A dohány arab szó, amely a magyarba török közvetítéssel került, s
eredetileg élvezeti célokra használt (nikotintartalmú) növényfajokat jelölt. A
dohánynak nevezett növények a burgonyafélék családjába tartoznak. Európában két
fajnak van gazdasági jelentősége: az Észak-Mexikóból és a Mississippi
medencéjéből származó kapadohánynak (lat. Nicotiana rustica), valamint a
közönséges vagy virginiai dohánynak (muskotálydohánynak), amely Közép-Amerika,
Dél-Amerika területén őshonos (lat. Nicotiana tabacum).
A dohány élvezeti szerként való felhasználására az első dokumentumok időszámításunk
432. évéből származnak: ekkor vésték Mexikóban (Chipas állam) a Palenque
templomába azt a maja féldomborművet, amely →pipákból füstölő papokat ábrázol
egy szertartás során. Kb. 200 évvel későbbről származnak az Észak-Arizonában, a
pueblo indiánok barlanglakásaiban talált dohány- és pipaleletek. Kolumbusz
Kristóf és társai Amerika felfedezésével a dohányt is felfedezték Európa
számára. 1492-ben az Antillákra érkezve figyeltek fel egy különleges növényre,
melynek füstjét a bennszülöttek különböző módon szívták. A ~i szokásokat a
Kolumbusz nyomában érkező misszionáriusok (többek közt Las Casas, Romano Pane)
írták le részletesen. Dél-Amerikából ismerjük a dohány pálmalevélbe csavart
szivarozási módját, amelyről André Thevet szerzetes feljegyzéseiből tudunk
(1558). Közép-Amerikában általános volt a pipázás, amelynek különféle, az egyes
törzsekre jellemző szertartásai is kialakultak. A kő- és fapipák (kalumet)
Mexikóban voltak általánosak, ide tartoztak a sastollal díszített békepipák is.
Sajátos pipa volt a tabago: három nádcsőből (egy vastagabból és két
vékonyabból) álló Y alakú szerszám, melynek vastagabb csövében égették a
dohányt, vékonyabb csöveit pedig az orrba illesztették. Erről a tabagóról kapták
nevüket a szigetek és a pipadohány (tabac/um). A kukoricatermesztő kultúrákból
(ahol a dohányt külön ágyásokban termesztették) terjedt el a dohánynak mint
szent növénynek a tisztelete. Úgy tartották, képes csillapítani a fájdalmat és
csökkenteni az éhséget is.
A felfedezők hírei és az Amerikából visszatérő hajók tengerészeinek
elbeszélése alapján a dohány Európában az érdeklődés középpontjába került. A 16–18.
sz.-ban Velencében, Sevillában, Antwerpenben neves botanikusok és orvosdoktorok
írtak a dohányról és gyógyító hatásúnak tartott főzetéről. Az idegen földrész
növényét eleinte botanikai érdekességnek, gyógyító csodafűnek, sőt
herba-panaceának tekintették. Lisszabonban a portugál ritkaságok tárában
mutogatták, itt látta meg először Jean Nicot (1530–1600), a portugál udvarban
élő francia követ, korának neves orvosa, aki jó pénzért hamarosan
elterjesztette Párizsban, ill. az európai uralkodóházak udvaraiban. (Az ő neve
után kapta a dohány a Nicotiana tabacum rendszertani elnevezést, majd
hatóanyagai a nikotin nevet.)
Az európai kontinensen a portugálok, spanyolok, franciák, a
Földközi-tengerre befutó hajók révén pedig az olaszok találkoztak legelőbb a
dohánnyal, de ők főként mint orvosságot és →dísznövényt kedvelték.
Portugáliából 1498-ból, Spanyolo.-ból 1515-ből származnak a ~ra vonatkozó első
adatok. Franciao.-ban, a Német Birodalomban és Svájcban az 1560-as években
kezdett terjedni a dohány. A füstöléses ~, a pipázás meghonosítója Sir Walter
Raleigh angol tengerészkapitány volt. 1584-ben mint Erzsébet királynő
admirálisa fedezte fel a királynő tiszteletére Virginiának nevezett földet,
ahol azóta is a világ legfinomabb dohányát termesztik. Az ott élő bennszülöttek
a dohányt égetett pipákból szívták. Angliában akkor terjedt el robbanásszerűen
a pipázás, amikor Sir Francis Drake admirális nyugat-indiai útjáról visszatérőben
hazahozta a virginiai gyarmatokon dolgozó telepeseket, akik akkor már mind
pipáztak (1586). Az első európai telepes, aki dohányt termesztett, minden
valószínűség szerint a virginai John Rolfe volt (1612).
