Bárth Dániel (1.)–Gyulai Éva (2., 4.)–Ivancsó István (3.)
naptári ünnepek
1. a népi kultúrában
a) előzmények
Ha a szorosabb értelemben vett egyházi (naptári) ünnepek mellett valaha
létezett profán vagy paraliturgikus szokások történeti kérdéseit kíséreljük meg
áttekinteni, kézzelfogható és cáfol(hat)atlan forrásadatok híján az előzményeket
és a középkort illetően a tudománytörténetet kell segítségül hívnunk.
Noha a hazai néprajzi (valamint vallástörténeti, régészeti, jogtörténeti)
indíttatású szokáskutatásban kezdettől fogva jelen van az a szemlélet, amely a
19–20. sz.-i parasztság népszokásaiban a „pogány magyarság” rítusainak
csökevényeit, reliktumait keresi, időtálló eredmények e téren alig
vonultathatók fel. A vallástörténeti előzmények után, a 19. sz. első felében
született munkák szerzői, akik a magyarok →ősvallása kapcsán természetesen a
kultusz és a rítus különféle vonatkozásaira is kitértek, a (valódi és
feltételezett) rokon népek köréből hozott analógiák segítségével kísérelték meg
a kérdések megválaszolását. A későbbi hazai ősvalláskutatás, immár bekapcsolva
elemzésébe a néphit és a népszokások recens gyűjtéséből származó adatokat, a →hiedelmek
mellett az ezektől sokszor elválaszthatatlan szokásokkal kapcsolatban is messzemenő
következtetéseket vont le. A népköltészeti kutatások elsősorban a téli
napfordulóhoz kötődő termékenységvarázslás maradványaként kezelt regölés
vizsgálata terén adtak új impulzust. A regölés gyakorlatilag napjainkig a
népszokáskutatás érdeklődésének középpontjában maradt. Míg a reg szótő
etimológiája kapcsán korábban a nyelvészet (finnugor párhuzamok), a →regösének
történeti kérdéseit illetően újabban a zenetudomány (a honfoglalás előtti
bizánci kapcsolat feltételezésével) jutott el megbízhatónak látszó eredményig.
A ~ honfoglalás kori előzményei kapcsán kizárólag néprajzi analógiákra
vagyunk utalva. A tudományterület hazai képviselői egyetértenek abban, hogy
minden bizonnyal a magyarság is ismerte a pásztorkodással és az
agrártermeléssel minden kultúrában együtt járó termékenységi rítusok valamilyen
formáját. Az utóbbiak maradványait egyes kutatók a tavaszi és őszi
pásztorünnepek, valamint az agrárciklusok kezdetéhez kötődő szokások bizonyos
mozzanataiban (versenyzés, zajkeltés, alakoskodás, tisztulás stb.) vélték
felfedezni. A (ló)verseny útján történő időszakos királyválasztás pünkösdi
szokásában többen „keleti elemeket” mutattak ki. Ugyanebből és még néhány
ünnepi rítusból (aprószentek napi korbácsolás, regölés, farsangi szokások) a
legényavatás ősi formáira is következtettek. Az újabb összefoglalások mindezek
terén inkább kételyeket fogalmaznak meg.
b) középkor
A középkori Mo. folklórjáról a korábbi korszakhoz képest lényegesen több
adattal rendelkezünk, ezek értelmezését és társadalmi rétegekhez kötését
azonban megnehezíti, hogy a 11–15. sz.-ból jobbára csak másodlagos és az elit
kultúrára vonatkozó információtöredékek maradtak fenn. A nép kereszténnyé
válásának és gyökeres kulturális átalakulásának folyamata mindazonáltal nem
nélkülözi az európai analógiákat. Az egymással összefonódott állami (királyi)
és egyházi irányítás hathatós rendelkezéseinek köszönhetően már a korszak
legelején kialakult és széles körben elterjedt a ~ keresztény – heti (vasárnap
jelentősége) és évi (liturgikus év) – ütemezése. Ezzel párhuzamosan fokozatosan
zajlott le az európai feudális folklór körébe tartozó népszokások átvétele és elterjedése.
A hajdani „pogány” rítusok megszüntetésének és esetleges – jobbára átalakult
formában való – továbbélésének folyamata források hiányában nehezen
tisztázható. Az effélékről főként tiltó egyházi előírásokból van tudomásunk,
ezek forráskritikája azonban rávilágított arra, hogy a rendelkezések gyakran
európai átvételek, és nem feltétlenül bizonyítják a tiltott szokások mo.-i
gyakorlását.
A népszokásokkal kapcsolatba hozható legkorábbi megbízható adatokat a nagy
egyházi ünnepekhez kötődő liturgikus drámákban találhatjuk. A vízkereszti (→Tractus
stellae) és a húsvéti (→Ludus paschalis) templomi dramatikus
játékok első hazai emléke egy 11. sz.-i győri illetőségű főpapi
szertartáskönyvben, az ún. Hartvik-agendában maradt ránk. A következő
évszázadokból ismerjük a templomi betlehemes játékok, szcenikus elemekkel
tarkított úrnapi →körmenetek első említéseit is. Kevésbé tisztázott a
klerikusok által előadott liturgikus drámák népivé válásának, a templomokból
történő kiszorulásának folyamata. Hasonlóképpen bonyolult kérdést jelent az
iskolai diákhagyományokban élő ünnepi köszöntések, mendikálások és rekordálások
hatásának, néprajzi vonatkozásainak végleges tisztázása.
