A tridenti zsinattal megkezdődött reformmozgalom a kat. egyház, a hitélet
új korszakát nyitotta meg. A kat. hittételeket és vallásgyakorlatot megerősítő,
ill. megújító zsinati határozatok, a zsinat nyomán kibontakozó liturgiai
reformok és esztétikai nézetek nem maradtak hatás nélkül az egyházat szolgáló művészetekre
sem: bennük látjuk a 16. sz. végén Rómában kialakuló és Európát gyorsan
meghódító →barokk művészet egyik legfontosabb forrását. A tridenti zsinat
felismerte a vallásos művészetnek a hit gyakorlásában és terjesztésében
kiaknázható értékét, így határozottan állást foglalt amellett, hogy „Krisztus
Urunknak, a Boldogságos Szűz Istenanyának és a többi szentnek képét meg kell
tartani mindenütt, kiváltképpen a templomokban”. A prot. kritikákkal és
vádakkal szemben a képvitát több évszázaddal azelőtt lezáró II. nikaiai zsinat
érveit vette elő, amely leszögezte, hogy a képek iránti tisztelet nem
bálványimádás, hanem az ábrázolásokon megjelenő szent személyek iránti hódolat
kifejezése. A képek hasznosságának indoklásában is régóta ismert gondolatok
köszönnek vissza: a képek „az embereket az emlékezés szokására biztatják, és
arra indítják őket, hogy folyvást a hittételeket forgassák fejükben, […] azokra
a jótéteményekre és ajándékokra emlékezteti az embereket, amelyekhez Krisztus
által jutottak”, s a hívők szeme elé tárják „azokat a csodákat, amelyeket Isten
a szentek révén véghez vitt”.
A megújuló és terjeszkedni kívánó egyháznak olyan vallásos művészetre volt
szüksége, amely egyértelműen kifejezi a zsinat által megvédett és megerősített
kat. hittételeket, kerül minden félreérthető és félremagyarázható ábrázolást.
Ezért a zsinat szorgalmazta, hogy „a püspökök gondosan tanítsák megváltásunk
misztériumait, melyeket festmények vagy más ábrázolások jelenítenek meg”, és
kimondta: „hamis tanítást sugalmazó képet vagy olyat, amely veszélyes
tévelygésre adhat alkalmat, nem szabad felállítani.” A vallásos témák meggyőző
és hatásos, ugyanakkor a tanulatlan szemlélőnek is világos, érzelmileg könnyen
megközelíthető kifejtése is fontos követelményként fogalmazódott meg. Ebből
adódik a barokk művészet alapvetően retorikus karaktere, rábeszélő jellege (persuasio),
a barokk műalkotásoknak az a meggyőző ereje, amely hatását az ember belső
érzelmi azonosulására alapozza.
Jellegzetesen tridentinus szellemben fogantak Borromei Szt. Károly Instructiones
fabricae et supellectilis ecclesiasticae (1577) címmel összeállított
pontjai, amelyeket a →templomok építésének és berendezésének kérdéseiben
ajánlott érvényesíteni. A templom épületének minden vonásában a szakrális
szférához való tartozását, a világi és köznapi élettől való elkülönülését kell
hangsúlyoznia. A templom és a benne zajló szertartások minden részletének, a
kellékeknek és a berendezésnek, az architektúrának és az →oltároknak, a
szertartás valamennyi elemének a →mise pompáját kell szolgálnia, komolynak és
méltóságteljesnek kell lennie, hogy a résztvevőt lenyűgözze, lelkét fölemelje,
Krisztus és egyháza dicsőségét kifejezze. A templomok alaprajzául a latin →kereszt
formát ajánlja, hogy az épület ezzel is Krisztus keresztjére, a megváltás
misztériumára utaljon. A Tridentinum és Szt. Károly eszméit híven tükrözi a
Jézus Társaság (→jezsuiták) Giacomo Barozzi da Vignola tervezte római főtemploma,
a Gesù (1568–84), amely a megrendelők igénye szerint egyetlen, széles hajóval,
a hajóhoz kapcsolódó kápolnasorral, rövid keresztházakkal és kupolával kiemelt
négyezeti térrel, félköríves szentéllyel épült meg. Ez az építészeti forma
tökéletesen kielégíti a korszak liturgikus igényeit: hajója nagy tömeget képes
befogadni, a világos elrendezés áttekinthetővé teszi a belsőt, a térelemek
kiemelik az uralkodó motívummá tett négyezeti teret, a templom liturgikus
gyújtópontját, így a hívek jól láthatják a szertartásokat, figyelhetnek a
prédikációkra, de szerepük nem merül ki a puszta szemlélődésben, hiszen ők is
aktív résztvevői a liturgikus cselekményeknek: felállnak, letérdelnek, a
szentáldozásra az oltárhoz vonulnak, misefeleletekkel, imákkal, énekekkel
kapcsolódnak be a liturgiába. Ezért fontos az egységes, nagy tér, amelyben a
hívek gyülekezőhelye, a hajó nem különül el a szentélytől, s így a közösségi
vallásgyakorlat élményével ajándékozza meg a résztvevőt. A mellékoltároknak
helyet adó →kápolnák ugyanakkor bensőséges keretet nyújtanak az egyéni áhítat
gyakorlására, a →szentkultusz népszerűsítésére is. Nem csoda, hogy ez az
alaprajzi elrendezés a Giacomo della Porta tervezte homlokzattal együtt
hallatlanul népszerű típussá vált a barokk építészetben. A Gesù berendezésének
pompája, a dekoráció gazdagsága jelzi, mekkora szerepet kapott a 17. sz.-i
jezsuita művészetben az érzéki ragyogás kiváltotta vallásos elragadtatás. Ez a
felfogás a század végén fellépő jezsuita mester, Andrea del Pozzo művészetében
érte el legtökéletesebb kifejeződését. Az általa képviselt egyházi művészet nem
bonyolult ikonográfiai tartalmakkal, nem is a szent történetek elmélyült,
érzelmi átélésre hívó ábrázolásával kíván hatni, hanem tökéletesre csiszolt
formai eszközeivel kápráztatja el a szemlélő érzékeit, a látvánnyal fogja meg
lelkét. A templomba lépőt pompás, csillogó arannyal és színes márvánnyal ékes
architektúra, a mennyezeten ennek folytatását imitáló, a mennyei birodalomra
nyíló illuzionisztikus freskó fogadja, az oltárok pedig méltóságteljes
építészeti keretbe ágyazott, olykor különleges fényeffektusokkal kiemelt,
hevesen gesztikuláló szobrokat felvonultató, mozgalmas jeleneteket, szent színjátékot
kínálnak. A barokk Róma egyháza a liturgikus életben vagy az ünnepségek
rendezésekor hatékonyan vette igénybe a színház eszközeit. A színház nemcsak a
pápák, a főpapok fejedelmi életviteléhez tartozott hozzá szorosan, hanem a
Jézus Társaság is benne találta meg a vallásos nevelés értékes segédeszközét. A
didaktikus célzatú jezsuita drámák (→iskolai színjátszás; →iskolai zenés
színjátszás) Trident szellemét sugárzó mondanivalójuk mellett a legkorszerűbb
szcenikai eljárásokkal, a látvány erejével is mélyen megérintették a néző
lelkét. A templombelsők is színházakhoz kezdtek hasonlítani: a szertartások új
koreográfiája, a megreformált egyházi zene mellett a látványossá tett
liturgikus élet architektonikus-művészi foglalatát alkották. Az egyes
ceremóniákat – a szentté avatási ünnepségeket, a →nagyböjti negyvenórás
szentségimádást – külön e célra készített, a templomok szentélyében felállított
alkalmi dekorációk kísérték. A theatrumsacrumok díszletei,
akárcsak az állandó oltárépítmények, a mennyezetfreskók sokszor igen rafinált,
meglepő optikai hatást keltő kompozíciók, amelyek a színházi díszletekhez
hasonlóan a végtelenséget érzékeltető perspektivikus kiképzésükkel, fenséges és
bonyolult, valószínűtlenül monumentális architektonikus környezet megteremtésével,
mozgalmas drámává alakított jeleneteikkel a szemlélőt a mennyek országába
ragadják, bepillantást nyújtva neki a „másik lét” világába. Pozzo az
illuzionizmus fegyvertárát, annak elméleti oldalát és konkrét fogásait Prospettiva
de’ pittori ed architetti (Róma, 1693, 1698) címen traktátusban foglalta
össze, így művészi felfogásának és megoldásainak elterjesztésében közvetlen
tanítványai és követői mellett e rendkívül népszerűvé vált kötete is fontos
szerepet játszott.
