A rendelkező halála esetére történő előzetes intézkedés. Elkészítésére
általában betegség, ill. valamilyen rendkívüli élethelyzet – hadi események,
távoli utazás – esetén került sor. A legkorábbi mo.-i magánoklevelek (→oklevél)
a 11. sz. második felében készültek, joggal mondhatjuk tehát, hogy az írásbeli
rendelkezés lehetősége egyidős az írásbeliség meghonosításával. A 11–12.
sz.-ban a magánokleveleket elsődlegesen valamely egyház megadományozásának
céljával írták: akár utalt rá a szöveg, akár nem, tkp. a →donátor végső
akaratát tartalmazták. A magánjogi írásbeliség gyakorlatának kialakulásával,
elterjedésével állandósultak a végrendelkezés formai, jogi előírásai is. A ~i
ügyek az egyházi bíróságok (→egyházi bíráskodás) hatáskörébe tartoztak, a
szabályos végrendelkezés módját →zsinati határozatok írták elő. Az érvényesség
alapvető kellékének tartották, hogy a rendelkező józan ítélőképessége
birtokában – a haldoklók esetében szokásos formula szerint: „testben beteg, de
elméjében teljesen egészséges” voltában –, megfelelő számú tanú jelenlétében
nyilvánítsa ki végső akaratát. A végrehajtás biztosítékaként kijelölték a ~
végrehajtóit is, személyük és számuk a rendelkező társadalmi helyzetétől és a
hátrahagyott vagyon értékétől függött, általában azonban mindenki magánál előkelőbb,
befolyásos végrehajtót igyekezett választani. Végrendelkezni csak ingóságokról
és szerzett birtokokról lehetett. A középkori öröklési jog (→öröklés) szigorú
kötöttségeket tartalmazott, ezeket az előírásokat a ~ csak megerősíthette, de
meg nem szüntethette. Ezért a halálesetek többségében nem volt szükség ~re. A
végrendelkezés lehetősége mindemellett mindenki számára nyitott volt, aki
rendelkezett örökíthető személyi tulajdonnal, a ~nek azonban összhangban
kellett lennie a testáló társadalmi hovatartozásának megfelelő joggal, vagyis →nemes,
→jobbágy esetében az ország →szokásjogával, →polgár esetében a →városi joggal.
A ~et, ha nem rendelkezett birtokokról, nem kellett hatóság jelenlétében
írásba foglalni, maga a rendelkező is kiállíthatta, megpecsételhette. A
birtokügyeket tartalmazó ~ek azonban általában valamelyik →hiteleshely vagy
nagybíró pecsétje alatt keltek. Míg Nyugat-Európában a testamentumokat szinte
kizárólag közjegyzők készítették, szolgálataikat Mo.-on e célra csak kevesek
vették igénybe. A városi ~eket elkészítésük után előírás szerint a városkönyvbe
is bevezették. A szokásos testamentum elsőként a kegyes célra tett adományokat
sorolta fel, ezt követően ismertette az örökösöket, majd a másokat illető
rendelkezéseket. A középkori végrendeletek szinte mindegyikében szerepel
valamilyen megadományozott egyházi intézmény, amely általában a testáló lelki
üdvéért mondandó →misékért cserébe részesült adományban.
2. kora újkor
Mo.-on a ~ek alaki kellékeit országos rendelkezések még a 16–17. sz.-ban is
alig szabályozták; III. Ferdinánd 1638-ban kibocsátott dekrétuma pl. csupán
annyit ír elő, hogy a testamentumok a szokott ünnepélyességgel („cum
solemnitatibus consuetis”) készüljenek. Ennek tartalmát csak III. Károly 1715.