A ~hez kapcsolódó újkori népszokások világi előzményeinek terén viszont
jobbára csak analógiákra és – a fennmaradt archaikus elemeken alapuló –
feltételezésekre vagyunk utalva. A hajdani, nem keresztény kollektív rítusok és
a hozzájuk kapcsolódó költészet bizonyos elemei új, immár keresztény ünnepekhez
kötődő kontextusban éltek tovább a földművelő falusi lakosság körében. A téli
és a nyári napfordulóhoz, valamint a tavaszi ünnepek egy részéhez minden
bizonnyal kapcsolódtak olyan csoportosan előadott varázsénekek, amelyek legfőbb
célja a földművelés, az állattartás és az emberi közösségek szerencséjének és
termékenységének előmozdítása volt. Ezeket a profán rítusokat egészítette ki az
egyház hasonló célú megáldó (benedikciós) gyakorlata, amely nagyrészt különféle
ünnepekhez kapcsolódott. Példaként említhető a tavaszi termésáldásként
funkcionáló Szt. Márk-napi búzaszentelés, a húsvéti határjáró körmenetek vagy a
korai bizánci hatásokat is tükröző vízkereszti víz- és házszentelés egyházi
szertartása. Feltűnő, hogy a szentiváni tűzgyújtás szokásáról 15–16. sz.-i
forrásaink (→Temesvári Pelbárt, →Telegdi Miklós) mint egyházi szokásról
emlékeznek meg. Az egyházi és világi gyakorlat összefonódását tükrözi a vesszők
aprószentek napi megáldása is, amelynek nyomát több középkori kódexünk is
megörökítette.
A középkorra jellemző forrásszegénység ellenére a →farsanggal kapcsolatban
komolyabb következtetések vonhatók le. Az idevonatkozó történeti adatokat már
többen összefoglalták, sőt a hazai farsangi leírások karneváli vonásainak
európai keretben történő értelmezésére is történtek kísérletek. A hazai
középkori farsangi adatok azonban túlnyomórészt udvari, főúri körökhöz kötődnek,
és ezek játékkultúrájának (versenyek, vetélkedések, kardtánc) elemeit tükrözik.
Ez a körülmény még akkor is óvatosságra int az újkori népi farsangok
jelenségeinek a középkorra való visszavetítése kapcsán, ha az utóbbi korszakkal
foglalkozó európai mentalitástörténeti és történeti néprajzi vizsgálatok éppen
a karneváli →„felfordult világ” attitűdjének össztársadalmi birtoklásáról
szólnak.
c) kora újkor
A 16–18. sz. időszakából rendkívül sok forrás áll a rendelkezésünkre. Az
egyházi, a világi irányítás (királyi, megyei, főpapi, esperesi rendelkezések,
zsinati határozatok, egyházlátogatási jegyzőkönyvek, anyakönyvek, prédikációk,
hitviták iratai) és bíráskodás (peres iratok, egyházkerületi, szentszéki jegyzőkönyvek)
legkülönfélébb dokumentumai mellett ebből a szempontból a helyi irányítás és a
rendeletek végrehajtásáról tudósító források (tanácsülési jegyzőkönyvek, bírói
számadások, plébániai háztörténetek és vegyes iratok, levelek, jelentések) vehetők
figyelembe. Az efféle elsődleges források mellett a 18. sz.-tól egyre nagyobb
számban támaszkodhatunk a korabeli leírások, eltérő célzatú tudósítások (→Apor
Péter, →Bod Péter, →Tessedik Sámuel és mások művei) szokásadataira.
A kora újkor, egyrészt a kat. megújulás, másrészt a protestantizmus
terjedésének következményeként, a →szentkultusz és a Mária-tisztelet (→Mária-ünnepek)
megváltozását, a korábbi ünnepstruktúra átrétegződését hozta magával. Az
ellenreformációnak is nevezett kat. szellemi áramlatok egyik legfontosabb
vonása a vallásosság látványos, közösségi formáinak támogatása és hangsúlyozása
volt. Ez a törekvés érvényesült a szabadtéri, csoportos körmenetek
(processziók) népszerűsítésében, amelyek szinte valamennyi nagy ünnep
elengedhetetlen alkotóelemét képezték. A szenttisztelet átrétegződése a
települések kisebb közösségei „fogadott” ünnepeinek patrónusképében, ill. a
helyi szakrális tereket behálózó szentábrázolásokban öltött testet. A felívelő
Mária-kultusz legkézzelfoghatóbb módon a búcsújárás megváltozott
irányultságában nyilvánult meg. A középkori →zarándoklatok után a kora újkorban
kibontakozott a hazai kegyhelyek és a köréjük szerveződő ún. szentségi tájak
folyamatosan változó, sűrű hálózata. A →templombúcsúk ebben a korban válnak
társadalmi ünneppé, rokonok találkozási alkalmává.
