A Jagelló-kor a mo.-i művészettörténet
dinasztikus periodizációjának (hasonló jelentőséggel még Lengyel- és Cseho.
történetében bíró) korszakfogalma, II. Ulászló és II. Lajos királyok
uralkodását jelzi: 1490–1526. Mindmáig a mo.-i művészettörténet egyik fehér
foltja; megismerését részben az „idegennek” és gyengének ítélt uralkodók iránti
ellenszenv, részben a Mátyás-kor jelentőségének hangsúlyozása, ill. a vele
szemben már a korszak köznemesi politikusai által is hangoztatott nosztalgikus
történetszemlélet hátráltatja.
Jelentős részben régészeti-műemlékvédelmi
kutatások eredményei alapján megdőltnek tekinthető az a leegyszerűsítő
történeti ítélet, amely szerint a Jagelló-kor udvari művészetében megszakad a
Mátyás-kor reneszánsz művészeti hagyománya, s folytatása az arisztokrácia
reprezentációja és a köznemesség, valamint a városok közvetítésével épül bele a
nemzeti művészet hagyományába. Egyrészt a budai, ill. a nyéki építkezéseken
igazolhatóvá vált a Mátyás-kori vállalkozások folytatása II. Ulászló alatt,
ill. (vlsz. Benedikt Ried közvetítésével) Buda és Prága kölcsönhatása is;
másrészt stilárisan és a nyersanyaggal (vörös márvány, budai márga) is
igazolható az országos központok kőfaragóműhelyeinek nagy produktivitása és távolsági
hatása (síremlékszobrászat, építészeti tagozatok; →kőfaragás). A könyvfestészet
és az udvar környezetében működő illuminátorok által festett →címeres levelek
hasonlóképpen igazolják a Mátyás-kori könyvfestészeti stílus folytatását is.
Ugyanakkor nagy a jelentőségük az újabb stílusjelenségeknek, modern művészeti
kapcsolatoknak az esztergomi Bakócz-kápolnán (→Esztergom 3.) kívül a →pesti
belvárosi plébániatemplom szentélyének berendezési tárgyain, →Szatmári György
pécsi püspök megbízásain, a →gyulafehérvári Lázói-kápolnán. Fontos a regionális
központok, műhelyek kialakulása.
A Jagelló-kor udvari művészetében, így
II. Ulászló és II. Lajos reprezentációjában (portrék, votivképek,
díszfegyverzet) nagy szerepet kapnak az Ausztriához, Dél-Németo.-hoz fűződő
kapcsolatok, a Sodalitas Danubiana humanista körének, majd Rotterdami Erasmus
híveinek befolyása révén is a dunai iskola és a német reneszánsz hatása. Ezek a
kapcsolatok országszerte, régiónként eltérő színezettel és más-más forrásból
merítve jelentkeznek. Bizonyára nagy szerepet játszottak abban, hogy a késő
gótikus oltárművészet (→szárnyasoltár) és építészeti ornamentika a 16. sz.
második évtizedében több központban is felvette repertoárjába a reneszánsz
formákat (Lőcse, Sáros m., Szászsebes stb.). Pozsonyban és környékén
(Pozsonyszentgyörgy) nyilvánvaló az ausztriai reneszánsz jelenléte; a
bányavárosok környezetében (Besztercebánya) a dunai iskola építészeti (A.
Pilgram) stílusa mellett hasonló festészeti kapcsolatok uralkodnak
(Besztercebánya, Borbála-oltár), ugyanakkor a Felső-Rajna-vidékig nyúló
kapcsolatok is megjelennek (→M. S. mester, Selmecbánya). Az augsburgi
Fugger-kápolna körének hatását nyitrai relieftöredékek igazolják. A Felvidék
északkeleti részén Krakkó (Veit Stoss köre: a lőcsei Pál mester) látszik
meghatározó mintaképnek.