A ~ot írott és képi források, valamint tárgyi emlékek alapján
rekonstruálhatjuk. A legfontosabb írott forrás a szövegkönyv, zenés daraboknál
pedig a librettó, ezek főként arról tájékoztatnak, hogy mi hangzott el a
színpadon. A szövegkönyvek egy része nemcsak a szereplőket sorolja fel, hanem
jelzi a helyszíneket, sőt a díszlet- és jelmeztervező (pl.
Esterházy-szövegkönyvek), adott esetben pedig a színpadtechnikai gépezeteket
tervező mérnök nevét is. További írott források a szerződések, számadások,
kifizetések, levelek, naplók, követjelentések, az egykorú sajtóban megjelent
tudósítások.
A színpadkép rekonstrukciójához a képi források visznek legközelebb. Öt
csoportjuk van: díszletterv, jelmezterv, színpad- vagy jelenetterv, színpad-
vagy jelenetkép és színészábrázolás, vagyis szerepkép.
A díszlet a színpadi tér (a játéktér), ill. a színpadkép meghatározó eleme.
Alapja az adott korszak színházi konvenciórendszereit tükröző vagy azt megújító
díszletterv, amely arányaiban, színeiben és a technikai kivitelezésre vonatkozó
utalásaiban jelzi a megvalósítandó konkrét színpadi helyszínt. Egy-egy előadás
díszleteihez többféle terv is készülhet: a kivitelezőnek szóló méretarányos
alaprajz, egy-egy jelenet, ill. szín színpadtervét bemutató terv,
részletrajzok, anyagmintákat és -megjelöléseket, ill. a kivitelezőnek szóló
utasításokat is rögzítő rajzok. A díszlettervet háromdimenziós, méretarányos
modell, a makett egészítheti ki (Mo.-ról a 18. sz. vége előtti időkből nem
ismeretes).
A jelmezterv anyagminták és -megjelölések, színminták, a technikai
kivitelezést segítő részletrajzok, ill. szabásminták segítségével ad útmutatást
a színpadi öltözékek elkészítéséhez.
A színpad-, ill. jelenetterv a színész(eke)t jelmezben, a tervezett
díszletek között, egy-egy jelenetbe helyezve ábrázolja.
A színpad- vagy jelenetkép a már bemutatott előadás jeleneteit rögzíti. Nem
feltétlenül tekinthető hiteles forrásnak, minthogy gyakran több jelenetet
összevonva ábrázoltak; ha pedig utólag készült, nagymértékben befolyásolta a
rajzoló memóriája, ill. szándéka.
A tárgyi emlékek csoportja az előadás helyszínétől, a színházteremtől, ill.
-épülettől a technikai berendezéseken át a díszletelemekig (pl. színpadi elő-,
és háttérfüggöny, kulisszapárok), kellékekig, jelmezekig terjed. Mo.-on sajnos
nem maradt fenn sem a reneszánsz, sem a barokk színjátszást díszletekkel,
jelmezekkel, színpadi gépezetekkel reprezentáló főúri színház, így csak
külföldi példák alapján alkothatunk képet egykorú hazai színházainkról és
díszletezésükről.
A hivatásos (polgári) színjátszás kialakulása előtt a színjátszásnak, ill.
a spektákulumoknak több rétegét különíthetjük el. A színjátszás legkorábbi
formájának tekinthetők a valakit vagy valamit megjelenítő, ábrázoló
cselekvésformák, melyek lehetnek mágikus-vallásos, rituális vagy szórakoztató
jellegűek. A szereplők gyakran csak a mozdulatok, a tánc eszközével élnek,
pantomimet adnak elő, vagy a mozdulatok, a mimika, ill. a beszéd mellett
álöltözetet, jelmezt, álarcot is használnak. A színjátszás kialakulásában nagy
jelentősége volt az ún. állatalakoskodásnak. Az álöltözetben, maszkban előadott
játékok, rítusok egy része az ünnepkörökhöz kapcsolódva a népi kultúrában
(farsang, busójárás, Luca-nap, betlehemes), más része pedig a vásári
komédiákban, a commedia dell’artéban élt tovább.
Későbbi fejlemény a vallásos tárgyú színjátszás, mely részben érintkezik a
népi színjátszással (betlehemes). A középkori passiójátékokból,
misztériumjátékokból, a →karácsonyt ünneplő népszokásokból fejlődtek ki és
újultak meg a 17. sz.-ra az egyházakban előadott pásztorjátékok. Ilyen →húsvéti,
ill. karácsonyi liturgikus játék kelléke lehetett pl. a →garamszentbenedeki
úrkoporsó és Lőcsei Pálnak a kartauziak látókövi kolostora számára készített,
ma a →lőcsei Szent Jakab-plébániatemplomban látható faragott betleheme is. A
vallásos tárgyú színjátszás különleges formája az →iskoladráma, amely
virágkorát a barokk idején éli (→iskolai zenés színjátszás).
A reneszánsz korára alakul ki a főúri, nemesi színjátszás, amelynek keretei
között a darabok egy részét hivatásos színészek, más részét a nemesi udvar
tagjai adták elő.
