Alapvető gazdasági tevékenység a háziállatok többoldalú hasznosítására. A
céltudatos állatszaporítás, fajtanemesítés mellett az ~ fogalmához tartozik a
háziállatok gondozásával, védelmével, takarmányozásával, haszonvételével járó
állattartás tevékenységeinek összessége. A háziasítás (domesztikáció) a
csiszolt kőkorban kezdődött, amikor Elő-Ázsia népes közösségei a gyűjtögető-zsákmányoló
gazdálkodásról áttértek az élelemtermelésre. Az ~ fontosabb történeti típusai:
1. nomadizmus, 2. transhumance (kétlegelős gazdálkodás), 3. magashegyi, havasi
pásztorkodás (Alpwirtschaft), 4. modern kapitalista legeltető állattartás
(ranchpásztorkodás), 5. komplex, földművelő-állattartó üzemek. Ezek a típusok,
~i rendszerek térben és időben általában elkülönültek.
A honfoglaló magyarság gazdasági életében az ~nek döntő jelentősége volt. A
legújabb kutatások bizonyították, hogy a magyarok elődei ismerték már az ~ bizonyos
formáit, mielőtt a törökséggel találkoztak. A Volga–Káma vidékén élő finnugor
csoportok az i. e. II. évezred elejéig természeti gazdálkodást (gyűjtögetés-zsákmányolás)
folytattak, mikor délről érkező népesség révén egyidejűleg megismerkedtek több háziállattal
és termesztett növénnyel. Legkorábbi állatuk az eb és a ló volt.
Ezen állatok neve mellett az ősi ugor nép ~ének, „lovas kultúrájának”
bizonyítéka nyereg, fék, ostor szavunk eredete is. Vitatott a juh
szó származása és az állat beépülésének kora az ugor vagy előmagyar ~be.
I. e. 1000–500 között az ősmagyarság fokozatosan elszakadt ugor
rokonságától, és az erdőövezettől délre elterülő füves térségek állattartó
népévé vált. Ebben szerepe volt az iráni, majd török népekkel való, az ugor
kortól bizonyítható érintkezésnek. Az iráni →jövevényszavak legkorábbi rétegébe
tartozik a tej, tehén, nemez, vitatott a szekér szó iráni
származtatása. A szomszédos bolgár-török népek hatására az előmagyarság ~e minőségi
és mennyiségi változásokon ment át. Ezt tükrözi a terminológia gazdagodása
török jövevényszavakkal. Az állatfajok megnevezése (kecske, disznó, tyúk),
a háziállatok kor, nem szerinti csoportosítására, megkülönböztetésére szolgáló
szavak (bika, ökör, tulok, tinó, borjú; ürü, toklyó; olló ’fiatal kecske’;
ártány) különösen fontosak. Állatfajok elterjedése, az ismeretek
differenciálódása mellett a nevek zootechnikai eljárásokra is következtetni
engednek. A kasztrált állatok megnevezései (ökör, ürü, ártány)
szelekcióra, tudatos tenyésztő tevékenységre utalnak. Török kultúrhatásról
tanúskodnak a tejgazdaság szavai (túró, író, sajt), egyéb termékek nevei
(gyapjú, serte, tőzeg), munkaeszközök (béklyó, kantár, gyeplő,
bicsak), fegyverek (balta, buzogány, csákány), egyéb tárgyi kellékek
megnevezései (karám, ól, boglya, bukó ’szénarakás’, ’szénavilla’).
A török és iráni népekkel kialakult érintkezés azonban nemcsak az ~, hanem
az egész gazdasági élet, társadalmi szerveződés és kultúra fejlődésére
kihatott, többek között a földművelésre, a fémművességre stb. Az újabb
történeti kutatások azt bizonyítják, hogy az 5–9. sz.-i magyarság életmódját
nem határozta meg olyan döntő módon a nomadizmus, mint korábban vélték. A
honfoglaló magyarság mint jellegzetes nagyállattartó nép jelent meg a →Kárpát-medencében.