A pipagyártást az angol fazekasok kezdték meg a virginiai agyagpipák
mintájára. A 17. sz. első felében Londonban, Bristolban, Chesterben és Bullban
már több mint 100 helyen készítették a pipákat, egy évszázaddal később több
mint 300 pipakészítőről találni feljegyzést. A pipák színe világos, feje makkos
alakú, a talpból kinövő kis támasztó bütyökkel. A fej a szárral tompaszöget
zárt be. Kezdetben gyakran kézzel formálták, később szárával együtt formákba
préselték. (Ez a pipatípus Nyugat-Európában a 20. sz.-ig megmaradt, csupán a
fej lett öblösebb a ~ tiltásának megszűntével; a szárak is hol hosszabb, hol
rövidebb formát mutatnak.) A 17. sz. elején a hollandiai Móric herceg
segítségére küldött angol zsoldosok és a leideni egyetemen tanuló angol diákok
ismertették meg a pipázást a hollandokkal, akik annyira megkedvelték, hogy az
egész országban elterjesztették, és rövid időn belül több száz agyagpipaüzem
kezdte meg működését Hollandiában is. Európában a hollandok lettek a legnagyobb
dohányfogyasztók és -nagykereskedők, sőt termesztették is a dohányt.
A dohány európai elterjedését nagymértékben elősegítette a harmincéves
háború (1618–48), melynek során a katonák eltanulták egymástól a ~t. A holland
kereskedők dohány- és pipaszállítmányai révén ekkor terjedt el német területen
szélesebb körben a dohány és a pipázás. A svédek és a dánok is ekkor ismerték
meg a dohányt mint élvezeti cikket. A harmincéves háború vége felé Ausztrián és
Cseho.-on át a ~ eljutott Mo.-ra is. Ugyanakkor az angol és velencei
kereskedelmi hajók északon a Keleti-tengeren át Lengyelo.-ba és Oroszo.-ba,
délen pedig a Földközi-tengeren át Levantéba és Konstantinápolyba szállították
a dohányt.
A 17–18. sz.-ban főként az elegáns francia, spanyol, de az angol és német
társaságokban is tubákoltak. A hölgyek és urak előszeretettel hordták magukkal
pácolt, aromásított dohányport tartalmazó tubákszelencéjüket, melyből orrukba
szippantották a tüsszentésre ingerlő s ezáltal az orrot tisztító tubákot.
Európában ebben az időben az etikettszerű tubákolás elsajátítása hozzátartozott
az előkelő ifjak neveléséhez, divatosnak és társaságbelinek ugyanis csak az
számított, aki illatos tubákját elegánsan kínálta, és abból kecsesen csippentett
és szippantott. A 17. sz. elején spanyol papok révén Rómában is elterjedt a
tubákolás. Először csak az egyház, később a köznép soraiban egész Itáliában erős
szenvedéllyé vált. VIII. Orbán pápa már 1624-ben egyházi átokkal sújtotta a
Sevilla templomaiban tubákolókat. 1650-ben X. Ince pápa a tilalmat Rómára is
kiterjesztette, XIII. Benedek 1724-ben azonban felfüggesztette a ~i tilalmat.
A szivarozás szokása Európában először Spanyolo.-ban jött divatba, majd a
napóleoni háborúk idején meghódította Portugáliát, Hollandiát, Franciao.-ot és
Belgiumot is. A szivart ezekben az országokban eleinte csak házilagosan, ill.
háziiparszerűen állították elő. A legelső szivargyár Spanyolo.-ban épült a 17.
sz. közepén.
