A →húsvét előtti 40 napos →böjt szokása a 3. sz.-ban kezdődött Egyiptomban
és Szíriában, a 4. sz.-ra pedig általánossá vált az egész egyházban. Nyugaton
II. Orbán pápa tette egységesen kötelezővé 1091-ben. A ~ célja a húsvét
megünneplésének előkészítése. A nyugati egyházban hamvazószerdától →nagycsütörtök
estig, a szentmise megkezdéséig tart; a keleti egyházban egy héttel korábban
kezdődik. Hamvazószerda szigorú böjti nap. Ekkor az egyház az előző év →virágvasárnapi
barkájának hamuját mint a bűnbánat és a mulandóság szimbólumát és az örök
életre figyelmeztető jelet megáldja, s keresztet rajzol vele a hívek homlokára.
A hamvazószerda előtti három vasárnap (hetvened-, hatvanad-, ötvenedvasárnap)
félböjt jellegű.
A 40 napos böjt →Jézus Krisztus példájának utánzásán alapul, aki
keresztsége után, mielőtt tanítani kezdett, 40 napig böjtölt a pusztában. Az
egyház üldöztetése idején a hívők vezeklésüket formailag is az isteni
misztériumokhoz akarták csatolni. Az Ószövetségben a 40 szent szám. Mózes a
törvény kihirdetése előtt 40 napig böjtölt a Hóreb hegyén. A zsidó nép 40 évig
vándorolt a pusztában, s közben Isten mannával táplálta. Illés 40 napig tartó
út után jutott el Hóreb hegyére, hogy ott az Úrral találkozzék. A babiloni
fogságban Ezekiel 40 napos mozdulatlanságával szimbolizálta a fogságot. Jónás
40 napos böjtöt hirdetett Ninivének.
A húsvét vigíliája a keresztség ünnepe volt. A keresztségre való tkp.-i előkészület
az utolsó három hét alatt történt. A 4. vasárnap utáni szerdán volt a a
hitvallás átadása (traditio symboli), →nagyszombat reggelén a hitvallás
visszakérdezése (redditio symboli). A ~ célja tehát egyfelől a katekumenek
felkészítése a keresztségre, másfelől az általános bűnbánat. A középkorban és a
kora újkorban a bűnbánati fegyelem igen szigorú volt. A bűnbánattal
összekapcsolódott az imádság, a böjt és az alamizsnálkodás, vagyis a felebaráti
szeretet testi jó cselekedetének gyakorlása, az őskeresztények ugyanis a
szegényeknek adták, amit maguktól böjtben elvontak. A középkorban az Úr
szenvedésére való emlékezés került előtérbe.
A ~ →liturgikus színe a 14. sz.-tól a viola, kivéve a negyedik (Laetare)
vasárnapot, amikor a rózsaszín. ~ kezdetétől a húsvéti virrasztásig a →misében
nincs Alleluja és Gloria, a →zsolozsmában Te Deum. Az →oltárokat
nem díszítik, és nem szól az orgona. ~ ötödik vasárnapján a feszületeket és
szobrokat lila vagy fekete lepellel takarták le (a népi kalendáriumban:
feketevasárnap), s így hagyták a →nagypénteki keresztleleplezésig.
A keleti egyházban ~ben csak szombaton és vasárnap végzik a →szent
liturgiát. Szerdán és pénteken, valamint a →nagyhét első három napján az előszenteltek
liturgiáján áldozhatnak a hívek. A vasárnapokon Nagy Szt. Vazul liturgiáját
végzik. A ~ ötödik szombatján az akathisztosz himnuszt éneklik.
Kiadások
Irodalom
Radó Polikárp, Az egyházi év [1957], h. n., 21998;
Bálint Sándor, Ünnepi kalendárium, Szeged, 1998.