A ~nek színteréül a középkori Magyar
Királyság területének csupán az a része szolgált, amelyet a török hódítás
többé-kevésbé háborítatlanul hagyott. Nyugaton ez több megyényi sáv, amely délről,
Zágrábon át húzódott Pozsonyig; északon valamivel szélesebb országrész volt,
fontos, gazdag városokkal; a karéj keleti, kiszélesedő vége – összefüggve a
Partiummal – többször is az →Erdélyi Fejedelemséghez tartozott. A török
terjeszkedés felé eső szélek folyvást pusztításnak voltak kitéve, és olyan
fontos városok, várak is török uralom alá kerültek hoszszabb-rövidebb időre,
mint Győr, Eger vagy Érsekújvár. A korszak időhatárait 1541 és a 17. sz. vége
jelölik ki, vagyis az ország három részre szakadása és a török hódítás vége. A
18. sz.-ra nagyjából ismét felszabadult a Magyar Királyság területe; az ún.
„királyi Magyarország” terminus csak a fenti időszakra használatos.
A tartósan hódolt területeken a
hagyományos, nyugati típusú képzőművészetek kibontakozásának úgyszólván semmi
tere nem maradt, nyoma annyi sem. A királyi Mo., ez a dél és kelet felé változó
körvonalú, középkori struktúráit javarészt elvesztett országmaradék a
Habsburgok uralma alatt állott, és művészeti orientációjára is ez nyomta rá a
bélyeget. Fővárosa →Pozsony lett, ahol a vár többszöri átalakítása mutatta a →király
jelképes jelenlétét. A korszak legfontosabb jellemzője ugyanis az volt, hogy a
Habsburg-uralkodók egyáltalán nem tartottak fenn udvart Mo.-on, sőt a mohácsi
csatavesztés után soha többé nem működött az ország területén királyi →udvar,
leszámítva I. (Szapolyai) János uralkodásának rövid és zaklatott időszakát
(1526–40). Magas színvonalú művészeti →reprezentáció kifejtésére csupán a főurak
és a magas klérus, valamint a →városok voltak képesek. A tradicionálisan
legfontosabb példa, a királyi udvar a határokon túlra, Bécsbe, ill. Prágába
került. Ami a stílusirányokat illeti, sokáig a →késő reneszánsz volt a jellemző,
és a barokk jelenségek, stíluselemek csak a 17. sz. első harmadának vége felé
jelentek meg. A királyi Mo.-on – az Erdélyi Fejedelemséggel ellentétben – a késő
reneszánsz a 17. sz. második felében visszaszorult.
Mohács után Mária királyné, II. Lajos
özvegye Pozsonyba menekült, és ott tartózkodott 1531-ig, Németalföldre való
távozásáig. A város az ország közigazgatásának központjává vált. A pozsonyi
várat a Habsburg-királyok bővítették, átalakították; a 16. sz. közepe után a →várkápolna
dekorációját az udvar szolgálatában álló Giulio Licinióra bízták, aki korábban
Paolo Veronese mellett is dolgozott. A kápolna eltűnt, ma csak két kisebb
helyiség töredékes stukkódísze őrzi a késő reneszánsz stílust és azt a
kiemelkedő színvonalat, amelynek az országban sehol másutt nem ismerjük a
példáját. A →barokk is először itt jelent meg a világi építészetben: 1635-től
építették át négytornyosra a várat, s látták el gazdag belső dekorációval.
Legjelentősebb dísze Paul Juvenel olajfestmény-sorozata volt, amely a királyi
és királynéi lakosztály mennyezeteit díszítette. A világi-történeti
apoteózisokat, emblémákat felhasználó program II. Ferdinándot dicsőítette; a
képek megrendelője fia, III. Ferdinánd volt. A bécsi udvar legfontosabb
építészeti tevékenysége azonban természetesen azokra a királyi várakra
irányult, amelyek Mo. maradékát, ill. a Habsburg-tartományokat védték a törökök
ellen.