A tridentinus szellemű barokk egyházművészet Itáliában született vonásai és
jelenségei egész Európában meghonosodtak, a barokk európai kibontakozása
ugyanakkor hallatlan sokszínűséget eredményezett: ahogyan az egyházi reform,
úgy annak művészete is más és más földrajzi területeken megjelenve, különféle
társadalmi rétegekhez kötődve igen változatos képet nyújt.
Mo.-on a megújulást meghirdető és elindító →Oláh Miklós esztergomi
érseksége (1553–68) idején a magyar kat. egyház régóta mélyponton volt:
híveinek nagy részét elhódították a prot. egyházak, papja is kevés maradt,
megüresedett püspöki székeit gyakran betöltetlenül hagyták, a hódoltsági
területek egyházmegyéiben a hierarchia összeomlott, a kolostorok a háborús
pusztítások vagy a kommendatúra-rendszer áldozataivá lettek. A három részre szakadt
országban a kat. reformmozgalommal és restaurációval összefüggő barokk egyházművészet
érthető módon a 17. sz.-i királyi Mo. területén jelentkezett és bontakozott ki
először, párhuzamosan azzal, hogy →Pázmány Péter esztergomi érsekként
megszilárdította a megújulás feltételeit. Pázmány személyesen is sokat
fáradozott a magyarság, főként a nemesség kat. hitre térítésén. A
Nagyszombatban megtartott egyházmegyei és tartományi →zsinatok is a
reformfolyamatok megerősítését szolgálták. 1633-ban került sor a római
egységesített liturgia nyomán megszerkesztett, a helyi, nemzeti szokásokat,
kultuszformákat is integráló Rituale Strigoniense elfogadására. 1638-ban
már →Lósy Imre prímás hívta össze a nagyszombati országos zsinatot, amelyen
Trident elveit követve többek között a képek, az →ereklyetisztelet és a búcsúk
kérdéseit tárgyalták meg.
A kat. hit terjesztésében és elmélyítésében nálunk is a jezsuitáké volt a fő
szerep, akik rendházaik és iskoláik pasztorációs és nevelőmunkájával,
vándormisszióikkal, lelkigyakorlataikkal, a betegek és szegények gondozásával
valóban sokat tettek a hitélet fölélénkítéséért. A jezsuita rend úttörő szerepe
a barokk egyházművészet mo.-i jelentkezésében is kimutatható. 1629–37 között
épült fel a →nagyszombati jezsuita egyetemhez tartozó templom, Mo. első barokk
emléke. Az épület híven követi a II. Ferdinánd által frissen építtetett bécsi
jezsuita templom mintáját. A helyi viszonyokhoz mindig kiválóan alkalmazkodó
jezsuiták Bécsben a Gesù nyomán új, az Alpoktól északra eső kultúrák ízléséhez
jobban illeszkedő templomtípust alakítottak ki. Mind a bécsi, mind a
nagyszombati templomban a római mintát követi ugyan a széles, dongaboltozatos
hajó és a kápolnasor elrendezése, a kápolnák oltárai azonban nem a
hosszfalaknál, hanem a szentély felé eső válaszfalak előtt állnak, így a
templomba lépve egyetlen látószögből feltárulnak. Az itáliai példákon
elmaradhatatlan kupola helyett az északi hagyományokban gyökerező homlokzati
toronypár uralja a tömeget. A kupolával fedett négyezeti tér elhagyásával a
nagyszombati templomban a szentély határvonala alig észrevehetően, inkább csak
az alaprajzban érvényesül. A hosszirányú tér egységes, fiókdongájú lefedésével,
a hajófalnak a mellékkápolnákba vezető árkádívekkel való ritmikus tagolásával,
a hajó és a szentély oldalfalain töretlenül végighúzódó, plasztikus párkánnyal
folyamatosan hömpölygő tér érzete keletkezik, amelyben a hajó egyenesen
torkollik a szentélybe. A liturgikus tér középpontja a hatalmas képfalként
megjelenő, diadalívszerű főoltár, amelynél a miseáldozat folyik. A szentélyhez
legközelebb eső hajópillérre került szószék ugyanakkor a hívek terébe viszi a
prédikáló szerzetest.
A Nagyszombatban megjelenő templomtípus a jezsuiták terjeszkedése nyomán
kedveltté vált: a Győrben (1635–41), Trencsénben (1653–57), Kassán (1671–81)
vagy Szakolcán (1693–1735) felépített jezsuita templomok mellett hamarosan más
szerzetesrendek építkezéseinél is uralkodóvá lett, s a 18. sz. folyamán sem
veszített népszerűségéből.
A nagyszombati jezsuita templom Baltasar Knilling bécsi asztalos és Veit
Stadler helyi szobrász által faragott főoltára (1637–40) a kora barokk oltárművészet
nagyszabású, hosszú ideig követett mintaképe. Az oltárt később a menzára
helyezett, díszes kivitelű tabernákulummal is kiegészítették, amelynek hangsúlyos
megjelenése a tridentinus oltáriszentség-kultusz terjedésével lett általános.
Az ábrázolások is teljesen modern, a jezsuiták vezette rekatolizációval
szervesen összefüggő gondolatkört fejtenek ki. Az oltárképeken a templom
patrónusa, Keresztelő Szt. János életének jelenetei sorakoznak. A jezsuiták
megtartották a templom középkori elődjének domonkosok által kiválasztott
titulusát, ezzel is hangsúlyozva, hogy saját térítő szerepük a pusztában bűnbánatot
és a Megváltó eljövetelét hirdető Keresztelő Szt. Jánoséval rokon. A fő szinten
Szt. Adalbert, az esztergomi egyházmegye védőszentje és Szt. Miklós, a
nagyszombati ideiglenes székesegyház titulusszentje áll, tőlük jobbra, ill.
balra a Róma primátusát hirdető két apostolfejedelem: Szt. Péter és Szt. Pál.