A misztériumjátékok és más vallásos tárgyú darabok (→liturgikus dráma) előadása
a templomépületből idővel kikerült a templom elé, ill. az utcára. A vásári
komédiák és a misztériumjátékok szabadtéren felállított színpada egyszerű,
általában festett háttérfüggönnyel lezárt, deszkából épített emelvény volt,
olykor azonban gazdag díszletekkel és színpadi gépezetekkel. A reneszánsz idején
fejlődött ki az ún. fülkeszínpad. 1545-ben megjelent művében (Architettura…)
Sebastiano Serlio megalkotta kora színpadának díszletezési kánonját. Három
alapvető díszlettípust különböztetett meg: 1. palotaábrázolások (tragédia); 2.
utcarészlet (komédia); 3. vidéki táj (szatírjátékok). Itália 1584-ben megnyílt
első állandó színháza, a vicenzai Teatro Olimpico öt állandó, perspektivikus
díszletével kísérletet tett a római scaenae frons felidézésére. Az 1589 k.
felépült sabbionetai színházban Vincenzo Scamozzi már háttérfüggönyt
alkalmazott, és az egységes, perspektivikus hatás érdekében kiszélesítette a
színpad ívét. Az Erzsébet-kori Anglia színpadtechnikája bonyolultabb
színváltásokat is lehetővé tett. Az ún. Shakespeare-színpadnak három szintje
volt: elő-, hátsó és felső színpad. Máig a legelterjedtebb az ún. dobozszínpad
(kulisszaszínpad, perspektívaszínpad): tkp. a nézőtér felé nyitott szoba,
amelybe a néző mintegy „bekukucskál”. (Erre utal német elnevezése: Guckkastenbühne
’kukucskáló színpad’, amely olykor a magyar szakirodalomban is használatos.) A
színpadnyílás előtt lehetett ún. előszínpad, proszcénium is, azon kapott helyet
a zenekar is, olykor zenekari árokban. A színpadnyílást, a doboz negyedik
oldalát – gyakran festett – előfüggöny takarta. A színpadot lezáró
háttérfüggöny festése gyakran perspektivikus térmélységet érzékeltetett. A
játéktér két oldalán szintén festett díszletelemek, a kulisszapárok
segítségével érték el a perspektivikus hatást. Kulisszák alkalmazásával már a
reneszánsz idején kísérleteztek, de használatuk csak a 17. sz. első harmadában
vált általánossá. Giovanni Battista Aleotti alkalmazott először fakeretre
feszített, festett vásznakból álló kulisszákat (1618-ban ő használta elsőként a
proszcéniumívet is). A kulisszákban rejlő lehetőségeket a Galli Bibiena család
(Antonio Galli Bibiena [1700–1774] Mo.-on is járt) és Giacomo Torelli színpadai
használták ki a legteljesebben. Ferdinando Galli Bibiena díszlettervein az egy
enyészpontú centrális perspektívát a többszörös perspektíva váltotta föl.
Torelli főleg látványos színpadtechnikai újításairól és villámgyors, a néző
számára alig érzékelhető színváltásairól volt híres. A díszletek túlnyomó része
ún. típusdíszlet volt, ezek egy-egy jellemző színpadi helyszínt ábrázoltak, s
több-kevesebb változtatással vagy anélkül különböző darabok előadásában fel
lehetett használni őket. Az ókori eredetű, vitruviusi, ill. a Serlio által
meghatározott díszlettípusokból idővel kialakultak a hagyományos
helyszíntípusok legfontosabb formái: trónterem/díszes terem (sala reale),
díszes udvar (cortile), városi tér (piazza), kies táj (campagna delitiosa),
tengerpart (il mare) stb.
A díszletek mozgatását, ill. a különböző egyéb hatásokat a színpad alatt,
ill. mellett futó mechanikai berendezések (görgők, csigák, sínek)
alkalmazásával érték el. Ezek segítségével emelkedtek és süllyedtek egyes
díszletelemek, játszó személyek, jutottak be a színpadra pl. a különböző
díszkocsik, melyek egyaránt lehettek festett, háromdimenziós kellékek és
mozgatható, kétdimenziós, festett díszletelemek. A hasonló lehetőségek
maximális kihasználásán alapuló színpadtechnika a 15–17. sz. között élte
virágkorát.
A színpad világítását eleinte jórészt a játéktér előterében,
kandeláberekben álló gyertyákkal és fáklyákkal, ill. mécsesekkel biztosították.
A későbbiekben tükrökkel megsokszorozott fényű spirituszégőket is használtak, a
fényhatást a jelmezeken, ill. másutt elhelyezett tükröző felületekkel fokozták.
A kastélyokban és az egyházi iskolákban a palotaudvarok (cortile), ill.
-kertek, színjátszásra alkalmas termek vagy épített, különálló színházak
szolgálhattak az operaelőadások, színjátékok helyszínéül. A termek egy részében
csupán alkalmanként tartottak színielőadást, de léteztek állandó színháztermek
is; az önálló színházak szintén lehettek efemer vagy állandó épületek. A
kertekben előadott színjátékoknak gyakran a kert elemei voltak természetes
díszleteik.
Khevenhüller-Metsch hg. naplója számol be a Mária Terézia és Lotharingiai
Ferenc holicsi nyaralókastélyában 1746-ban, 1747-ben, 1749-ben és 1756-ban
tartott színielőadásokról. A Czobor grófok egykori kastélyában, amely 1736-ban
került az uralkodópár birtokába, vlsz. nem volt állandó színház, az előadásokat
a kastély egyik termében egy-egy előadásra ideiglenesen felállított színpadon tartották.
