Az egyik vagy mindkét szülő korai halála a közép- és kora újkorban élő →gyermekeknek
több mint a felét sújtotta. Az árván maradottak sorsát a →család társadalmi
státusa, vagyona, az árva életkora és ~ának foka határozta meg. A jogalkotás a
probléma nagyságához mérten részletesen foglalkozott a kérdéssel, de alapvetően
az öröklési rend, az árva vagyonának védelme érdekelte, és ennek két
következménye lett. Az egyik, hogy csak a →nemes árvákkal kapcsolatos teendőket
tárgyalta. A másik, hogy az apa elvesztését ítélte döntőnek, ezért elméletben
alig tett különbséget a teljes árva és az apátlan félárva között, míg az anya
elvesztése csupán a hagyatéka felosztása szempontjából jelentett problémát. A
valóságban a gyermekek sokszor jobban megsínylették az anya halálát, amely –
különösen a kisebb vagyonúaknál – a család szétrobbanását is okozhatta. Az apa
nem nevelhette egyedül, rangban megfelelő asszonyi segítség nélkül lányait és
8-10 évesnél fiatalabb fiait, kénytelen volt ép családban élő rokonainál,
egyesével vagy kettesével elhelyezni őket. A gyermekek tehát anyjukon kívül
otthonukat és átmenetileg apjukat és testvéreiket is elveszítették.
A jogalkotás a megszűnt →atyai hatalmat és védelmet igyekezett pótolni,
ezért minden serdületlen korú (12 év alatti) nemesnek →gyámság alatt kellett
állnia. A gyakorlat azonban a gyámi felügyeletet egészen a gyermekek
nagykorúságáig (fiúknál 24, lányoknál 16 éves korig) vagy legalább a
házasságkötésükig kiterjesztette. A 12. életév, azaz a törvényes kor elérése
mégis fordulópont: a gyám hatásköre ekkor csökkent, sőt a fiúgyermek
visszavonhatta gyámja megbízatását, és maga választhatta ki új gondviselőjét. A
nemesárvák védelmét I. Istvántól kezdve a →király magának igényelte, a 14.
sz.-ban pedig már az uralkodót tekintették minden nemesárva legfőbb gyámjának.
Tevékenysége általában kimerült a gyámrendelésben és védőlevelek kiállításában.
Az Árpád-korban azonban tényleges gyámra még ritkán volt szükség, mert az
apátlan árva tagja maradt a nagycsaládi vagyonközösségnek, amelynek javaiban ő
is részes volt, és amely mint testület gondoskodott róla.
A nagycsalád bomlása után is fennmaradt a rokonok kölcsönös öröklési
igénye, így a gyámság joga elsősorban azt illette meg, akinek érdekét leginkább
sértette volna, ha a vagyon a gyermek kiskorúsága miatt pusztulni kezd, vagyis
a gyám a gyermek esetleges halála utáni örökös, az apa legközelebbi nagykorú
rokona lett. Ugyanakkor az özvegy anya is igényt tartott a saját gyermeke
fölötti gyámságra. A 15. sz. közepétől alakult ki az a gyakorlat, hogy a
gyermek vagyonával együtt az anya kezén maradt, de a →várak kezelése mindig az
idősebb atyai férfi rokont illette.
A kora újkori gyámi gyakorlat →Werbőczy IstvánHármaskönyvére
épült, amely háromféle gyámi jogot ismert el. 1. A végrendeleti gyámságot,
amely a szülők akaratát követte. 2. A természetes és törvényes gyámságot, amely
rokoni-vérségi kötelékeken alapult. 3. A rendelt gyámságot, amikor →végrendelet
és rokonok hiányában a gyámot az uralkodó jelölte ki. Ilyenkor az árvák
neveltetését, a gyámok ellenőrzését a valóságban az esztergomi érsek és a nádor
irányította. Az Erdélyi Fejedelemségben az apátlan-anyátlan árvák elvben
szintén a fejedelem gondviselése alá kerültek. Itt azonban nem alakult ki olyan
rendszer, mint a királyi Mo.-on, az árvák ügye nem kapcsolódott egyes
tisztségviselők feladatköréhez. Az árvákat a fejedelmi kegy mellett sokkal
inkább a rokoni háló tartotta fenn, amely az elit szűkebb volta miatt Erdélyben
jóval sűrűbb szövésű volt.
Mivel a gyámok általában a szülők generációjából vagy a még idősebb
korosztályból kerültek ki, hosszú távon az ő halálukkal is számolni kellett.