Az oromzat tövében sorakozó evangélisták és az alsó szinten az Ószövetség nagy
alakjai az Ó- és Újtestamentumnak a kereszténységben való egységét hirdetik.
Mózes, Áron, Melkizedek és Dávid alakjával az oltár a miseáldozat előképeit is
felmutatja. Följebb a jezsuita rend szentjei utalnak a templom tulajdonosaira.
Az oltárt koronázó Boldogasszony kíséretében vértanú szüzeket látunk.
Alexandriai Szt. Katalinnak és Szt. Borbálának e helyt speciális szerepe is
van: a tudományok művelőinek és az egyetemeknek patrónájaként, ill. a
nagyszombati városfalak égi védelmezőjeként jelennek meg. Mária alakja körül
magyar szentek is felsorakoznak: az Árpád-házi szentek mellett a pannoniai
származású Szt. Mártont, a magyar lovagok védőszentjét és Szt. Györgyöt, a
végvári vitézek, a magyar bandériumok patrónusát is ott látjuk. A képi
ábrázolások tehát a helyi kultusz elemeit a kat. restauráció aktuális
programjába ágyazva, komplex módon jelenítik meg, helyt adva a kultusz nemzeti
rétegeinek. A mo.-i rekatolizáció programjának egyik központi gondolatköre, a
törökellenes mozgalommal összefonódó →Patrona Hungariae-koncepció Mária, az
Árpád-házi szentek és a magyar vitézeket óvó katonaszentek alakjaival szinte
teljes képi eszköztárával jelen van az oltár oromzatán.
Ez a gondolat a győri jezsuita templom oltáregyüttesének (1642–43, 1655–57)
ikonográfiai programjában is lényeges alkotóelem. Az egyik mellékoltár képén
magyar szentek, Gellért, Adalbert, László és Imre alakja tűnik fel, akik
„Patrona Hungariae” feliratú, Máriát a kis Jézussal ábrázoló pajzsokkal fogják
fel a lábuknál csoportosuló török sereg támadó nyilait. A felső mezőben
ábrázolt jelenet, Szt. István országfelajánlása beszéli el az égi oltalom
eredetét. Az oltár a korszaknak azt a jellegzetes gondolatmenetét fejti ki,
amely szerint, ha Mo.-ot Mária oltalmazza, és azt mégis annyi csapás éri, annak
okai csakis a prot.-ok lehetnek, akik elutasítják az ő kiemelt tiszteletét. Nem
véletlen, hogy az oltár oromképén Szt. Mihály arkangyal lángoló pallosával
nemcsak a pogányokra, hanem a prot. hittudósokként ábrázolt eretnekekre is
lesújt.
A győri templom mellékoltárai egyébként nem a jezsuita rend korábbi
templomainak megszokott, szigorúan megszabott ikonográfiai rendszerét mutatják,
minthogy a témák erősen kötődnek az oltárokat készíttető mecénásokhoz. A
jezsuiták célkitűzése ugyanis az volt, hogy oltáraik felállítását olyan
mecénásokra bízzák, akik a helyi társadalom jellegzetes csoportjait képviselve
meggyőzően szemléltetik a rekatolizáció széles társadalmi bázisát. A győri oltáregyüttes
másik lényeges vonása, hogy darabjai a megrendelők és a témák különbözősége
ellenére egységes terv szerint, egységes stílusban készültek. A mondanivaló
közvetítésében a barokk formanyelv céltudatos, következetes és hatékony
alkalmazásának érett példáját látjuk.
Mind a nagyszombati, mind a győri templomot és társaik zömét is olasz
mesterek építették. A 16. sz.-tól kezdve észak-itáliai művészek serege,
építészek, kőművesek, kőfaragók, stukkátorok és festők vándoroltak északra, az
Alpokon túli nagyobb építkezésekhez. Mo.-on már a késő reneszánsz művészetnek
is fontos alakítói, a barokknak pedig elsődleges terjesztői voltak. E korai
barokk templomépületek stílusjegyei a késő reneszánsz tradíciók szívós
továbbéléséről tanúskodnak. A többnyire helyi vagy szomszédos területek
mesterei által művelt oltárművészettel is hasonló a helyzet: az itáliai
befolyástól alig érintett, a középkori fafaragó-hagyomány elemeit szervesen
megtartó helyi oltárépítő gyakorlat inkább csak az ornamentika változásában
követte a divatot. Nem meglepő hát, hogy a lőcsei jezsuita templom főoltárától
(1695–97) a szegedi alsóvárosi ferencesek (1713) vagy a nyírbátori minoriták
retabulumainak (1728) formájáig az oltárok alapvető vonásai és szerkezete alig
módosult. A szentély falát lezáró, azt egy síkban kitöltő, erősen
architektonikus hatású, általában háromszintes retabulumok merev rendszeréhez
kisméretű oltárképek, gazdag szoborgaléria, a barokk formanyelvéhez igazodó,
súlyos csavart oszlopok és dús, aranyozott ornamentika járul. Ezek az oltárok a
konzervatív vonások ellenére is hatásosan uralják a templomok belsejét, s ott,
ahol egységes kiképzésre volt lehetőség, illeszkednek a jezsuita művészi ideál
nyomán formált, lenyűgöző összhatásra építő, gazdagon dekorált együttesekhez. A
fényűző anyagok, az aranyozás és a márványozás, az olasz mesterek által
meghonosított gazdag stukkódíszítés túláradó pompája uralkodik a jezsuiták
nagyszombati, győri és soproni templomában, a győri rendház refektóriumában és
lépcsőházában. Hasonló felfogás jegyében született a vágújhelyi prépostsági és
a lorettomi szervita templom oldalkápolnáinak pompás stukkó-freskó-dekorációja.
A nagybirtokos nemesség szerepe mind ezen emlékek mecenatúrájában, mind a
barokk formanyelvének uralomra juttatásában, mind a kat. restauráció sikerre
vitelében jelentős. A 17. sz. második felében különösen →Esterházy (I.) Pál
tevékenységét érdemes kiemelni ebből a szempontból. Életét, pályájának
emelkedését végigkísérték katolikusságának hitvalló megnyilvánulásai: hatalmas
adományok, templomépítés, oltár- és emlékmű-alapítások, →zarándoklatok, →fogadalmi
képek, társulati tagságok. Elmélyült Mária-tisztelete híven tükröződik irodalmi
munkásságában is, többek között a legjelentősebb Mária-kegyképeket számba vevő,
rézmetszetekkel illusztrált két könyvében. Fraknón, Kismartonban,
Boldogasszonyban s másutt zarándokhelyek, kultuszközpontok alapításával vagy
megújításával járult hozzá a búcsújárás újbóli felvirágzásához, számos →kegykép
felállítása, templomok építése fűződik nevéhez. Nem keveset tett a Nagy Lajos
alapította, ősi Mária-kegyhelyre, Mariazellbe irányuló búcsújárás szokásának
fölelevenítéséért.