A különálló színházépület készülhetett fából és az időjárás viszontagságait
jobban bíró anyagokból, kőből, téglából egyaránt. A magyar barokk, ill. rokokó
kastélyok közül csak igen kevésben volt állandó, épített kőszínház. A legjelentősebbek
az Esterházy család nevéhez fűződnek (→főúri zenés színjátszás). A →kismartoni
Esterházy-kastéllyal kapcsolatos iratok 1761-ben már a park üvegházában épülő
„új” színházról beszélnek, de a régi színházépületről jelenleg semmi hiteleset
nem tudunk. Az építkezésben közreműködött G. Maria Quaglio, ismert színházi
díszlettervező-dinasztia tagja, akinek testvérei Bécsben és Münchenben működtek.
Quaglio már 1749-ben dolgozott díszletfestőként →Esterházy (II.) Pál Antal
hg.-nek, és díjazásban részesült ünnepségeken alkalmazott világítóberendezés és
tűzijáték-szerkezetek elkészítéséért is. Az övé mellett még két másik bécsi,
Johann Gefall és Franz Purgau, valamint egy kismartoni festő, Pögg neve tűnik
fel a számadásokban. Ez utóbbi még hosszú ideig a mindenkori díszlettervező
segédje volt. Szintén a számadásokból tudjuk, hogy a színházban
színpadtechnikai gépezetek is működtek, amelyeket Rössler Sebestyén kismartoni
lakatos- és órásmester készített. Fennmaradt (és a kismartoni múzeumban
látható) a színház egyik díszleteleme és gyertyatartója.
→Esterházy (II.) Pál Antal hg. 1761 májusában az idős első karmester,
→Gregor Joseph Werner mellé a kismartoni zenekar másodkarmestereként
szolgálatába fogadta →Joseph Haydnt, aki 1762 májusában a színház megnyitását
és a Pál Antal örökébe lépő →Esterházy (I.) Miklósnak beiktatását új darabbal,
a La Marchesa Napoli c. vígoperával köszöntötte. A darabot itáliai művészekből
álló társulattal mutatta be, amely előzőleg már Pozsonyban is vendégszerepelt.
A társulat vezetőjét Horányi Mátyás Girolamo Bonnal, a pozsonyi operatársulat
akkori igazgatójával azonosította. A század elején Velencében született
színész, színigazgató, zeneszerző és díszlettervező Bon egy énekes-táncos
vándortársulat élén állt, amely 1735–36-ban Németo.-ban turnézott. Egy őt és
feleségét Szentpétervárra szólító szerződés után a család tevékenységét az
1740-es évekig homály fedi. Bon 1741-ben tűnt fel először Mo.-on mint a
pozsonyi operatársulat igazgatója. 1742–45 között családjával újra
Szentpéterváron találjuk: Bon díszlettervező a cári színházban, felesége pedig
a cári opera egyik énekese. A későbbiek során dolgoztak Berlinben, Drezdában,
Potsdamban és Amszterdamban, majd Frankfurtban is. Rövid időre hazatértek
Bolognába, majd 1756–61 között Bon a bayreuthi szépművészeti akadémia
építészet- és perspektívatanára volt. Esterházy Miklós 1762. júl. 1-jén szerződtette
őt, feleségét és leányát a kismartoni operatársulathoz díszlettervezőnek.
1763-ban a kismartoni anyakönyvekben mint „scenicus theatralis” szerepel. Neve
utoljára 1765-ben fordul elő a zenei személyzetről készített kimutatásban, majd
nyoma vész. A kutatás hat, az OSZK Színháztörténeti Tárában őrzött tervet
tulajdonít Bonnak. Közülük kettő jelmezterv, négy pedig díszletterv, ez
utóbbiak datáltak (1762). Az egyik, királyi udvart ábrázoló lap Bonno La
Spartana generosa vagy Hasse La Spartana generosa ovvero Archidamia
előadásához készült, csakúgy, mint a két jelmezterv (Erasto, Spártai nő). A
másik három díszletterv antik romokkal díszített ligetet, díszes termet és
architektonikus parkrészletet ábrázol.
A színházban prózai előadásokat is tartottak. Ezek főleg Hanswurst-komédiák
voltak, a Schulzischen Comique Compagnie előadásában. A kismartoni szereplés
után a következő évben a társulat fellépett Pozsonyban, majd 1770-ben Pesten
is. Díszlet- és jelmezkészletük egy része sajátjuk volt, míg más része a
kastélyszínház berendezéséhez tartozhatott.
1768-ban készült el az eszterházai operaház, amelynek megnyitásakor Haydn Lo
speziale c. darabját adták elő. Haydn 1766-tól már karmesterként állt a
zenekar és a színház élén. Ekkor még nem volt állandó zenekar Eszterházán, a
zenészek Kismartonból utaztak át kocsin. 1769-ben készült el a „muzsikaház”,
amely a zenészek és az udvarhoz szerződtetett színtársulatok lakhelyéül szolgált.
