A →házasság megkötéséhez kapcsolódó
ünnepélyes eseménysorozat, az egyik legfontosabb átmeneti rítus. Történeti fejlődése
a magyar középkor és kora újkor folyamán összetett és szerteágazó folyamat
volt. A ~, társadalmi és kulturális státustól függetlenül, szükségszerűen
összekapcsolódott a közös →étkezés és mulatság változatos formáival, erre utal
a ’jóllakik, eszik’ jelentésű lakik igéből képzett ~ szó is. A régiségben
azonban az esküvő, ill. az esküvői lakoma megnevezésére a menyegző szót
használták (első előfordulását 1380 tájáról ismerjük), a ~ szó ebben a szűkebb
értelemben a 18. sz.-tól terjedt el.
Nincs okunk feltételezni, hogy a
középkori Mo.-on ne élt volna a társadalom minden szintjén a ~tartás szokása. A
→főúri menyegző →reprezentációra törekvő látványos megnyilvánulásai, melyekre a
késő középkortól kezdve vannak részletes adataink, egyértelműen hatást
gyakoroltak valamennyi társadalmi réteg szokáskultúrájára. Ugyanakkor ezeknek a
főúri ~i rítusoknak sem mindegyike származik kizárólag az európai udvari
kultúrából, némelyik eleme annál régebbi gyökerekre megy vissza.
A népi kultúra egyik leglátványosabb (és
legtöbbet kutatott) terrénumát jelentő ~i szokások első korai, néprajzi jellegű
leírásai a reformkorból maradtak ránk. A korábbi évszázadokból jobbára
szórványos adatok állnak rendelkezésünkre, s ezek általában nem a szokások
leírását, hanem azok elítélését, tiltását tartalmazzák. Az egyházi és világi hatóságok
~i rendszabályai csupán egy speciális szemszögből engednek betekintést a kora
újkori ~ lefolyásába. Hasonlóképpen némiképp szűkített nézőpontot kínálnak a
18. sz. második felétől egyre nagyobb számban fennmaradt kéziratos (majd
nyomtatott) →vőfélykönyvek, valamint a kéziratos →közköltészet egyéb,
tematikailag ide kapcsolódó alkotásai. A néprajzi indíttatású áttekintések
számára rendszeresen hivatkozási alapul szolgáló történeti források némelyike,
mint pl. →Apor Péter Metamorphosisa (1736), a megörökített szokásokat
hordozó közeg társadalmi státusa kapcsán rejt magában bizonytalanságot.
Az európai analógiák és a szórványos
hazai forrásadatok nyomán feltételezhető, hogy a 19. sz.-tól már
szokásleírásokból ismert mo.-i paraszt~ alapvető szerkezeti képe és
legfontosabb elemeinek rendszere a 16–18. sz. folyamán alakult ki. E folyamat
alakulásához a főúri ceremoniális minta kézenfekvő hatása mellett hozzájárult a
kat. és prot. egyházak szabályozó szerepe is, amely ebben az időszakban tett
szert fokozatosan növekvő jelentőségre. A kat. szabályozás elsősorban a
házasságkötésnek a kánonjoggal és a tridenti zsinat (1545–63) rendelkezéseivel
összefüggő kérdéseire (az esküvő helye, időpontja, a házasulók életkora,
eljegyzés, a jegyesek felkészítése, a házasság kihirdetése, házassági
akadályok, stóladíj stb.) irányul. Némileg más hangsúllyal ugyan, de hasonló
irányultságúak a prot. egyházi rendelkezések is. Felekezettől függetlenül
kimutatható a házasságkötéssel együtt járó ~ túlkapásainak és erkölcsi
veszélyeinek taglalása. A ~ idejét a zsinati rendelkezések és egyházi
kézikönyvek egyszerűen „Bakhus és Vénus napja”-ként aposztrofálták, amikor a
résztvevők „sok hívságos dolgot cselekszenek, részegeskednek, kajabálnak,
éktelenül szólnak”. A nagyszabású ünnepi eseményekkel sokszor együtt járó
lövöldözés és verekedés erélyes világi (vármegyei, városi magisztrátusi)
tiltásával számos 17–18. sz.-i forrásban találkozunk. Másfelől a túlzásba vitt
ünneplést, leginkább az elhúzódó, többnapos ~ak által felemésztett anyagi javak
irdatlan mennyiségét kifogásolták. A néprajzi leírásokban kimutatható –
tájanként és nemzetiségenként változó – szokásrend arra utal, hogy a több napig
tartó ~ak a 18. sz. végén még széles körben szokásban voltak, és
visszaszorulásuk sok helyen csupán a 20. sz.-ban következett be.