Ez azt jelenti, hogy elsősorban szarvasmarhát és →lovat tenyésztett, kisebb
mértékben juhot. A nomád népekkel ellentétben nem hiányzott gazdaságából a
sertés és a tyúk sem. Az ~ ágazati arányai az 5–9. sz. folyamán némileg
módosultak, pl. a honfoglalás idején megnőtt a lóállomány részaránya, de a
szarvasmarha dominanciáját akkor sem veszélyeztette. A korábbi kutatás ősi,
keletről hozott háziállatnak tartotta az alföldi szürke szarvasmarhát (lat. Bos
taurus primigenius hungaricus) és kisebb testű erdélyi rokonát, de az
ásatási csontleletek eddigi vizsgálata ezt a feltevést nem igazolta. A racka
juhfajta a népvándorlás korában jelent meg a Kárpát-medencében, lehetséges,
hogy a magyarok is ezt hozták magukkal. A V alakban felálló és pödrött szarvú
hortobágyi tájfajta (lat. Ovis strepsiceros hortobagyensis) azonban csak
az újkor elején jelent meg. Feltehetőleg helyi szelekció, kereszteződés
eredménye. Lóállományát biztosan magával hozta népünk, de a régi magyar lófajta
már kiveszett. Őse bizonyára a kis termetű, hideg vérű taki (lat. Equus
przewalskii Poljakoff) volt. Legtovább a Keleti-Kárpátok kis termetű
tájfajtáiban (székely ló, hucul ló) maradt fenn. Pásztorkutyáink közül a kuvasz
és a komondor (’kunok ebe’) szintén keleti eredetű; elnevezésük is erre mutat.
Mindkettő nagy testű, a nyájak őrzésére szolgáló kutyafajta. A kis testű terelőkutyákról
(puli, pumi, mudi) csupán a 18. sz.-tól vannak írásos adatok. Lehetséges, hogy
a 13. sz.-ban az →Alföldre betelepült →kunok is hozzájárultak a háziállatok
keleti fajtáinak bővítéséhez (alföldi szürkemarha, komondor). Az ~
terminológiája számos kun-besenyő jövevényszóval gazdagodott (csődör,
árkány, komondor, kamsi ’korbács’, kangyik ’nyeregszíj’).
A zootechnika teljes honfoglalás előtti hagyatéka még nincs kellően
tisztázva. Feltételesen ide sorolhatók a folyó menti réti teleltetés, a jószág
egybentartására szolgáló építmények egy csoportja, az állat nyájból való
kifogásának eszközei (botos pányva, hurok, árkány), mozgásgátló eszközök
(nyűg, béklyó, kelevéz), egyes kasztrálási módok, nyereg, kengyel, ostor
formája, a csikó betanításának mozzanatai, csuklós zablák, tehénfejés
lábujjhegyen guggolva, különféle pásztori eszközök (harang, csanak, balta,
tarsoly), a jószág számontartása égetett tulajdonjeggyel (bélyeg)
stb. Ide vonható a borjú szopását gátló palóka egy-egy formája, a joghurt és a
szárított hús. A keleti hozadék jelentős része már a középkorban visszaszorult
(pl. lóhúsevés, erjesztett lótej fogyasztása), s a terminológiából is sok elem
kikopott. A magyarság az ~ igényei szerint telepedett meg a Kárpát-medencében.
Előbb a síkságok, dombságok füves térségeit szállta meg, s az előkelők
csoportjai folytatták a szállásváltó pásztorkodást. Még a 11–13. sz.-ban
felnyomultak a fenyőövezethez tartozó magashegyi völgyekbe, medencékbe is
(Szepesség, Székelyföld). Ez a magyar határőr népesség nagyállattartó maradt, főként
lovat és szarvasmarhát tenyésztett, s pásztorkodása nagy hatással volt a
szomszédos népek ~ére, mint arról a lengyel, ukrán, szlovák, morva, román,
délszláv pásztorterminológia magyar jövevényszavai tanúskodnak (szállás,
csapás, gazda, rovás, juhász, bojtár stb.)
Az Alföldön és a →Dunántúlon az ~ a középkorban is a legfontosabb termelési
ágazat, de a feudális birtokviszonyok létrejötte, a sűrű településhálózat
kiépülése, a földművelés terjedése folytán szűkebb keretek közé szorult.