A kalendáris szokások terén a kora újkorban is megmaradt a liturgikus év
középkorban kialakult centrális szervező ereje, amelyben az új és megváltozott
tartamú ünnepek mellett a három nagy ünnepkör, a →karácsony, a →húsvét és a →pünkösd
továbbra is megtartotta központi helyét. Az ünnepek szerepének és helyének
hosszú távú rendezéséhez a 16. sz. végén a nyugati egyházban egységesen
végrehajtott naptárreform, a →Gergely-naptár bevezetése is hozzájárult. Részben
a naptárhasználat terén jelentkező különbségek, részben az ünnepstruktúra
eltérései eredményezték a róm. kat.-tól elkülönülő →görög katolikus és →ortodox
gyakorlat kialakulását a korabeli Mo.-on. Az együttélésből származó esetleges
konfliktusok kikerülése érdekében világi és egyházi rendelkezések egész sora
foglalkozott az ünnepek megülésének szabályozásával. Kevésbé terjedt ki a
figyelem a →zsidó felekezetnek a kereszténytől gyökeresen eltérő ünneprendjével
kapcsolatos kérdések tisztázására.
A protestantizmus különféle hazai irányai fokozatosan és eltérő mértékű
radikalizmussal bontották le az ünnepek középkori rendszerét. Ezzel szükségszerűen
együtt járt az ünnepekhez kapcsolódó prot. világi szokásformák viszonylagos
elszegényedése is. A hitújítók rendkívül erős rítuskritikájának irodalmi
termékei viszont – lehántva róluk a felekezetiségből fakadó negatív
torzításokat – a kat. szertartások és ünnepi szokások jó és sokszor idézett
forrásai. Bod Péter ismert leírásai pl. az egész kalendáris szokáskör
szempontjából fontos adatok széles tárházát nyújtják. Mivel a világi törvények
a korszak legnagyobb részében a prot.-ok számára akkor is kötelezővé tették
bizonyos ünnepek tiszteletben tartását, ha azt ők egyházilag hivatalosan nem
ismerték el, a méltatlan ünneplés vagy ünneprontás ilyenkor gyakran előforduló
konfliktusai egyúttal az ezekhez kapcsolódó szokásokra is rávilágíthatnak.
Az egyházi, →iskolai színjátszás megnyilvánulási formái kat. és prot. részről
egyaránt az egyházi ünnepekhez kötődő szokások átmeneti rétegét képezték. Noha
a kutatás nem tudta egyértelműen kimutatni a kora újkori iskoladrámák és a későbbi
népi dramatikus szokások közötti genetikus összefüggések szálait, ezek – főként
irodalomtörténeti irányultságú – feltárása és elemzése a történeti szokáskutatás
számára is rendkívül tanulságos. A 17–18. sz.-ban különösen az iskolai
oktatással is foglalkozó →szerzetesrendek (→jezsuiták, →ferencesek, →piaristák)
gyakorlatában figyelhető meg a szcenikus megformáltságú, látványos színjátékok,
élőképek, felvonulások kiemelkedő szerepe. A kultusz efféle teátrális elemekkel
történő elegyítése a nagy ünnepek (vízkereszt, virágvasárnap, nagypéntek,
húsvét, úrnapja) köré szerveződött. A →historia domusok írói és az éves
beszámolók készítői az előadások sikerét a hívek ájtatosságának megindításában,
ill. a nem kat. felekezetek részéről megnyilvánuló reakciókban, az esetleges
áttérések számában látták. Némiképp összefüggésbe hozható az iskolai
színjátszással a tanítók vagy diákjaik által évi rendszerességgel megtartott
adománygyűjtő köszöntések szokása, amelynek kat. és prot. hagyományára egyaránt
vannak adatok. A karácsonyi ostyahordástól a Balázs- és Gergely-napi
köszöntésekig a szokás többféle formájának hajdani megléte mutatható ki a
forrásokban.
Az iskolai színjátszás mellett a 16–18. sz.-ban a városi céhes szokásoknak
van nagy jelentőségük. A legények vándorlásai, valamint az ebből szükségszerűen
adódó interetnikus kapcsolatháló révén korántsem elhanyagolható a →céhek
szokásközvetítő szerepe. Társadalmi szervező erejük a 18. sz.-ban virágzó
vallásos társulatok működése szempontjából különösen tanulságos. Ezenkívül a
falusi legényavatásra vonatkozó kora újkori adatok hiánya is jobbára csak e
kulturális körből pótolható valamelyest.