A kora újkorban alakult ki a
házasságkötés (leánykérés, leánynézés, háztűznézés, kézfogó/eljegyzés, templomi
kihirdetés), ill. szűkebben a ~ rendje. Az utóbbin belül a templomi esküvő
szerepének helyenként és koronként eltérő megítélése változatos formákhoz
vezetett. A 16–17. sz.-ból – igaz, jobbára főúri körökből – a házasságkötés
szokáskomplexumának széttöredezettségéről kapunk hírt. Az egymással szinte
megegyező jelentőségű, papi jelenlét által is megerősített eljegyzés és esküvő
egyaránt együtt járhatott valamiféle áldomással, amelynek időpontja azonban nem
feltétlenül kapcsolódott össze a hivatalos szertartásokéval. Pontosan nem
állapítható meg, hogy Mo.-on mikor vált általánossá a ~nak az a viszonylag
feszes rendje, amelyben a templomi esküvő már elfoglalta a néprajzi
szokásleírásokból ismert helyét. Mindenesetre azon 18. sz.-i prot.
rendelkezések hátterében, amelyek a késő délutáni esketés ellen és a reggeli
szertartás mellett érvelnek, még egy folyamatosan változó struktúra megléte
feltételezhető.
A ~nak – tájanként eltérő megnevezéssel –
már a 16. sz.-tól fontos szereplője volt a vőlegényen és a menyasszonyon kívül
a vőfély, a násznagy és a szakácsasszonyok. 17. sz.-i adatok szólnak a ~i
kántálás szokásáról, a 18. sz.-ból pedig már teljes ételsorok és beköszöntő
szövegek is fennmaradtak. Elsősorban a hatósági tilalmakból sejthető, hogy a ~
egyik leglátványosabb eseménye a menyasszonynak a vőlegényes házba történő
vidám átvezetése volt. Az ennek során előforduló túlkapásokra a 17. sz.-i kat.
rendelkezések is utaltak, az észak-mo.-i ev. lelkészek 16–17. sz. fordulóján
megtartott tanácskozásain pedig kimondták, hogy a menyasszonyt nem futással és
ugrálással, hanem keresztényekhez illő módon kell hazavezetni. A murányi
artikulusok 10. pontjában arra tettek kísérletet, hogy a menyegzői vacsora
utáni tánc idejét lerövidítsék és a napnyugta előtti időszakra korlátozzák. A vőfélyek
fontos szerepére és lakodalomszervező tevékenységére világít rá Szeniczei
Bárány János dunántúli szuperintendens 18. sz. közepi instrukciójának részlete:
„Tiltjuk a más- és harmadnapi lakodalmazást, úgynevezett tyúkverőbe járást,
házról házra való farsangolást. Tiltunk a lakodalom felett minden ocsmány
trágyár beszédeket, ocsmány versmondásokat, úgy a sok hiába való beszéddel és
abból folyó bűnnel járó nász előjárást.” Kat. példa gyanánt említhetjük azokat
a szintén 18. sz.-i rendelkezéseket, amelyeket a kalocsai egyházmegye bácskai
illír falvaiban tett egyházlátogatások során vezettek be a vizitációs jegyzőkönyvekbe.
Itt a →sokácok, →bunyevácok, →rácok „házasság körüli helytelenségei” között a
túlságosan magas, már-már a nővásárlás szokását felidéző →jegyajándékot, a fényűző,
több napon át elhúzódó ~akat, ill. egy konkrét, erkölcstelenségre okot adó ~i
szokást kifogásoltak, melyet ekképpen ír le az 1767. évi küllődi →canonica
visitatio: „Hajdan itt is szokásban volt, hogy a lakodalmakban akadt egy inkább
első vőlegénynek nevezendő vőfély, akit az esküvő után és aztán este is, amíg a
valódi vőlegény otthon tartózkodott, és a menyasszony fogadására készülődött,
egy kamrába zártak a menyasszonnyal, és ott azt csinálták, amihez kedvük volt,
különösen mivel a menyasszony lehetőleg olyan ifjút választott ki vőfélynek,
akit korábban szeretett, de a (saját) szülei által kiszabott magas ára miatt
nem kaphatott férjül. Egy idő óta véget ért ez a rossz szokás, és a menyasszony
őrzésére már egynémely nőszemélyeket jelölnek ki.” A délszláv szokások
szempontjából rendkívül tanulságos idézet mellékesen a vőlegényes és menyasszonyos
háznál, egy időben két külön helyszínen történő lakodalmazás jelenségére is
rávilágít. Hasonló adatokkal találkozunk a kora újkori Erdélyben is, ahol a
kettős ~ általános szokását csak az egyik fél szegénysége esetén szegték meg.