Alapvetően legeltető ~ folyt, de azt nem a migráció, a vándorpásztorkodás
határozta meg. Fokozódott a takarmánygazdálkodás szerepe, az „örök rétek”
beépültek a feudális birtokszerkezetbe, a szénamunkát a korábbinál hatékonyabb
munkaeszközök segítették (kétkéz vagy hosszú nyelű, szlávból kölcsönzött
szavakkal megnevezett kasza, gereblye, villa). A szénacsinálás
terminológiájának szláv rétege igen jelentős minőségi ugrásról tanúskodik, de
nem állítható, hogy szláv hatásra fejlődött ki. Szláv szavakkal az ~
terminológiája más vonatkozásban is bővült (pl. bárány, bivaly, kanca, akol,
csorda).
A magyar népesség életmódja és a gazdálkodás rendszere a 10–11. sz.-ban még
sok vonást őrzött a honfoglalás előtti félnomád hagyományból, de a népesség
megtelepedése a 11. sz.-ban lezárult. Nomád állattartást csak a 13. sz.-ban
megjelenő pásztornépek (kunok, vlachok) hoztak be ismét. A középkor folyamán
kialakultak az ~ nagy történeti-földrajzi típusai (transhumance, havasi
állattartás, pusztai legeltető állattartás). A transhumance fő állata a juh,
kibocsátó területe →Erdély, téli legelőinek helye Moldva és Havasalföld. A
magyar népcsoportok (pl. a →székelyek) magashegyi, havasi pásztorkodásának fő
állata a szarvasmarha, a vlach és szláv népcsoportoké a juh. Az Alföld pusztai
~e a 13. sz.-ban bontakozott ki. Előfeltétele volt a „pusztásodás”, a nagy
határú mezővárosok (→város), községek kialakulása. A pusztai ~ fő állata a
szarvasmarha, a kivitelre szánt vágómarha. Gazdag →polgárok, tőzsérek állatait
fizetett pásztorok őrizték a bérelt legelőkön. Különvált a piacra szánt
jószágállomány és a házi szükségletre tartott tejelő- és munkaállatok
tartásmódja. A 14. sz.-tól fogva gazdag tőzsérek és főurak hajcsárai seregestül
hajtották a szürke magyar vágómarhát Észak-Itália, Ausztria, Cseho., Németo.
városaiba. →Oláh MiklósHungaria (1536) c. művében személyes ismerőseként
említi Bíró Gáspár debreceni polgárt, „aki gyakorta mintegy tízezer ökröt
tartott eladásra”. A 16–17. sz. a pusztai ~ és a magyar tőzsérség virágkora.
Évente 100 ezernél több, a legjobb években csaknem 200 ezer vágóbarmot
hajtottak ki az országból. A kivitel három fő iránya közül az osztrák-német
(Bécs, Ulm, Regensburg, Nürnberg) volt a legfontosabb. Széles marhahajtó utakat
(via boariae, Mészárosok útja) tartottak fenn, s a nagy vásárhelyek közelében
tágas legelők, itatóhelyek álltak rendelkezésre. Bécs a 16. sz. közepétől fogva
nem engedte be a városba a magyar hajcsárokat. Két csárdát bocsátott rendelkezésükre
a külvárosban, az ún. Magyarok útján, ott kellett megvárniuk a vásár végét.
Ezek a botos legények, hajtók alkották a katonáskodó →hajdúk rétegének magját.
A hajdú szó elsődleges jelentése ’marhahajtó’ (1514).
A török hódoltság a települések és a lakosság fogyatkozása révén elősegítette
a pusztai ~t és a vágómarhatartást. A betelepült mohamedán török és délszláv
népességgel a juhtartás aránya növekedett. A korszak állatkivitelében lovak és
juhok is szerepeltek. Az ország marhaállománya azonban a 16–17. sz.-ban sem
csupán szürke magyar marhából állt. Erdélyben és a királyi Mo.-on más
marhafajtákat is tenyésztettek (pl. mokány, busa, csira, riska, bosnyák marha).
E két országrészben fokozódott a majorsági ~ súlya és jelentősége, a
jobbágyparaszti ~ pedig szerves egységet alkotott a földművelő gazdasággal.