Ami az egyik leglátványosabb profán naptári ünnepkör, a farsang népi
játékainak történeti kérdéseit illeti, a főúri karneválra utaló adatokon, ill.
az iskolai és céhes színjátszás elszórt forrásain túl meglehetősen kevés
konkrét leírás áll rendelkezésünkre a korszakból. Általában véve a farsangi
mulatozás elítélésével találkozunk mind a kat., mind a prot. egyházi szerzők
munkáiban. Kivételnek számít ez alól a váci egyházmegyét irányító Szerdahelyi
Gábor, aki a 18. sz. végén felismerte, hogy az ilyenkor szokásos mulatozásoknak
gátat vetni nem lehet. 1799-ben Vác városa számára kiadott rendelkezésében az
éppen vasárnapra eső vízkereszt ellenére, „mivel a farsang igen rövid leend, és
sokan könyörögnének, hogy vasárnapon a muzsika és tánc megengedtetne”, éjfélig
engedélyezte a vasárnapi táncot „azokon a helyeken, melyeken városunknak elei s
tiszteségesebb személyei szokás szerént öszvejönni szoktak”. A farsangkor
viselt állatmaszkok, valamint az ilyenkor szokásos alakoskodások szórványos
említései kevés módot adnak arra, hogy alaposabb vizsgálat alá vonjuk a minden
bizonnyal ezekben az évszázadokban kialakuló interetnikus kölcsönhatásokat.
Az egész korszakon átívelnek a Szt. Iván-napi tűzgyújtás falusi szokásáról
szóló színes leírások. Noha az ilyenkor előadott szentiváni ének szövegére csak
a 19. sz.-ból van adatunk, archaikus elemei korábbra vezethetők vissza. Az ének
közmondásos hosszúságának eredeti gondolata azonban nem a tűzgyújtáshoz
kapcsolódik, hanem sokkal inkább egyházi himnuszokban eredeztethető.
A szokások tekintetében viszonylag jól feldolgozott őszi pásztorünnepek
közül Mihály (szept. 29.), Demeter (okt. 26.) és Vendel (okt. 20.) napja
emelkedik ki jelentőségében. Szt. Mihály ünnepe (a hiedelmekben és
boszorkányképzetekben rendkívül gazdag tavaszi Szt. György-nap párjaként) elsősorban
a gazdálkodás és a közösségi élet (pl. bíróválasztás) számos tényezője kapcsán
volt jelentős határnap a kései feudalizmus korában. A juhászok védőszentjéhez,
a középkori bizánci hatást is sejtető Szt. Demeterhez több helyen a dömötörözés
(a juhoknak a legelőről való behajtása után tartott pásztoráldomás) szokása
kapcsolódott. Demeter állatpatrónus szerepét a 18. sz.-tól, részben egyházi
hatásra, egyre inkább Szt. Vendel vette át, akinek mo.-i kultusza, európai
kitekintéssel, példaszerűen dokumentált.
2. a nyugati egyházban
A kalendárium (naptár) eredetileg a vértanúk halála napjának – vagyis
mennyei születésnapjuknak – jegyzéke; az első ilyet az őskeresztények
állították össze.
A kat. egyház ünnepei fokozatosan alakultak ki, s még a középkort követően
is változtak, megünneplésük azonban már a korai keresztény időkben az év
meghatározott időszakához, napjához kötődött. A →naptári hét ószövetségi eredetű
ünnepének, a zsidó szombatról vasárnapra átkerült heti ünnepnapnak szigorú
megtartását, a templom felkeresését és a munka tilalmát már →István király
törvényei is előírták. Mo.-on a kora középkorban mind a nyugati, mind a keleti
egyház ünnepei terjedtek, de a római egyház megszilárdulásával a kat. egyház
ünnepi rendje vált általánossá, amelyet először az 1092. évi szabolcsi →zsinat
szabályozott. A kötelező ~: →karácsony (dec. 25.), István első vértanú (dec.
26.), János evangélista (dec. 27.), aprószentek (dec. 28.), Urunk körülmetélése
(jan. 1.), háromkirályok – vigíliával (jan. 6.), Gyertyaszentelő Boldogasszony
(febr. 2.), →húsvét – négy nappal, György (ápr. 24.), Fülöp és Jakab –
vigíliával (máj. 1.), a Szt. Kereszt feltalálása (máj. 3.), →pünkösd – négy
nappal, Keresztelő János (jún. 24.), Péter-Pál (jún. 29.), Jakab (júl. 25.), Lőrinc
(aug. 10.), Nagyboldogasszony (aug. 15.), István király – vigíliával (aug.
20.), Bertalan (aug. 24.), Mária születése (szept. 8.), Máté (szept. 20.),
Móric és társai (szept. 22.), Gellért (szept. 25.), Mihály (szept. 29.),
Simon-Júda (okt. 28.), mindenszentek (nov. 1.), Imre (nov. 5.), Márton (nov.
11.), András (nov. 30.), Miklós (dec. 6.) és Tamás (dec. 21.). A zsinati
határozat már tartalmazza az 1084-ben szentté avatott magyar szenteket is.