A Mohács utáni másfél évszázadnak az erődítmény
volt a legfontosabb építészeti problémája. Az 1556-ban felállított →Udvari
Haditanács irányította a →végvárrendszer kiépítését, ill. korszerűsítését; a
hadmérnöki feladatokat észak-itáliai építészek látták el, akik a birodalomban
másutt is tevékenykedtek. Az új vártípus a szabályos alaprajzú (négy-, öt- vagy
hatszög alakú), ágyúbástyás vár volt (→olasz rendszerű várépítészet). Az ötszög
négy oldalával kifelé forduló, nem túl magasra falazott →bástyák (ún.
olaszbástyák) oldalszárnyából tűz alá lehetett fogni az összekötő falak előterét,
és ha a bástyafalakat fülszerűen meghosszabbították, akkor a fülek mögül a
szomszédos bástyák előterét is védeni lehetett. E megoldásokban a korszerű
haditechnikai ismeretek tükröződtek. Ilyen elvek szerint építették ki legelőször
a komáromi várat (1548–55) majd – az 1550-es évek közepétől – Győr erődvárosát.
A Zágrábhoz közeli Károlyváros hatszögű, feljebb Kanizsa ötszögű, a Dunától
északra Érsekújvár szintén hatszögű erődítménye épült fel, a messze a keleti
végekre pedig – Váradhoz közel – Szatmár ötszögű erődjét tervezték (1564). Az
építészek közül a 16. sz.-ban →Pietro Ferraboscót és →Ottavio Baldigarát
foglalkoztatták a legtöbbet. Bár a hadiépítészek Habsburg-szolgálatban álltak,
olykor – királyi engedéllyel – az erdélyi fejedelemnek is dolgoztak.
A szabályos alaprajzok, formák a →kastélyokon
is megjelentek, jóllehet elterjedtté viszonylag későn váltak. Az első szabályos,
négyszög alaprajzú, olaszbástyás várkastély Egerváron épült, Nádasdy Kristóf
(Tamás testvére) és Choron Margit számára, 1563–69 között. Sopronkeresztúron
(ugyancsak Nádasdy-birtokon), emelték a legnagyobb szabású négy sarokbástyás
kastélyépületet, amely végső formáját →Nádasdy (I.) Pál dunántúli főkapitány idején, 1621
u. kapta. Ehhez hasonló, olaszbástyás kastélyok épültek a Felföldön is: →Forgách
Ferencnek érseknek Tavarnokon, Drugeth Györgynek Homonnán, Forgách Zsigmondnak
Gácson (az utóbbi hatszögű alaprajzon). A másik, nem kevésbé elterjedt
kastélytípus szintén szabályos alaprajzú, de sarkain kerek saroktornyok álltak.
Ezek közül a legszebb az 1571–74 között emelt →nagybiccsei Thurzó-kastély. A
monumentális kastélyépület mellé 1601-ben felépítették az ún. nászpalotát,
amelynek emeletét egyetlen hatalmas terem foglalja el, külső falait sgraffito (→falfestészeti
és faldíszítő technikák) díszíti. A korszak kastélyainak zöménél az alaprajz
nem volt szabályos, több fázisban épültek, és többféle hatást tükröztek.
Az kor egyik legfontosabb reneszánsz
építészeti formája a loggia volt. Oszlopokra terhelt ívsorokból állt, és főképp
zárt udvarokban alkalmazták. Kastélyudvarokat vettek körül vele, mint pl.
Sopronkeresztúron vagy Nagybiccsén; a külsőkön ritkábban jelent meg, de mindig
reprezentatív szerepben, mint pl. a besztercebányai és a lőcsei →városházán
vagy a soproni városház tornyán (Tűztorony). Északi hatásra, Lengyelország,
Szilézia, Cseho. irányából került ide az épületek főpárkányán emelkedő pártázat,
a másik jellegzetes reneszánsz stíluselem. Ez magas – vakárkádokkal tagolt –
attikafal volt, felül csipkézett lezárással, amely eltakarta a tetőzetet;
formái az egyszerű félköríves elemektől a bonyolult, edikulás, fecskefarkas
záródásúakig terjedtek. Legtöbbször sgraffito borította. A pártázat a 16. sz.
második felében tűnt fel először (→bártfai Szent Egyed-plébániatemplom), és a
17. sz.-ban is divatban maradt. Kastélyokon (Bethlenfalva, Szenc, Nagyőr,
Frics), várfalakon (Késmárk, Thököly-vár), polgárházakon (Eperjes, Lőcse),
harangtornyokon (Késmárk, Görgő, Podolin) egyaránt megjelent reprezentatív
díszítményként. A „pártázatos reneszánsz” idejétmúlt terminus technicusa
voltaképp joggal emelte ki mint a korszak építészetét erőteljesen jellemző
vonást, de helyi kialakulását és fejlődését sugallta. Erről szó nem volt: a
pártázat Mo.-ra készen érkezett.