1689-ben a mariazelli kegytemplomban fogadalmi képet állíttatott fel
várainak a török támadásoktól való megmenekülése emlékére. A nagyméretű, fekvő
formátumú festmény a votivképek ez idő tájt jellemző típusát képviseli: a
térdeplő herceg feleségével, Thököly Évával a kép két felén, szimmetrikusan
helyezkedik el. Mindketten áhítatosan tekintenek föl Mária eleven, felhők
között megjelenő kegyszobrára, a háttérben Fraknó és Kismarton látképe tűnik elő.
Hasonló szituációban látjuk Esterházy Ferencet és Thököly Katalint a pápai
ferences templom fogadalmi képén (1683), mely a pestistől való
megmenekülésüknek állít emléket. →Nádasdy (III.)
Ferenc és Esterházy Julianna a Servitus Mariana c. kötet rézmetszetes
illusztrációi sorában (1667) a zarándokhely látképe előtt mellképben ábrázolva
jelenik meg mint a lorettomi kegytemplom donátorpárja.
Az említett votivképek is a marianus kegyhelyek kultuszának, a búcsújárás
szokásának mo.-i felélénkülésével kapcsolatosak. A tridentinus egyház állást
foglalt a kegyképek és kegyhelyek fenntartása mellett, hiszen bennük a Szt. Szűz
közbenjárásával elért különös isteni kegyelem bizonyítékát látta, és a prot.-ok
által sokat bírált búcsú intézményét is – fogalmának és szerepének pontos
körülírásával – megerősítette. A nemzeti vagy lokális jelentőségű
kultuszközpontok éppen ez idő tájt váltak fontossá, amikor a reformációt követően
az egyetemes keresztény vallásgyakorlat számos megnyilvánulása, többek között a
messze fekvő, ősi zarándokhelyek felkeresése háttérbe szorult. Feltűnő, hogy
ellentétben a középkori hagyománnyal, ereklye immár szinte sohasem alkotja
önállóan a búcsújáró kultusz tárgyát, a legtöbbször inkább kép vagy szobor,
amelyhez azután járulhat régtől megőrzött vagy újonnan szerzett ereklye. A
kegyképek és szobrok jelentős része Mária-ábrázolás.
A mo.-i Mária-kegyhelyek népszerűsége egyenesen következett tehát a
tridentinus Mária-tisztelet meghonosodásából, de – mint láttuk – a törökellenes
küzdelmekkel összefonódva nemzeti színezetet is kapott. A Mária-kegyképek
kultuszának elterjedésében számos esetben kimutatható a török
visszaszorításával való összefüggés. Ez legnyilvánvalóbb a máriapócsi könnyező
Mária-kegykép esetében, amely igen szorosan összefonódott a törökellenes
felszabadító háború egyik csatájával. 1697-ben Savoyai Jenő, aki Zentánál
ütközött meg a túlerőben lévő törökkel, a pócsi Szűzanyához imádkozott
oltalomért. A kép ekkor már Bécsben volt, ahová előzőleg Eleonóra császárné
vitette. A Stephansdomban 33 napos ájtatosságot végezve könyörögtek előtte a
keresztény seregek megsegítéséért.
A Loretói Szűz tisztelete a kat. gyakorlatban az oltalmába ajánlott
keresztény hadak lepantói győzelme (1571) után szerte Európában virágzott. A
törökveszély miatt Mária názáreti szülőházának angyalok általi elmenekítése
egyébként is igen alkalmas törökellenes szimbólum volt. Népszerűségét a
kultuszformák változatossága (Loretói litánia, Rózsafüzér
Királynéja-ünnep, Győzelmes Mária-tisztelet, loretói kápolnák, kegyképek) is
jelzi, amelyeknek elterjesztésében a kegyhelyet 1554 óta gondozó jezsuiták
jártak élen. A Lepantóhoz kapcsolódó Győzelmes Mária-kultusznak a győri vár
német katonái is hódoltak, akik e néven testvérületet szerveztek, és a jezsuita
templom egyik mellékkápolnájában oltárt állíttattak.
A loretói kápolnák építésében nálunk a jezsuiták mellett az uralkodóház
ösztönző szerepe is kimutatható. A bécsi Augustiner Hofkirchében II. Ferdinánd
felesége, Mantovai Eleonóra császárné emeltette 1627-ben az első szent házat,
amelynek példáját számos osztrák és magyar főúri család követte. Stotzing
Rudolf lovag 1644-ben Loretóból hozta el a kegyszobor másolatát, és birtokán, a
Sopron m.-i Lorettomban kápolnát építtetett számára. Nádasdy Ferenc és
Esterházy Julianna új birtokosként már virágzó életű kegyhelyet örökölt, s a
kápolnát gondozó szerviták számára új, nagyobb kolostort és pompás
kegytemplomot emelt (1651–59). Ez ugyan 1683-ban leégett, de Esterházy Pálnak
köszönhetően nyomban utána újjáépült. A loretói kápolnák építését egyébként az
eredeti épület lehetőség szerint minél pontosabb utánzása határozta meg. A 18.
sz.-i példák közül kiemelkedik a győri karmelita templomé, amely 1718-ban lett
készen, valamint a →Grassalkovich (I.) Antal által emeltetett máriabesnyői
kápolna, amely 1761-ben épült föl. Ez utóbbi jelentős búcsújáró hellyé vált,
így az alapító csakhamar nagyobb templomot és gondozására kapucinus kolostort
építtetett. A besnyői kegyhely vonzerejéhez nagyban hozzájárult az a csodás
esemény, hogy építése közben csontból faragott Mária-szobrocskát találtak,
amelyet aztán az új főoltárra helyeztek.
Az egyes Mária-kegyhelyek gondozásában tehát a szerzetesrendeknek volt elsődleges
szerepük. A rekatolizációs mozgalmat vezető jezsuiták több kultuszkép (Havi
Boldogasszony, Loretói Szűz, Pócsi Mária) népszerűsítését is szorgalmazták, és
számos templomuk (Kismarton, Léva, Komárom, Homonna) vált búcsújáró hellyé.
Szinte mindegyik rendnek megvolt a maga sajátosan tisztelt kegyképe. Így a
karmeliták a Karmelhegyi Boldogasszonyt tisztelték, a kapucinusok a Segítő
Szüzet, az →ágostonosok a Jótanács Anyját, a →domonkosok a Rózsafüzér
Királynéját, a →pálosok a częstochowai Fekete Máriát és a Máriavölgyi
Boldogasszonyt. A pálosokra bízta 1734-ben Esterházy Imre prímás a sassini
kegytemplom gondozását is.
A kegyképek és -szobrok formai jegyeit természetesen a tradíció, az eredeti
ábrázolásnak való teljes megfelelés határozta meg. A másolatokat többnyire
hozzáérintették az eredeti kultuszképhez, nem ment tehát feledésbe az érintés
mágikus erejében való hit sem. A kultuszképet magában foglaló, gyakran
körüljárható kegyoltár, amelyet a templomban előkelő helyre, feltűnő módon
helyeztek el, a barokk művészet színpadias eszközeivel, minden elemében a kép
dicsőséges voltát igyekszik kidomborítani. Ez nyilvánult meg a képekhez
kapcsolódó szertartások külsőségeiben is: ünnepélyes áthelyezésükben
(translatio) vagy látványos megkoronázásukban.