Ezeken kívül a hívek csak a plébániák patrocíniumát és felszentelésének napját
(dedicatio) tarthatták meg. A nyugati egyház ünnepein kívül bizánci eredetű
ünnepek is hódítottak, így a →Pray-kódex által is említett →Mária-ünnepek:
templomi bemutatása (nov. 21.) és fogantatása (dec. 8.), de a →vízkereszt
ünneplésébe is sok keleti elem vegyült. Ismert volt továbbá bizonyos szentek
helyi tisztelete, s a külföldi eredetű kalendáriumok egyre nagyobb számban
népszerűsítették a →szentek ünnepeit, így időről időre szükségessé vált a ~
szabályozása. Az 1611. évi nagyszombati zsinat a katolicizmust megújító
mozgalom szellemében további ünnepeket, köztük két Árpád-házi szent napját is
felvette az egyházi naptárba: Sarlós Boldogasszony (júl. 2.), szeplőtelen
fogantatás (dec. 8.), az Úr színeváltozása (aug. 6.), Szt. Katalin (nov. 25.),
Szt. László (jún. 27.) és Szt. Erzsébet (nov. 19.). A középkori latin nyelvű
irodalomban a keresztény ünnepeket a legszebben Temesvári Pelbárt ferences író
méltatta a római misekönyv ünnepi rendjét követő prédikációgyűjteményeiben (Sermones
de Sanctis, Sermones de Tempore, Hagenau, 1499).
Az ünnepek rendjében a legfontosabb a →húsvétszámítás által meghatározott
mozgó ünnepeket tartalmazó húsvéti ünnepkör volt, ezt követték az állandó
karácsonyi ünnepek. Többhetes →böjt előzte meg mindkét ünnepkört, s
vasárnapjaiknak is különleges liturgiájuk volt a római egyházban, ezeket a →mise
változó énekrendje bevezető énekének (introitus) latin nyelvű kezdőszavairól
nevezték el. Az →adventi böjt négyhetes a római egyházban, s a karácsony előtti
4. vasárnappal (Ad Te levavi) kezdődik, amely egyben az egyházi év kezdete is.
Karácsony és újév (kiskarácsony) között van a „karácsony közt való vasárnap”. A
húsvét előtti 40 napos böjt a kereszténység korai időszakában 50 napos volt,
ezért már a húsvét előtti 9. vasárnapon (Circumdederunt me), más néven a
Septuagesima vagy hetvenednapon elkezdődik az ünnep. A →nagyböjti első, húsvét
előtti 6. vasárnap (Invocavit) a böjti napokról negyvened (Quadragesima) néven
is ismert, majd a böjt harmad- és negyedvasárnapja (Reminiscere, Laetare)
következik. A húsvét előtti 2. vasárnapot (Judica) az egyház Krisztus
szenvedéséről nevezte el: Passio Domini, míg a néphagyomány siketvasárnapként,
feketevasárnapként ismeri. A böjt utolsó, a →nagyhetet megelőző vasárnapja, →virágvasárnap
(Dominica Palmarum) Krisztus jeruzsálemi bevonulásának emléknapja. A húsvét és
pünkösd közötti vasárnapok is a feltámadás ünnepköréhez tartoznak, az első a
fehérvasárnap (Dominica in Albis), majd további öt vasárnap pünkösdig
(Miserere, Jubilate, Cantate, Rogate, Exaudi). Pünkösd nyolcada a →Szentháromság
vasárnapja. A pünkösd utáni vasárnapokat az elsőtől a 23.-ig számítják.
A keresztények legnagyobb ünnepének közeledtét a nagyböjt kezdete, a
húshagyó (-vasárnap, ill. -kedd) és a hamvazószerda jelezte, s a húsvétnak
egész nagyhetét megülték, napjai között a feltámadás vasárnapja mellett a →nagypéntek
volt a legfontosabb nap. A húsvéttól pünkösdig tartó 50 napos időszakban
Krisztus mennybemenetelének emléknapja, áldozócsütörtök volt a legjelentősebb
ünnep, majd pünkösd után a Szentháromság vasárnapját követő csütörtökre eső
oltáriszentség ünnepe, Krisztus testének és vérének emléknapja (dies SS.
Corporis et Sanguinis, Úrnapja), amelyet Mo.-on csak az 1611. évi kat. zsinat
kanonizált (→az Úr ünnepei). A karácsonyi ünnepkör napjai állandó ünnepek
voltak, az adventi böjt után a vigíliájával együtt megült karácsony, majd újév
és az ünnepkört záró jan. 6-i vízkereszt, amelyen Krisztusnak a Jordánban való
megkeresztelésére, az Úr megjelenésére (Epiphania) emlékeztek, egyben a
háromkirályok ünnepe is volt. A karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódik, ugyanakkor
átvezet a középkorban és kora újkorban egyre erősebb Mária-kultuszhoz az Úr
fogantatásának (márc. 25.) és templomi bemutatásának, vagyis Mária
tisztulásának ünnepe (febr. 2.), Gyümölcsoltó és Gyertyaszentelő Boldogasszony.
Máriának a szentek feletti tiszteletét mutatja ünnepeinek nagy száma és jelentősége:
halálának, mennybevételének napja: Nagyboldogasszony (aug. 15.), születése:
Kisasszony napja (szept. 8.), majd a 17. sz.-ban kanonizált szeplőtelen
fogantatása (dec. 8.), ill. egyéb ünnepei.
A szentek ünnepei a helyi szokások, a plébániák neve, a kegyhelyek,
búcsújáró helyek kultusza, az egyházi, kolostori hagyományok szerint változtak.
A 15. sz. végén másolt magyar nyelvű, passiót, zsoltárokat, énekeket és
perikopákat tartalmazó →Döbrentei-kódex a Mária-napokon kívül a következő
ünnepek tiszteletét mutatja: András, Mátyás (febr. 24.), Fülöp-Jakab, Szt.
