1.
Jézus Krisztus örök isteni születésének és földi születésének emléknapja
336-ban, Rómában. Innen terjedt el. Jézus születésének pontos dátumát az
evangéliumok nem őrizték meg, s az 1–3. sz.-ban az őskeresztények nem tartották
fontosnak a születés ünneplését. Jézus születésnapjára Keresztelő Szt. Jánostól
fölvett keresztsége alapján →vízkeresztkor emlékeztek, midőn istensége
kinyilvánult.
A ~ ünnepének kialakulásában egyfelől a Jézus Krisztus isteni természetét
kétségbe vonó ariánusok, másfelől a pogány Nap-vallás hívei elleni küzdelemnek
volt nagy szerepe. 4. sz.-ban rendkívüli népszerűségnek örvendő Sol invictus
ünnepet dec. 25-én tartották. Malakiás próféta egy jövendölését (3,20) a 3.
sz.-tól Krisztusra, az igazi Napra, az Igazság Napjára kezdték vonatkoztatni,
így kézenfekvő volt, hogy a pogány ünnep ellensúlyozása céljából e napra tegyék
Krisztus örök és földi születésének ünnepét.
A ~ teológiai tartalmát már a születésről való évenkénti megemlékezésre
használt Natale szó is kifejezi, mely jelentheti a császár trónra
lépését vagy megdicsőítését is; rokona az Epiphania (’megjelenés,
bemutatkozás’) kifejezésnek. A ~ lényege az örök időfeletti s az időben
egyszeri születés, melyet kiegészít a megváltás gondolata mint Jézus
születésének célja. ~kor az Igazság Napja, Krisztus ragyogott föl, s az antik
keresztény lelkiség ezt mint természetfölötti tavaszt értelmezte. A ~ a béke és
a szeretet ünnepe, hiszen Jézus születésében Isten szeretete nyilvánul meg.
Az ünnep ~ első vecsernyéjével kezdődik, és a vízkereszt (jan. 6.) utáni
vasárnapig tart. Régebben vigíliával készültek a ~ra. A →húsvéthoz hasonlóan ~
ünnepének is nyolcada (oktávája) van, melynek utolsó napja január 1.: ~
nyolcada (kiskarácsony, Jézus körülmetélésének ünnepe). ~ előestéjén helyenként
vigíliamisét mondanak. Az ünnepnek a jeruzsálemi gyakorlatra visszanyúló három
saját →miséje van: a Jézus születését hírül adó éjféli mise, a pásztorok
látogatására emlékező hajnali (kora reggeli) pásztorok miséje és az ünnepi
mise, melyben János evangéliumának kezdete hangzik el az Ige megtestesüléséről.
A ~i dió Szt. Ágoston biblikus előképre visszanyúló allegorikus magyarázata
nyomán került be a ~i gondolatkörbe, majd vált a ~ egyik jellegzetes ételévé.
Az →alma a Kisdednek az emberek iránti szeretetét jelképezi. Az ajándékozás
szokása a 3. sz.-ig nyúlik vissza. A jászol felállítása a középkorban terjedt
el, a jászolkultuszt elsősorban a →ferencesek szorgalmazták. A kisded Jézus
tiszteletének korai megnyilatkozása a Liber generationis (Jézus földi
származása, családfája) olvasása ~ éjszakáján. A magyar pásztorjáték ősforrása
a ~ hajnali istendicséret-zsolozsma első antifónája.
2. A
19–20. sz.-i néprajzi szokásleírásokban megörökített ~i cselekmények többsége
kora újkori, esetenként középkori (sőt még régebbi) előzményekre tekinthet
vissza. A történeti párhuzamok egy része adatokkal igazolható, más része csupán
európai analógiák alapján feltételezhető.
Az ünnep vigíliáján, ~ böjtjén, vagyis Ádám-Éva napján tartott paradicsomjáték
előzményét 17. sz.-i énekgyűjteményeinkből ismerjük. A bűnbeesés bibliai
történetének megjelenítése történetileg nehezen választható el a ~i ünnepkör
egyéb dramatikus szokásaitól (betlehemezés, háromkirályozás; →naptári ünnepek
2.).
A néprajzi leírások, főként palóc vidékeken, erre az estére teszik az
ostyahordás szokását is. Ennek keretében a kántor tanítványaival külön ez
alkalomra sütött, téglalap alakú ostyákat küldött szét a tehetősebb házakhoz
ellenajándék reményében. Az efféle ostyához a néphit számos felhasználási lehetőséget,
hiedelmet kapcsolt. Bálint Sándor feltételezte, hogy a szokás talán a középkori
eulógiának, a megszentelt kenyér szétosztásának lehetett a maradványa.