évi rendelkezése tisztázta: városi hatóság vagy polgári személyek előtt kell
végrendelkezni öt hiteles személy együttes jelenlétében; a tanúknak e célból
felkért, tisztességes állású személyeknek kellett lenniük, s a ~et aláírásukkal
és →pecsétjükkel kellett ellátniuk. A ~ csak akkor volt érvényes, ha
kihirdették; ha olyan vagyonról intézkedtek benne, amely a testáló szabad
rendelkezése alatt állott, vagyis nem korlátozta az →ősiség, a földesúri, a
hajadoni vagy az özvegyi jog; s ha nem rejtőzött a ~ben csalás vagy ravasz
fondorlat: a testáló ép elmével, beszélő nyelvvel, a környezet befolyásolásától
mentesen hagyatkozhatott.
Hogy a formai követelményeket szabályozó rendelkezések hiánya ellenére a
~ek nagyjából egységes szerkezettel készültek országszerte, az egyrészt a
hiteleshelyi gyakorlatnak, másrészt a formuláriumok hatásának köszönhető. A
testamentumok szerkezete a kora újkorban is a középkori ~ét követi. A formulák
hatása leginkább a bevezető részben érzékelhető; a testáló vagyontárgyait,
valamint adósságait és kintlevőségeit felsoroló, ill. mindezekről rendelkező
középső rész tartalma hordozza a legtöbb egyedi vonást; a testáló aláírását –
vagy inkább kézjegyét –, pecsétjét, valamint a tanúk megerősítését is
tartalmazó záradék az utolsó rendelés érvényességét volt hivatva biztosítani.
Tartalmi szempontból a kora újkori ~ lényege, hogy a végrendelkező a
törvényes öröklési jog vagy a helyi szokásjog szabályai ellenére oszthatta meg
vagyonát hozzátartozói vagy idegen személyek között. A mindent mechanikusan
elrendező törvény nem lehetett tekintettel a testáló környezetében kialakult
speciális viszonyokra, a ~ viszont alkalmas volt ezek érvényesítésére. De a
korszak joggyakorlata is ösztönzően hatott bizonyos csoportok esetében a
testálásra; a →jobbágy pl. szerzett javainak feléről szabadon
végrendelkezhetett, testamentum hiányában viszont minden vagyonát földesura
örökölte. Sokakat késztetett testálásra az utóörökös-rendelés lehetősége is:
így intézkedhettek arra az esetre, ha a hátrahagyandó kiskorú örökösök nem
érnék meg a felnőttkort. Végrendelkezésre ösztönző speciális szempont lehetett
a testáló bonyolultabb családi helyzete; míg általános okként az idősebb kort,
a gyakori betegséget, valamilyen vészhelyzetet vagy éppen a halál biztos
voltának, de bizonytalan idejének végiggondolását említik a leggyakrabban.
A kora újkorban →nemesek, városi →polgárok és jobbágyok egyaránt
végrendelkezhettek azokról a vagyontárgyaikról, amelyek tulajdonukat képezték,
vagy amelyek fölött rendelkezési képességük volt. A változatos tartalmú
testamentumokban vegyesen fordulnak elő örököskijelölések, ill.
hagyományrendelések. Ez utóbbi esetben a végrendelkező az örökös terhére
harmadik személy javára rendelt valamiféle juttatást. A kora újkori mo.-i végrendelkezési
gyakorlat külön érdekessége, hogy az örököskijelölés nem volt kötelező
érvényességi kelléke a testamentumnak; a testálónak jogában állt összes
vagyontárgyát hagyományként elosztani családtagjai, rokonai, ill. idegenek
között. A rendelések sorában fontos szerepet kaptak az ún. kegyes hagyományok,
melyeknek címzettjei főként egyházi intézmények – templomok, kolostorok,
kongregációk – és személyek voltak, de jutott belőlük szegények, diákok vagy
éppen rabságban szenvedők számára is.
A ~ – szemben a hagyatéki leltárral – nem ad teljes képet a végrendelkező
vagyonáról; csupán azokat a vagyontárgyakat sorolja fel részletesebben,
amelyekről a testáló külön rendelkezik. Ezért a testamentumok részletességét
leginkább készítőjük családi kapcsolatainak bonyolultsága határozza meg: a
többször házasodó, családjában több ágról származó gyermekeket együtt nevelő
vagy szerteágazó atyafisággal rendelkező testáló kénytelen volt utolsó
rendelését részletesebben megfogalmazni, egyes vagyontárgyait alaposabban körülírni.