Kereszt meglelése, Szt. Töviskorona (máj. 4.), Keresztelő János, Péter-Pál, Pál
apostol (jún. 30.), Jakab, Bertalan, Keresztelő János nyaka vágása (aug. 29.), Őszi
Kereszt (Felmagasztalás), Máté, Mihály, mindszent, Mária Magdolna (júl. 22.). A
fontosabb mezőgazdasági munkák is az egyházi naptár jeles napjaihoz kötődtek,
így számos ünnep – Szt. György, Péter-Pál, Mihály, Katalin, Márton, Vince,
Simon-Júda napja stb. – bekerült a parasztkalendáriumba. A jobbágyi
szolgáltatásokat is a jeles napok szerint fizették a parasztok, s a
kocsmáltatást is a kalendárium alapján osztották meg (általában Mihály-naptól
kiskarácsonyig, ill. Szt. Györgyig). Az oklevelek →keltezése és a kancelláriák →kronológiai
gyakorlata miatt az uralkodók a vásártartás kiváltságát is a naptár szerint
határozták meg, így az országos vásárokat is ünnepekről nevezték el. A
középkortól ismert a soproni Erzsébet-napi, a szegedi Luca-napi, a szikszói
Jakab-napi, a debreceni Szt. György-napi, a budai Vasas Szt. Péter-napi vásár,
a miskolci áldozói (=áldozócsütörtöki), a gyöngyösi Bertalan-napi vásár. Sok
helyen a plébánia nevének napján tartottak búcsúvásárt.
Nemcsak az ünnep napja, hanem előestéje, vigíliája, sőt az ünnepet követő
hét is az ünnep részét képezte az ókeresztény időkben, sok ünnepnél pedig később
is (pl. dec. 24.: karácsony böjtje vagy vigíliája), ezért a napok számításánál
jelentősége volt az ünnep lezárásának, a nyolcadnak vagy oktávának, amely a
következő hét ugyanazon napja volt (karácsony nyolcada vagy kiskarácsony: jan.
1.). A középkori naptárak gyakran jelölik az ünnep nyolcadát, pl. jan. 2.:
István vértanú nyolcada (oct. Steph.), jan. 3.: János evangélista nyolcada
(oct. Joh.), jan. 4.: aprószentek oktávája (oct. Inn.), jan. 13.: vízkereszt
nyolcada (oct. Ep.). A keltezésnél, ill. a törvénykezésnél az oktáva különös
jelentőséget kapott, ugyanis a középkorban csak bizonyos ünnepek – kezdetben
epifánia-vízkereszt és Szt. György – nyolcadától számított meghatározott időszakokban
(iudicia octavalia) lehetett törvénykezni. Az ünnepeknél ritkábban a 15. napot
(quindena) is számították.
3. a keleti egyházban
A keleti egyház ünnepei részben eltértek a római egyházi naptártól. Az
adventtel, Krisztus eljövetelével kezdődő római egyházi kalendáriummal szemben
a keleti egyház a Mária születését pár nappal megelőző szept. 1-jén kezdi az évet.
Az állandó ünnepek a keleti egyház liturgikus naptárában a következők. Szept.
8-án ünnepli Szűz Mária születését. Szept. 14. a Szt. Kereszt felmagasztalása;
628 óta ünnep. Okt. 1-jén Szűz Mária oltalma; a 10. sz.-tól ünnep. Nov. 8-án
Szt. Mihály arkangyal és az összes mennyei erők ünnepe. 21-én Szűz Mária
bevezetése a templomba, mely ősi hagyományra alapozódik a Jakab-féle apokrif
evangélium szerint. Dec. 6-án Szt. Miklósnak (272–329), a gör. kat. egyház védőszentjének
ünnepe. Dec. 9-én Szűz Mária szeplőtelen fogantatása, 25-én Jézus Krisztus
születése, 26-án Szűz Mária istenanyasága, 27-én Szt. István diakónus, első
vértanú ünnepe. Jan. 1-jén Jézus körülmetélése és Nagy Szt. Vazul (Baszileiosz,
330–379) ünnepe. Jan. 6-án vízkereszt: Jézus Krisztus megkeresztelkedése. 30-án
a három szent főpap: Nagy Szt. Vazul, Nazianzi Szt. Gergely (†390) és
Aranyszájú Szt. János (†407) közös ünnepe. Febr. 2-án Jézus bemutatása a
templomban. Márc. 25-én az örömhírvétel (Gyümölcsoltó Boldogasszony) ünnepe.
Ápr. 23-án Szt. György nagyvértanú (†323) ünnepe. Jún. 24-én Keresztelő Szt.
János születése, 29-én Szt. Péter és Pál főapostol ünnepe. Júl. 20-án Szt.
Illés próféta ünnepe. Aug. 6-án Úrszínváltozás, a Tábor-hegyi esemény ünnepe,
15-én Szűz Mária elhunyta (Nagyboldogasszony), 20-án Szt. István király ünnepe,
29-én Keresztelő Szt. János fejevételének ünnepe.