A barokk kezdetét a királyi Mo.-on
hagyományosan a nagyszombati jezsuita templom építésétől számítjuk. 1629–37
között épült fel – →Esterházy Miklós nádor támogatásával – az esztergomi
érsekség új székhelyén. A templom a rend római anyatemplomának, az Il Gesùnak
mintáját követte, de jelentős változtatásokkal: a széles (kereszthajó nélküli)
hosszhajóból kétoldalt kápolnák nyílnak, a főhomlokzaton két torony emelkedik.
A hamarosan felépült győri (1635–41), majd a trencséni (1653–57) és a kassai
(1671–81) jezsuita templom is ezt az új elrendezést követte. Bár a többi →szerzetesi
templom a 17. sz. második felében másféle formákkal is kísérletezett (pl. a
szombathelyi domonkos templom főhomlokzatát sokkal kevesebb eszközzel formálták
[1660-as évek], a lékai Ágoston-rendi templomot centrális alaprajzon emelték
[1655–69]), a jezsuita típus a század végére általánossá vált.
Az első nagyszabású világi barokk
épület, az Esterházy család kismartoni rezidenciája, →Esterházy (I.) Pál
megrendelésére született. A középkori, négy saroktornyos várkastélyt az 1660-as
évektől kezdték kiépíteni barokk palotává: az emeleteket átfogó
óriáspilaszterekkel, a súlyos főpárkánnyal, a hatalmas rizalitokkal egységes
barokk homlokzatot alakítottak ki. A hátsó traktusban monumentális díszterem
kapott helyet, mennyezetén barokk freskóciklussal, amely – allegorikus nyelven
– a család dicsőségét hirdette (Carpoforo Tencala, 1670-es évek; →kismartoni
Esterházy-kastély).
A legfontosabb késő reneszánsz
szobrászati műfaj a →síremlék volt. A késő középkorból örökölte típusainak
zömét: a tumbát és a címeres-feliratos sírkövet. A falra függesztett kőepitáfiumok
és a magasra nyúló fali síremlékek divatja viszont a 16. sz. utolsó harmadában
jutott el Mo.-ra.
A tumbák tetején az elhunyt alakja
feküdt, az oldallapokat feliratos táblák és címerek díszítették. A 16. sz.
közepén ilyet állítottak a két testvérnek, Serédy Gáspárnak (†1550)
Pozsonyszentgyörgyön és Serédy Györgynek (†1557) Bártfán; az előzőt feltehetően
Alsó-Ausztriában, Bécsben rendelve meg, az utóbbit Krakkóban, Hieronymus
Canavesi műhelyében. Thurzó Jánosnak (†1558) és 1508-ban elhunyt apjának is
ilyen készült a →lőcsei Szent Jakab-plébániatemplomban. Ezek mind a zászlósúr
páncélos figuráját mutatták; volt azonban „civil” változat is, pl. Révay Ferenc
nádori helytartóé (†1553) Turócszentmártonban vagy Kubinyi Lászlóé (†1598)
Galántán. A Thurzók egyébként még a 17. sz. elején is ilyet állítottak: Kristóf
szepesi és sárosi főispánnak (†1614) és Szaniszlónak, a nádornak (†1625) Lőcsén.
Báthory András országbíró (†1566) máriavölgyi vagy →Nádasdy Tamás nádor (†1562)
és felesége, Kanizsai Orsolya lékai tumbájának fedelén az elhunytak a feszület
alatt térdeltek; ez az ábrázolás az →epitáfiumok kedvelt képsémáját ismételte
meg. Az epitáfiumok és a fali síremlékek kontaminációja Erdődy Tamás (†1624)
monumentuma a zágrábi székesegyházban.