Ezért 4-5, néha még ennél is több gyámot rendeltek, akik egymás utáni
sorrendben vagy testületet alkotva gyámkodtak. A gyámok kapcsán a legkényesebb
kérdés az anya személye volt. Werbőczy elismerte az anyának a gyámságra,
különösen az anyai vagyon kezelésére való jogát, de ez csak az újabb
házasságkötéséig illette meg. Ugyanis az özvegyek az esetek többségében újból
férjhez mentek, s újabb gyermekeik is születtek. Gyakran megtörtént, hogy ha az
előző házasságából származó gyermeke meghalt, annak atyai birtokait –
jogtalanul – megpróbálta új férje és gyermekei javára megtartani, s csak
hosszas perek árán lehetett vele egyezségre jutni. Ennek ellenére az anya igen
gyakran szerepelt mint természetes és törvényes gyám. Ezt az ésszerűség
diktálta; az anyát pusztán jogi szempontok miatt nem iktathatták ki a 12 év
alatti gyermekek neveléséből. A mostohaapa megjelenése, még ha jogilag nem
károsította is meg az első férj gyermekeit és férfi rokonait, mégis döntően és
az eredeti atyai szándékkal ellentétesen befolyásolhatta az árvák sorsát: ez leginkább
a gyermekek vallásának megváltoztatásában és házasságkötésükben tükröződött.
A gyámok az árvák iránti alapvető kötelességeiket teljesítették, de a
vagyonleltár, a rendszeres elszámolás és az ellenőrzés hiánya rengeteg
visszaélést szült. Ezen próbált meg változtatni III. Károly 1715. évi reformja,
amely az árvák helyzetének rendezését és gyámhatóság létesítését tűzte ki
célul. Végrendelet hiányában vagy vitás kérdésekben a gyámrendelés továbbra is
az uralkodó, ill. a nádor joga volt, de a nemesi árva felügyelő gyámhatóságának
a →megyét tette meg. Az árva örökségét a megyei tisztségviselők leltározták,
ennek alapján háromévente elszámoltatták a gyámot, az árva nagykorúságakor
pedig végelszámolás is készült. A gyám munkájáért megkapta az árva ingatlanából
származó jövedelem egyhatodát.
A gyakorlatban nem valósult meg ez az elképzelés, ezért Mária Terézia
1763-ban újból megpróbálta rendezni az árvák helyzetét. Főgyámhatósággá a →helytartótanácsot
tette meg. A megyéknek rendszeresen működő gyámügyi bizottságot kellett
felállítaniuk, és kérdőívek alapján pontos kimutatást kellett vezetniük a
megyékben élő árvákról, a gyámokat pedig már éves számadásra kötelezték. Mind a
bizottság tagjai, mind a gyámok fizetést kaptak, amelyet az árvák vagyonából
különítettek el. Illetékességi viták és megyei adminisztrációs problémák miatt
ezek a rendelkezések sem hozták meg a várt eredményt. A gyámok visszaéléseinek
ellensúlyozására II. József elrendelte, hogy az árvák készpénzvagyonát állami
pénztárakban őrizzék. A gyakorlatban ez az államnak nyújtott hitellé vált, mert
a török háború végéig ezeket az összegeket a nagykorúvá vált személyeknek
egyszerűen nem fizették ki.
Árvaház létesítésével már Mária Terézia próbálkozott. 1763-ban Tallóson
(Pozsony m.) 75 fiú és 25 lány számára alapította az első intézményt, amelybe
prot. vallásról áttérő nemesárvák nyerhettek felvételt. A tanítás lényege a
kat. hitoktatás, írás-olvasás és a német nyelv volt. Kézműves mesterséget,
valamint eperfaültetést és selyemhernyó-tenyésztést tanultak. Az 1780-as
években a helytartótanács azt kezdeményezte, hogy minden megye állítson fel
árvaházat.
A →városokban a végrendeleti gyámság gyakorlata a nemességhez viszonyítva
később alakult ki. Az apa halála esetén az özvegy anya mint természetes és
törvényes gyám felügyelte gyermeke jövőjét és vagyonát. A városi tanács csak az
anya valamilyen irányú alkalmatlansága (erkölcse, pazarlása, betegsége) vagy a
gyámi jog körül kialakult viták esetében lépett fel. Ha az anya újból férjhez
ment, vagy megtarthatta a gyámi jogait, vagy átruházhatta házastársára.
Ilyenkor azonban a tanács az árva javairól leltárt vetetett fel, és a
mostohaapát rendszeres elszámolásra kötelezte.