Az ünnepek liturgikus rendjében a változó ünnepek közé tartozó húsvét
minden ünnep felett áll. A rá való felkészülés 70 nappal előtte kezdődik. A
vasárnapok elnevezése az evangéliumi szakasz alapján történt. Az első a vámos
és farizeus vasárnapja, majd a tékozló fiú vasárnapja, a húshagyó vasárnap, a
vajhagyó vasárnap következik. A nagyböjt az ezt követő hétfőn kezdődik (nem
hamvazószerdán). Nagyböjt első vasárnapján 843 óta az igazhitűség vasárnapja
elnevezéssel az →ikonok tiszteletének visszaállítását ünneplik, a másodikon
Palamasz Szt. Gergelyt. A harmadik a kereszthódoló vasárnap, középpontban a
Szt. Kereszt tiszteletével. A negyediken Klimakhosz Szt. János, majd az
ötödiken Egyiptomi Szt. Mária tisztelete következik. Ezt követi a
Lázár-szombat, majd a virágvasárnap. A nagyhét minden egyes napjának sajátos
liturgiája van. Nagycsütörtök a titkos vacsora, nagypéntek Jézus kereszthalála,
nagyszombat pedig Jézus sírban nyugvásának emléke. A húsvét ünneplése éjfélkor
kezdődik, és három napon át tart nyilvános ünneppel.
A következő 50 nap vasárnapjait is az evangélium alapján nevezték el. A
Tamás-vasárnapra következik a kenethozó asszonyok vasárnapja, az inaszakadt
vasárnapja. Ezt követi az ünnepfelezés szerdája, majd a vakon született
vasárnapja, csütörtökön pedig a mennybemenetel ünnepe. A következő vasárnap az
I. egyetemes zsinaton (325) részt vett 318 atya ünnepe. Pünkösd vasárnapja a
Szentlélek eljövetelét, hétfő pedig a Szentháromságot ünnepli. Ezt követi a
mindenszentek vasárnapja.
A keleti egyházban a liturgikus év folyamán öt szombaton emlékeznek meg az
elhunytakról: a húshagyó vasárnap előtt, majd a nagyböjt első, második és
harmadik vasárnapja után, valamint a pünkösd előtti szombaton.
A változó ünnepek másik csoportja karácsony köré rendeződik. Két
vasárnappal előtte az ószövetségi ősatyák (a pátriárkák) emléknapja van,
közvetlenül előtte pedig az ószövetségi szentatyáké. A karácsonyt követő
vasárnap az Úr test szerinti rokonainak ünnepe.
A változó ünnepek harmadik csoportja a zsinati atyákat ünnepli. Okt. 11. és
17. között a VII. egyetemes zsinat, júl. 13. és 19. között pedig az első hat
egyetemes zsinat atyáinak emlékét ünnepli a keleti egyház.
A keleti egyház saját szentjeinek ünnepnapjai és a böjtök is eltérnek a
nyugati egyház gyakorlatától, így pl. a karácsony előtti böjt nem négy-, hanem
hathetes, s Péter-Pál napját és Nagyboldogasszonyt is hosszú böjttel vezetik
be. Sajátos ünnepeik közé tartozik a Szt. Kereszt felmagasztalása (szept. 14.),
Szűz Mária oltalma (okt. 1.) és templomba való bevezetése (nov. 21.). Karácsony
második és harmadik napja szintén eltér a nyugati hagyománytól: Szűz Mária
istenanyasága, ill. Szt. István diakónus, első vértanú ünnepével. Jan. 1-jén
Nagy Szt. Vazult is ünnepli a keleti egyház, 30-án pedig a három nagy főpapnak
a közös ünnepe van. A találkozás ünnepének teológiai tartalma az Ó- és
Újszövetség találkozása Simeon és Jézus személyében (febr. 2.). Szt. György
nagyvértanút ápr. 23-án, Keresztelő Szt. János születését jún. 24-én, fejevételét
aug. 29-én, Illés prófétát júl. 20-án ünneplik. Az Úrszínváltozás és a változó
ünnepek szinte mindegyike, különösen az ünneplés módját tekintve, a keleti
egyház sajátos ünnepei közé sorolható.
4. a protestáns egyházakban
A prot.-ok a hitújításnál a szentek tiszteletének elvetése miatt az
üdvtörténetből csak a megtestesülés és megváltás ünnepeit tartották meg. Az
apostoli egyszerűséget követő ref.-ok a kat. ünnepekből a vasárnapon, „az
Istentől rendelt s Jézustól megszentelt hetedik napon” kívül csak a krisztusi
jótétemények emléknapjait, „az Úr születésének, környülmetélkedésének,
kínszenvedésének, feltámadásának, mennybe menésének és a Szentléleknek az
apostolokra való elbocsáttatásának emlékezetit”, vagyis advent, karácsony,
újév, nagypéntek, húsvét, áldozócsütörtök vagy áldozónap és pünkösd ünnepét szentelték
meg. Ugyanakkor a keltezésben és a mindennapi életben a megszokott ünnepekre,
leggyakrabban a szentek napjaira hivatkoztak. A névnapok ünneplése is ezt a
hagyományt őrizte meg. A ref. egyház 17. sz.-i puritán mozgalmai azonban a
vasárnapon kívül minden más ünnep megtartását feleslegesnek ítélték, és óvtak a
Bibliában nem említett ünnepek túlzott kultuszától. Az 1646. évi szatmárnémeti
zsinat és a Geleji-kánonok viszont ragaszkodtak a hagyományos prot. ünnepekhez,
hiszen azok még nem sokkal az apostolok kora után keletkeztek, s nem a pápák
rendelték őket. →Geleji Katona István azt is megszabja kánonjaiban, hogy az
ünnepeket már egy héttel előbb a vasárnap reggeli istentiszteleten ki kell
hirdetni, hogy a hívek lélekben felkészülhessenek rájuk.