Az esztergomi érsekeknek a nagyszombati
Szt. Miklós-templomban emeltek reprezentatív fali síremlékeket: gazdagon tagolt
keretépítmények fogadták be az életnagyságú domborműfigurákat (→Oláh Miklós
[†1568], →Kutassy János [†1601], Forgách Ferenc [†1615], →Lósy Imre
[†1642]). Hetési Pethe Márton kalocsai érseknek (†1605) szintén ilyet
állítottak, nemcsak a →pozsonyi Szent Márton-templomban, hanem Szepeshelyen is.
A püspökök olykor figurális síremléket kaptak, mint pl. Fejérkövy István
(Nyitra, 1588), olykor pedig egyszerű címeres-feliratos sírlapot, mint a →győri
székesegyházban eltemetettek: →Naprágyi Demeter kalocsai érsek (†1619), az
1587-ben elhunyt →Draskovich György bíboros, zágrábi és győri püspök (1637)
stb.
Világiaknak is készültek a pozsonyi és
nagyszombati főpapi fali síremlékekhez hasonló modern, reprezentatív sírépítmények.
Először Hans Rueber von Püchsendorf felső-mo.-i főkapitánynak (†1584) Kassán,
azután Pálffy Miklós főkapitánynak (†1600), a győri hősnek Pozsonyban, majd
hamarosan több helyen is, →Thurzó György nádornak (†1616) Árva várában, →Illésházy
István nádornak (†1609) Bazinban, →Illésházy Gáspár királyi tanácsosnak
Trencsénben (†1648).
A falra függesztett kőepitáfium is
nyugatról, Bécs felől jutott el Mo.-ra, s Pozsonyban és környékén terjedt el a
leginkább. Ezeken díszes keret foglalta magában a középső domborművet, amely
általában a keresztre feszített Krisztust ábrázolja, a kereszt tövében az
elhunyttal és családjával (Illésházy István és első felesége, Erdődy Anna
[1577]; Wolfgang Kögl pozsonyi polgár és családja [1587] a pozsonyi dómban;
Mérei Mihály nádori helytartó [†1573] Csütörtökhelyen). A legelterjedtebb
síremléktípus a címeres-feliratos volt továbbra is: ebből mindenüvé került, így
a pozsonyi dómba is, ahol főpapok, magas rangú tisztviselők és városi polgárok
egyaránt ilyet kaptak. Ez a típus (egyre hosszabb szöveggel és egyre kevésbé
látványos elemekkel) végig megmaradt a 17. sz.-ban, azután is, hogy – nagyjából
a század közepétől – nagyszabású emléket senkinek nem állítottak.
A 17. sz. elejétől, de főleg a középső
harmadától egyre több festett-aranyozott faepitáfium készült. Ezeket eleinte
késő reneszánsz stíluselemek jellemzik; volt közöttük feliratos, festett
triptichon (Gelethfy Petronella [†1600], Zmeskál Jób feleségéé Berzevicén),
vagy komplikált architektonikus keretű építmény, közepén festménnyel vagy
domborművel (Georg Buchwald lőcsei lelkész és városi szenátoré [†1602]). A 17.
sz. közepétől az epitáfiumok kompozíciója barokkra váltott, formái
egységesedtek (Matthias Gosnowitzer lőcsei bíró [†1669], Paul Gross
szepesszombati szobrász [†1688] stb.).
Az epitáfiumokat ugyanaz az asztalos- és
fafaragó gárda alkotta, mint az →oltárokat, szószékeket és orgonaszekrényeket.
Újonnan emelt oltárt alig ismerünk a 16. sz. második feléből, a 17. sz.-ból
viszont sokat. A legszebb ev. oltárt Thurzó György állíttatta árvai várának
kápolnájában (Speculum Iustificationis [1611], ma Necpálon). A csetneki
templom főoltára (1636) az epitáfiumok felépítését ismétli. A kat. oltárok
nagyszabású nyitánya a nagyszombati jezsuita templom szentélyét teljesen betöltő
főoltárépítmény (1637–40); kisebb példái Nagyszombat, Kassa, Győr templomaiban
találhatók ma is. Festészeti, de főleg szobrászati díszük jelentős. A jezsuiták
éltek legintenzívebben a művészet nyújtotta reprezentációs, agitatív
eszközökkel (pl. a Magyar szentek oltára a győri Szt. Ignác- templomban
[1642]).
