A halál a pogány magyarok hitvilága szerint belépőt jelentett egy olyan
másvilágba, ahol minden a visszájára fordul: a sírmellékletek tanúsága szerint
a jobb kéz bal kézzé, az e világon megölt férfi pedig a →Képes Krónika
hagyománya szerint legyőzőjének szolgájává változott. A halálhoz kapcsolódott,
hogy az elhunytat sírjában ellátták útravalókkal, a túlvilági élethez szükséges
apróbb tárgyaival, lovának csontmaradványaival. A ló belső részeit a halotti
toron, az elhunyt gyászünnepségén fogyasztották el.
A keresztény halálfelfogásról teljesebb képet alkothatunk. Középkori →végrendeleteink
Szt. Pál apostol nyomán a halált „a bűnnek zsoldja”-ként, a bűnért járó
fizetségként, tkp. büntetésként fogják föl. Fizikai irtózat társul hozzá. A késő
középkori irodalom, a gótikus hagyományokat őrző késő reneszánsz →síremlékek
(pl. Apafi György síremléke, †1635) ennek kifejezésére alkalmazzák a csontváz
alakját a halál megszemélyesítésére. Akárcsak Nyugat-Európában, Mo.-on is
elterjedt irodalmi motívum a jó meghalás módjának (ars moriendi) hirdetése és a
→haláltánc, melyben az emberi életek halálnak való kiszolgáltatottságát
hangsúlyozva a halál jelképe a társadalom minden rendű és rangú egyedével
ellejti táncát. A keresztény hős kultuszával összefonódva fontossá vált a
haláltusa méltóságteljes, imával kísért elviselése mint az üdvözülés egyik legfőbb
záloga (pl. Ismeretlen szerző: Hunyadi János siratása). Később a →jezsuiták
ezt a megfontolást továbbra is napirenden tartva s Krisztus méltósággal tűrt
kínszenvedését példának állítva („imitatio Christi”) a halálra való készülést
aszketikus irányban mélyítették el. Valamennyi keresztény vallás osztotta azt a
nézetet, hogy a halál az emberi életút olyan végpontja, amelyen átlépve az új
létezésmódba vezető út veszi kezdetét. Ez az üdvözülési „útra” figyelő
keresztény felfogás a két létezésmód határát, a halált a kapu képzetével
kapcsolta össze. A halál ebben az értelmezésben vég és kezdet.
A temetés és a halottakra való emlékezés Szt. László (1077–1095) korától a →templom
környékén történt (→temetkezés). A király büntette azokat, „akik halottaikat
nem az egyház mellett temetik el”. A →Pray-kódex a →halottak napját már
az egyházi ünnepek között említi, s tartalmazza a római kereszténységben
általánosan elterjedt temetési rítus szövegét, azon belül pedig egy magyar
nyelvű sírbeszédet (→Halotti Beszéd és Könyörgés). A halotti
pompák (pompa funebris) látványelemei sok rokon vonást mutatnak. A nagy,
színpadias jelenetek kereteit – ravatalozás a háznál, út a templomig,
ravatalozás a templomban, elföldelés – a szertartáskönyvek jelölték ki. A helyi
hagyományok mellett a hazai előkelők szertartáskultúrájára döntő hatást gyakorolt
az Anjou-királyok színre lépése Mo.-on. Az ő udvartartásuk honosította meg
nálunk a nyugat-európai →lovagi kultúra nem egy elemét. Nagy Lajos – amint azt
a lengyel művészettörténeti szakirodalom bebizonyította – átplántálta a rítust
Lengyelo.-ba is. Később Báthory István lengyel király ültette vissza hazai
szertartáskörnyezetbe a Mo.-on addigra feledésbe merülő hagyományokat bátyja, →Báthory
Kristóf halotti pompájának megrendezésekor. I. Károly halálakor került sor először
a holttest „nem letakart arccal” történő fölravatalozására, amiről az eseményt
megörökítő →Thuróczy-krónika megjegyzi, hogy eltért a korábbi
gyakorlattól. (A császárokat szokás volt trónszéken ülve felravatalozni, így
történt ez Luxemburgi Zsigmond és III. Frigyes német-római császár esetében
is.) A honfoglaló magyarok lóval való temetkezése sajátos módon élt tovább: a
lovat a kereszténység fölvétele után az előkelő magyarok nem temették el
elhunyt rokonuk holttestével, hanem a halott lelki üdve érdekében az egyháznak
adományozták. Ezt a paripát gyakran posztóval, bársonnyal leterítve az elhunyt
koporsója előtt vagy mögött vezették. A szokás a nyugat-európai gyakorlatnak
megfelelően alakult át, ahol szintén ismerték a „lóadomány” rítusát. Az
Anjou-királyokkal érkezett a halottat megszemélyesítő, a gyászmenetben
felvonultatott vitéz, az ún. alterego szokása is. Az elhunyt vitézi aspektusait
már I. Károly gyászszertartásán is több alteregóval mutatták be. A 17. sz.-i
„maga képiben való lovasok” általában az elhunyt fölötti gyászt (fekete lovas)
s az életben gyakorolt vitézi virtust („aranyas” lovas) hangsúlyozták,
többnyire tehát ketten voltak. A pallos (vagy szablya), sarkantyú, sisak,
buzogány meghordozása a gyászmenetben igen elterjedt szokás volt, s az elhunyt
közelebbről meg nem határozott tiszti méltóságát kívánta megjelölni. A
koporsóra helyezett trófeumtárgyakként azt reprezentálták, amit a 17. sz.-i
ember a katonáskodó főurak életében a legfontosabbnak tartott: a vitézi dicsőséget.