1770 tavaszán tartották meg az első ún. eszterházi vigasságot, amelynek
keretében számos pompás spektákulumot: operaelőadást, pantomimet, katonai
parádét, tűzijátékot, népünnepélyt rendeztek. A legnagyobb szabású ünnepségek
1772-ben, 1773-ban és 1775-ben zajlottak le. 1772 nyarán, Rohan hg. látogatása
alkalmából, a bécsi udvari színház balettmesterének, Jean Georges Noverre-nek
táncjátékát mutatták be. 1773 szeptemberében Mária Terézia császárné látogatta
meg Eszterházát. A látogatás alkalmából rendezett ünnepi programban egyaránt
szerepelt koncert, álarcosbál (amelyen a kastély chinoiserie termében a hercegi
zenekar is kínaizáló jelmezben játszott), díszkivilágítás, tűzijáték és színielőadás.
Mária Terézia látogatása alkalmából a hercegi operaházban Haydn L’infedeltà
delusa c. darabja csendült fel, a bábszínházban pedig 1773. szept. 2-án egy
új, német nyelvű Haydn-opera, a Philemon és Baucis. 1775-ben Ferdinánd főhg.
és felesége, Beatrice d’Este látogatta meg az eszterházai rezidenciát. Az
események között természetesen szintén szerepelt álarcosbál, díszkivilágítás,
népünnepély „falusi vásár”-ral, commedia dell’arte előadással, valamint magyar
és horvát parasztzene és -tánc, amelyeket az uradalom parasztjai mutattak be a
korabeli népviseletből kialakított jelmezekben. A hercegi pár tiszteletére
bemutatták Haydn L’incontro improvviso c. darabját.
A kastélyt, kertjét és az abban álló épületeket, az operaházat és a
bábszínházat (Marionett-theater) egykorú leírások is ismertetik. (Vö. Excursion
à Esterház en Hongrie, Vienne, 1784; Beschreibung des Hochfürstlichen
Schlosses Esterház im Königreiche Ungarn, Pressburg, 1784; Vályi András, Magyarországnak
leírása, Buda, 1796. Az eszterházai kastély parkjában álló opera egykori
épületének maradványait a 19. sz. folyamán lebontották, az idők során magtárrá
átalakított, majd elhagyott marionettszínház épülete ma is áll.) Sövényeivel,
szobraival a kert is színjátékok, ill. udvari ünnepségek helyszínéül szolgált.
A spektákulumok és az azokhoz szükséges technikai háttér mind a stílus, mind a
kivitelezés tekintetében több forrásból táplálkoztak: közvetlen itáliai és
francia előképekből, ill. ezeknek az osztrák udvari kultúrán átszűrt
jelenségeiből. Németo.-i, ausztriai vagy párizsi útjai alatt „Fényes” Miklósnak
alkalma volt látni kora legkitűnőbb színtársulatait és színielőadásait. Az
egyre növekvő számú előadások és a mind magasabb igények késztethették a
herceget arra, hogy 1777-ben a leggazdagabb európai udvarokhoz hasonlóan önálló
díszletfestőt fogadjon fel a milánói születésű Pietro Travaglia személyében,
aki 27 éven át a szolgálatában maradt. Előbb Johann Bader operaigazgató mellett
csupán a díszletek és a színházi világítás gondozását bízták rá, ám hamarosan
átvette az operaházi és a bábszínházi díszletek többségének a tervezését is, és
az ő feladata volt a szabadtéri ünnepségek, bálok, felvonulások, tűzijátékok
dekorációjának és technikai kivitelezésének a megtervezése is. Eszterházai működése
idején a szövegkönyvek nagy része őt tünteti föl díszlettervezőként („Pittore
Teatrale”; „Le Decorazioni sono inventate, e dipinte dal Sigr. Pietro
Travaglia”, in Il geloso in cimento. Drama gicoso per musica […]
1778-as, eszterházai előadásának librettója). A szövegkönyvek egy részében
Travaglia megnevezi mestereit, a Galliari testvéreket is. A jórészt Torinóban
és Milánóban működő Galliari család három nemzedéken át az európai
díszlettervezés élvonalába tartozott, és Európa csaknem minden jelentős
színpada számára tervezett. Travaglia minden bizonnyal Bernardino és Fabrizio
Galliari tanítványa volt Milánóban, az 1760-as években.
A mo.-i díszlet- és jelmeztervezés barokk-rokokó korszakának egyik
legbecsesebb dokumentuma Pietro Travaglia vázlatkönyve, amelyet az OSZK
Színháztörténeti Tára őriz. A több mint 50 rajzot és autográf feljegyzéseket
tartalmazó, vlsz. az 1780-as évekből származó vázlatkönyv tervein megfigyelhető
a Galliari testvérek hatása: a Galliarik modorában egyszerre építkeznek a
barokk díszlettervezés hagyományaiból és lépnek tovább egy festőibb,
eklektikus, a színpadképet nagyvonalúbban szerkesztő irányba. Travaglia rajzai
általában nyugodt, kiegyensúlyozott szerkesztésű, többségükben architektonikus
típusdíszletek, amelyeket kis változtatásokkal több előadáshoz is
felhasználtak. Jól mutatja ezt pl. Travaglia 1786-os költségvetése, amelyben
részletezi, hogy egy-egy új bemutatóhoz milyen díszleteket lehet igénybe venni
a színház készletéből, a régebbi előadások díszleteiből. A vázlatkönyv
egyetlen, a Galliari család festői, scena quadro típusú díszleteihez közel álló
díszletterve észak-afrikai, havas, hegyi tájat mutat, és Haydn Orlando
Paladino c. operájának eszterházai előadásához készült. A kutatás jelenlegi
állása szerint ez a rajz a Haydn-operák egyetlen fennmaradt, hiteles, 18.