Olyan részletekről is adalékokat nyerhetünk belőlük, mint pl. a szántók, rétek,
szőlők helye és nagysága, az állatok száma és kora, a szobák berendezése, az
ágyneműk milyensége, a →konyha felszerelése, a ruhák anyaga, mennyisége és
értéke stb. A ~ek gyakran felsorolják továbbá a testáló adósságait és kintlevőségeit,
kitérve azok jellegére, összegére, körülményeire stb. is.
A kora újkorból nagyobb mennyiségben fennmaradt – többnyire hiteleshelyi
vagy városi testamentumkönyvekbe bemásolt – ~ek a történeti kutatások fontos
forrásai, melyek a hagyatéki leltárakkal együtt értékes adatokkal szolgálhatnak
a társadalom-, a gazdaság- és a jogtörténet számára; de haszonnal forgathatja
azokat a történeti néprajz, és számos más tudományág is.
Kiadások
Irodalom
.Árpád-kori
oklevelek 1001–1196, főszerk. Györffy György, Bp., 1997; A veszprémi
egyház 1515. évi zsinati határozatai. Constitutiones synodales ecclesiae
Vesprimiensis anni MDXV, kiad. Solymosi László, Bp., 1997; 2.
Radvánszky, I–III [1879–96], 21986; Sörös Pongrác, Végrendeletek és leltárak
a 16–17. századból, TT, 1899, 323–342, 507–539, 673–703; Házi Jenő, Sopron
szabad királyi város története. II. rész, I–II, Sopron, 1930–31; Tárkány
Szücs Ernő, Vásárhelyi testamentumok, Bp., 1961; Rácz István, Debreceni
végrendeletek 1595–1847, Debrecen, 1983; Németh Gábor, Gyöngyösi
testamentumok és fassiólevelek 1642–1710, Eger, 1991; Horváth József, Győri
végrendeletek a 17. századból, I–III, Győr, 1995–97; Németh Gábor, Nagyszombati
testamentumok a 16–17. századból, Bp., 1995; Németh Zoltán, Testamentumok,
osztályos egyezségek Nyíregyházán 1759–1792, Nyíregyháza, 1987; Kocsis
Gyula, Hagyatéki iratok. Cegléd 1755–1820, Cegléd, 1997; Horváth József,
Dominkovits Péter, 17. századi Sopron vármegyei végrendeletek, Sopron,
2001.
1. Kumorovitz L.
Bernát, A középkori magyar „magánjogi” írásbeliség első korszaka (11–12.
század), Sz, 1963; Bónis György, Az egyházi és világi jog határai a
középkorban, in Eszmetörténeti tanulmányok, 1984; Kubinyi András, Főúri
és nemesi végrendeletek a Jagelló-korban, Soproni Szemle, 53(1999);
Solymosi László, Két középkor végi testamentum Szabolcs vármegyéből, in Emlékkönyv
Rácz István 70. születésnapjára, szerk. Kovács Ágnes, Debrecen, 1999;
Szende Katalin, A magyarországi városi végrendeletek helye az európai
joggyakorlatban (A középkori Sopron, Pozsony és Eperjes példája), Soproni
Szemle, 53(1999); 2. Nánásy Beniamin, Testamentom a magyarországi
törvények szerént, Pest, 1798; Frank Ignácz, A közigazság törvénye
Magyarhonban, Buda, 1845, 431–544; Somogyi Ferenc, Végrendelkezés nemesi
magánjogunk szerint, Pécs, 1937; Tárkány Szücs Ernő, Magyar jogi
népszokások, Bp., 1981; Kristóf Ildikó, „Rendeld el házadat, mert
meghalsz”. A végrendelet készítés normái és formái a 16–17. századi falvakban
és mezővárosokban, in Démonikus és szakrális világok határán.
Mentalitástörténeti tanulmányok Pócs Éva 60. születésnapjára, szerk.
Benedek Katalin, Csonka-Takács Eszter, Bp., 1999.