A kultuszhelyek építészeti kialakításában jellemző a kultuszkép eredetét
hangsúlyozó elemek megtartása, utánzása. Az eredeti építészeti forma
másolásáról a loretói kápolnák esetében már szó esett. A celldömölki bencés
templomban (1748) a mariazelli kegyszobor másolatát helyezték el, és az építtetők
fontosnak találták a mariazelli templom alaprajzi formájának és felépítésének
követését is. Másutt az ősi építmények, első kápolnák megtartása figyelhető
meg: a búcsúszentlászlói
és andocsi barokk kegytemplomok építésénél a szentélyhez csatolták az eredeti, középkori
építményt. A megtartás elvének érvényesítésével szervesen kialakult, stilárisan
sokszínű és változatos együttesek is létrejöttek, amelyeknek képéhez szorosan
hozzátartozik a mesterségesen formált természeti környezet. A külső tér
kialakítása azért is fontos volt, mert a búcsújáráshoz kapcsolódó kultikus
cselekmények zöme a templom előtt, a szabad ég alatt zajlott. A tájban megjelenő,
azzal szerves egységet alkotó kegyhelyekhez sokban hasonló építészeti
megoldásokkal találkozhatunk a →kálváriák esetében. Igényesebb megoldások e műfajban
inkább a 18. sz.-ban születtek, ezek sorát a kismartoni kálvária nyitotta meg,
amelyet 1701-től építtetett Esterházy Pál.
A zarándoklatok középpontjában álló kegyképekről – a középkori hagyományt
követve – gyakran készítettek sokszorosított →szentképeket, amelyeket a
zarándokok búcsúfiaként vittek haza magukkal, a képecskéket gyakran
megáldatták, vagy szent jellegüket az eredeti kegyképhez való érintéssel
biztosították. A sokszorosított képek szorosan beépültek a népi
vallásgyakorlatba, így a jezsuiták is hamar felismerték a bennük rejlő
propagandaerőt. A jezsuita iskolákban gyakran osztogattak jutalomképpen Máriát
vagy a szenteket ábrázoló, erényszimbólumokat felvonultató képeket. A rend a
betegápolásban is igyekezett népszerűsíteni saját szentjeit. Följegyezték, hogy
Loyolai Szt. Ignác képe igen jó hatásúnak bizonyult pl. beteges képzelődések,
rémlátomások által kínzott betegekre, ezért portréját kapukra, ajtókra is
gyakran kifüggesztették. A búcsújárásban, a szentek kultuszában a
vallásosságnak az élet egészét átható ereje mutatkozott meg, a háborúknak, a
természeti csapásoknak kiszolgáltatott ember imájában égi védelmezőkhöz
fordult, az élet szinte minden területét szentek védelme alá helyezte. Ennek
jegyében készültek a szabad ég alatt, utak mentén elhelyezett szobrok –
feszületek, Flórián-, Donát-, Vendel-, Orbán-, Nepomuki Szt. János-alakok –,
valamint a pestisjárványok nyomán a városi tereken emelt nagyszabású
Szentháromság-emlékművek is, amelyek többsége a segítőszenteket is
felvonultatja. Ezek sorában a soproni (1695–1701), a budai (1712–16), a pesti
(1717), a kecskeméti (1742), a veszprémi (1749–50) és a körmöcbányai (1765) a
legjelentősebb. A korszak Immaculata-emlékein is gyakran szerepelnek a
járványok nyomán tisztelt segítőszentek (Zsámbék, 1739; Esztergom, 1740; Gödöllő,
1749; Nyitra, 1750).
E művek jelentős része már új korszakban, a 18. sz.-ban keletkezett, és jól
szemlélteti azt a folyamatot, amelynek során a kat. megújulás és a barokk
egyházművészet eddig vázolt jelenségei a török alóli felszabadulás után az
ország egész területén kibontakozhattak. Újra megvalósult az ország egysége, a
Rákóczi-szabadságharc lezárulásával beköszöntő tartós béke az élet minden
területén megteremtette a fejlődés lehetőségét. A →katolikus egyházszervezet is
ekkor állt helyre, az egykor elszakadt egyházmegyék újjászervezésével, a
szerzetesrendek terjeszkedésével, az egyház papjainak és anyagi javainak
gyarapodásával az ország egész területén kibontakozhattak és elmélyülhettek a
tridentinus reformok, amit egyre nagyobb építkezési hullám, mind több műalkotás
megszületése kísért. A század első felében a háborús pusztítások helyrehozatala
volt az elsődleges feladat, nagyobb szabású és igényesebb építkezések a 30-as,
40-es évektől kezdődtek szélesebb körben. A folyamat első fázisában továbbra is
a szerzetesrendek úttörő szerepe érvényesült. A régi, nagy monasztikus rendek
kolostorainak helyreállításában jelentős szerepük volt az osztrák, cseh, morva
anyakolostoroknak, és az újabb alapítású rendek vállalkozásaiban is gyakran
érvényesültek az idegen kapcsolatok (→kolostorépítészet). A tűzvészben
megsérült trencséni jezsuita templom és kolostor helyreállítását (1709–13) az
elöljárók utasítására Christoph Tausch, a rend innsbrucki származású bécsi
építésze és dekorátora irányította, aki a század eleje óta Bécsben tartózkodó
Andrea del Pozzo közvetlen tanítványa volt. A trencséni templom új főoltára, a
templom belső terének gazdag tagolása, a boltozaton feltáruló, Xavéri Szt.
Ferenc megdicsőülését lenyűgöző látomásként ábrázoló mennyezetfreskó, a
boltozatra festett látszatkupola mind mesterien követi Pozzo irányelveit. Az
általa kifejlesztett, hatásos illuzionizmus jegyében született festett kupola
mo.-i népszerűségéhez nagyban hozzájárultak a nálunk vendégeskedő olasz
mesterek, köztük Antonio Galli Bibiena, egy Európa-szerte ismert bolognai
dekorátorfamília sarja. Mo.-i munkái között a →veszprémi székesegyház
mellékhajóinak (1726), a nagyszombati székesegyház Mária-kápolnájának (1739) és
a pozsonyi trinitárius templomnak (1744–45) a mennyezetén jelenik meg
látszatkupola. Az olasz dekorátorok által kifejlesztett illuzionisztikus
festészetnek hazai művelői is akadtak, ami a műfaj keresettségét jelzi. Pozzo
nyomán készítette ismeretlen festő a →domonkosok kassai templomának
mennyezetképeit (1756), s a pozzói mintakönyv egyes lapjainak felnagyítását
mutatja a →piaristák privigyei templomában a boltozat freskója is, Jan Stefan
Bopovsky-Bujak és →Anton Schmidt műve (1752–53). Látszatkupola díszíti a →trinitáriusok
óbudai templomának, a nagyszombati szemináriumi kápolnának és a csömöri
plébániatemplomnak a mennyezetét.