Szinte egész Európában kemény törvényekkel léptek fel a dohány, különösen
annak füstöléses élvezete ellen. A ~ egyik legkorábbi ellenzője I. Jakab angol
király volt. Magas vámmal sújtotta a dohány behozatalát, és Misocapnus sive
de abusu Tobacci lusus regius címmel 1603-ban pamfletet írt a ~ ellen. Ebben
felsorakoztatta mindazokat az ellenérveket, amelyek Európában is ellenszenvet
váltottak ki, és időről időre felbukkantak. Meggyőződéssel állította, hogy a
dohány káros a szemnek, gyűlöletes az orrnak, veszélyes az értelemnek,
kártékony a tüdőnek. A füstöléses ~ büdös gőzeinek ködeit az alvilági folyó: a
Sztüx kigőzölgéseihez hasonlította. Többek között a dohány ellen szólal föl a
firenzei Saulorini munkája, Az átkozott dudva, a dohány ócsárlása
(1654), és Petrus Scriverius 17. sz.-i holland költő epigrammája, A
pipásokhoz intés címmel, amelyben a pipát a sátán csali sípjának nevezi.
Mo.-on a dohányt és a pipázás szokását Erdély felől a törökök, nyugat felől
a spanyol zsoldosok ismertették meg. Az első nyers dohányt (dohánynövényt)
tudomásunk szerint →Bornemissza Pál püspök hozta be az országba. A
dohánytermesztéssel is foglalkozó tudósnak, →Benkő Józsefnek a dohány
kultúrtörténetéről és hasznáról írott munkája (Középajtai dohány, melyet
nemes Erdélyország gyűlése alkalmatosságával Kolozsvárra eladni küld,
Szeben–Kolozsvár, 1792) szerint „az erdélyiek legelőször a dohányt és a pipát
csudálkozva látták harmadik Amuratos török császár főlovászmesterénél és
Erdélybe küldött követénél, Mehemed agánál és a vele együtt Erdélybe jött
követség tagjainál, Gyulafejérváron az 1576-ik esztendőben”. A dohányt mint
újdonságot és különleges ajándékot először csak a szultáni udvarban
élvezhették. A Konstantinápolyt érintő angol, holland és velencei kereskedelmi
hajók az 1600-as évek első felében egyre több dohányt szállítottak, és török
földön szélesebb körben kezdett terjedni a pipázás szokása. Mint Európa más
országaiban, Töröko.-ban is kétféle megítélés alakult ki: voltak, akik
elfogadták a dohány élvezetét, a muftik befolyása alatt állók azonban
összeegyeztethetetlennek tartották a Korán szellemével, és már a század elején
tiltó rendeleteket léptettek életbe. Az utcán elfogott dohányzónak egyes
források szerint az orrán döfték keresztül a pipa szárát, de 1633-ban,
Konstantinápoly leégése után már karddal mészárolták le a ~on ért rendbontókat.
Az ekkorra divatba jött kávé- és dohányzóházakat lerombolták. IV. Mohamed
függesztette fel a ~t tiltó rendelkezéseket, így a 17. sz. második felétől
válhatott általános szokássá Töröko.-ban. A török földön termett dohány nagy
mennyiségben került a megszállt területekre, így Mo.-ra is.
A 17. sz.-tól egyre gyakrabban hallunk elsősorban az erdélyi fejedelmek
körében a dohányról. 1615-ben Bethlen Gábor Gurcsi Mehmed konstantinápolyi
pasától többek között pipákat és tubákot kapott ajándékba. Az ezzel kapcsolatos
követségi leírás azonban megemlíti, hogy a fejedelem nem élt az ajándékkal. A
pipázás, bár alkalomszerűen előfordult, Erdélyben csak II. Rákóczi György
fejedelemnek a törökök elleni négyéves harca idején (1658–62) vált általánossá.
A szokás terjesztői leginkább a katonák voltak, számukra ugyanis nem tiltották
a dohány füstöléses, azaz pipából való élvezetét. 1662-ben I. Apafi Mihály
fejedelem is szenvedélyesen pipázott, míg az érsekújvári csatározások idején a
mértéktelen ~tól meg nem betegedett – ekkor megtiltotta nemcsak a dohány
behozatalát, hanem szívását is. A Zrínyi-féle összeesküvés bukása után (1671) a
kuruc katonák seregesen menekültek Erdélybe, de onnan már pipával a szájukban
tértek vissza. A pipázás Mo.-on is hamarosan szenvedéllyé vált, amint az a
tiltásokból kiolvasható, nemcsak a minden rendű s rangú férfiak, hanem az
asszonyok és gyermekek körében is. A nők pipázása a 18. sz.-ban azonban már
egyértelműen egy bizonyos (megvetett) asszonycsoporthoz való tartozást
jelenthetett, hiszen pl. „Szabó Klárát is féleszű, pipás, keringő, fattyavetett
kurvának tudom lenni” – vallotta 1754-ben a törvény előtt Henter Judit.