A nagyfestészet is hiányzott a 16. sz.
második felében a fontos műfajok közül. Liturgikus célra nem sok kép készült: a
középkor végén még virágzó oltárművészet teljesen eltűnt. A 17. sz.-ban viszont
egyre több festményt rendeltek meg, főleg oltárképeket, előképeiket gyakran a
sokszorosított →grafikából merítve. A templomok falait, mennyezetét gazdag
stukkódekorációval borították: az aranyozott-festett stukkókeretekbe
freskóbetétek kerültek (a nagyszombati jezsuita templom vagy a győri Szt.
Ignác-templom kápolnái, a vágújhelyi egykori prépostsági templom stb.). Ugyanez
a díszítéstechnika jelentkezett a kastélyok reprezentatív tereiben is. A
Nádasdyak →sárvári várának dísztermében a bécsi Hans Rudolf Miller a tizenöt
éves háború legfontosabb magyar csatáit festette meg (1653). Nagyszabású ciklus
készült a kismartoni Esterházy-kastély dísztermébe, kisebb együttesek a vöröskői
vár első emeleti teremsorába és a kápolnába, valamint a földszinti →sala
terrenába. Vöröskőn és Kismartonban a bécsi udvar számára is dolgozó Carpoforo
Tencala (1623–1685), e vidéken az első itáliai barokk festő alkotta a
falképeket.
Fontos műfajjá vált a →portré is. A 16.
sz.-ból csak egyetlen olajkép maradt fenn (Kubinyi Dániel arcképe, 1595, Dolný
Kubín, Oravská galéria), metszetarckép viszont több is. A →Verancsics Antal
hívására 1573-ban Mo.-ra érkezett Martino Rota több magyar dignitást is
megörökített (→Istvánffy Miklós [1575], →Mossóczy Zakariás [1577] stb).
Ismerünk polgári arcképeket is, pl. Sopron humanista polgármestere, →Lackner
Kristóf Prágában festett arcképét (1602). A 17. sz. közepén kezdenek kialakulni
a nagy →ősgaléria-sorozatok, vagyis a nevezetes családok – fiktív és valóságos
– őseiből és élő tagjaiból verbuválódott családiképmás-együttesek. Fontosak a
Nádasdyak vagy a Batthyányak ősgalériájának töredékei, és rendkívül jelentős az
Esterházy család – részben máig Fraknón őrzött – képegyüttese is. Ezek kisebbik
részét a korszak Bécsben működő, Mo.-on is megfordult legjobb festői alkották,
pl. Benjamin Block (1631–1690),
aki az Esterházy, a Nádasdy és a Zichy család számára is dolgozott, vagy az a
Jan Thomas (1617–1678), akinek a költő →Zrínyi Miklós legismertebb portréját
(1662–63) köszönhetjük. (Mindketten festettek magyar megrendelőiknek
oltárképeket is.) A legérdekesebb képmáskollekció →Nádasdy Ferenc
megrendelésére készült: a több tucat egészalakos festmény nemcsak őseit és
családtagjait ábrázolta, hanem kortársait is; részben e gyűjtemény portréi
voltak az előképei →Elias Widemann magyar nemesi arcmásokból álló
metszetsorozatainak (1646, 1652).
→Ferenczffy Lőrinc királyi titkár még az 1610–20-as években egy illusztrált
magyar történelmi mű kiadásába fogott, és elkészíttette hozzá a magyar
uralkodók rézmetszetű ábrázolásait. A metszetek végül 1664-ben jelentek meg,
Nádasdy Ferenc költségén, elogiumokkal kísért albumként (→Mausoleum), s
hosszú időre meghatározták a magyar uralkodók ábrázolásainak sémáját. A
sokszorosított grafika a késő reneszánsz és barokk korszak jelentős médiumává
vált.