A 18. sz. első felében még mindig irányadó szerzetesi művészek között
találjuk a karmelita →Martin Wittwert is. Wittwer, rendi nevén Athanasius
barát, építészként rendjének Szt. Lipótról elnevezett tartományában működött,
amely a magyar kolostorokat is magában foglalta. Elöljárói 1714-ben küldték Győrbe,
az új kolostor és templom terveinek elkészítésére. Az 1722–28 között felépült
templom alaprajza ellipszist formáz, amelyhez hosszirányban csatlakozik az előcsarnok
és a szentélynégyszög, továbbá átlós irányban két-két fülkeszerűen kialakított
kápolna. Az eredetileg lanternás kupolával tervezett épület itáliai karaktere a
Gesù-típushoz igazodó, bár azt erőteljesen redukáló homlokzat láttán is szembetűnő.
A centrális tértípus ritka mo.-i példái között a pozsonyi trinitárius (1715–35)
és a pápai pálos templom (1737–42) szerepel még, az utóbbi vlsz. szintén
Wittwer tervei alapján épült.
Wittwer a bencés főapátság (→bencések) szolgálatában Győrszentmártonban
több házat épített. Nem lehetetlen tehát, hogy Sajghó Benedek rá mint képzett
építészre bízta a →pannonhalmi bencés apátság új építkezéseinek tervezését,
amelynek eredménye a →refektóriumot is magában foglaló, 1723–34 között épített
keleti szárny. A főapát anyagi alapok híján nem gondolhatott a kolostor teljes
átépítésére, az új szárny is meglehetősen szerény megjelenésű.
Ausztriai rendi központok kezdeményezésére indult meg két másik apátság
nagyszabású átépítése: a →cisztercieké Szentgotthárdon és a →premontreieké
Jászón, →Franz Anton Pilgramnak, Alsó-Ausztria tartományi építészének tervei
alapján. Mindkét terv a barokk kolostorépítészet már megszilárdult hagyományai
alapján, nagyméretű, négyszög alaprajzú elrendezésben képzeli el a kolostor
együttesét, amelyet két nagy udvarra osztva, középen szel át a templom épülete.
A klosterbrucki központból küldött Andreas Sauberer prépost megbízásából
tervezett jászói apátság szárnyai (1745–63) szerzetesi hagyományokhoz igazodó,
kéttornyos templomot vesznek körül (→jászói premontrei kolostor és apátsági
templom).
A heiligenkreutzi anyakolostorhoz tartozó szentgotthárdi apátság tervéből
(1739) jóformán csak a templom valósult meg, amely viszont nagy hatású,
típusteremtő alkotásnak bizonyult. Az egységes belső tér tagolása világos:
három téregységből, orgonakarzatból, hajóból és szentélyből áll, mindegyiket
csehboltozat fedi. A homlokzatot egyetlen, monumentális középtorony uralja. Ez
az egyszerű és hatásos tér- és tömegképzés adott mintát a század második
felében nagy számban épülő falusi →plébániatemplomoknak.
Wittwer és Pilgram révén a belső tér fokozott egységét megvalósító
templomtípusok jelentek meg Mo.-on. A belső terek egységesülése jól nyomon követhető
a hagyományos, hosszházas-oldalkápolnás téralkotásból kiinduló templomokban is.
Már a 18. sz. elején feltűntek azok a kisebb méretű →szerzetesi templomok,
amelyek a jezsuita alaprajzi rendszert redukálva alkalmazták: elhagyták a
mellékkápolnákat, helyettük a falpillérek között oltárfülkéket képeztek ki. Ezt
továbbfejlesztve talán a →tihanyi bencés apátsági templomban (1719–27; 1740–54)
jelentkezett elsőként egy új tértípus: az erősen kiugró hajópillérek felületét
kettős pilaszterek tagolják, amelyekhez a boltozaton kettős hevederívek
csatlakoznak, a szélesebb hajóból plasztikusan alakított, homorú felületű
diadalív vezet át a szűkebb szentélybe. Ennek a téralkotási rendszernek másik
két korai példája, így a zirci ciszterci (1726 k.–1754) és a budai karmelita
templom (1725–34) esetében is Wittwer tervezői szerepe merült föl. Hamarosan a
céhbeli építőmesterek munkáin, Hatzinger Pál székesfehérvári templomain, a
pest-budai mesterkör több alkotásán, így a pesti szervita (1725–32) és a
kecskeméti piarista templomon (1729–65) is ez a megoldás köszön vissza. A
mellékoltároknak a templom falánál való elhelyezése zavartalanul feltáruló,
egységes látvány élményét kínálja a templomba lépőnek. A bejárattól a szentély
felé haladva az egységesen formált mellékoltárok folyamatos ritmikája vezet a főoltár
felé, amely az együttes uralkodó motívuma. A térelrendezés külön hangsúlyt ad a
diadalívnek, amely az eléje helyezett oltárpárral vagy oltár és szószék kettősével
ünnepélyes szimmetriával készíti elő a szentélyben föltáruló látványt. A pápai
(1745), a zirci (1756) és a tihanyi (1756) templom főoltárai az új típusú
oltárkompozíciók körébe tartoznak, amelyek központi elemét a középrész
megnövelt méretű képe vagy szoborcsoportja jelenti. A keretező architektúra
igen mozgalmas, atektonikus jellegű, szélein kilép a síkból, oszlopai a
mellékalakok számára térbeli fülkét alkotnak. A szobrok is elevenek,
szenvedélyesen gesztikulálnak, az oltárképen kifejtett történésre reagálnak, a
nézőt is érzelmi azonosulásra hívják, bevonják a cselekménybe. Másutt a
díszletszerű, oszlopos architektúra valóságos színpadtér számára jelöl ki
keretet, amelyen szoborcsoport formájában mozgalmas, rendkívül látványos
cselekmény bontakozik ki. Ilyen a pesti pálos templom főoltárának virtuóz
stukkóegyüttese, amely Mária születését jeleníti meg, kétoldalt Remete Szt. Antalnak és Pálnak a csodás eseménytől
elragadtatott alakjával (1748).
Az evangéliumi példázatok ábrázolásai, az evangélisták, az egyházatyák vagy
az erények figurái gyakran monumentális képhordozó felületté varázsolják a
gazdagon, lendületes formákból alakított szószékeket is. →Gode Lajos a győri
(1748–49) és a pozsonyi (1753), →Bebo Károly a székesfehérvári jezsuita templom
(1749) számára faragott lenyűgöző szószékeket, és ebbe a típusba tartozik a
pesti pálos templom szószéke is.
A templomi berendezés egységes kiképzése uralja a tihanyi bencés templom
belső terét. A hangszereken játszó angyalkákkal és gazdagon áttört, aranyozott
ornamentikával díszített orgona és karzatmellvéd, a főoltár, a szószék és a
mellékoltárok is Stuhlhoff Sebestyén faragványai (1753–62). A szoboralakok
pátoszteljes gesztusainak sora, az oltárok hullámzó kontúrja és gazdag
formavilága, az aranyozás pompája átszövi, festőivé oldja a belső teret.