sz.-i, ismert díszletterve. (Jelen szerző nemrégiben a vázlatkönyv egy másik
lapját a szóban forgó díszletterv elővázlatával, ill. egy, az operához készült
másik díszletvázlattal azonosította.) A színpad hátterét festett, cserélhető
háttérfüggöny zárta le. Ugyancsak az OSZK Színháztörténeti Tárában található
hét Travaglia által készített rokokó jelmezterv. Újabban megdőlni látszik az a
korábbi feltételezés, hogy ezek Haydn Armida c. operájának
jelmezterveivel – Armida, Rinaldo, Ismene, Armida udvarhölgyei, Az
elvarázsoltak kórusa, A bacchánsnők kórusa, A szörnyek kórusa – azonosak.
Különösen értékes és ritka forrás az OSZK Zenetörténeti Tárában őrzött Acta
Musicalia és Theatralia anyaga, benne az 1783-mal lezárt számadáslista. Innen
tudjuk pl., hogy az eszterházai színház állandó jelmeztárral rendelkezett,
amely a bemutatók jelmezeihez is alapul szolgált, így a jelmezeknek csak egy
részét kellett újonnan elkészíteni. Az 1784. febr. 26-án bemutatott Armida
abban a szezonban még 21(!) előadást ért meg. A 6 énekes mellett a színpadon
népes statisztéria mozgott, köztük 4 leány, 24 gránátos (római és török
jelmezben). Az utolsó két próbát már a teljesen felállított díszletek és a működő
„macchiná”-k, azaz a színpadtechnikai berendezések között játszották, ám még
nem jelmezben. Az Armida kosztümjei és egyéb kellékei összesen 473,15
guldenbe kerültek.
Az eszterházai számadáskönyvek fényt vetnek az egykorú színpadi
világítástechnika egyes részleteire is. A színpadot spirituszlámpákkal
világították meg, s fényüket tükrözéssel fokozták. A színpadi világítás
technikája szorosan összekapcsolódott az ünnepségek díszkivilágításával, ill. a
tűzijátékokkal, amelyek hatásai, kellékei – lampionok, villanópor („Plitz
Pulver”), görögtűz – gyakran a színpadon is megjelentek. A kerti mulatságok
alkalmával az említettek mellett még viasz-, ill. faggyúgyertyát és faggyúval
töltött mécsest is használtak.
Travaglia egy rövid prágai és bécsi díszlettervezői periódust leszámítva
szinte megszakítás nélkül Eszterházán dolgozott. Esterházy Antal hg. hívására
vlsz. 1790-ben tért vissza Bécsből Eszterházára. 1791-ben Kismartonban elnyerte
a magyar állampolgárságot. 1794-ben kapta legnagyszabásúbb építészeti jellegű
megbízatását, a kismartoni színház →Esterházy (II.) Miklós hg. beiktatása
alkalmából végzett helyreállításának vezetését. 1798-ban ment nyugdíjba, kb.
1802-ig Kismartonban élt, majd Pozsonyban telepedett le a Grassalkovich család
házi inspektoraként.
Mind Bon, mind Travaglia művei a legnemesebb itáliai tradíciókban – a
Bibienák, Galliarik műveiben – gyökereznek, és kitűnő képet adnak a korszakban
szokásos ún. típusdíszletekről.
Eszterháza mellett jelentős volt Patachich Ádám (1717–1784) püspök
kastélyszínháza, amely 1765–69 között működött püspöki székhelyén, Nagyváradon.