A ~ struktúrájába a kora újkor
évszázadaiban fokozatosan tagolódott be a templomi esküvő szertartása, amelynek
sajátos hazai rítusa a kat. és prot. liturgiatörténet kereteiben fejlődött ki.
A hivatalos szertartás menetét a kat. →rituálék és a prot. agendák
szabályozták. Az egyházi rítus több fontos mozzanata (pl. kérdések, gyűrűváltás,
koronázás, eskü, prédikáció) nyilvánvaló hatást gyakorolt a népi kultúrában
kialakuló szokásokra és →hiedelmekre. E mozzanatok közül kiemelkedik a
házassági eskü, amelynek ősi és speciálisan magyar szokásként való emlegetése a
17. sz.-tól (a mai napig) adatolható a kat. egyházi gondolkodásban. Az esküvés
aktusának hazai fontosságát mutatja, hogy még a középkori házassági liturgiát
gyökeresen átalakító prot. (mégpedig nemcsak az ev., hanem a ref. és az unit.)
pasztorációs gyakorlat is változatlan formában megtartotta. Az újabb
összehasonlító liturgiatörténeti kutatások alapján azonban valószínűsíthető,
hogy a házassági esküre vonatkozó mo.-i sztereotípiák túlzóak. Az eskü szövege
nem ősibb, mint házassági liturgiánk többi eleme, amelyekkel együtt a
középkorban (vlsz. francia földről) az eskü is hazánkba érkezett. Ezenkívül
európai analógiák egész sora bizonyítja, hogy a házassági esküvés mozzanata
korántsem egyedülállóan mo.-i jelenség, miként maguknak az esküszövegeknek is –
tartalmi és formai tekintetben egyaránt – megvannak a külföldi párhuzamaik. A
szűkebben vett esküvői szertartáson túl az egyházi jelenlét végigkísérte a
házasságkötés teljes szokáskörét: már a kézfogónál papi részvétel emelhette az
esemény rangját, kat. vidéken pedig a 16–18. sz.-ban szinte általánosan az
újasszony templomi megáldása (benedictio novae nuptae post nuptias), avatása
zárta le a ~ menetét.
Kiadások
Irodalom
Szabó Kálmán, A kézfogás jelentősége a kecskeméti
régi leánykérésnél, NK, 1(1956); Bernward Deneke, Hochzeit, München,
1971; Filep Antal, Szokásleírások a 18. és a 19. századból, Népi kultúra
– Népi társadalom, 5–6(1971); Tárkány Szücs Ernő, Magyar jogi népszokások,
Bp., 1981, 22003; Lakodalom,
szerk. Novák László, Ujváry Zoltán, Debrecen, 1983; Bakó Ferenc, Palócföldi
lakodalom, Bp., 1987; Richard van Dülmen, Fest der Liebe. Heirat und Ehe
in der frühen Neuzeit, in Armut, Liebe, Ehre. Studien zur historischen
Kulturforschung, Hrsg. Richard van Dülmen, Frankfurt am Main, 1988; Kisbán
Eszter, Menyegzői lakomák a magyar parasztoknál a 18–19. században, Népi
kultúra – Népi társadalom, 17(1993); Bárth János, Bálint Anna házassága.
Havasalji székely életkép a 18. század végéről, in Emlékkönyv Imreh
István születésének nyolcvanadik évfordulójára, szerk. Kiss András, Kovács
Kiss György, Pozsony Ferenc, Kolozsvár, 1999; Bárth Dániel, Esküvő,
keresztelő, avatás. Egyház és népi kultúra a kora újkori Magyarországon,
Bp., 2005.