A 19. sz. Hunyadi-kultusza óta a magyar
nemzeti művészettörténet-írásban is az egyik fénykor a Mátyás-kor: 1457–90.
Hunyadi Mátyásnak mint mecénásnak (→műpártolás) személyiségképe, megbízásainak,
könyvtárának, gyűjteményeinek korpusza, ábrázolásainak ikonográfiája a magyar művészettörténet-írásnak
több mint évszázados munkája nyomán, mindenekelőtt Balogh Jolán műveiben
hozzáférhető. E munkákból elsősorban a reneszánsz uralkodónak mint „nagyszerű”
és „győzedelmes” személyiségnek a reprezentációja bontakozik ki, tehát a hangsúly
uralkodásának második felére, a budai →királyi palota reneszánsz
építkezéseinek, a →Corvina könyvtár kiépítésének és az all’antica ízlést hirdető
neoplatonista humanista udvari kör befolyásának időszakára esik. Újabb
kutatások (Ritoókné Szalay Ágnes, Mikó Árpád) bizonyították be a gyűjtő és
mecénás tevékenységét meghatározó, legitimitását az ókori örökségre visszavezető
történeti fikciók ideológiai jelentőségét. Sokkal kevésbé ismert s csak
nyomokból rekonstruálható az udvar 1470 e.-i művészeti tevékenysége s általában
a késő gótikus művészet szerepe: ennek egyik oka, hogy a humanista
méltatásokban a maradványaikból késő gótikus stílusúként megismerhető
építkezéseket is gyakran klasszikus jellegűnek írják le. Más a ~ udvari művészetének
– Itáliától eltérően erősen a →késő gótika és a →reneszánszstílus
szinkretisztikus egymásmellettiségétől meghatározott – reális képe, és más a
vetülete a történetírásban. Képét az utókor számára mindenekelőtt a →történetírás
hagyományozta, így Mátyás nosztalgikus színezettel idealizált történeti képét a
mecénás követendő példájának ábrázolása is kiegészítette.
A Mátyás-kor a mo.-i késő gótika művészettörténetében
sem egységes korszak: a késői Zsigmond-kor, ill. a tkp.-i késő gótika szakasza
közötti periódushatár országosan 1470 táján húzódik. Míg a korábbi korszakban
túlnyomó az ausztriai-bécsi orientáció, a későbbiben a sziléziai-lausitzi
eredetű építészeti stílus, az oltárművészet nürnbergi, bajor és sváb
stíluskapcsolatai is orientációváltást jeleznek (→szárnyasoltár). Az 1470 u.-i
fellendülés, amelynek következtében a 15. sz. végi és 1500 k.-i késő gótika
uralkodik az ország középkori művészeti hagyatékában, megfelel a Mátyás-korban
megvalósult nyugalom, rendezett állapotok és viszonylagos gazdasági biztonság
képének.