A földesúri majorok mellett a középkor óta számbelileg is megnövekedett
nemzetiségek ~e gyakorolt hatást a magyar ~re. Különösen jelentős változást
okozott a juhtartásban a vlach pásztorkultúra elterjedése Erdélyben és az
Északi-Kárpátokban. A vlach jogon települt népesség általában nem fizetett
kilencedet és →tizedet, földet nem művelt, egyedül juhállománya után adózott
(sztronga, tretina). Erdélyben főként →románok, az Északi-Kárpátokban →ruszinok,
→szlovákok, lengyelek hordozták a vlach pásztorkultúrát, de akadtak közöttük
magyarok is (Gömör m.-ben). Hatásuk elsősorban az erdélyi és a felföldi, kisebb
mértékben az alföldi juhtejfeldolgozásban mutatkozott meg. A juhtenyésztés
terminológiájában a vlach (román, szláv) réteg súlya tájanként eltérő,
Erdélyben a legnagyobb (pl. orda, zsendice, esztena, esztrenga, bács,
pakulár, berbécs, koliba, putina).
A 18. sz. közepétől a 19. sz. derekáig tartott a magyar juhtenyésztés
fénykora. Ez volt a finomabb gyapjút adó nyugati juhfajták meghonosításának
korszaka. A német parlagi juh behozatala a 18. sz. elején megkezdődött. Ezekről
→Bél MátyásNotitia c. országleíró műve az 1730-as években rendre
megemlékezik. Földesurak újító igyekezete hozatta be őket pásztoraikkal együtt.
Eredetileg ezt a juhfajtát jelölték a birka (birke, birge) szóval. A
merinó csak a 18. sz. végén tűnt fel, s előbb a Dunántúlon terjedt el, majd az
1820–40-es években meghonosodott az Alföldön és a Felföld déli, magyar
sávjában, s fokozatosan kiszorította a régi magyar juhfajtát. Ezzel a fajtával
terjedt el a juhászkampó, a rühkenő, a fedett hodály, a juhszín. A német
parlagi és merinó juhokkal nagy számban jöttek be az országba német, cseh,
morva birkások. Érdekeik védelmére →céhekbe tömörültek, s közülük sokan
meggazdagodtak a bérelt legelők hasznán. Vasban és Sopron m.-ben a 17. sz.
derekán, Moson és Pozsony m.-ben a 18. sz. elején alakultak pásztorcéhek. Céhes
hagyományú juhászok a 19. sz.-ban Fejér m.-ben és a Kiskunságban is éltek.
Erdélyben a kelet-európai, balkáni juhfajták (racka, curkán, birszán) maradtak
meg, s az újabbak (cigája, purzsa) is jól tűrték a külterjes tartásmódot. A
dél-erdélyi transhumance a 18–19. sz. fordulóján érte el csúcspontját. Osztrák
vámnaplók szerint évente kb. 700-750 ezer juhot hajottak ki Erdélyből
Havasalföld és Moldva téli legelőire.
A sertéstartás a 18. sz.-ig, a kukoricatermesztés elterjedéséig szorosan
kötődött a regionális környezeti adottságokhoz. Két alapvető típusa volt: a
réti sertéstenyésztés és az erdei makkoltató sertéstartás. Mindkettőnek több
régi tájfajtája volt: bakonyi disznó, szalontai disznó, riska, túrmezei, hegyi
disznó, réti sertés stb. A 18. sz. fontos fejleménye volt a szapora és gyorsan
hízó mangalica megjelenése. Ezt az 1700-as évek elején még Szerbiából hozták a
dél-alföldi magyarok. Dél-Dunántúlon az ugyancsak balkáni származású gica
disznó kezdett terjedni. Tömegesen épültek a házi disznótartás és hizlalás hidasnak
nevezett építményei, a nyelvterület nyugati felében elterjedt a göbeherélés,
miskárolás néven ismert operáció, a hízóba fogott koca petefészkének
eltávolítása. Ezt vándor morva specialisták végezték. Országszerte megnőtt a
disznózsír és a →szalonna szerepe a népi táplálkozásban. Szalonna nélkül még a
nemesek sem indultak útnak. Elterjedtek az olyan újítások, mint a disznósajt és
a száraz, füstölt kolbászfélék (→sertésfeldolgozás). A 18. sz.-ban a
sertéstartás nagyobb változáson ment keresztül, mint a megelőző hét-nyolc
évszázadban együttvéve.