Az ördögi füstölés és pipázás következtében keletkezett gyakori tűzvész a
~t ellenszenvessé tette mind az egyház, mind a rendek szemében. A papság is
kikelt a „fajtalan és pokoli füstölés” ellen. Ahogy azt egy 18. sz.-i
uzdiszentpéteri prédikáció kinyilatkoztatta, a ~ az ördög mesterkedése az
emberiség megrontására. A magyar néphagyomány is több mondát őriz, melyben a
dohány az ördög igyekezete folytán került az emberekhez. Az egyházi tisztségviselők
~át ebben az időben különösen rossz szemmel nézték, de általában szabályozták a
~ helyét is: „Valaki a prédikátor atyafiak közül akár füstös, akár porral való
dohányzása [értsd: burnót, tubákolás] felől konvikáltatik [bizonyosul], nem
pénzzel és egyéb muletával [?], hanem tisztitől való megfosztással, avagy csak
ideig való depozícióval [felfüggesztéssel] büntettetik. A dohányzás felől mely
deliberátumot tett [határozatot hozott] a generális vizitáció a széki
társaságban” (1694). „Akiket gazdaemberek a dohányzáson rajtaérnek, hadnagy
uramnak tartozzanak bemondani” (1726). „Énrajtam is vőn szolgabíró uram egy
máriást a dohányzásért” (1779). „Ha valaki magát a falu között illetlenül
viseli, vagy dohányozna, 20 dénárra büntessék” (1727). „Ebéden jól megitatott,
ebéd után […] egy házban [szobában] dohányoztunk” (1763) – ez utóbbi vélhetően
az egyik első magyar adat a szokásjogban Európa-szerte elfogadott külön
dohányzóhelyekről. „Foglár Ferenc nevű mesterember ilyen száraz időben [ti.
júniusban] az céhház körül dohányzott” (1764).
Erdélyben több alkalommal hoztak ~t tiltó rendeleteket, általában
eredménytelenül. Az egyik legkorábbi az 1670-es gyulafehérvári rendelkezés,
amely megtiltotta a dohány behozatalát és mindenféle rendű és rangú embereknek
a dohány élvezését. „Aki pedig behozna, minden harmincadokon, vámokon,
városokon, falukon a helybeli tisztek minden egész vele található javával
együtt vegyék el. A tubákkal élő birtokos és nemes 50 forintra, egytelkű nemes
12 forintra, paraszt 6 forintra büntettessék. Ide értvén a papokat, diákokat és
más rendűeket minden különbség nélkül.” Az 1683-as segesvári országgyűlés
kimondja: „e káros és veszedelmes palánta kiirtassék, senki be ne hozza, se itt
ne termessze. Se porul, se pipával vele ne éljen.” A végrehajtó tisztek
visszaélései azonban ellenállást váltottak ki a lakosságban, mert míg „egyfelől
a szegény embereknek marhájokat hajtották, másfelől a pipa a szájokban volt”.
Debrecenben egy 1665-ben hozott határozat kimondja: „A dohányszívás, hogy kárt,
rombolást ne hozzon városunkra, 12 forint büntetés alatt eltiltatik; kit rajta
érnek, könyörtelenül végrehajtsák.” Később Debrecen város tanácsa a dohány
árusítását és szívását örök időre megtiltotta. Ennek ellenére 1697-ben újból
retorziót kellett kilátásba helyezni, mondván: „Akinél csak pipa találtatik,
nyakvassal büntettetik.”
A dohánnyal együtt a →kávé is kezdett divatba jönni. Egy 1691-es adat arról
tesz említést, hogy Thököly Imre, a kuruc felkelés vezére, erdélyi fejedelem a
törökök társaságában pipázott és fekete kávét ivott. A 17. sz.-i magyar
inventáriumokban több helyütt előfordulnak ~i kellékek. Az 1683-as makovicai
Rákóczi-leltár dohányzacskót, két pipát, pipákhoz való ezüsteszközöket és
pipaszárakat említ. Ez időből való a Héderváry Katalin hagyatéki leltárába
felvett, csontból készült tubákszelence is. A tubák elterjedésére utal →Apor
Péter az erdélyi változásokról írt munkájában (Metamorphosis Transylvaniae,
1736). Miközben a „nájmódi”, újdivatú szokásokat ostorozza, megjegyzi: „Semmi
nyájasság ma Erdélyben, ha csak ottan nincsen tubákpixl vagy feiftubák; nem
vala ezeknek híre a régi időben […] Nem szíja vala akkor más sem az portubákot,
sem az füsttubákot, kivált gyermekkoromban, hanem kocsis, lovász, darabant,
azok is ritkán, hanem az hajdúk és az fejedelem németje s pecér s afféle.” A
tubákot, más néven burnótot főként orvosságként használták, a dohány
élvezetének legelterjedtebb módja évszázadokon keresztül a pipázás volt. II.