A tér víziószerű átlényegülése még hatásosabban érvényesül a
freskóegyüttesek által uralt templombelsőkben. A sümegi plébániatemplom
belsejét →Franz Anton Maulbertsch festette ki (1757–58). Nemcsak a mennyezetet,
hanem az oltárfülkék és a szentély falát is freskók borítják, amelyek
nagyszabású teológiai program keretében dicsőítik a megváltás művét. A
falképeknek a →rokokó stílustól is érintett könnyed, szabadon áradó
formavilága, gazdag színezése szinte elmossa a templomtér architektonikus
határait.
A sümegi plébániatemplom, amelyet Padányi Bíró Márton veszprémi püspök
építtetett, a világi papság egyre nagyobb lendülettel kibontakozó építőtevékenységének
jegyében született. Az egyházmegyék, különösen a hódoltsági területek
püspökségei a 17. sz. háborús évtizedeiben igen nagy károkat szenvedtek. A
püspöki javadalmak visszaszerzése, a →székesegyházak helyreállítása vagy
újjáépítése, a káptalanok, a szemináriumok felállítása, a plébániahálózat
újjászervezése nem kevés feladatot rótt a korszak püspökeire.
A 18. sz.-ban teljesen újjáépített székesegyházak sorát a →kalocsai
székesegyház (1735–54) nyitotta meg. Terveit Csáky Imre bíboros készíttette,
aki a korszak legjobb bécsi építészeivel is kapcsolatban állott. Anton Erhard
Martinelli építette magyarbéli →kastélyát (1722–25), s annak rézsútosan
elhelyezett saroktornyai a jóval szerényebb megjelenésű hajósi érseki nyári
kastély (1739) homlokzatán is megjelennek. A kéttornyos, monumentális hatású
székesegyház architektúrája szoros rokonságot mutat a melki kolostor és templom
stílusjegyeivel.
A kat. egyház 18. sz.-i építkezéseiben a polgári mesterek fokozatos előtérbe
kerülése figyelhető meg. A céhbeli építőmesterek mellett a birodalom magasan
képzett, udvari szolgálatban álló építészei is fontos megbízásokhoz jutottak e
téren, hiszen az udvar hathatós támogatásban részesítette a püspökségek és a
plébániahálózat működését.
III. Károly a csanádi püspökség új székhelyéül 1738-ban a nemrég
felszabadított terület közigazgatási és katonai központját, Temesvárt jelölte
ki. Itt kezdték meg az új székesegyház felépítését is, amelyről az uralkodó
maga gondoskodott, így terveit is udvari főépítésze, Josef Emmanuel Fischer von
Erlach készítette. Neki vagy a bécsi barokk építészet valamely jelentős
egyéniségének tervező szerepe látszik valószínűnek a pesti pálos templom (1725–42)
esetében is, homlokzatának finoman kiszámított hullámzása, a belső tagolás
plasztikus dinamikája és gazdagsága alapján.
E korszak legjelentősebb egyházi mecénása, Esterházy Imre is igyekezett az
elérhető legjobb művészeket alkalmazni. 1725-ben a prímási széket elnyerve
nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Pozsony, az akkori szék- és koronázóváros,
egyben az Esztergomból oda menekített érsekség és káptalan székhelye a hazai
barokk művészet egyik központjává vált. Ő volt Pilgram egyik legelső mo.-i
mecénása: vele építtette az Erzsébet-apácák és a Vörös csillagos keresztesek
rendje nővéreinek pozsonyi templomait.
A székesegyházként használt →pozsonyi Szent Márton-templom új főoltára és
Alamizsnás Szt. János-kápolnája az építész Fischer von Erlach és a szobrász
→Georg Raphael Donner együttműködésének gyümölcse. Különösen a hatalmas főoltár
(1733–35) szabadon álló oszlopokkal és koronás baldachinnal képzett
architektúrája vált nagy hatású alkotássá. A pesti Invalidusház kápolnájában, a
→pécsi székesegyházban, a →gyulafehérvári székesegyházban és a kalocsai
székesegyházban, a gödöllői Grassalkovich-kastély kápolnájában és még sok
helyütt állítottak a pozsonyi mintát követő oltárokat.
A váci püspöki rezidencia kiépítése a hazai barokk építészet legnagyobb
szabású vállalkozásának indult. Pilgram →Eszterházy Károly megbízásából 1761-ben
készítette el a grandiózus tervsorozatot. A Rómában tanult, kiváló ízlésű főpap
és a római érett barokk építészet formanyelvétől elbűvölt építész egy valóságos
Duna-parti Szt. Péter tér kialakítását vette tervbe. Az elképzelés szerint a
toronypárral, kupolával kiemelt székesegyház előtti teret kétkarú kolonnád
ölelte volna körül, a templommal szemben álló püspöki palota parkjának elegáns
teraszait pedig a Dunáig kívánták lefuttatni. A kivitelezés megindulásakor
→Christoph Migazzi személyében új püspök érkezett Vácra, aki bécsi építészével,
→Isidor Gannevallal az alapokra teljesen más, a klasszicizmus formanyelvét
merészen előlegező templomot emeltetett (1762–77; →váci székesegyház).
Eszterházy Károly szenvedélyes építőtevékenysége egri püspökségének idején
(1762–96) bontakozhatott ki igazán. Az egyházmegye működésének, templomépítő
programjának föllendítéséhez szilárd gazdasági alapokat teremtett. Ez tette
lehetővé azt is, hogy az elődje, →Barkóczy Ferenc által felvetett akadémia
alapításának gondolatát véghez vigye (→egyetemalapítási tervek a 18.
században). A felvilágosult püspök a korszak kihívásait megértve az egyház
helytállását nem tudta elképzelni a korszerű tudományosság eredményeinek
felhasználása nélkül, mint ahogy a művészetek terén is egy modernebb, a
barokk-rokokó ízlésvilágot meghaladó, higgadtabb és racionálisabb formanyelv
híve volt. Ebben a szellemben utasította →Fellner Jakabot az universitas Joseph Ignaz Gerl által készített terveinek átdolgozására,
a rokokó karakterjegyek visszaszorítására, aminek eredménye a líceum
homlokzatának újszerű, klasszicizáló megjelenése (1762–79). Az erőteljes
stílus- és szemléletváltás az épület festészeti dekorációjában is megmutatkozik.
A könyvtárterem mennyezetfreskójának kifestésére szerződtetett →Johann Lucas Krackert
Eszterházy Bécsbe küldte, hogy a mű tárgyához, a tridenti zsinathoz (1778)
történeti tanulmányokat végezzen. A vizsgateremben Franz Sigrist freskója az
egyetem négy fakultását (1781) nem elvont és bonyolult allegóriák köntösében,
hanem valóságos szereplőkkel, életképszerű elbeszélés kontextusában idézi
elénk. A kápolna boltozatán a mennyország szentjeit, köztük kiemelve a magyar
szenteket felvonultató Maulbertsch-freskó (1793) fáradt formavilága azonban már
sokat nélkülöz a mester érett stílusának érzéki ragyogásából. A program a kat.
dogmák és vallásgyakorlat megkérdőjelezhetetlen hagyományait vonultatja föl,
amelyeket az új idők tudományai sem ingathatnak meg. A tudomány, a
racionalisztikus gondolkodás azonban Eszterházy elképzelésében fontos szerepet
töltött be az egyház megújulásában, a világ változásaihoz való igazodásában. A
festészettől elvárt történet- és valósághűség, az építészettől megkövetelt
racionalizmus követelményként fogalmazódott meg a püspök mecénási
tevékenységében.