Erdődy Nepomuk János gr. (1723–1789), volt kamaraelnök és főispán pozsonyi
palotájában rendezett be 1785-ben kastélyszínházat, amely 1789-ben Erdődy
halálával oszlott fel. A gazdag és változatos műsorról számos írott forrás
tájékoztat, a kiadott szövegkönyvektől a Pressburger Zeitung vagy a
gothai Theateralmanach híradásaiig. Különös jelentősége van a gróf által
kiadott Hochgräflich Erdődischer Theater-Almanach auf das Jahr 1787 (a
továbbiakban: Almanach) c. színházi zsebkönyvnek. A képekkel illusztrált
Almanach beszámol az Erdődy-féle opera létrejöttéről, és ismerteti az
1785–88 közötti műsort. Forrásaink alapján úgy tudjuk, hogy minden bemutatóhoz
új díszleteket készítettek. A színház díszlettervezője (Theaterdekorateur)
Franz Anton Hoffmann volt. Nevét mindkét szövegkönyvben és az Almanachban
is megtaláljuk. Mellette még két színházi festőt (Theatermaler) említenek az
egykorú források: 1786-ig a nagy megbecsülésnek örvendő Franz Schellenmayert,
majd 1786-tól bizonyos Mayert, akit az Almanach kivételes finomságú
díszletfestéséért ünnepel. Az Almanachból ítélhetően a színház
típusdíszleteinek száma 24 és 30 között lehetett. Volt köztük pl. oszlopos
csarnok, polgári szoba, parasztszoba, utca, erdő, kert, sátor, ókori templom,
barlang, börtön, romok – tehát az Európában ekkor általános típusdíszletek. Úgy
tetszik, Erdődy pozsonyi színházának díszletezése és jelmezei a kor hazai
élvonalába tartoztak, és igyekeztek állni a versenyt az eszterházaival való
összehasonlításban is. A technikai berendezések megfelelő színvonalú
színváltásokat tettek lehetővé, amelyeket három ember segítségével hajtottak
végre: egy fő változtatta meg a hátteret egy henger segítségével; a második a
színpad alatti felvonógép mozgatásával a kulisszákat váltotta; a harmadik egy
kötélszerkezettel a zsinórpadlásról lelógó szuffitákat kezelte, váltotta. Az Almanach
illusztrációi azonban szinte semmit nem árulnak el magukról a díszletekről és a
jelmezekről, a szövegek pedig a ruhákról is csak annyit, amennyiből
megállapítható, hogy a korban általános szereptípusok jelmezei voltak. A
társulatot sokáig vezető Hubert Kumpf nagy gondot fordított a jelmezekre. Az
eszterházai operaházhoz hasonlóan az Erdődy-opera is állandó jelmeztárral
rendelkezett. A ruhatár felügyeletével (Quarderobier) 1785-ben Christian
Prange, 1788-ban pedig Johann Wolf volt megbízva. Mivel a korban a színészek
általában parókában játszottak, a színház állandó alkalmazottjaként
regisztrálták Franz Lindner udvari fodrászt is. Erdődy gr. halála után a család
a színház teljes felszerelését Kumpfnak ajándékozta, aki meghirdette annak eladását
a Pressburger Zeitungban, ám a díszlet- és jelmeztár további sorsáról,
esetleges eladásáról jelenleg semmilyen adatunk nincsen. Lehetséges, hogy
valaki megvásárolta, de az is feltételezhető, hogy Kumpf magával vitte Pestre,
ahová Erdődy halála után társulatával elszegődött.
Grassalkovich Antal hg. (1734–1794) szintén pozsonyi kastélyában tartott
fenn színházat 1786-tól, majd Ivánkán, ahol a pozsonyi színház igazgatója,
Christoph Seipp rendezett előadásokat. 1778–85 között színház működött a →gödöllői
Grassalkovich-kastélyban is, a déli szárnyban. Gödöllőn egyaránt játszottak a
budai, a pesti és a győri társulatok. A Grassalkovich család levéltári
anyagának egy részét a II. világháború végéig őrző Khuen-Héderváry család
levéltárának leírásában Kapossy János számos díszlettervet említett, közöttük
Joseph Biedermann akadémiai festőnek a Grassalkovichok részére készített, kerti
pavilont ábrázoló kulisszatervét. A Kapossy által közölt iratok azonban a
háborúban elpusztultak, így nem dönthető el, hogy a tervek melyik
Grassalkovich-színházhoz és mikor készültek.
Számos adatunk van arra, hogy erdélyi nemesi házaknál is gyakran tartottak
színielőadásokat. A spektákulumokért rajongó →Batthyány József érsek is sűrűn
tartott színielőadásokat kastélyaiban, Rohoncon, Körmenden, Németújváron és
Püspökiben. →Batthyány Lajos Ernő trautmannsdorfi kastélyának fácánosában
1766-ban, a nádor halála után egy évvel, kerti színházat építettek. Egyelőre
nem tudjuk, hogy zárt színházépületről vagy szabadtéri színpadról volt-e szó. A
Batthyányak 1788-ban Németújváron is színpadot emeltek, és körmendi kastélyban
szintén folytak színielőadások. Tudjuk, hogy rohonci kastélyukban a
Berner-társulat is játszott, de színházteremre-épületre és annak
felszereltségére vonatkozóan semmilyen közvetlen adatunk nincsen. Püspökiben is
álltak a kastély parkjában szabadtéri színpadok, amelyek a reneszánsz paloták
kerti színpadainak gyakorlatát vitték tovább.
Pozsonyi palotájának kertjében gr. Pálffy Miklósnak is különálló, épített kőszínháza
volt, ahol prózai darabok mellett operákat is játszottak.
A magyar színháztörténetben az első, színpadi jelenetet ábrázoló kép →ComeniusOrbis pictus c. művének 1669-es, nürnbergi kiadásában jelent meg: egy
iskolai színpadon folyó előadást ábrázoló fametszet, melyet magyarázó szöveg
kísér (ez egyébként a jelenetképek gyakori vonása). Staud Géza feltételezi,
hogy a metszet alapjául szolgáló rajzot maga Comenius készítette 1653–54-ben.
Ettől némileg eltérő ábrázolás látható a kötet 1685-ös, lőcsei kiadásában.
Jelenetképek illusztrálják a Hochgräflich Erdődischer Theateralmanachot
is. A müncheni Theatermuseum 1775-ből származó egyik színpadképét a kutatás egy
eszterházai operaelőadás ábrázolásával azonosítja: a perspektivikusan ábrázolt
színpadon vlsz. két kulisszapár állott, a színpad előtt zenekari árok és
oszlopokkal, volutákkal díszített proszcénium van, amelyet fenn virággirlandok
díszítenek; a hátteret festett háttérfüggöny zárja le.