A középkorban virágzó magyar lótenyésztés a 16. sz.-ban megtorpant, a 17.
sz.-ban pedig hanyatlásnak indult. Állománya a hadi események és a törökök
rablásai következtében megcsappant. Főuraink kedvelték a keleti nemes lovakat.
Báthory István Ázsiába küldte lovászmesterét nemes lovak vásárlása végett.
Délceg paripák, arab és kalmük lovak főként török közvetítéssel jutottak be az
országba. Kedvelték az erdélyi, moldvai és krími tatár ménesekből származó
lovakat is. A 18. sz. elején a magyar lónak még jó híre volt Európában, de a
paraszti lótartás leromlott. Néhány magyar főúr karolta fel a lótenyésztés
ügyét, majd az állandó hadsereg érdekében II. József 1785-ben rendeletet adott
ki, s tenyészállatok nevelésére állami ménesintézeteket állított fel (Mezőhegyes,
1785; Bábolna, 1790). A paraszti lótartás tenyészállományát a hadseregtől
kimustrált kancák és tenyészmének révén kívánták javítani. Megkezdődött a
nóniusz és más meleg vérű fajták (gidrán, lipicai) története. A nyugati
széleken s a német telepesek vidékein a hideg vérű lófajták is megjelentek
(stájer ló, muraközi). A hadsereg remonda- (növendékló-) vásárlásai főként az
Alföldön, a →Kisalföldön serkentették a paraszti lótartás minőségi fejlődését
és állományának növekedését. Terjedt az igényesebb, a beszállásolt katonaság
lovainak is megfelelő istállótípus, a takarmányozás racionális módja és
eszköztára (porciózás, szénarács), a lovak gondozásának, gyógyászatának korszerű
ismeretanyaga. A 18. sz. végén megkezdődött a budai egyetemen az →állatorvoslás
oktatása, számos könyvet adtak ki, s képezték a gyógykovácsokat stb.
Mindamellett a lóállomány zömét az alföldi és erdélyi parlagi fajták tették ki,
s a 19. sz. lótenyésztésének reformereire (pl. Wesselényi Miklós, Széchenyi István) még igen sok feladat maradt.
Kiadások
Irodalom
Herman Ottó, A
magyarok nagy ősfoglalkozása.Előtanulmányok, Bp., 1909; Uő, A
magyar pásztorok nyelvkincse, Bp., 1914; Takáts Sándor, Szegény
magyarok, Bp., é. n. [1927]; Mészöly Gedeon, Mióta lovas nép a magyar?,
Népünk és Nyelvünk, 10(1929); Györffy István, Állattartás, in A magyarság
néprajza, II, Bp., 1934; Tálasi István, A Kiskunság népi állattartása,
Bp., 1936; Hankó Béla, Ősi magyar háziállataink, Debrecen, 1940; Sándor
Bökönyi, Die Haustiere in Ungarn im Mittelalter auf Grund der Knochenfunde,
in Viehzucht und Hirtenleben in Ostmitteleuropa, Hrsg. Márta Belényesy,
László Földes, Béla Gunda, Bp., 1961; Éber Ernő, A magyar állattenyésztés
fejlődése, Bp., 1961; Földes László, Az állattartás és pásztorélet
magyar néprajzi szakirodalma, Bp., 1963; Gaál László, A magyar
állattenyésztés múltja, Bp., 1966; Miklós Jankovich, Pferde, Reiter,
Völkerstürme, München, 1968; Szabadfalvi József, Az extenzív
állattenyésztés Magyarországon, Debrecen, 1970(Műveltség és
Hagyomány, 12); Paládi-Kovács Attila, „Keleti hozadék” a magyar
pásztorkultúrában, in Túrkevei Múzeum Emlékkönyve, szerk. Dankó
Imre, Túrkeve, 1981; Földes László, A „vándorló Erdély”. Történeti-néprajzi
vizsgálatok az Erdély–Havasalföld közötti transhumance-ról, Ethn, 93(1982);
Matolcsi János, Állattartás őseink korában, Bp., 1982; Szabadfalvi
József, A sertés Magyarországon, Debrecen 1991; Paládi-Kovács Attila, A
magyar állattartó kultúra korszakai, Bp., 1993.