Rákóczi Ferenc is erősen dohányzott. Kellékeit kassai pénzverő ötvösei
állították elő, pipát ezüstöztek és ezüst pipaszárakat készítettek számára.
I. Apafi Mihály fejedelem halála után az erdélyi gubernium bérbe adta a
dohánykereskedelmet, ezzel törvényesítette a dohányt és a vele való élést, de a
régi rendeletek továbbra is büntették a dohányzókat és a dohánytermesztőket. A
~ és a dohánytermesztés szabadságát Erdély számára Bethlen Miklós kancellár
szerezte vissza 1702-ben a főkormányszékhez intézett kérelmével, melyben a
fennálló visszásságokra hívta fel a figyelmet.
Az Erdélyi Magyar Szótörténeti Tár címszavai tanúsítják, hogy a
dohánytermesztésnek és -felhasználásnak gazdag fogalmi tárháza alakult ki a
magyarban: dohány, dohánylevél, dohánynövény, dohánybála, dohánybörbönce,
dohányföld, dohányfűzés, dohánykészítés, dohánymag, dohánymorzsalék, dohányos,
~, dohánytartó, dohányvágó, dohányzacskó stb., valamint a pipára és
pipázásra vonatkozó gazdag adatok. A nikotin rágással való élvezetére (bagózás)
viszont ugyanitt nem találunk korai történeti adatokat.
Az okleveles adatok (1702, 1781, 1784, 1786, 1787) szerint Erdélyben a 18.
sz.-ban a városoknak már kialakult termesztési technológiája, megszokott helye
(dohányoskert), az embereknek a kertben kijelölt területe volt a dohány
ültetésére.
Mo.-on a kereskedelmi célú dohánytermesztés elsősorban a déli megyékben
honosodott meg, főként a szabadabb társadalmi rétegek (kurtanemesek) körében. A
jobbágyság már a 18. sz.-ban délen ugyancsak dohánytermesztő községeket
alakított és belterjes módszereket honosított meg. Az itteni termesztők
tapasztalata és kiválogatási gyakorlata (valamint a környezeti tényezők
szelekciós hatása) oda vezetett, hogy a Kárpát-medencében rövid időre a
dohánynak sajátos változatossága alakult ki. Ezek a magyar dohányfajták számos
jellegükben különböztek a világ más tájain termesztett fajtáktól. Nevüket a
termesztési tájakról vagy sajátos tulajdonságaikról kapták, mint pl. debreceni,
szatmári, beregi, tiszai, szegedi, szuloki vagy kerti, muskotályos stb.
Mivel a dohánykereskedés igen jövedelmező pénzforrásnak bizonyult, 1702-ben
a bécsi udvar Mo.-ra is ki akarta terjeszteni az Ausztriában már érvényben lévő
dohánymonopóliumot, egyelőre sikertelenül.
A Mo. felé irányuló keleti kereskedelemben a 17. sz. második felétől
gyakori cikk volt a dohány. A Rákóczi-szabadságharc alatt közönséges és török
dohányt, közönséges pipát, hosszú nád pipaszárakat hoztak tömegesen az
országba. Ekkor már jelentős mennyiségű dohányt termesztettek Erdélyben is,
Mo.-on pedig főként a hódoltság alól felszabadult területeken létesült dohánykertészetekben,
sőt jelentős pipagyártás is volt az országban. A 17. sz. végén, amikor a
függetlenségi háború miatt a virginiai dohány szállítása szünetelt, a mo.-i
dohány fontos kiviteli cikké vált.