Az egri püspökség területén már a század első felében nagyarányú
templomépítési hullám kezdődött. Erdődy Gábor nemcsak a püspöki székhely
kiépítéséhez, hanem az egyházmegye plébániahálózatának megszervezéséhez is
hozzákezdett. A 18. sz.-i plébániatemplomok építése jobbára központosított
gyakorlat keretében folyt. A nagyobb birtokközpontokban jól szervezett tervezői-kivitelezői
gárdát foglalkoztató, földesúri vagy püspöki uradalmi építési iroda működött (→építési
szervezet). A plébániatemplomok építésénél a kiindulópont gyakran a képzett
építészek által készített terv volt, amelyet azután az iroda a helyi
viszonyokhoz és igényekhez alkalmazkodva használt fel. Erdődy építésze, Giovanni
Battista Carlone Felnémet, Füzesabony és Demjén plébániatemploma számára
készített terveket. Eszterházy Károly mind egyházmegyéjében, mind tatai családi
uradalmában nagy igénnyel emeltette a plébániatemplomok egész sorát. Személyes
ízlése, programadó szerepe mindenütt erőteljesen érvényesült, gyakran társszerzőt
kell látnunk személyében. A pápai plébániatemplom (1773–86) higgadt,
klasszicizáló homlokzata az általa kedvelt és támogatott „új római stíl”
monumentális emléke. A püspök utasítására az áttört tornyok motívumát Fellner
Jakab, a templom építésze Pilgram váci székesegyháztervének figyelembevételével
alakította ki.
A kincstári uradalmakban a pozsonyi kamara építészeti hivatalának
architektusai által kidolgozott típustervek alapján került sor az egyszerű,
olcsón kivitelezhető falusi plébániatemplomok építésére. A század második
felében egy-egy városi közösség összefogásával nagyobb számban épültek
igényesebb plébániatemplomok is. Ezek sorában külön figyelmet érdemel az
alföldi „nagytemplom” típusának megjelenése, amelynek uralkodó motívuma a város
képét is meghatározó, jelszerűen magasodó torony. A középkori eredetű
jászberényi plébániatemplomnak – nem véletlenül – először a tornyát újították
meg (1759–61), s timpanonjába a Jászság öntudatát emblémaszerűen hirdető Lehel
kürtjének ábrázolása került. Kecskemét polgárai a század közepétől fogva
követelték a világi plébánia visszaállítását, a pasztorációt a hódoltság
korszaka óta ellátó ferences plébánia helyett. Az újonnan épített, monumentális
plébániatemplom (1774–1806) hatalmas tornyával a városi közösség öntudatának
jelképe is. A mezővárosi plébániatemplomok és nyomukban a →Türelmi Rendeletet
követően épülő prot. templomok ezt a homlokzati középtornyos, hosszhajós típust
követve, tagolásuk egyszerűségével, higgadt formavilágával nagyban
hozzájárultak a →klasszicizáló késő barokk stílusvonulat elterjesztéséhez.
Ez az irányzat jelentkezett az 1777-ben megalapított →szombathelyi
püspökség székhelyének építkezéseiben is, amikor a rezidenciát kiépítő →Szily
János a →szombathelyi püspöki palota (1778–83) és a székesegyház (1791–97)
tervezését →Melchior Hefelére bízta. Szily János a felvilágosodással és
különösen II. József abszolutizmusának radikális intézkedéseivel szembeforduló
egyházi ellenzék egyik vezéregyénisége volt. Nézeteit kifejezi a hatalmas méretű
székesegyház dekorációja és annak programja is, amely a monumentális barokk
festészet utolsó nagyszabású együttesei közé tartozik. A főoltár és a mennyezet
mariológiai ciklusa a Szt. Péternek, Szt. Istvánnak szentelt mellékoltárokkal a
barokk fénykorára emlékeztető, egységes koncepcióban jelenik meg a helyi
szentek, Márton és Quirinus ábrázolásaival. Az utóbbiak, a püspöki palota
freskóival együtt, az antik Savaria és a keresztény Szombathely kapcsolatát
hangsúlyozzák, nemcsak a Rómában nevelkedett püspök és a kibontakozó
klasszicizmus antikvitástisztelete, hanem a →felvilágosodás hatására megerősödő
történeti érdeklődés jegyében is. A nemzeti múlt témái az egyház
szorgalmazására jelentek meg a késő barokk festészetben. A bécsi származású →Dorffmaister
István a műfaj legkeresettebb festője. A szentgotthárdi ciszterci templom
(1784) és a szigetvári plébániatemplom mennyezetén (1788) az ott zajlott csaták
jeleneteivel találkozhatunk, mindenütt Mária segíti győzelemre a keresztény
hadakat. Szily János megbízásából helyi római régiségeket festett meg a
szombathelyi püspöki palota →sala terrenájában (1784). II. József
egyházpolitikáját bíráló hang jellemzi a székesegyház Szt. István-oltárképét,
amelyen a király a nem sokkal korábban feloszlatott pannonhalmi apátság
alapítójaként áll előttünk.
A →késő barokk művészetben a nemzeti történeti tematika megjelenése a kat.
egyháznak a nemzeti-nemesi ellenállással való azonosulásán túl állandó
megújulókészségét és -képességét is hirdeti.
Garas, 1955;
Aggházy, 1959; Voit Pál, A barokk Magyarországon, Bp., 1970; Galavics
Géza, Program és műalkotás a 18. század végén, Bp., 1971 (MűvtörtFüz,
2); Uő, A barokk művészet kezdetei Győrben, AH, 1(1973); Marosi Ernő, Magyar
falusi templomok, Bp., 1975; Szilárdfy Zoltán, Barokk szentképek
Magyarországon, Bp., 1986; Anthony Blunt, Művészet és teória Itáliában
(1450–1600), Bp., 1990; Bálint Sándor, Barna Gábor, Búcsújáró magyarok.
A magyarországi búcsújárás története és néprajza, Bp., 1994; Kelényi
György, Érett és késő barokk, in Magyarország építészetének
története, szerk. Sisa József, Dora Wiebenson, Bp., 1998; Galavics Géza, Barokk,
in Galavics, Marosi, Mikó, Wehli, 2001; Szilárdfy Zoltán, Ikonográfia –
kultusztörténet, Bp., 2003; Granasztói György, A
barokk győzelme Nagyszombatban. Tér és társadalom 1579–1711, Bp., 2004; Mariazell
és Magyarország. Egy zarándokhely emlékezete, kiáll. kat., BTM Kiscelli
Múzeuma, 2004, szerk. Farbaky Péter, Serfőző Szabolcs, Bp., 2004.