A teljes ~ra jutott gyermeknek, ha nem voltak a városban élő rokonai, a
városi tanács rendelt gondviselőt. A bíró vagy az esküdtek hagyatéki leltárt
készítettek, amelyet sok helyen a város jogkönyvébe is bevezettek. Az árva
vagyonához a gyám nem nyúlhatott, csak a vagyonból származó jövedelemmel
gazdálkodhatott, és erről évente számot kellett adnia. Ebből a jövedelemből
fedezték a gyermek tartását, taníttatását és a helyi gyakorlattól függően a
gyámnak a gyermekkel kapcsolatos egyéb személyes kiadásait is. Magát a vagyont
csak kivételes esetben, a tanács hozzájárulásával idegeníthették el. A vagyonnal
nem rendelkező árvák tartását általában egy-egy mester vállalta, aki ennek
fejében később meghatározott ideig bizonyos szolgálatokra kötelezhette őket.
A 17. sz.-ban Nyugat-Mo.-on és a →bányavárosokban kezdődött és a 18. sz.
közepére vált általánossá az a gyakorlat, hogy az árvák ügyeinek intézésével
fizetett tisztviselő, az árvaatya (közgyám) foglalkozott. Emellett
felállították az árvapénztárt, amelybe az árvák készpénzvagyona folyt be, ill.
amelyből a gyermekek neveltetését fedezték. Ezzel párhuzamosan alakult ki az a
szokás, amely szerint a teljes árvák minden örökségét pénzzé tették, majd a
városi árvapénztárba fizették, és onnan 6% kamattal kölcsönadták. Ez a
racionális elképzelés, amely nagyban leegyszerűsítette és egységesítette az
ügymenetet, ugyanakkor az árva vagyonának megőrzésére és az összes, tehát a
nincstelen árvák tartására is lehetőséget adott volna, a visszájára fordult. A
városok szinte saját pénzalapként kezelték ezt az összeget, és mivel nem ellenőrizte
őket felettes hatóság, csak vonakodva és hiányosan szolgáltatták ki jussukat a
nagykorúságot elérteknek.
A jobbágyárvák főgyámságára mindig a földesúr tartott igényt. Mivel velük
kapcsolatban Mária Terézia koráig nem volt írott jogszabály, sem egységes
szokásjog, sorsukat ~uk foka és anyagi helyzetük mellett a földesúr által
kialakított gyakorlat szabta meg. Tényleges nevelésük automatikusan az anyára
hárult, ha volt, ill. ott, ahol a nagycsaládi közös gazdálkodás tovább
fennmaradt, többnyire az árvákkal osztatlan közösségben élő idősebb testvérek
vagy az atya rokonai viseltek gondot rájuk. A 16–17. sz.-ban csak az uradalom
apátlan-anyátlan árváit és vagyonát írták össze, példa erre a
Batthyány-birtokokon 1623-ban felvett Árvák könyve. Ezt a földesúr
emberei, az ún. tutorok vezették, akik maguk nem gyámkodtak, hanem mint
közgyámok arról intézkedtek, hogy az árva vagyonát ki és miként kezelje. A
vagyontalan jobbágyárvák ügyét úgy rendezték, hogy ahány évig gyámja ingyen
nevelte, annyi ideig köteles később ingyen, csak ruházat és élelem fejében
szolgálni korábbi eltartóját. A földesúrnak az volt az érdeke, hogy a robot és
az egyéb úrbéri szolgálatok teljesítését biztosítsa. Ezért a jobbágy halála
után özvegyét és árváját gyakran kimozdították a telekből, és a földet olyan →jobbágy
kezére adták, aki a kötelezettségeket teljes mértékben teljesíteni tudta. A
telekbe fektetett korábbi beruházásokat pénzben felbecsülték, de ezt az
összeget a jobbágyárva csak nagykorúsága elérésekor kapta meg, addig csupán
kamataihoz juthatott hozzá, ez azonban a megélhetéshez általában kevés volt. A
telkét nagykorúságakor sem kapta vagy válthatta vissza.
Mária Terézia Urbáriuma rendezte először a jobbágyárvák helyzetét. E
szerint a gyámság és az árvák védelme a földesurat illette. A helybeli bíró és
jegyző közreműködésével leltároztatnia kellett elhalt jobbágya vagyonát, és
árváinak gyámot kellett rendelnie. A gyámtól a földesúrnak elszámolást kellett
követelnie. Az árva törvényes ellátására hivatalból a vármegye ügyelt.
Kiadások
Irodalom
Degré Alajos, A
magyar gyámsági jog kialakulása a dualizmus gyámsági kódexéig, Bp., 1977;
Horn Ildikó, Nemesi árvák, in Gyermek a kora újkori Magyarországon,
szerk. Péter Katalin, Bp., 1996.