Mindenesetre az esztergomi érsekség 17. sz.-i egyházlátogatási jegyzőkönyveiben
jó néhány alkalommal emlegetik a rektorok jövedelmei közt a (h)ostiatióból
(ostyahordásból) befolyt összeget, s a későbbi néprajzi leírások ugyanezen a
területen regisztrálják a szokást. Más ~i köszöntésekkel együtt 1771-ben az
ostyahordás szokását is királyi rendelet tilalmazta. →Tessedik Sámuel említi,
hogy ekkor az évi rendes jövedelmük egy részétől eleső tanítókat évi négy
forinttal kárpótolták.
Bár az ostyahordás legtöbbször köszöntőversek elmondásával is
összekapcsolódott, a kat. és prot. vidéken egyaránt jellemző ~i kántálás
szokása önálló történeti fejleménynek tekinthető. →Bod Péter a 18. sz. közepén
így jellemezte a szokást: „Nevezetes volt az, hogy karácson előtt harmadnappal
ajtónként járkáltak, s valami verseket éneklettek a Krisztus születéséről, jó
és szerencsés inneplést kívántak; s ekképpen magoknak pénzt, gyümölcsöt s holmi
ennivalókat gyűjtögettek; akarván ebben követni a Krisztus születéséről hírt
tévő betlehemi pásztorokat. Innen maradott a mi nemzetünknél is az a szokás,
hogy karácson éjtszakáján a gyermekek, szolgák s akárkik énekelnek, dúdolnak,
zerépatélnak ajtóról ajtóra, hogy magoknak valami pénzt és ennivalót gyűjtsenek,
melyet azután elvesztegessenek.” A köszöntések alkalmával énekelt ~i népénekek
(így pl. a máig ismert „Csordapásztorok…” kezdetű ének) többsége már 16–17.
sz.-i énekeskönyveinkben megtalálható.
Számos hiedelem fűződött a ~i asztalhoz és az ilyenkor hagyományosan
elfogyasztott ételekhez. Az alma, a dió, a méz, a fokhagyma, a hüvelyesekből
készített levesek és a mákos tésztafélék többféleképpen magyarázható,
szimbolikus ételek, fogyasztásuk bőségvarázslást, →jóslást, gyógyítást,
betegségmegelőzést, rontáselhárítást egyaránt szolgált. A ~i asztalhoz és a
csak ilyenkor használt abroszhoz kötődő hiedelemkör szintén nem előzmény
nélküli. Az észak-mo.-i ev. lelkészek 1591-ben tartott csetneki zsinata az
eltörölni kívánt szentelmények sorában említi meg a szalmát, amelyet ~ napján
szoktak bevinni a szobába. E bőségvarázslással kapcsolatos szokás eredetéhez a
20. sz.-ban sok helyen már Jézus születésével kapcsolatos, keresztény
magyarázatok fűződtek.
A ~i hiedelmek és szokások történeti gyökereire mutat rá →Martonfalvi Tóth
György debreceni professzor 1663-ban elmondott prédikációjában: „Karácsony
napján jeges vízben mosdnak, szalmával házaikat bétöltik s azon s nem ágyokban
feküsznek, mint a rácok s más némely keresztyén nevet viselők; asztalikat
kaláccsal, mézzel, borral éjtszakán az angyalok számokra megrakják, egész
éjtszaka tüzeiket bé nem takarják; barmaikat szénával tartják; két karácson
közben nem fonnak, sütnek, kérőt sem adnak s a többi.” →Bornemisza Péter
említi, hogy ~kor meg szokták szurkálni a tyúkokat, hogy jobban tojjanak.
Kora újkori adatok bizonyítják – legtöbbször egyházi és világi tilalmak
formájában – a ~ esti lövöldözés és zajkeltés húsvétihoz hasonló szokását. A
gonoszok távoltartását célzó különféle zajkeltő szokásokból a pásztorok ~i
kolompolása, ostorcsattogtatása maradt fenn a 20. sz.-ra.
Kiadások
Irodalom
Bod
Péter, Szent Heortokrates, Oppenheim, 1757 [Szeben, 1761]; Radó
Polikárp, Az egyházi év [1957], h. n., 21998; Dömötör Tekla, Naptári
ünnepek – népi színjátszás, Bp., 1964; Pócs Éva, A karácsonyi asztal és
a karácsonyi vacsora hiedelemköre, NK, 10(1965); Bálint Sándor, Karácsony,
húsvét, pünkösd. A nagyünnepek hazai és közép-európai hagyományvilágából,
Bp., 1973, 21976;
Tomisa Ilona, Visitatio canonica. Az Esztergomi Főegyházmegye Barsi Főesperességének
egyházlátogatási jegyzőkönyvei 1647–1674, Bp., 1992; Bálint Sándor, Ünnepi
kalendárium, Szeged, 1998.