Kiadások
Irodalom
Temesvári Pelbárt Válogatott írásai, szerk. V.
Kovács Sándor, Bp., 1982; Döbrentei-kódex, kiad. Abaffy Csilla, T. Szabó
Csilla, Bp., 1995 (Régi Magyar Kódexek, 19); Nádasi János, Annus coelestis,
Bécs, 1648; Geleji Katona István, Canones ecclesiastici, Gyulafehérvár,
1649; Martonfalvi Tóth György, A keresztényi inneplés, Debrecen, 1663;
Bod Péter, Szent Heortokrates, avagy a keresztyének között előforduló
innepeknek és a rendes kalendáriomban feljegyzett szenteknek rövid históriájok,
Oppenheim, 1757 [Szeben, 1761].
Knauz Nándor, Kortan – hazai történelmünkhöz
alkalmazva, Bp., 1876; Szentpétery Imre, Oklevéltani naptár, Bp.,
1912; Csefkó Gyula, Régi feljegyzések a méltatlan ünneplésről, Ethn,
42(1931); Radó Polikárp, Az „aprószentekelés” s a magyar liturgiatörténet,
Theologia, 10(1943); Uő, Az egyházi év [1957], h. n., 21998;
Dömötör Tekla, Naptári ünnepek – népi színjátszás [1964], Bp., 1983;
Szabadfalvi József, A gazdasági év vége és az őszi pásztorünnepek, Műveltség
és Hagyomány, 6(1964); Bálint Sándor, Karácsony, húsvét, pünkösd. A
nagyünnepek hazai és közép-európai hagyományvilágából, Bp., 1973; Az
orthodox kereszténység [1975], szerk. Berki Feriz, Bp., 21984;
Bálint Sándor, Ünnepi kalendárium. A Mária-ünnepek és jelesebb napok hazai
és közép-európai hagyományvilágából, I–II, Bp., 1977; Földesi Béla, Adalékok
a magyarországi gergelyjárás történetéhez, in Előmunkálatok a Magyarság
Néprajzához, IX, szerk. Hoppál Mihály, Bp., 1981; Gulyás Éva, Egy őszi
pásztorünnep és európai párhuzamai. (Adatok a Vendel-kultusz magyarországi
kutatásához), Szolnok, 1986; Kovács Béla, Az egyház által tiltott
népszokások a 18. századi hevesi tájon, Agria, 23(1987); Szántó Konrád, A
katolikus egyház története, I–III, Bp., 1987; Szendrei Janka, A naptári
ünnepek énekei, in Magyarország zenetörténete, I, 1988; S. Maria
Donadeo, L'anno liturgico bizantino, Brescia, 1991; Tomas J. Talley, Le
origini dell'anno liturgico, Brescia, 1991; Kiss András, Farsangolás
Kolozsvárt – 1582-ben, in Uő, Források és értelmezések, Bukarest,
1994; Tonk Sándor, Régi erdélyi farsangok, Kriza János Néprajzi Társaság
Évkönyve, 4(1996); IvancsóIstván, Görög katolikus szertartástan,
Nyíregyháza, 1997, 22000; Uő, Görög katolikus liturgikus kislexikon, Nyíregyháza,
1997, 22001;
Jankovics Marcell, Jelkép-kalendárium, Bp., 1997; Lakatos László, Ünnepi
könyv a bizánci egyház liturgikus évéhez, Máriapócs, 1997; Voigt Vilmos, Karneválunk
kérdései, in Uő, Világnak kezdetétől fogva. Történeti folklorisztikai
tanulmányok, Bp., 2000; Domonkos Ottó, A magyarországi mesterlegények
közép-európai kapcsolatai és szokásai a 15–19. században, Bp., 2002; Kilián
István, Liturgia és színjáték a marosvásárhelyi jezsuita iskolában 1703–1763,
in Imádságos asszony. Tanulmányok Erdélyi Zsuzsanna tiszteletére, szerk.
Czövek Judit, Bp., 2003; Pócs Éva, Néhány új szempont a regölés és a
regösének kutatásához, in Az Idő rostájában. Tanulmányok Vargyas Lajos
90. születésnapjára, szerk. Andrásfalvy Bertalan, Domokos Mária, Nagy
Ilona, Bp., 2004, II; Szent Demeter Magyarország elfeledett védőszentje,
szerk. Tóth Péter, Bp., 2007.