A szokás szerint tizenkét főnyi szegény felvonultatása az elhunyt alázatát volt
hivatva vizuális formában is megjeleníteni. Szerepeltetésükkel a rokonság – az
elhunyt végakaratával összhangban – arra az evangéliumi cselekedetre kívánt
utalni, amelyben Krisztus az alázatosság gyakorlásának archetípusát adta:
nagycsütörtökön megmosta a tizenkét apostol lábát. A halotti zászló térdhez
hajtása és megemelése a rítus során a halál következtében beállt „vég és
kezdet” állapotot jelképezte. A templomi ravatal fölé magasodó, kapuszerű,
efemer építmény, a →castrum doloris az élet és a túlvilág közötti átmenet képzőművészeti
ábrázolása. Szokás volt a templom belső terében →halotti címert helyezni oda,
ahol az elhunyt életében az egyházi szertartásokat hallgatta és szemlélte. A
rokonok számára a sorssal, a halállal való megbékélést hirdette az a szokás,
hogy az elhunytat a ravatalon lefestették (→ravatalkép).
A 17. sz.-ban megsokasodnak a világi társadalom egy másik rétegének, a
polgárságnak halotti szokásait ismertető forrásaink. Ezek a céhes
összetartozásról (→céhvel temetés), a városi tanácsnak a polgárokra kirótt
temetkezési követelményeiről szólnak.
Kiadások
Irodalom
Apor [1736]; Garas
Klára, Halotti kultusz, címerek, ravatalképek, epitáfiumok, in Garas,
1953; Andor Pigler, Portraying the dead. Painting – Graphic Art, AHA,
4(1956); Galavics Géza, Egy efemer építészeti műfaj hazai történetéhez.
Batthyány József castrum dolorisa, Építés-Építészettudomány, 5(1973); Enikő
D. Buzási, 17th century catafalque paintings in Hungary, AHA, 21(1975);
Bogdán István, A halotti tor, in Uő, Régi magyar mulatságok, Bp.,
[1979]; Funerális művészet, szerk. Németh Lajos, AH, 1983/1, tematikus
szám; Mauzóleum, szerk. Sükösd Miklós, Bp., 1987; Szabó Péter, A
végtisztesség. A főúri gyászszertartás mint látvány, Bp., 1989; László
Solymosi, Das kirchliche Mortuarium im mittelalterlichen Ungarn,
München, 1990 (Studia Hungarica, 31); Beke Margit, Az esztergomi érsekek
temetései Pozsonyban a 18. században, in A magyar művelődés és a
kereszténység. La civilta ungherese e il christianesimo. A IV. Nemzetközi Hungarológiai
Kongresszus (IV. Congresso Internazionale di Studi Ungheresi) előadásai [Róma–Nápoly,
1996. szept. 9–14.), Bp–Szeged, 1998; Szabó Péter, Temetkezési kultúránk
újabban felfedezett forrásai elé, ItK, 1998 = in Uő, Jelkép,
rítus, udvari kultúra. Reprezentáció és politikai tekintély a kora újkori
Magyarországon, Bp., 2008; Horn Ildikó, Ismeretlen temetési
rendtartások a 16–17. századból, ItK, 1998; Csukovits Enikő, A váci
ötvös céh szerkönyve, in „…egyházat építek itt!”, szerk. Horváth M.
Ferenc, Mándli Gyula, Zomborka Márta, Vác, 2001 (Váci téka, I); Kerny Terézia, Zsigmond
király temetése és temetkezőhelye, in Sigismundus, 2006.