Zakariás [1577] stb). Ismerünk polgári arcképeket is, pl. Sopron humanista polgármestere, →Lackner Kristóf Prágában festett arcképét (1602). A 17. sz. közepén kezdenek kialakulni a nagy →ősgaléria-sorozatok, vagyis a nevezetes családok – fiktív és valóságos – őseiből és élő tagjaiból verbuválódott családiképmás-együttesek. Fontosak a Nádasdyak vagy a Batthyányak ősgalériájának töredékei, és rendkívül jelentős az Esterházy család – részben máig Fraknón őrzött – képegyüttese is. Ezek kisebbik részét a korszak Bécsben működő, Mo.-on is megfordult legjobb festői alkották, pl. Benjamin Block (1631–1690), aki az Esterházy, a Nádasdy és a Zichy család számára is dolgozott, vagy az a Jan Thomas (1617–1678), akinek a költő →Zrínyi Miklós legismertebb portréját (1662–63) köszönhetjük. (Mindketten festettek magyar megrendelőiknek oltárképeket is.) A legérdekesebb képmáskollekció →Nádasdy Ferenc megrendelésére készült: a több tucat egészalakos festmény nemcsak őseit és családtagjait ábrázolta, hanem kortársait is; részben e gyűjtemény portréi voltak az előképei Elias Widemann magyar nemesi arcmásokból álló metszetsorozatainak (1646, 1652).

Ferenczffy Lőrinc királyi titkár még az 1610–20-as években egy illusztrált magyar történelmi mű kiadásába fogott, és elkészíttette hozzá a magyar uralkodók rézmetszetű ábrázolásait. A metszetek végül 1664-ben jelentek meg, Nádasdy Ferenc költségén, elogiumokkal kísért albumként (→Mausoleum), s hosszú időre meghatározták a magyar uralkodók ábrázolásainak sémáját. A sokszorosított grafika a késő reneszánsz és barokk korszak jelentős médiumává vált.

Lásd még: →az Erdélyi Fejedelemség művészete.

 
Kiadások
 

 
Irodalom
 

Garas, 1953; Aggházy, 1959; Balogh Jolán, A reneszánsz kor művészete, Garas Klára, A barokk kor művészete, in A magyarországi művészet története, I–II, főszerk. Fülep Lajos, szerk. Dercsényi Dezső, Zádor Anna, Bp., 51970, 191–256, 257–312; Rózsa György, Magyar történetábrázolás a 17. században, Bp., 1973; Galavics Géza, Későreneszánsz és korabarokk, in Művészettörténet, tudománytörténet, főszerk. Aradi Nóra, szerk. Tímár Árpád, Bp., 1973, 41–90; Balogh Jolán, Olasz tervrajzok és hazai későrenaissance épületeink, in Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok, szerk. Galavics Géza, Bp., 1975; Garas Klára, Az olasz mesterek és a magyarországi barokk térhódítása (Művészvándorlás, művészeti kapcsolatok), in Magyarországi reneszánsz és barokk, i. m.; Galavics Géza, Hagyomány és aktualitás a magyarországi barokk művészetben, 17. század (A barokk képzőművészeti tematika helyi elemei), in Magyarországi reneszánsz és barokk, i. m.; Feuerné Tóth Rózsa, Reneszánsz építészet Magyarországon, Bp., 1977; Ivan Rusina, Renesančná a baroková plastika v Bratislave, Bratislava 1983; Galavics Géza, Kössünk kardot az pogány ellen. Török háborúk és képzőművészet, Bp., 1986; Koppány Tibor, Nádasdy Tamás és az építészet, in Magyar reneszánsz udvari kultúra, szerk. R. Várkonyi Ágnes, Székely Júlia, Bp., 1987; Galavics Géza, A magyar királyi udvar és a késő reneszánsz képzőművészet, in Magyar reneszánsz udvari kultúra, i. m.; Koppány Tibor, Építési gyakorlat a 17. századi Magyarországon a tervezéstől a megvalósulásig, Építés-Építészettudomány, 19(1987–88); Főúri ősgalériák, családi arcképek a Magyar Történelmi Képcsarnokból, szerk. Buzási Enikő, Bp., 1988; Détshy Mihály, Sárospatak vára és urai 1526–1616, Sárospatak, 1989; Galavics Géza, Személyiség és reneszánsz portré. Ismeretlen magyarországi humanista-portré: Mossóczy Zakariás arcképe, in Adattár XVI–XVIII/10, 1990; BHA 24, 1991; Zsánermetamorfózisok, 1993; Barokk művészet Közép-Európában, 1993; Jozef Medvecký, Speculum Iustificationis. Thurzov oltár z roku 1611 a jeho protestantská ikonografia, Ars, 1994/1; Fedor Kresák, O počiatkoch renesancie na Slovensku, Ars, 1995/1; Magyarország építészetének története, szerk. Sisa József, Dora Wiebenson, Bp., 1998; Barok. Dejiny slovenského výtvarného umenia, red. Ivan Rusina et al., Bratislava, 1998; Domokos György, Ottavio Baldigara. Egy itáliai várfundáló mester Magyarországon, Bp., 2000; Galavics, Marosi, Mikó, Wehli, 2001, 284–348; Buzási Enikő, Nádasdy Ferenc pottendorfi galériájának fennmaradt arcképei és a Widemann-potrésorozatok, MÉ, 50(2001); Zuzana Ludiková, Niekoľko príkladov náhrobných pamiatok humanistov zo západného Slovenska (Tumba Ladislava Kubínskeho), Ročenka Slovenskej národnej galérie v Bratislave – Galéria, 2002; Feld István, Magyar építészet, III, Késő reneszánsz és kora barokk, Bp., 2002; Elias Wideman, Icones illustrissimum heroum Hungariae. Wien, 1652, hasonmás, kísérő tanulmány Rózsa György, szerk. W. Salgó Ágnes, h. n. [Bp.], 2004; Buzási Enikő, A Köpenyes Madonna Árpásról: Jan Thomas Nádasdy Ferenc számára festett műve 1663-ból (Meghatározás, datálás, attribúció), MÉ, 54(2005); Galavics Géza, Jan Thomas, az utolsó Rubens-tanítvány és magyar mecénásai, MÉ, 54(2005); Mikó Árpád, Késő reneszánsz és barokk síremlékek a Magyar Királyság területén, in Idővel paloták… Magyar udvari kultúra a 16–17. században, szerk. Horn Ildikó, G. Etényi Nóra, Bp., 2005; Géza Pálffy, Die adelige Funeralkultur und Typen von Grabdenkmälern im Königreich Ungarn im 16. und 17. Jahrhundert, in Macht und Memoria. Begräbniskultur europäischer Oberschichten in der Frühen Neuzeit, Hrsg. Mark Hengerer, Köln–Weimar–Wien, 2005.

 
Besorolás
 
 
művészet
 
Ha személy:
Születési hely, idő
Halálozási hely, idő
Enciklopédikus besorolás
Művészettörténet
Kor, időkör
MaMűL
1. kötet
oldal
Dátum
2014-03-31 00:00:00
Jóváhagy
Lektor
 
Vissza a listához Hozzászólás a szócikkhez

© MTA BTK, 2014