Az iskolai színjátszással kapcsolatban számos adalék olvasható →Esterházy
(I.) Pál nádor ifjúkori naplójában. A nagyszombati jezsuita kollégium
diákjaként a herceg gyakori szereplője volt az előadásoknak, amelyekről be is
számolt. Eljátszotta pl. a megfeszített Krisztust, Xavéri Szt. Ferencet, Joas
királyt, Catharina császárlányt és a bibliai Juditot is. Judit szerepében meg
is örökítik, ez a legkorábbi ismert, hiteles mo.-i szerepkép. A magyaros
ruhában, fűzős derékban ábrázolt 15 éves herceg jobbjában fölemelt kardot tart,
nyakában kétsoros lánc, díszes boglárral. Esterházy Pál az előadásról
naplójában is megemlékezik, és a festményre is utal: „[1648-ban] egy igen szép
comoedia tartatott, szent Judit asszonyról, a mikor a vörös papokat elsőben
vitték be a seminariumba, Lippay esztergomi érsek előtt; Judit képét én
viseltem. Thurzó Mihályné asszonyom öltöztetett fel, igen szép arany míveket
rakván rám; ugyanakkor le is írattatott engem pater Keresztes uram, ki a vörös
papok rectorává lőn.” (Bubics–Merényi, 1895, 86) Ugyanabban az évben a herceg a
nagyhéten is fellépett mint az isteni szeretet géniusza, mind a „theatrumon”,
mind a „comoediában”, ahol „a szent koporsó előtt egy zöld leveles fára voltak
kezeim felfüggesztve” – írja naplójában (i. m., 87).
A mo.-i német nyelvű színjátszás kezdeteinek fontos momentuma Felix Berner
(1738–1787) bécsi születésű színigazgató gyermektársulatának működése. A
társulattal Berner 1762–86 között járta a Habsburg Birodalom, Németo. és Svájc
városait, 1768-ban Sopronban is megfordultak. Ez idő alatt Berner építette az
első színházat Sopronban és még ugyanabban az évben Győrben. A társulat
1774-ben Pesten vendégszerepelt. A pesti városi tanács az ő javaslatára
alakíttatta át 1774-ben állandó német színházzá a Duna-parti Rondellát, amely
korábban a városfal egyik körbástyája volt. A mindössze 500 férőhelyes, kezdetleges
színházépület vlsz. csekély színpadtechnikával rendelkezett, bár a bemutatót
ismertető egykorú források lelkesen méltatták. Berner társulata nemcsak
városokban, hanem főúri kastélyokban is fellépett, pl. 1768-ban Nádasdy Ferenc
gr. horvát bán varasdi és Esterházy (I.) Miklós hg. eszterházai kastélyában. A
társulatnak gazdag díszlet- és jelmezapparátusa volt. Franz Xaver Garnier
1782-ben a társulatról könyvecskét jelentetett meg, amelyben a nevesebb
színészek sziluettképe mellett hat színpadképet is közölt.
II. József rendeletére 1787-ben a budai karmelita templomot alakították át
színházzá. Az első magyar színtársulat, a Magyar Játékszíni Társaság itt, a
Várszínházban, majd a pesti Rondellában tartotta bemutatkozó előadásait
1790-ben. Az egykorú források az előadott prózai művek, daljátékok és balettek
látványos díszleteiről beszélnek.
A főúri, nemesi, uralkodói →reprezentáció körébe tartozó →ünnepségek és a
spektákulumok a ~ sajátos alkalmai. Az udvari ünnephez kapcsolódó ünnepség-,
ill. színjátéktípusok legfontosabb válfajai a triumfus, a tűzijáték, a giostra
(előre megírt forgatókönyv alapján lejátszott csata), a szó szoros értelmében
vett színielőadás, az operaelőadás, a balett és a lovasbalett. Határmezsgyén
mozog a népünnepély, ennek a középkorban leggyakoribb formája, az ún. cuccagna,
más típusokkal keveredve, átalakult formában a 17–18. sz.-ban is megtalálható.
Az ünnepi események színtere értelemszerűen nem csak a zárt színházépület.
A 15–17. sz. között virágkorát élő triumfus színteréül egy város meglévő
építészeti, ill. városszerkezeti elemeit használják fel, alakítják át és
egészítik ki efemer díszletekkel. Hasonló a helyzet a giostrák, tűzijátékok,
népünnepélyek esetében is.
Az alkalmi építményeket ábrázoló, jelenleg ismeretes mo.-i emlékek száma
jóval alatta marad a hasonló európai példáknak. Nem ismerjük pl. annak az
efemer diadalkapunak a tervét, amelyet Antonio Galli Bibiena tervezett 1738-ban
a mo.-i mecénása, Esterházy Imre kardinális pappá szentelésének 50.
évfordulóján megrendezett pozsonyi ünnepségekre.
Az alkalmi építmények jelentős csoportja az elhunyt főrangú személyek
felravatalozására emelt díszes alkalmi építmény, →castrum doloris.
Ikonográfiája az elhunyt tetteit, életét dicsőíti, ezáltal a főúri
reprezentáció egyik fontos megnyilvánulási módja. A mo.-i temetkezési
szokásokban az 1640-es évektől kezd meghonosodni. Az első hazai castrum
dolorist, amelynek ábrázolását is ismerjük, a vezekényi csatában 1652-ben
elesett négy Esterházy tiszteletére emelték a nagyszombati jezsuita templomban.