Garas, 1953; Aggházy, 1959; Balogh
Jolán, A reneszánsz kor művészete, Garas Klára, A barokk kor művészete,
in A magyarországi művészet története, I–II, főszerk. Fülep Lajos,
szerk. Dercsényi Dezső, Zádor Anna, Bp., 51970, 191–256, 257–312; Rózsa
György, Magyar történetábrázolás a 17. században, Bp., 1973; Galavics
Géza, Későreneszánsz és korabarokk, in Művészettörténet,
tudománytörténet, főszerk. Aradi Nóra, szerk. Tímár Árpád, Bp., 1973, 41–90;
Balogh Jolán, Olasz tervrajzok és hazai későrenaissance épületeink, in Magyarországi
reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok, szerk. Galavics Géza,
Bp., 1975; Garas Klára, Az olasz mesterek és a magyarországi barokk
térhódítása (Művészvándorlás, művészeti kapcsolatok), in Magyarországi
reneszánsz és barokk, i. m.; Galavics Géza, Hagyomány és aktualitás a
magyarországi barokk művészetben, 17. század (A barokk képzőművészeti tematika
helyi elemei), in Magyarországi reneszánsz és barokk, i. m.; Feuerné
Tóth Rózsa, Reneszánsz építészet Magyarországon, Bp., 1977; Ivan Rusina,
Renesančná a baroková plastika v Bratislave, Bratislava 1983; Galavics
Géza, Kössünk kardot az pogány ellen. Török háborúk és képzőművészet,
Bp., 1986; Koppány Tibor, Nádasdy Tamás és az építészet, in Magyar
reneszánsz udvari kultúra, szerk. R. Várkonyi Ágnes, Székely Júlia, Bp.,
1987; Galavics Géza, A magyar királyi udvar és a késő reneszánsz képzőművészet,
in Magyar reneszánsz udvari kultúra, i. m.; Koppány Tibor, Építési
gyakorlat a 17. századi Magyarországon a tervezéstől a megvalósulásig,
Építés-Építészettudomány, 19(1987–88); Főúri ősgalériák, családi arcképek a
Magyar Történelmi Képcsarnokból, szerk. Buzási Enikő, Bp., 1988; Détshy
Mihály, Sárospatak vára és urai 1526–1616, Sárospatak, 1989; Galavics
Géza, Személyiség és reneszánsz portré. Ismeretlen magyarországi
humanista-portré: Mossóczy Zakariás arcképe, in Adattár XVI–XVIII/10, 1990;
BHA 24, 1991; Zsánermetamorfózisok, 1993; Barokk művészet
Közép-Európában, 1993; Jozef Medvecký, Speculum Iustificationis. Thurzov
oltár z roku 1611 a jeho protestantská ikonografia, Ars, 1994/1; Fedor
Kresák, O počiatkoch renesancie na Slovensku, Ars, 1995/1; Magyarország
építészetének története, szerk. Sisa József, Dora Wiebenson, Bp., 1998; Barok.
Dejiny slovenského výtvarného umenia, red. Ivan Rusina et al., Bratislava,
1998; Domokos György, Ottavio Baldigara. Egy itáliai várfundáló mester
Magyarországon, Bp., 2000; Galavics, Marosi, Mikó, Wehli, 2001, 284–348;
Buzási Enikő, Nádasdy Ferenc pottendorfi galériájának fennmaradt arcképei és
a Widemann-potrésorozatok, MÉ, 50(2001); Zuzana Ludiková, Niekoľko
príkladov náhrobných pamiatok humanistov zo západného Slovenska (Tumba
Ladislava Kubínskeho), Ročenka Slovenskej národnej galérie v Bratislave –
Galéria, 2002; Feld István, Magyar építészet,
III, Késő reneszánsz és kora barokk, Bp., 2002; Elias Wideman, Icones
illustrissimum heroum Hungariae. Wien, 1652, hasonmás, kísérő tanulmány
Rózsa György, szerk. W. Salgó Ágnes, h. n. [Bp.], 2004; Buzási Enikő, A
Köpenyes Madonna Árpásról: Jan Thomas Nádasdy Ferenc számára festett műve
1663-ból (Meghatározás, datálás, attribúció), MÉ, 54(2005); Galavics Géza, Jan
Thomas, az utolsó Rubens-tanítvány és magyar mecénásai, MÉ, 54(2005); Mikó
Árpád, Késő reneszánsz és barokk síremlékek a Magyar Királyság területén,
in Idővel paloták… Magyar udvari kultúra a 16–17. században, szerk. Horn
Ildikó, G. Etényi Nóra, Bp., 2005; Géza Pálffy, Die adelige Funeralkultur
und Typen von Grabdenkmälern im Königreich Ungarn im 16. und 17. Jahrhundert,
in Macht und Memoria.Begräbniskultur europäischer Oberschichten in
der Frühen Neuzeit, Hrsg. Mark Hengerer, Köln–Weimar–Wien, 2005.