A dohány hazánkban is nagy szerepet játszott gyógyító hatása miatt. Magyar
nyelven tudományos munkában először →Lencsés GyörgyEgész orvosságról való
könyv, azaz Ars medica c. munkájának 1611-ből való nagyváradi másolatának
tartalomjegyzékében jelenik meg a dohány – de csak a címet ismerjük, maga a
leírás elveszett. →Lippay János1651-ben Kassán
megjelent kalendáriuma azt írja, hogy a dohánynak igen jó mind a levele,
mind a kifacsart leve és levelének megtört pora a sebek gyógyítására. A nagy
hírű →Pápai Páriz Ferenc orvostudós a 18. sz. elején pestis elleni védekezésül
ajánlotta: „Valamikor házából dögös [pestises] időben emberek közé kimegyen az
ember, szegénylegény, dohányt, bazsalikomot, melyet biszioknak is hívnak, vagy
örménygyökeret vagy levisztikom-gyökeret vagy csak fenyőmagot ropogtasson”
(1719). Külön fejezetben foglalkozik a dohánnyal →Mátyus IstvánÓ és új
diaeteticája. Sokáig hitték, hogy hatásos orvosság a kolera ellen is. Még →Kazinczy
Ferenc is azt írta fiának: „Szokj le róla, mihelyt a cholera félelme elmúlt.”
Borban főzött dohánylevél levével a sebeket mosogatták, a lúgba belefőzött
dohányhamu pedig a „kifakadozott”, azaz pattanásos, keléses gyermekfejek
gyógyulását segítette elő. A dohány füstjét ajánlották székrekedés, hasgörcs
ellen, sőt vízbe fúltak felélesztésére is. A szárított és porrá tört
dohánylevéllel a veteményeket megtámadó levéltetveket pusztították el. Kifőzött
levével nemcsak emberek, hanem marhák rühességét is kezelték.
A 18. sz.-ban divatos, a ~t dicsérő ponyvafüzetek egyike, A rendes
dohányzásnak dicséretiről való rövid versek, melyek a pipásoknak kedvekért
írattatnak, szintén sok megszívlelendő tanáccsal szolgál. Dicséri a Mo.-on
termesztett döbrei dohányt jó ízéért, a jánosházi és diószegi dohányt jó
illatáért, a drága bassa- és szultándohányt pedig csak más dohányokkal keverve
ajánlja, mivel így „a tüdőt tisztítja” (!). Ugyanakkor mértékletességre is int,
miközben felsorolja az akkor már divatban lévő pipafajtákat: „De csak jó
módjával és kicsiny pipábul, / Légyen az cserépből, gyökérből vagy fábul, /
Porcelán, tajték, vagy más matériábul, / Hiszen így pipásnak feje meg nem
kábul.”
Úgy tartották, hogy a dohány serkenti az agyműködést, erősíti a szemet,
enyhíti a fejfájást, oltja a szomjat, jó a rossz levegő ellen, kihajtja a testből
a káros elemeket, álmot hoz, de mégis a legfőbb jó tulajdonsága, hogy feledteti
az idő múlását és összetartja a társaságot.
Diószegi Sámuel, Orvosi
füvészkönyv, Debrecen, 1813; Conte Egon Caesar Corti, Die trockenes
Trunkenheit – Ursprung, Kampf und Triumph des Rauchens, Leipzig, 1930;
Remethey Fülepp Dezső, A nagy szenvedély. A dohányzás története,
Kalocsa, 1937; Takáts Sándor, A dohány elterjedése hazánkban, in Uő, Művelődéstörténeti
tanulmányok a 15–17. századból, Bp., 1961; Kovács Béla, A Dobó István
Vármúzeum cseréppipái, Az Egri Múzeum Évkönyve, 1(1963); Takács Lajos, A
dohánytermesztés Magyarországon, Bp., 1964; Mándy György, Hogyan jöttek
létre kultúrnövényeink, Bp., 1971; Erdélyi Magyar Szótörténeti Tár,
I–X, szerk. Szabó T. Attila sen. (és mts.), Bukarest–Kolozsvár–Bp., 1976–2000;Herbert Rupp, Sabine Fellner, Austria Tabak. Die Sammlung des
Österreichischen Tabakmuseums, Wien, 1991; Ferenc Levárdy, Our Pipe –
Smoking Forebears, ed. Dr. Irnák Osskó, Druckhaus Oberpfalz, Germany, 1994;Levárdy Ferenc, Pipázó eleink, szerk. dr. Osskó Irnák, Bp., 1999; A
magyar pipa története. A magyar történelem a pipákon, kiáll. kat., MNM,
szerk. Haider Edit, Orgona Angelika, Ridovics Anna, Bp., 2000.