Az építmény és a temetési menet rajzát a bécsi Hans Rudolf Miller, a metszetet
pedig Mauritz Lang készítette Nádasdy Ferenc megbízásából. Forrásaink említik,
hogy Antonio Galli Bibiena 1740-ben megbízást kapott III. (VI.) Károly magyar
király (és német-római császár) pozsonyi gyászszertartása alkalmából egy
Pozsonyban (és két Bécsben) felállítandó castrum doloris tervezésére,
ábrázolása azonban nem ismeretes. Travaglia utolsó ismert megbízása Batthyány
József érsek pozsonyi castrum dolorisa (1799).
Kiadások
Irodalom
Bessenyei György, Eszterházi vigasságok, h. n.,
1772; Relation des fêtes données a sa Majesté l’Imperatrice par S. A. Mgr.
Le prince d’Esterhazy dans sons Château d’Esterhaz. Le 1ret 2e7bre 1773, Vienne, 1773; Dallos Márton, Eszterházi
várnak, ahhoz tartozandó nevezetesebb helyeinek rövid leírása, Sopron,
1781; Franz Xaver Garnier, Nachrichten von der Bernerischen jungen
Schauspieler Gesellschaft, von der Aufnahme und dem Zuwachse derselben, mit
einigen Anhängen, und 24. am Ende beygefügten Silhouettes mit Verwilligung und
Beytrag des Herrn Berners zusammengetragen von M. I. R. Einem Zögling
derselben, im Jahre 1782, h. n., 1782, Bozen, 21784, Wien, 31789; Beschreibung
des Hochfürstlichen Schlosses Esterház im Königreiche Ungarn, Pressburg, 1784;
Excursion à Esterház en Hongrie. Le Maître, le Palais, le Théâtre et le
Bois, Vienne, 1784; Hochgräflich-Erdődischer Theateralmanach auf das
Jahr 1787, Leipzig–Berlin, 1787; Vályi András, Magyarországnak leírása,
I–III, Buda, 1796–99; Karl Ditters von Dittersdorf, Lebensbeschreibung.
Seinem Sohne in die Feder diktiert, Leipzig, 1801.
Bubics Zsigmond,
Merényi Lajos, Herceg Esterházy Pál nádor, 1635–1713, Bp., 1895; Kapossy
János, A gödöllői illumináció, Napkelet, 1923; Kapossy János, A
Grassalkovichok mint művészetpártolók, Napkelet, 1924; Zádor Anna, A
kismartoni színház, A Színpad. Színháztudományi Szemle, 2(1936); Uő, Az
eszterházai színház, A Színpad. Színháztudományi Szemle, 2(1936); Csatkai
Endre, Soproni iskolai színjátékok a 17–18. században, A Színpad.
Színháztudományi Szemle, 2(1936); Mályuszné Császár Edit, A Rádayak és hazai
színjátszásunk, A Ráday Gyűjtemény Évkönyve, 1956; Horányi Mátyás, Az
Esterházy-színházak szövegkönyvei, Bp., 1957 (Színháztörténeti Füzetek,
17); Uő, Az Esterházy-opera. Adalékok Eszterháza és Kismarton zene- és
színháztörténetéhez, in Zenetudományi tanulmányok, VI, Bp., 1957; Uő,
Eszterházi vigasságok, Bp., 1959; Uő, Teatro italiano del Settecento
in Ungheria, Bp., 1967; Galavics Géza, Egy efemer építészeti műfaj hazai
történetéhez. Batthyány József castrum dolorisa, Építés-Építészettudomány,
5(1973); Staud Géza, Das hochgräflich Erdődische Schloßtheater in Preßburg,
in Bühnenformen – Bühneraume – Bühnendekorationen. Beiträge zur Entwicklung
des Spielorts, Hrsg. Rolf Badenhausen, Harald Zielske, Berlin, 1973; Barokk,
klasszicista és romantikus díszlettervek Magyarországon, szerk.
Belitska-Scholtz Hedvig, Berczeli Erzsébet, Bp., 1976; Géza Staud, Adelstheater
in Ungarn. 18. und 19. Jahrhundert, Theatergeschichte Österreichs, Band X:
Donaumonarchie. Heft 2, Wien, 1977; Uő, Az iskolai színjátékok
Magyarországon. Módszertani modell, dissz., Bp., 1980; Géza Galavics, Antonio
Galli Bibiena in Ungheria e in Austria, AHA, 30(1984); Uő, A mecénás
Esterházy Pál. Vázlat egy pályaképhez, MÉ, 37(1988); A magyarországi
iskolai színjátékok forrásai és irodalma, I–VI, sorozatszerk. Hopp Lajos,
Bp., 1984–94, az I–III. kötet mutatója: H. Takács Marianna, Bp., 1994; Barokk
színház – barokk dráma. Az 1994. évi Iskoladráma és barokk című konferencia előadásai,
szerk. Pintér Márta Zsuzsanna, Debrecen, 1997; Terézia Bardi, Marcello Fagiolo,
István Kilián, Éva Knapp, The Sopron Collection of Jesuit Stage Designs,
ed. József Jankovics, Bp., 1999; Bardi Terézia, Soproni
jezsuita díszletkönyv, CD-ROM, Bp., 2001.